Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post

    Lataustehot? kwh/kg on se lukema joka pitäisi kiinnostaa.
    Tässä jotain googletietoa: https://www.batterydesign.net/zeekr-007-lfp/
    • Peak charge power = 500kW
    • Maximum charge rate = 4.5C
    • 10 to 80% < 15 minutes
      • this is equal to 500km of range added to the Zeekr 007
    • Pack energy density = 128.4Wh/kg (LFP-tekniikka ei ole tässä hyvä, mutta on halvin)
    • Cell to pack volume ration = 83.7%
    Sähköautoilevana minua kiinnostaa yhdistelmä: paino,latausteho,akun hinta. Protoja voi tehdä kallilla vaikka millaisia, nämä tuotantoautojen lukuja.

    Tuossa kwh/kg vertailussa Nio on kärjessä:
    https://www.batterydesign.net/150kwh-nio-es6/
    Last edited by ///Jone; 03-03-2025, 14:41.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post

    Toyota on puhunut jotain 15 vuotta solid-statesta, että tulee "kohta". Eipä tarvi kohta tulla, koska esimerkiksi kiinalaisyritys Geelyn omistama ZeekR lataa jo 300-400kw teholla oliko 10-80 % noin 10 min. Eli ilman kiinteitä akkuja päästään jo todella koviin lataustehoihin, tosin en tiedä onko tuo showjuttu ja akun kulumisen ehdoilla.
    Lataustehot? kwh/kg on se lukema joka pitäisi kiinnostaa.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Ei tässä mitään keksitty, virallisiin tehoilmoituksiin nojattiin, niin kuin sähkömiesten pitää luottaa valmistajan lukemiin, mitä ne sitten onkaan oikeasti.

    Ville vei rahat, vastiineeseen olin tyytyväinen.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post

    Kiitos ja ihan tarkoituksella huomiota herättävää vertailukohtaa käytettiin.

    Tehoista en tiedä, mutta kun muutama tuhat köyhempänä hain Peräseinäjoelta omani, oli teholisäys silloin huomattava.

    Suomi 24, mikä se on?
    Sarkasmia.

    Hyvä yksilö saattoi tuottaa joskus sen 370-380hv, mutta ei 400hv vaikka Ville sinun rahasi veikin.

    Eli sinun oma keksimäsi :facepalm:

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Esko View Post

    Olipas osuva vertauskuva. Kävitkö koskaan penkittämässä omaa E39 M5:sta? Tuliko 400hv? Jos otetaan pystymetsästä tuollainen penkkiin, niin todennäköisesti sieltä irtoaa noin 350hv. En lähtisi sillä 400hv paukuttelemaan henkeleitä edes Suomi24:lla. Tuo viimeinenkin lause taisi olla sieltä copy&pastettu tai ainakin toivon ettet itse tuota keksinyt.
    Kiitos ja ihan tarkoituksella huomiota herättävää vertailukohtaa käytettiin.

    Tehoista en tiedä, mutta kun muutama tuhat köyhempänä hain Peräseinäjoelta omani, oli teholisäys silloin huomattava.

    Suomi 24, mikä se on?

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Yleensä riittää joo.

    Asiaa voi lähestyä vaikka seuraavasti, ostat e39 M5, siinä ihanat 400hv. Ajelet vaikka 5-vuotta ja konehuoneessa enää m62 tehot eli 286hv, vähemmästäkin vituttais.

    Sama voi käydä käydä "isorangeisen" ostajalle ja onkin pikkuakku pian alla
    Olipas osuva vertauskuva. Kävitkö koskaan penkittämässä omaa E39 M5:sta? Tuliko 400hv? Jos otetaan pystymetsästä tuollainen penkkiin, niin todennäköisesti sieltä irtoaa noin 350hv. En lähtisi sillä 400hv paukuttelemaan henkeleitä edes Suomi24:lla. Tuo viimeinenkin lause taisi olla sieltä copy&pastettu tai ainakin toivon ettet itse tuota keksinyt.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Aika paljon keskusteltu lehdistössä akkuprosenteista, mutta mitä siitä seuraa kun soh valuu sinne esim 75-80% nurkille ei ole juurikaan kirjoitettu.

    Monelle kiva yllätys kun esim about 500km wltp rangen peli onkin enää alle 400km rangen peli ja kun vielä tiedetään ettei siihen Wltp rangeen helpolla pääse eli sitten ollaankin 200-300km real range pirssin ratin takana.
    Miksi 75-80% SOH prosenteista ei juurikaan kirjoiteta? Ehkä siksi koska ei olla vielä siellä edes alkupään sähköautojen kanssa ellei yksi tai useampi akkumoduuli ole viallinen. Ei ole aikaa alkaa/mielenkiintoa alkaa vääntämään rautalangasta, joten KVG. Löytyy kyllä otantaa ja käppyrää vaikka hakusanalla ”EV degradation chart”. Kannattaa myös lukea noista lataussyklien määrästä ja mikä se akun oletettu SOH on tuon nyrkkisääntönä olevan 3000 lataussyklin jälkeen.

    Sama homma noiden kilometrien kanssa, ei olla vielä siellä edes alkupään sähköautojen kanssa ellei yksi tai useampi akkumoduuli ole viallinen. Eikä se ole yllätys, jos pitkässä juoksussa range autossa tippuu hiljalleen. Se ei tapahdu yhdessä eikä kahdessakaan yössä. Suosittelen BMS kalibrointia, niin saa yleensä niitä kadoksissa olleita kilometrejä takaisin.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Yksilöitä nämäkin on kuten polttomoottoriset, mulla tiedossa reipas 100tkm menty 8vuotias model kolmonen missä ollaan jo aika lähellä sitä että kohta voi saada takuuseen uuden 400V akun koska huippukapasiteetti on selvästi heikentynyt.
    Nykytiedoin etenkin Teslasta dataa hyvin ja tällainen soc-alenema on erittäin harvinainen poikkeus. Pikalatauskaan ei juuri vaikuta Teslan kohdalla.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Toyotalta piti tulla se solid state akku, ei ole vielä näkynyt, Hondakin yrittää kovasti 1000km akkua:
    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/...7-2e4220f29d7d
    Toyota on puhunut jotain 15 vuotta solid-statesta, että tulee "kohta". Eipä tarvi kohta tulla, koska esimerkiksi kiinalaisyritys Geelyn omistama ZeekR lataa jo 300-400kw teholla oliko 10-80 % noin 10 min. Eli ilman kiinteitä akkuja päästään jo todella koviin lataustehoihin, tosin en tiedä onko tuo showjuttu ja akun kulumisen ehdoilla.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Uudet tämän vuoden Audit jo hyvällä toimintamatkalla varustettu, niissä siis 800V järjestelmä.

    Omalla kohdalla tulis kesällä viimeistään ahdistus 300km tai alle sen toimintamatkalla kun mökillä käydään sen verran usein. Siellä ”tuppukylässä” on kyllä s-marketin pihalla hidas laturi saatavilla kohtuullisen 20km päässä mökin pihasta mutta jos sinne auton takia erikseen pitäis lähteä niin ei stna

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Toyotalta piti tulla se solid state akku, ei ole vielä näkynyt, Hondakin yrittää kovasti 1000km akkua:

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Yleensä riittää joo.

    Asiaa voi lähestyä vaikka seuraavasti, ostat e39 M5, siinä ihanat 400hv. Ajelet vaikka 5-vuotta ja konehuoneessa enää m62 tehot eli 286hv, vähemmästäkin vituttais.

    Sama voi käydä käydä "isorangeisen" ostajalle ja onkin pikkuakku pian alla

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    sitten ollaankin 200-300km real range pirssin ratin takana.
    Onneks tuokin range riittää edelleen mainiosti päivittäiseen ajeluun jos mahdollisuus kotilataukseen. +100km/suunta työmatkailijoillekin tuskin oikeasti ongelma jos työpaikalla voi latailla.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Aika paljon keskusteltu lehdistössä akkuprosenteista, mutta mitä siitä seuraa kun soh valuu sinne esim 75-80% nurkille ei ole juurikaan kirjoitettu.

    Monelle kiva yllätys kun esim about 500km wltp rangen peli onkin enää alle 400km rangen peli ja kun vielä tiedetään ettei siihen Wltp rangeen helpolla pääse eli sitten ollaankin 200-300km real range pirssin ratin takana.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Yksilöitä nämäkin on kuten polttomoottoriset, mulla tiedossa reipas 100tkm menty 8vuotias model kolmonen missä ollaan jo aika lähellä sitä että kohta voi saada takuuseen uuden 400V akun koska huippukapasiteetti on selvästi heikentynyt.

    Leave a comment:

Working...
X