Originally posted by Rattiukko
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
-
Originally posted by PNM2 View PostMun pointtina ei ole mikään muu kuin se, että tällä hetkellä sähköautossa saa hintaansa nähden paljon autoa verrattuna polttomoottoriautoihin.
Ne eekolmeysien rassaajat, jotka on usein se "toinen puoli" keskustelussa eivät mitenkään ymmärrä tätä logiikkaa, koska heille ei tulisi mieleenkään maksaa autosta yli 10k€ saati jotain 800-1000€/kk summia. Mutta monille se on ihan normaalia ja ei sitä kukaan kielläkään. Se vaan ei ole kovin hedelmällinen pohja keskustelulle kun keskustelijat eivät mitenkään ymmärrä toisen näkökulmia ja tilannetta
1) Eekoliysi-miesten pitäisi laittaa Exceliin vierekkäin 80k€ polttisauto ja 80k€ sähköauto ja alkaa siitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Silloin pääsee sen liisarityypin pään sisään ja ymmärtää ulosantia.
2) Tonni kuussa auton omistamiseen / hallintaan -tyypin pitäisi laittaa oman liisarinsa viereen sinne Exceliin max. 10k€ ostohinnan auto ja alkaa sitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Ja tosiaan se työsuhdeauton leasingmaksu myös esiin sieltä hämyisestä palkkakuitista ja siihen miinusmerkkiselle riville siellä Excelissä. Eli paljonko se auton omistaminen (tai liisaaminen) oikeasti maksaa.
Kumpikaan noista ei oikein toteudu näissä keskusteluissa (ei vain täällä vaan ympäri intternettiä ja Essonbaari keskusteluja) ja sitä on helvetin turhauttavaa lukea kerta ja vuosi toisensa jälkeenKumpikaan ei ole väärässä omassa lajissaan
S65, S85, H1, N63TU, IB1
👍 5Comment
-
Originally posted by pyroz View Post
Tässä se dilemma. Sinulle se varmaankin tarkoittaa, että samalla hankintabudjetilla tai liisarimaksulla kannattaa todellakin ottaa sähköauto, koska polttiksella maksaisi se ajaminenkin reilusti enemmän.
Ne eekolmeysien rassaajat, jotka on usein se "toinen puoli" keskustelussa eivät mitenkään ymmärrä tätä logiikkaa, koska heille ei tulisi mieleenkään maksaa autosta yli 10k€ saati jotain 800-1000€/kk summia. Mutta monille se on ihan normaalia ja ei sitä kukaan kielläkään. Se vaan ei ole kovin hedelmällinen pohja keskustelulle kun keskustelijat eivät mitenkään ymmärrä toisen näkökulmia ja tilannetta
1) Eekoliysi-miesten pitäisi laittaa Exceliin vierekkäin 80k€ polttisauto ja 80k€ sähköauto ja alkaa siitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Silloin pääsee sen liisarityypin pään sisään ja ymmärtää ulosantia.
2) Tonni kuussa auton omistamiseen / hallintaan -tyypin pitäisi laittaa oman liisarinsa viereen sinne Exceliin max. 10k€ ostohinnan auto ja alkaa sitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Ja tosiaan se työsuhdeauton leasingmaksu myös esiin sieltä hämyisestä palkkakuitista ja siihen miinusmerkkiselle riville siellä Excelissä. Eli paljonko se auton omistaminen (tai liisaaminen) oikeasti maksaa.
Kumpikaan noista ei oikein toteudu näissä keskusteluissa (ei vain täällä vaan ympäri intternettiä ja Essonbaari keskusteluja) ja sitä on helvetin turhauttavaa lukea kerta ja vuosi toisensa jälkeenKumpikaan ei ole väärässä omassa lajissaan
Last edited by mikae34; 01-10-2025, 11:04.Auto on liikkumaväline.
👍 6Comment
-
Painottaisin maksukykyä/tulotasoa.
Jos olisi monellä pätäkkää kuin rakennusmestarilla, aika monta Porschea/Ferraria olisi foorumilaisilla pihoissa. Siitä ei pääse mihinkään että +80t€ pirssit, oli sähköä tai bensaa, ovat yläluokan menopelejä.
👍 3Comment
-
Originally posted by pyroz View Post
Tässä se dilemma. Sinulle se varmaankin tarkoittaa, että samalla hankintabudjetilla tai liisarimaksulla kannattaa todellakin ottaa sähköauto, koska polttiksella maksaisi se ajaminenkin reilusti enemmän.
Ne eekolmeysien rassaajat, jotka on usein se "toinen puoli" keskustelussa eivät mitenkään ymmärrä tätä logiikkaa, koska heille ei tulisi mieleenkään maksaa autosta yli 10k€ saati jotain 800-1000€/kk summia. Mutta monille se on ihan normaalia ja ei sitä kukaan kielläkään. Se vaan ei ole kovin hedelmällinen pohja keskustelulle kun keskustelijat eivät mitenkään ymmärrä toisen näkökulmia ja tilannetta
1) Eekoliysi-miesten pitäisi laittaa Exceliin vierekkäin 80k€ polttisauto ja 80k€ sähköauto ja alkaa siitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Silloin pääsee sen liisarityypin pään sisään ja ymmärtää ulosantia.
2) Tonni kuussa auton omistamiseen / hallintaan -tyypin pitäisi laittaa oman liisarinsa viereen sinne Exceliin max. 10k€ ostohinnan auto ja alkaa sitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Ja tosiaan se työsuhdeauton leasingmaksu myös esiin sieltä hämyisestä palkkakuitista ja siihen miinusmerkkiselle riville siellä Excelissä. Eli paljonko se auton omistaminen (tai liisaaminen) oikeasti maksaa.
Kumpikaan noista ei oikein toteudu näissä keskusteluissa (ei vain täällä vaan ympäri intternettiä ja Essonbaari keskusteluja) ja sitä on helvetin turhauttavaa lukea kerta ja vuosi toisensa jälkeenKumpikaan ei ole väärässä omassa lajissaan
i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
👍 1Comment
-
Joskus postasinkin oman excel perustelulaskelman ajatelmia ja vain omaan tarpeeseen, millä sain perusteltua itselleni täyssähkön ostamisen edullisuuden verrattuna, olikohan tyyliin "10 vuotias jo aika edullinen ostaa f31 335d xDrive n. 150tkm ajettuna". Laskelmassa ennustin molempien jäännösarvon nollaan 10 vuoden pitoajalla ja 350tkm jälkeen. Tietenkin sisällytin parit xDrive hajoamiset ja huollot merkkihuollon hinnoin jne niin hyvältähän tuo näytti laskelma täyssähkön eduksi kaikkine kustannuksineen, mutta ilman kaskoa ja kuvittelin että EV:n akkua ei tarvitsisi vaihtaa. Niin sitä itseään on helppo huijata.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
Originally posted by isolohko View PostJoskus postasinkin oman excel perustelulaskelman ajatelmia ja vain omaan tarpeeseen, millä sain perusteltua itselleni täyssähkön ostamisen edullisuuden verrattuna, olikohan tyyliin "10 vuotias jo aika edullinen ostaa f31 335d xDrive n. 150tkm ajettuna". Laskelmassa ennustin molempien jäännösarvon nollaan 10 vuoden pitoajalla ja 350tkm jälkeen. Tietenkin sisällytin parit xDrive hajoamiset ja huollot merkkihuollon hinnoin jne niin hyvältähän tuo näytti laskelma täyssähkön eduksi kaikkine kustannuksineen, mutta ilman kaskoa ja kuvittelin että EV:n akkua ei tarvitsisi vaihtaa. Niin sitä itseään on helppo huijata.En oo siltikää hetkeekää katunu. On jääny rahaa taskun pohjalle vielä auton lyhennyksen jälkeenkin
I4 e40 Msport
Kia Rio 1.2 -21
ex. 520d F11 LCI -16
ex. 520d F10 LCI M Sport -14
ex. 320d E90 -06
ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
ex. 320i E36 Coupe -95
Comment
-
Originally posted by PNM2 View Post
Mä oon tässä siinä mielessä eri mieltä, että vertaan asiaa nimenomaan siihen, mitä sillä samalla rahalla saisi. Viiden tonnin autolla ajavista ymmärrän täysin, ettei siinä hintaluokassa ole mitään järkeä harkitakaan sähköautoa. Eli sillä rahalla, jonka mä laitan autoon, saa sähköautossa mun mielestä eniten vastinetta rahalle. Viidellä tonnilla saa polttomoottoriautossa aivan varmasti eniten vastinetta rahalle. Paljon tavaraa kuljettavalle pakettiauto tuo eniten vastinetta rahalle ja 150k€ autoon laittavalle esim G-sarjan M4 voi tuoda eniten vastinetta rahalle.Tuota juuri tarkoitin, että liisaria tai muuta tuoretta premium autoa pitävä on tottunut siihen kuukausikuluun, niin sähköllä saa samalla rahalla enemmän. Kiitos autoveron ja polttoaineen hinnan suhteessa sähköön.
Eikä tässä ollut koko keskustelua tarkoitus henkilöidä sinuun, vaan yleisemminkinS65, S85, H1, N63TU, IB1
👍 1Comment
Comment