Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isoveli valvoo pian bemuasi...

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11177
    • Oulu

    Originally posted by Ramzez View Post
    Kuullostaa kovin ristiriitaiselta, että ensiksi puhutaan siitä, ettei seuranta ole reaaliaikainen ja toisaalta sitten tietoja tutkitaan erilaisten porttien ja liikkuvien seurantavälineiden avulla. :think Sain sen käsityksen tuosta raportista, että tietoja kerättäisiin X määrä aikaa ja sen jälkeen tasaisin määrävälein tiedot lähetettäisiin verottajalle. Jos tuo aikaväli on esim. 1 kk, niin mikä estää manipuloimasta kyseisiä tietoja? Mistä ne "portit" tunnistavat sen, jos laitteisto toimii oikein, mutta ne eivät sisälläkään kaikkia todellisia ajokilometrejä?
    Niimpä. Ja tommosen GPS signaalinkin häirintä on ihan naurettavan helppoa, niin millanen sanktio tulee jos siitä jää kiinni? Ja kaikki on varmaan huomannu miten "varmatoimisia" tommoset GPS laitteet on, niin entä jos laite ei toimikkaan ja käyttäjä ei sitä tiedä? Tuleeko siitä sama sanktio, kun tahallisesta häirinnästä, ja miten erotetaan tahallinen ja tahaton, kun lopputulos on kuitenkin sama? Ja jos käyttäjälle ilmotetaan vaikka että ei olekkaan GPS signaalia saatavilla, niin saako sillon ajaa. Entä jos on kiire töihin tai vaikka sairaalaan ja signaalia ei saada? Pitääkö vain oottaa, vai ajetaanko sakon uhalla?

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • crane
      BTCF Member
      • Mar 2003
      • 6392
      • Ex Lappilainen, nykyään etelä

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Niimpä. Ja tommosen GPS signaalinkin häirintä on ihan naurettavan helppoa, niin millanen sanktio tulee jos siitä jää kiinni? Ja kaikki on varmaan huomannu miten "varmatoimisia" tommoset GPS laitteet on, niin entä jos laite ei toimikkaan ja käyttäjä ei sitä tiedä? Tuleeko siitä sama sanktio, kun tahallisesta häirinnästä, ja miten erotetaan tahallinen ja tahaton, kun lopputulos on kuitenkin sama? Ja jos käyttäjälle ilmotetaan vaikka että ei olekkaan GPS signaalia saatavilla, niin saako sillon ajaa. Entä jos on kiire töihin tai vaikka sairaalaan ja signaalia ei saada? Pitääkö vain oottaa, vai ajetaanko sakon uhalla?
      Meillä on työautoissa valitettavasti johtavan kotimaisen öljy-yhtiön määräyksestä GPS-paikantimet.
      Aina kun on auto paikoillaan lastauksen/purun/tms takia,niin auton tietokoneen karttaohjelmassa ei auto ole hetkeäkään paikoillaan.
      Kiva siinä sitte maksella veroja,kun gps sekoilee yöt läpeensä

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Paljonkohan tuo Ollilan työryhmän selvitys maksoi?

        Comment

        • Zoui
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 6350
          • Tampere

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Paljonkohan tuo Ollilan työryhmän selvitys maksoi?
          Muutamia miljoonia.
          Elämä on pihakivestä.

          Comment

          • Jolli
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 2556
            • Virolahti

            Originally posted by Zoui View Post
            Muutamia miljoonia.
            Tähän sopii toteamus, se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa.

            Kyllä mäkin voisin tehdä tutkimuksen, että narua on helpompi vetää kuin työntää.
            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
            PM tavoittaa, puhelimella ei.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Olen illan mittaan tutustunut lisää tuon raportin sisältöön ja siitä käy ilmi muutamia mielenkiintoisia asioita. Esimerkiksi verotuksen oikeudenmukaisuus halutaan turvata "tiukalla valvonnalla". Tähän sisältyisivät tuollaiset erilaiset automaattiset pisteet teiden varsilla, jotka mittaisivat, toimiiko paikannin autossa. GPS laite olisi varustettu jotenkin siten, että se tunnistaisi mahdolliset häirintäyritykset ja manipuloinnit. Mutta kyseessä on kuitenkin pelkkä pieni tietokonesiru. Se ei ole pomminvarma.

              Raportissa puhutaan, että nämä kusetusyritykset rekisteröityisivät laitteen omaan sisäiseen muistiin. Mutta mitäs jos auton omistaja on sen verran fiksua sorttia, että hän pystyy myös muokkaamaan kyseisen muistin sisältöä ja näin poistamaan kaikki viittaukset tietojen manipuloinnista? Tänä päivänä kun muutoinkin valtiot kilvan etsivät keinoja erilaisten salausten murtamiseen, pidän jopa todennäköisenä, että autojen omistajat voisivat kaapata GPS-paikantimen lähettämiä sijaintitietoja ja muokata niita haluamikseen.

              Isoin kysymys lienee kuitenkin se, että mikäli tällainen vakava haavoittuvuus käy ajan saatossa ilmi, eikä sitä voida korjata softapäivityksellä, pitääkö kaikkien suomalaisten sitten kiikuttaa autonsa tällaiselle "palveluntarjoajalle", joka asentaa uudet paikantimet jokaiseen autoon? Ja kuka tällaisen ylimääräisen ruljanssin maksaisi?


              Eräs toinenkin erityinen seikka mietityttää verouudistuksessa. En ole aivan varma, mutta on jäänyt hieman epäselväksi, kerätäänkö tietoja tosiasiassa reaaliaikaisesti vai ei. Kun katsotte tarkkaan järjestelmän toiminnan perusperiaatteita, on teoriassa mahdollista, että paikannin lähettää auton seurantatietoja reaaliajassa jonnekin viranomaisen ylläpitämälle "kansalaistilille", josta sitten viiveellä lähetettäisiin rajatut tiedot verottajalle. Eli näiltä osin seuranta olisi ainakin osittain reaaliaikaista. Se toki hankaloittaisi paikantimien huijaamista, koska signaalin tahallisesta häiritsemisestä saattaisi jäädä kiinni ja toisaalta paikantimen lähettämiä tietoja pitäisi pystyä aktiivisesti manipuloimaan. Jos tiedot päivittyvät reaaliaikaisesti tuonne kansalaistiliin, niin paljonko vaadittaisiin viranomaiselta, että näitä tietoja voitaisiin hyödyntää myös suorassa reaaliaikaisessa valvonnassa?

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                Tulee sellainen vanhempi swarzeneggerin elokuva mieleen missä on kaulassa pannat ja kun menee "portista" niin pää pamahtaa irti
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • tabasco
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 851
                  • fin

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Raportissa puhutaan, että nämä kusetusyritykset rekisteröityisivät laitteen omaan sisäiseen muistiin. Mutta mitäs jos auton omistaja on sen verran fiksua sorttia, että hän pystyy myös muokkaamaan kyseisen muistin sisältöä ja näin poistamaan kaikki viittaukset tietojen manipuloinnista? Tänä päivänä kun muutoinkin valtiot kilvan etsivät keinoja erilaisten salausten murtamiseen, pidän jopa todennäköisenä, että autojen omistajat voisivat kaapata GPS-paikantimen lähettämiä sijaintitietoja ja muokata niita haluamikseen.
                  Eihän pomminvarmaa systeemiä teoriassa edes voi saada aikaiseksi. Kuitenkaan ei välttämättä edes tarvitse: veropetos kun sanktioidaan äärimmäisen ankarasti, 99,5% porukasta ei uskalla lähteä asian kanssa kikkailemaan. Kyllähän nytkin dieselautoa voi ajaa löpöllä ja varmaan pieni osa niin tekeekin, mutta ei sillä ole isossa mittakaavassa käytännön vaikutusta verokertymään.

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by tabasco View Post
                    Eihän pomminvarmaa systeemiä teoriassa edes voi saada aikaiseksi. Kuitenkaan ei välttämättä edes tarvitse: veropetos kun sanktioidaan äärimmäisen ankarasti, 99,5% porukasta ei uskalla lähteä asian kanssa kikkailemaan. Kyllähän nytkin dieselautoa voi ajaa löpöllä ja varmaan pieni osa niin tekeekin, mutta ei sillä ole isossa mittakaavassa käytännön vaikutusta verokertymään.
                    Polttoöljyllä ajaminen on paljon hankalampaa sen takia, että PÖ on värjätty punaiseksi syystä ja väriaineen katoaminen järjestelmästä vie jonkin verran aikaa. Jos siis satut tien päällä huomaamaan tullin autot poliisin apuna ratsiassa, tiedät jääneesi kiinni.

                    Tietotekniikassa asia on kuitenkin aivan toisenlainen. Jos pystyt manipuloimaan tietoja tarpeeksi tehokkaasti, riski jäädä kiinni on käytännössä olematon. Riskiä jäädä kiinni myöskään missään pistotarkastuksissa on mahdoton.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11177
                      • Oulu

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Polttoöljyllä ajaminen on paljon hankalampaa sen takia, että PÖ on värjätty punaiseksi syystä ja väriaineen katoaminen järjestelmästä vie jonkin verran aikaa. Jos siis satut tien päällä huomaamaan tullin autot poliisin apuna ratsiassa, tiedät jääneesi kiinni.

                      Tietotekniikassa asia on kuitenkin aivan toisenlainen. Jos pystyt manipuloimaan tietoja tarpeeksi tehokkaasti, riski jäädä kiinni on käytännössä olematon. Riskiä jäädä kiinni myöskään missään pistotarkastuksissa on mahdoton.
                      Niin ja GPS pohjaisessa järjestelmässä huijaaminen on äärimmäisen helppoa. Siinä kun sateliitit yksinkertaisesti lähettävät omaa sijaintijaan ja laite joka vastaanottaa sijainnit laskee oman sijaintinsa näiden perusteella. Jos signaali sateliitilta jää saamatta, niin ei saada sijaintijakaan. Kaupungissa esim. kerrostalo vois estää signaalin saamisen tai maaseudulla isompi mäki.

                      Jos esim. peität GPS laitteen antennin kun lähdet ajamaan, niin laitteen näkemä tilanne on täsmälleen sama, kuin se että auto olis parkissa siellä kerrostalon pihalla jonne ei tule GPS signaalia.

                      Toki se laite voidaan integroida tiukasti nykyaikaisen auton sähköjärjestelmään (mikä on ilmeisesti ideana), jolloin se näkisi aika helposti liikkuuko auto. Mutta mites vanhat pommit, joissa ei ole edes elektronista nopeusmittaria? No voihan niissä ottaa tiedon vaikka sytytys virrasta, mutta mitenkään varmaa ei sekään ole. Esim. se auto makaa siellä kerrostalon parkkiksella mihin GPS ei kuulu ja pistät virrat päälle, ehkä auton käyntiinkin, että voit kuunnella musiikkia auton kajareista grillatessa/autoa rapatessa. Viikon päästä tuleekin tuhansien sakko veropetoksesta, kun autolla on "ajettu" pari tuntia, mutta ei ole tallentunu tietoa sijainnista. Mitenpä todistat että ei sillä oikeesti ole ajettu?

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Niin ja GPS pohjaisessa järjestelmässä huijaaminen on äärimmäisen helppoa. Siinä kun sateliitit yksinkertaisesti lähettävät omaa sijaintijaan ja laite joka vastaanottaa sijainnit laskee oman sijaintinsa näiden perusteella. Jos signaali sateliitilta jää saamatta, niin ei saada sijaintijakaan. Kaupungissa esim. kerrostalo vois estää signaalin saamisen tai maaseudulla isompi mäki.

                        Jos esim. peität GPS laitteen antennin kun lähdet ajamaan, niin laitteen näkemä tilanne on täsmälleen sama, kuin se että auto olis parkissa siellä kerrostalon pihalla jonne ei tule GPS signaalia.

                        Toki se laite voidaan integroida tiukasti nykyaikaisen auton sähköjärjestelmään (mikä on ilmeisesti ideana), jolloin se näkisi aika helposti liikkuuko auto. Mutta mites vanhat pommit, joissa ei ole edes elektronista nopeusmittaria? No voihan niissä ottaa tiedon vaikka sytytys virrasta, mutta mitenkään varmaa ei sekään ole. Esim. se auto makaa siellä kerrostalon parkkiksella mihin GPS ei kuulu ja pistät virrat päälle, ehkä auton käyntiinkin, että voit kuunnella musiikkia auton kajareista grillatessa/autoa rapatessa. Viikon päästä tuleekin tuhansien sakko veropetoksesta, kun autolla on "ajettu" pari tuntia, mutta ei ole tallentunu tietoa sijainnista. Mitenpä todistat että ei sillä oikeesti ole ajettu?
                        Periaatteessa tuota saatettaisiin yrittää valvoa auton matkamittaria ja GPS-tietoja vertailemalla. Esimerkiksi jokaisen katsastuksen yhteydessä olisi katsurilla velvollisuus ottaa auton tarkat kilometrit ylös ja raportoida niistä verottajalle. Jos auton ilmoittamat kilometrit poikkeavat huomattavasti GPS-datasta, tiedetään jossakin olleen jotakin vikaa.

                        Tietysti tämä saattaisi johtaa tilanteeseen, jossa Suomi olisi yhtäkkiä täynnä mittariruuvattuja autoja. Se tosin hankaloittaisi järjestelmän huijaamista, koska joutuisit GPS:n huijaamisen lisäksi, muuttelemaan auton matkamittaria, mikä ei välttämättä ole helppoa uudemmissa autoissa. Ainahan ne joku kiertäisi, mutta harva edes tietotekniikkaa hyvin osaava lähtisi niin perusteelliseen operaatioon.

                        EDIT: Tosin edellä mainitunkin voisi kiertää siten, että ostaa jonkun vanhan miinan, jossa on helppo muuttaa kilometrilukemaa ja sitten vain keksii keinon manipuloida GPS dataa ja voila. Nyt sinulla on halpa kulkuneuvo, jolla käydä esim. töissä.
                        Last edited by Ramzez; 16-12-2013, 21:16.

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2565
                          • Kirkkonummi

                          Tekojen aika. Tämä levitykseen, kaikkialle. Aivan kaikkialle:

                          Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4180

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Niin ja GPS pohjaisessa järjestelmässä huijaaminen on äärimmäisen helppoa. Siinä kun sateliitit yksinkertaisesti lähettävät omaa sijaintijaan ja laite joka vastaanottaa sijainnit laskee oman sijaintinsa näiden perusteella. Jos signaali sateliitilta jää saamatta, niin ei saada sijaintijakaan. Kaupungissa esim. kerrostalo vois estää signaalin saamisen tai maaseudulla isompi mäki.

                            Jos esim. peität GPS laitteen antennin kun lähdet ajamaan, niin laitteen näkemä tilanne on täsmälleen sama, kuin se että auto olis parkissa siellä kerrostalon pihalla jonne ei tule GPS signaalia.

                            Toki se laite voidaan integroida tiukasti nykyaikaisen auton sähköjärjestelmään (mikä on ilmeisesti ideana), jolloin se näkisi aika helposti liikkuuko auto. Mutta mites vanhat pommit, joissa ei ole edes elektronista nopeusmittaria? No voihan niissä ottaa tiedon vaikka sytytys virrasta, mutta mitenkään varmaa ei sekään ole. Esim. se auto makaa siellä kerrostalon parkkiksella mihin GPS ei kuulu ja pistät virrat päälle, ehkä auton käyntiinkin, että voit kuunnella musiikkia auton kajareista grillatessa/autoa rapatessa. Viikon päästä tuleekin tuhansien sakko veropetoksesta, kun autolla on "ajettu" pari tuntia, mutta ei ole tallentunu tietoa sijainnista. Mitenpä todistat että ei sillä oikeesti ole ajettu?
                            Eiköhän laitteissa ole data-yhteys sekä gps. Tuota datayhteyttä tarvitaan juurikin näiden katvealueiden ja muiden syiden takia. Eli molemmat täytyisi pimentää jos aikoo ajella ilman veroja. Lisäksi, luulen että laittavat sellaisen systeemin, jossa laite on koko ajan yhteydessä tiedonkeruu paikkaan. Joten esim. valvontatolpilla tai vaikkapa liikenteessä olevilla poliisiautoilla on esim. kilventunnitusohjelma (toimii nykyäänkin) ja vertaa auton tietoja realiaikaisesti ---> häly käy heti kun havaitsee auton joka liikkeellä ilman, että paikantimet päällä. Muistaakseni Jorma jossain kertoi aiemmin, että suomessa siirrytään "vuorovaikutteiseen" liikenteeseen, joka vaatii tämän tietojen siirron molempiin suuntiin. Maksa vielä joku kuukausimaksu myös operaattorille. Elämä on...
                            Eiköhän nuo ole miettiny monet mahdolliset porsaanreiät valmiiksi.

                            Ainoa keino on vastustaa tätä järjettömyyttä ajoissa, ettei media, yms. onnistu tätä kääntämään "kansan hyväksynnän saaneeksi" ja menee helpolla läpi. Monessa muussakin asiassa median, yms. avulla on saatu asioita/henkilöitä läpi, vaikka olisivat kuinka järjettömiä.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • Nifa
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 292
                              • Kymenlaakso™

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              http://www.lvm.fi/c/document_library...s%2016.12.2013

                              Tuolla jotain.
                              "Keskimääräinen kilometrivero 3,3 senttiä/km
                              autolle jonka CO2-päästöt ovat 160 g/km
                              Nykytilanteessa kilometriveron suuruus olisi
                              – Ford Focus 1,0 Eco Boost, 109 g/km, 2,02 senttiä/km
                              – Nissan Qhasqai 1,6 L, 139 g/km, 2,68 senttiä/km
                              – Toyota Avensis 1,8, 152 g/km, 3,05 senttiä/km
                              – Volvo Xc 60 D5, 169 g/km, 3,59 senttiä/km"
                              Luulisi, että miljoonalla löytyisi joku, joka osaisi edes suomen kieltä. Tai jaksaisi edes oikolukea tuollaisen komeen powerpointin..
                              Mistähän näitä palvelun____tarjoajia nyt sitten löytyisi?
                              "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Petteri75 View Post
                                Tekojen aika. Tämä levitykseen, kaikkialle. Aivan kaikkialle:

                                Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä.
                                Tuo kansalaisaloite ei tule kyllä menemään ikinä läpi. Aloitteen tekijäkään ei taida olla omalla nimellään liikenteessä...

                                Jos aiheesta halutaan tehdä kansalaisaloite, pitäisi se olla erittäin hyvin perusteltu ja sillä mielellään olisi hyvä olla nimekkäitä tukijoita joukossa. Tuollaiset yksittäisten ihmisten huonosti perustellut kansalaisaloitteet harvemmin keräävät paljon ääniä. Ajatus voi olla hieno, mutta jos kansan valtaosalle ei saada iskostettua päähän, että GPS valvonta on huono juttu, eivät he sitä ikinä vastusta.

                                Oma lukunsa on tietysti sitten se, että kansalaisaloitteella on ainakin toistaiseksi ollut vain vähän painoarvoa. Jotta sillä olisi teoriassa yhtään suurempi vaikutus, pitäisi kannatusilmoituksia olla vähintään yli 100000. Silloin sitä ei voitaisi kevyin perustein sivuuttaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎