BYD esitteli juuri 1000V akkujännitearkkitehtuurin sähköautoihin mikä mahdollistaa jopa 1000KW lataustehon. 5min saa ladattua 400km virtaa akkuihin. Kiina vetää kyllä niin omaa kaistaa sähköautojen kehityksessä, että jää perinteiset japanilaiset ja eurooppalaiset autovalmistajat täysin jalkoihin. Edellä mainituista mm. VW ja Toyota sai vasta lisättyä akun esilämmityksen akkuihinsa mikä takaa edes jonkunlaisen lataustehon vuoden ympäri, niin kiinalaiset julkaisee tuollaisia latausnopeuksia.
https://insideevs.com/news/753913/by...watt-charging/
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
No joo, tästä en edes viitsinyt kirjoittaa, kun täytyyhän sen toimia fiksummin kuin avainkorttia hieromalla oven pieleen..? Oli muuten hyvin naarmuinen tuo ovi toisten vuokraajien hankaamisista, vaikka mittarissa vain reilu 4tkm. Kun ei ole starttinappia, niin pois lähtiessä en keksinyt muuta keinoa saada virtoja pois kuin laittaa ovet kortilla lukkoon ulkopuolelta. Sen kerran, kun tätä en tehnyt, niin autossa paloi ajo- ja takavalot sekä hytin lämmitys oli päällä reilut pari tuntia.Originally posted by asse21 View PostTeslat mm. omaan makuun ihan kamalia käyttää typerine aviainkortteineen tms.
Auton esilämmityksestä en haaveillutkaan, mutta kaiketi se pysyvämmillä kuskeilla luurista hoituu.
On muuten melko sysipaska vuokra-autoksi tuollainen (sähkö)auto, joka on suunniteltu käytettäväksi puhelimen ja äpin kanssa. Varmasti on niitäkin näplääjiä, jotka laittavat heti ko. merkin äpin puhelimeen, tekevät tunnukset ja laittavat asetukset minttiin heti ja välittömästi. Omalla kohdalla taas tuo jää pommin varmasti tekemättä, koska ei kiinnosta vähääkään. Sitten käyttö näyttäytyy tuollaisena kuin sen kerroin. Tuntuisi, että näitä kannattaisi jonkun miettiä tuotekehityksessä ja toisaalta vuokraamossa, että minkälainen kokemus noista jää satunnaiselle lainaajalle.Last edited by huupi; 22-03-2025, 00:47.
Leave a comment:
-
Eikai sitä avainlukukorttia kukaan käytä ellei kännykästä ole akku loppu tai pitää esim. katsastuksessa käyttää auto. Normaalisti riittää, että kännykkä on taskussa mukana ja ovien lukitus avautuu automaattisesti autoa lähestyessä, ajoasento säätyy kuljettajaprofiilin mukaiseksi ja lähtee ajamaan ilman mitään ”käynnistysnapin” painallusta. Vaihtoehtoisesti käyttää tuota auton muotoista pulikkaa, joka ajaa saman asian kuin puhelin.Originally posted by asse21 View Posti3:ssa ei juurikaan mikään ärsytä tuolla tavalla. En kestä itse yhtään noita mainitsemiasi ominaisuuksia monessa uudessa.
Teslat mm. omaan makuun ihan kamalia käyttää typerine aviainkortteineen tms.
Näitä holhoavia ajoavustimia kuten kaistavahti tai kaistalla pysymisen vahtia en jaksa yhtään merkistä riippumatta. Omassa Teslassa hälyyttää myös aika herkästi ohitustilanteissa, kun luulee auton törmäävän edellä ajavaan, jos kiihdytät ihan siitä edellä ajavan takakulman läheltä. Ei ollut alkuun tuollainen, mutta ”herkistynyt” jonkun päivityksen myötä.
👍 2Leave a comment:
-
i3:ssa ei juurikaan mikään ärsytä tuolla tavalla. En kestä itse yhtään noita mainitsemiasi ominaisuuksia monessa uudessa.
Teslat mm. omaan makuun ihan kamalia käyttää typerine aviainkortteineen tms.
Leave a comment:
-
Laitetaanpa vähän kokemuksia Volvo EX30:stä, jonka vuokraamosta sain pariksi päiväksi ajoon. On loppuunsa aika luotaan työntävä auto.
Hyviä puolia verrattuna i3s:ään oli huomattavan paljon tehokkaampi (ilmeisesti 272 hv), paljon sallivampi ajonvakautus, vakaampi ajettavuus ja tuplasti pidempi toimintamatka. En tiedä millä akkukoolla tuo oli, mutta liki 300km meni lataamatta - toki pian olisi saanut mennä laturille.
Huonot puolet olikin sitten tosi huonoja puolia, ainakin minusta. Jatkuva piipitys milloin mistäkin asiasta. Joo, ylinopeusmuistutin on jokaisessa uudessa autossa ja mahtaako olla kuskin valvontakin, mutta kun niitä ei saa suoraan yhdestä, mieluiten fyysisestä, napista pois, niin se ärsyttää suunnattomasti. Toinen ärsyttävyys oli softan keskeneräisyys/heikkous. Kamerassa tai parkkitutkassa oli varmaan jäätä, tai sitten siinä oli ihan oikea vika, mutta siitä tuleva herja piti aina kuitata ensin, jotta näytöltä voi jotain ohjata. Jos kuittausta ei tehnyt, niin näyttö alkoi vilkkua kuin mikäkin testikuva tai rikkoutunut monitori. R-vaihteella yritin laittaa penkin- ja ratinlämmittimiä päälle, mutta herjasi, että R päällä ei mahdollista. Laitoin P:lle ja edelleen herjasi, että R päällä ei mahdollista.
Ajoin sitten ilman lämmityksiä vilkkuvalla näytöllä pimputusta kuunnellen. Muutenkin tuntui, että auto päättää kuskin puolesta milloin on hyvä esim. ratinlämmityksen lopettamiselle, vaikka minä haluaisin sen itse päättää.
Kuskin penkki oli äärettömän huono. Varmaan lisävarusteena saa paremman, mutta tuo oletettavasti hinnat alkaen -malli oli jopa i3:n huonoa penkkiä huonompi. Lyhyt istuinosa ilman tukea, kovera tai kuppimainen selkänoja ilman ristiseläntukea tai muutakaan säätöä. Istuma-asento oli myös merkittävästi matalampi kuin omassa. Takajalkatilaa oli selkeästi vähemmän kuin i3:ssa. Takaluukun aukaisuun löytyi pieni mikrokytkin takalasin alapuolella, jota painamalla lukitus aukesi, mutta luukku ei auennut niin paljoa, että käsiä saisi luukun ja puskurin väliin nostaakseen. Mitään kahvaakaan ei ollut, joten en nähnyt muuta mahdollisuutta kuin nostaa takalasinpyyhkijän juuresta. Ei varmasti ole pitkäikäinen pyyhkijä. Kiinnilaitossa kevyt, kohtalainen tai reilumpi luukun paiskaaminen ei saanut luukkua lukittua, vaan se vaati voimakkaan lyönnin. Tuota kun joutuisi useamman kerran päivään paiskomaan…
Kyllä tuntui mukavalta tuon jälkeen lähteä ajamaan omalla vanhalla sähköautolla ilman piipityksiä ja näytön lääppimistä.
👎 1Leave a comment:
-
Eikös noi torpat oo jo muutenkin tuolla hevonkuusessa arvottomia.
👎 2👍 1Leave a comment:
-
On tää sähköistyminen tavallaan rumaakin, ja laskee kiinteistöjen arvoa jos sattuu kovin likellä olemaan tuulivoimaloita. Ei nuo kyllä kaunista, eikä tee seudusta halutumpaa asua.
👎 1Leave a comment:
-
Avaruuselektroniikkaa olen tehnyt ja mukana kehittämässä asioita.
Sillä puolella käytetään rahaa ja aikaa 10v ennen kuin on valmis kappale taivalla.
Yksittäinen piirikortti maksaa 1000-10000 kertaa enemmän kuin massatuotetuissa autoissa.
Taivaalle kun ei pääse korjamaan, jos sattui virhe suunnittelussa tai tuotannossa.
Autoissa taas nopeus on valttia. Mitä nopeammin ja helvemmalla saadaan tehtyä, sitä parempi. Asikas on se kestotestin suorittaja. Jos ja kun huomataan käytössä ongelmia, niitä yritetään ratkoa seuraavassa versiossa. Välillä käy hyvin, toisinaan tosi huonosti.
Lähtökohtaisesti tuotteen elinkaari luokkaa 8-10v/200tkm. Kertakäyttötuotteita näistä tehdään. Sekö on kestävää kehitystä? Ei minusta.
Talous toimii tasan niin kauan kun rahaa liikkuu, mielellään suurella katteella.
Suljettu akku on pommi, kirjaimellisesti.
Hengittävä akku taasen tikittävä aikpommi siinä mielessä että koska vikaantuu.
Avaruuteen lähtevät akut ovat melkoisilla suojamekanismeilla varustettuja. Jatkuvasti lämmitettyjä/jähdytettyjä tilanteen mukaan. Pidetään akun sisäinen lämpötila oikeasti aina samana.
Ne laitteet kun ei sammu koskaan.
Jos sammuu vahingossa tai vikaantuessa, henkiin saaminen tai hengissä pysyminen on täysin lottoa.
Niin eri maailmat ettei voi verrata yksilötuotettua satelliittia ja massatuotetta. Kustannusero auto ~50ke vs ~10milje satelliitti.
Saisi autosta myös varmasti toimivan muttei kannata. Asiakas ostaa vain yhden tuotteen koko elämänsä aikana, tai käytetyn ikiliikkujan. Tuotetta menee vähän, rahaa tulee vähän (voittoa) ja mineraaleja tarvitsee kaivaa vähän. Rahan liikkuminen tyrehtyy ja sitämyöten ihmisten tekemän työn tarve vähenee.
Vähän ekstriimi mutta äärimmäisyyksiin viety skenaario.
Nopeus ja rahan liikkuvuus menee kaiken edelle lopulta.
Oliko sähköautoihin liittyvää, ehkä etäisesti...
👎 1Leave a comment:
-
Tuossa edellä se pointti tulikin. Se että akku on vanha keksintö ei tarkoita, etteikö akkujen uusissa käyttötavoissa olisi uusia haasteita, joita joudutaan ratkomaan, kun ei ole vielä hyvistä ratkaisuista kokemuksia. Ja niitä kokemuksia haettaessa tehdään virheitä. Virheitä voi aika pitkälti välttää, jos tehdään sillä periaatteella ja pieteetillä, että laite kestää ilman huoltoa seuraavat kaksikymmentä vuotta (vertaus avaruusteknologiaan). Tämä taas ei ole taloudellista syistä mahdollista. Mutta hajoo se avaruusteknologiakin, saatikka sitten tavallinen kuluttajille edullisesti tuotettu teknologia. Todennäköisyyttä hajoamiselle vaan voi pienentää.
👎 1Leave a comment:
-
Akku voidaan tehdä tiiviiksi, kunhan akkukotelo ja kennot tehdään paineenkestäväksi. Autojen paino saattaa nousta himpun verran, kun akkukotelot aletaan tekemään 8 mm teräslevystä lisäjäykisteiden kera. Ja tuokaan ei vielä riitä, sillä kennoja on tuskin tehty kestämään ulkoista painetta.Originally posted by jani View Post
Valitettavasti mulla ei ole mitään käsitystä mitenkä nuo avaruustötteröt on tehty, veikkaan ettei sullakaan
Mutta pointti se oli että jos puoli vuosisataa takaperin osattiin tehdä maailman äärimmäisiin olosuhteisiin täysin tiiviitä juttuja, tosin taisi heilläkin olla tuon kondessiveden kanssa joskus ongelmia niin miksei nykyään osata tehdä akkuja kunnolla?
Tähän on yksinkertainen vastaus: ala-arvoinen laatu, mikä on läsnä kaikissa uusissa autoissa. Sähköautojen kohdalla viat ovat vielä vaan vielä uusia ja vaikeasti ennustettavia, tosin kuin polttomoottori härveileissä öljyvuotoja ja kk-laakereiden vaihtoja on harrastettu lähes 100vuotta.
Ehkä tuohon on fiksumpiakin ratkaisuja, kuin täysin tiivis akku. Esimerkiksi kosteuden poisto akkuun menevästä ilmasta. Ja mistäpä tuota tietää, vaikka sellaisia järjestelmiä olisi jo kehitteillä. Sähköautoja on ollut laajemmassa mittakaavassa vielä kovin vähän aikaa, joten vielä ollaan monen asian suhteen kehitysvaiheessa.
👎 1Leave a comment:
-
Valitettavasti mulla ei ole mitään käsitystä mitenkä nuo avaruustötteröt on tehty, veikkaan ettei sullakaanOriginally posted by Silmaauki View Post
Jos samalla periaatteella tehtäisiin nämä autot kuin kuuhun lähetettävät kamppeet, niin pienin Skoda, Citikka, Toytota, tms. maksaisi vissiin vähintään puoli miljoonaa.
Sorry, menee OT:ksi.
Mutta pointti se oli että jos puoli vuosisataa takaperin osattiin tehdä maailman äärimmäisiin olosuhteisiin täysin tiiviitä juttuja, tosin taisi heilläkin olla tuon kondessiveden kanssa joskus ongelmia niin miksei nykyään osata tehdä akkuja kunnolla?
Tähän on yksinkertainen vastaus: ala-arvoinen laatu, mikä on läsnä kaikissa uusissa autoissa. Sähköautojen kohdalla viat ovat vielä vaan vielä uusia ja vaikeasti ennustettavia, tosin kuin polttomoottori härveileissä öljyvuotoja ja kk-laakereiden vaihtoja on harrastettu lähes 100vuotta.
👎 1Leave a comment:
-
Niiden valot hukkaa asetuksensa aika usein. Ne valot saa itse suunnattua valikon kautta. Olettaisin että matriisivaloisissa tuota ei tapahdu nykyään, kun niissä on matriisitoiminto käytössä.Originally posted by MikeDry View PostTuli mieleen tälläinen, tässä huomannut että tosi useassa teslassa on todella häikäisevät ajovalot...Eikös näissä oo tai pitäisi olla täysiautomaattiset ajovalot, varsinkin tuntuu että melkein kaikissa uusissa tesloissa, siis nämä viimeisimmät mallit..
Böön tuoreella videolla Akkuauton kaverit käyvät läpi Model 3:n akkua, joka hengittää goretex-kalvoja läpi. Kaveri sanoo videolla että ilmaa vaihtuu pikkuhiljaa useita litroja, mikä pitää varmastikin paikkansa kun tuollainen Tesu lämmittää akun 50-asteiseksi ennen pikalatausta.
👍 1👎 1Leave a comment:
Leave a comment: