Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 761

    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Miksei ajelisi Lappiin usemminkin sähköautolla, ei se sen kalliimpaa ole kuin muilla käyttövoimilla, muttei merkittävästi halvempaakaa. Minusta kyse on siitä, että lataamalla kotona sähköautolla ajaminen on MUUTTUVIEN ksutannusten osalta edullisinta (kustannnusmimi). Kun joutuu turvautuaan julkisiin tämä etu pienenee. Kaikkiaan puhutaan vuositasolla ykköstonneista säästöissä suurimmaksi osaksi. Jos vertailussa on ladatatava hybridi ja sähköauto, ero lienee satasia. Koska sähköauto on useimmiten se kallein vaihtoehto (erikoisautot erikseen), sähköauton PÄÄOMAKULU on selkesti isompi. Kallis auto ja varsin sähköauto pitää hintansa heikosti. Loppu on sitten matikkaa miten eri vaihtoehtojen välillä rahaa paaa, isoista summista ei ole kyse puoleen eikä toiseen. Ajatelaan vaikka hyvin varsusteltua i4:sta, hinta uutena +80k€ ja kolmen vuoden päästä 70tkm ajettuna 45k€, arvonalennus on 50stn/km. Isossa kuvassa ei paljoa napostele maksoiko sähkö 3snt (koti) vai 8sn (julkiset) per kilometri, kun merkittävä kulu on aivan muualla. Asioita on mahdotonta perustella säästöllä. Jos ja kun haluaa ajaa jollakin kiesillä ja raha riittää niin se on oma valinta. Oma auto on käytetty, mutta kalliina autona seuraa hyvinkin tuota 0,5snt/km kaavaa, ja ei oikein riitäkään Onneksi ensimmäinen omistaja ajoi tämmän auton kalleimat kilometrit, 10€/km
    Tässä pitäisi kai olla EUR? "seuraa hyvinkin tuota 0,5snt/km kaavaa".

    Nämä säästöhommat autoilussa voi suunilleen kiteyttää sellaisille ihmisille kenellä ei ole mitään käsitystä mitä muuttuvat / kiinteätkustannukset tarkoittaa jotakuinkin näin: Jos kustannusmielessä mietit onko polttoaineeseen tai sähköön varaa ei varmasti ole varaa +50keur auton arvonalenemaan. Toinen aika paikkaansa pitävä on että jos ei ole tonnia kuukaudessa varaa laittaa autoiluun ei ole varaa 50keur autoon.

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 652
      • Uusimaa

      Hyvin saman oloista vikaa 2012 Opel Amperan akussa kuin Tesla pattereissa, kondenssivettä akun sisällä.
      youtube.com/watch?v=OvbXcRJraRE

      Ehkä noissa ajoakuissa olisi hyvä olla joku kuivaustöpseli johon kerran vuoteen käytäisiin huollossa tökkäämässä laite joka imee kostean ilman pois ja puhaltaa kuivattua sisälle.

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1767
        • vihti

        Originally posted by tiko4tiko View Post

        Pileen taisi mennä akkuun menevän sähkönhinta, puuttuu siirtopuoli kokonaan laskelmasta. Samoin häviöt jätit laskematta ehkä (10%) Edullista kotisähkö toki on joka tapauksessa.

        Ja tuollaisessa nurkka-ajaelussa kulutus tupaa nousemaan polttomoottorisessa aika paljon.Eli ko. profiililla sähköauto on edullisimmillaan. Ja mitä enemmän on pidempää ajoa sen lähemmäs muuttuvat kulut nousee polttomoottoriautoa.
        Laiton suurehkon kulutuksen kompensoimaan hävikkiä, siirrot unohtui joo. Vaikka tuplataan tuo vielä että sähköauton latauskulut on 4€/100km ja valehdellaan että vastaavan dieselin kulutus on vain 5L/100km niin siltikin sen tankkauskulu per 100km on 8,5€
        E39 523i Turbo

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1891
          • Turku

          Originally posted by Esko View Post

          ..... Autoa hankkiessa vaihtoehtoina olleiden vastaavan tehoisten bensavehkeiden keskikulutus olisi ollut samalla matkalla 10-15l/100km, että siitä voi taas ynnäillä paljonko tuo 750km siirtymä per sivu olisi maksanut.
          Jos sähköauton vertailukohdaksi ottaa samantehoisen bensavehkeen, niin eikös silloin väistämättä jotkin muut mittarit heilahda pahasti epätasapainoon? Joko hintaluokka tai kokoluokka on ihan pielessä. Tai molemmat.

          Mitä (uutta) bensa-autoa vertailit, jonka kulutus matka-ajossa olisi 10-15l?
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 818
            • Lappeenranta

            Originally posted by Kouris View Post

            Tässä pitäisi kai olla EUR? "seuraa hyvinkin tuota 0,5snt/km kaavaa".

            Nämä säästöhommat autoilussa voi suunilleen kiteyttää sellaisille ihmisille kenellä ei ole mitään käsitystä mitä muuttuvat / kiinteätkustannukset tarkoittaa jotakuinkin näin: Jos kustannusmielessä mietit onko polttoaineeseen tai sähköön varaa ei varmasti ole varaa +50keur auton arvonalenemaan. Toinen aika paikkaansa pitävä on että jos ei ole tonnia kuukaudessa varaa laittaa autoiluun ei ole varaa 50keur autoon.
            Joo juuri näin € ei snt , eipä pysynyt ajatus kasassa kun multitaskasin muuta samaan aikaan
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 818
              • Lappeenranta

              Originally posted by Silmaauki View Post

              Jos sähköauton vertailukohdaksi ottaa samantehoisen bensavehkeen, niin eikös silloin väistämättä jotkin muut mittarit heilahda pahasti epätasapainoon? Joko hintaluokka tai kokoluokka on ihan pielessä. Tai molemmat.

              Mitä (uutta) bensa-autoa vertailit, jonka kulutus matka-ajossa olisi 10-15l?
              Teho sähköautossa ei maksa mitään. Jos/kun teho on tärkein kriteeri, sähköauto on erikoistarjous
              Suomen autoverolaieilla. Käytettynä ero vain kasvaa sähkön hyväksi.
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11716
                • Kouvola

                Originally posted by Silmaauki View Post

                Jos sähköauton vertailukohdaksi ottaa samantehoisen bensavehkeen, niin eikös silloin väistämättä jotkin muut mittarit heilahda pahasti epätasapainoon? Joko hintaluokka tai kokoluokka on ihan pielessä. Tai molemmat.

                Mitä (uutta) bensa-autoa vertailit, jonka kulutus matka-ajossa olisi 10-15l?
                En nyt tiedä mistään mittarien epätasapainosta. Oman Model S:n ostin 3 vuotta sitte reilu 5 vuotta vanhana ja vaihtoehtona pitkään oli samanikäinen käytetty F10 M5. Kirjoittelin tuosta vuosi sitten tähän topicciin jälkipohdintaa kulujen kannalta, että missä oltaisi nyt jos olisi valinnut toisin.

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1119
                  • Espoo

                  Originally posted by tiko4tiko View Post

                  Miksei ajelisi Lappiin usemminkin sähköautolla, ei se sen kalliimpaa ole kuin muilla käyttövoimilla, muttei merkittävästi halvempaakaa. Minusta kyse on siitä, että lataamalla kotona sähköautolla ajaminen on MUUTTUVIEN ksutannusten osalta edullisinta (kustannnusmimi). Kun joutuu turvautuaan julkisiin tämä etu pienenee. Kaikkiaan puhutaan vuositasolla ykköstonneista säästöissä suurimmaksi osaksi. Jos vertailussa on ladatatava hybridi ja sähköauto, ero lienee satasia. Koska sähköauto on useimmiten se kallein vaihtoehto (erikoisautot erikseen), sähköauton PÄÄOMAKULU on selkesti isompi. Kallis auto ja varsin sähköauto pitää hintansa heikosti. Loppu on sitten matikkaa miten eri vaihtoehtojen välillä rahaa paaa, isoista summista ei ole kyse puoleen eikä toiseen. Ajatelaan vaikka hyvin varsusteltua i4:sta, hinta uutena +80k€ ja kolmen vuoden päästä 70tkm ajettuna 45k€, arvonalennus on 50snt/km. Isossa kuvassa ei paljoa napostele maksoiko sähkö 3snt (koti) vai 8snt (julkiset) per kilometri, kun merkittävä kulu on aivan muualla. Asioita on mahdotonta perustella säästöllä. Jos ja kun haluaa ajaa jollakin kiesillä ja raha riittää niin se on oma valinta. Oma auto on käytetty, mutta kalliina autona seuraa hyvinkin tuota 0,5€/km kaavaa, ja ei oikein riitäkään Onneksi ensimmäinen omistaja ajoi tämän auton kalleimat kilometrit, 10€/km
                  Siis ei samanhintainen polttomoottoriauto sen edullisempi pääomakulussaan ole. Ota verrokiksi i4 M50:lle (muuta i4:sta ei kukaan osta +80k hinnalla) joku vastaanvantasoinen polttomoottoriauto. Ei sähköauto pidä sen huonommin hintaansa kuin isokoneinen polttomoottoriauto eli vaikka isokoneisimmat G2X-autot poislukien M3 tai M4. Todnäk M-sarjan vehkeissäkin arvo laskee aikalailla alkuun eikä noita muita oikeasti osta edes kukaan. Tähän ei siis kannata laittaa mitään 20d tai 30d nuhapumppudieseleitä tai hybrideitä verrokeiksi.

                  Kuten yllä todettiin, yli 50000 euron autot uutena ostettuina ovat aina päätöksiä ja niiden ostajille se harvoin aiheuttaa ongelmia rahan kanssa (toki ikuiset velkamiehet ovat aina oma osansa). Nämä ostajat eivät myöskään ylläty arvonalenemasta ja jos kalliimpia autoja ei kukaan haluaisi ostaa uutena, voisimme ajaa Corollalla tai Octavialla kaikki.
                  Last edited by PNM2; 09-02-2025, 21:56.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • Silmaauki
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 1891
                    • Turku

                    Originally posted by Esko View Post

                    En nyt tiedä mistään mittarien epätasapainosta. Oman Model S:n ostin 3 vuotta sitte reilu 5 vuotta vanhana ja vaihtoehtona pitkään oli samanikäinen käytetty F10 M5. Kirjoittelin tuosta vuosi sitten tähän topicciin jälkipohdintaa kulujen kannalta, että missä oltaisi nyt jos olisi valinnut toisin.
                    Jaa, tässä oli kyse käytetyistä. Tämä jäi itseltäni ymmärtämättä. Ihmettelen kyllä jos kolme vuotta sitten nuo olisivat hankintahinnaltaan olleet samassa kategoriassa. Olisin mielelläni ostanut sen käytetyn M5:n Teslan hinnalla.

                    Ton F10 M5:n maantie kulutus ei tosin ole lainkaan esittämässäsi haarukassa. Datasheetien mukaan se olisi 7,6l/100km.
                    E93 335i Aarre, Montego blue
                    E90 318i talvipulkka

                    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 818
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by PNM2 View Post

                      Siis ei samanhintainen polttomoottoriauto sen edullisempi pääomakulussaan ole. Ota verrokiksi i4 M50:lle (muuta i4:sta ei kukaan osta +80k hinnalla) joku vastaanvantasoinen polttomoottoriauto. Ei sähköauto pidä sen huonommin hintaansa kuin isokoneinen polttomoottoriauto eli vaikka isokoneisimmat G2X-autot poislukien M3 tai M4. Todnäk M-sarjan vehkeissäkin arvo laskee aikalailla alkuun eikä noita muita oikeasti osta edes kukaan. Tähän ei siis kannata laittaa mitään 20d tai 30d nuhapumppudieseleitä tai hybrideitä verrokeiksi.
                      M340i maksaa uutena min100k€, 2019 60tkm ajettu nettiauton hintapyynti 60k€. Vuotta uudempi 50tkm ajettu on 66k€. Sen 0,66€/km todennenäkösesti enemmän kun varusteet otetaan mukaan, tosin aikaväli (5-6v) on tupla vrt. i4 M50.
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1767
                        • vihti

                        Originally posted by Silmaauki View Post

                        Ton F10 M5:n maantie kulutus ei tosin ole lainkaan esittämässäsi haarukassa. Datasheetien mukaan se olisi 7,6l/100km.
                        nuo WLTP-mittaukset on täyttä kusetusta oli sitte kyseessä sähkö tai polttis, tänne pohjolaan ja ympärivuotisessa käytössä ei lähelläkään totuutta.
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11716
                          • Kouvola

                          Originally posted by ritariässä View Post
                          En ole sähköautovastainen, ajanut sähköautolla kymmeniätuhansia kilometrejä, samoin lataushybrideillä, joten se siitä.

                          Se vesisade ja muuten paska ajokeli koskee kaikkia autoilijoita oli petroolia taikka vetyä tankissa.

                          Tuotiin vain esille miten päin persettä oli lehtijutussa tuotu matkakulut esille ja lähdettiin niitä tarkemmin perkaamaan. Todettiin ettei se sähköautoilu kaikissa tapauksissa ole edullista vaikka parhaimmillaan hyvinkin edullista.

                          Mikä tässä väärää?

                          Paljon ja pitkää matkaa ajava kärsii tästä eniten ja kulut voivat vaihdella paljonkin, jos vaikka se tuplahintainen latausasema tulee valituksi taikka vettä sataa, kuten harva se päivä suomessa.


                          Kuitenkin vielä tovi sitten luulit täysin ummikkona sähköauton ilmastoinnin etäkäyttöä vastaavaksi kuin polttomoottoriauton taukotuuletus. Mutta sehän on mukava, että kokemustakin on alkanut karttumaan. Toivottavasti muistakin kuin patonkimaan sähköautoista.

                          Sori, ei vaan jaksa enää lähteä vänkäämään tosta kulutuksesta sadannen kerran. Keskustellaan vaikka välillä sähköautopaloista. Niistä ei ole mainittu viimeiseen pariin sivuun vielä ollenkaan.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6767
                            • PK-seutu

                            Originally posted by tiko4tiko View Post

                            M340i maksaa uutena min100k€, 2019 60tkm ajettu nettiauton hintapyynti 60k€. Vuotta uudempi 50tkm ajettu on 66k€. Sen 0,66€/km todennenäkösesti enemmän kun varusteet otetaan mukaan, tosin aikaväli (5-6v) on tupla vrt. i4 M50.
                            Ja itseasiassa i4:n vastine on M440i Gran coupe eikä M340i. Vielä vähän kalliimpi
                            S65, S85, H1, N63TU, IB1

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3633
                              • Raisio

                              Originally posted by Esko View Post

                              Kuitenkin vielä tovi sitten luulit täysin ummikkona sähköauton ilmastoinnin etäkäyttöä vastaavaksi kuin polttomoottoriauton taukotuuletus. Mutta sehän on mukava, että kokemustakin on alkanut karttumaan. Toivottavasti muistakin kuin patonkimaan sähköautoista.

                              Sori, ei vaan jaksa enää lähteä vänkäämään tosta kulutuksesta sadannen kerran. Keskustellaan vaikka välillä sähköautopaloista. Niistä ei ole mainittu viimeiseen pariin sivuun vielä ollenkaan.
                              Ottaako keskustelu noin koville että pitää mennä henkilökohtaisuuksiin.

                              Tässä kuule isossa kuvassa niin paljon opittavaa, ettei olla kuin pintaraapaisun tasolle päästy ja isoja mokia ja tyhmyyksiä tulee tehtyä ja tullaan tekemään,muuten ei opi.

                              En toisaalta muista mainitsemaasi asiaa, eikä sillä väliäkään.

                              Avointa ja monipuolista keskustelua tässä ajettiin takaa eikä mitään nokittelua ja omien ajatusten/laskelmien esiintuonti ei ole muuta kuin rakentavan keskustelun avaamista.
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11716
                                • Kouvola

                                Originally posted by Silmaauki View Post

                                Jaa, tässä oli kyse käytetyistä. Tämä jäi itseltäni ymmärtämättä. Ihmettelen kyllä jos kolme vuotta sitten nuo olisivat hankintahinnaltaan olleet samassa kategoriassa. Olisin mielelläni ostanut sen käytetyn M5:n Teslan hinnalla.

                                Ton F10 M5:n maantie kulutus ei tosin ole lainkaan esittämässäsi haarukassa. Datasheetien mukaan se olisi 7,6l/100km.
                                Saahan sitä ihmetellä. Varmasti M5 kuulostaa nopeasti ajateltuna hauskemmalta, jos ei tarvi miettiä yhtään mitä tuollaisen auton ylläpito maksaa tai kuinka käytännöllinen se on ympärivuotisessa ajossa. Datasheetit

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎