Originally posted by tuomkiti81
View Post
kortti lähti mitää veikkaatte tuomioksi?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Joskus 90-luvun loppupuolella ton pikku-e:n sai vaan ostaa hintaan 240markkaa...harmi kun en vielä sillon ihan ollu ajokortti-ikäinen:think
Leave a comment:
-
Originally posted by -pekkis- View PostJa tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.Originally posted by jussi_r View PostC-kortin omistavien ehkä kannattaa ajaa C1E, kun taas B-korttilaisten BE. C1E edellyttää paljon enemmän jumppaa kuin BE, jonka taitaa saada vielä suunnilleen konttorin pihassa venkslailemalla, C1E:n edellyttäessä tänäpäivänä vissiin jo kuljettajakoulutusta
Leave a comment:
-
Originally posted by -pekkis- View PostPikku e:n saaminen taitaa nykyään olla mahdotonta. Tiettyä vuotta ennen kortin ajaneet sai anottua sen, mutta tuokin taitaa olla jo myöhäistä. Nykyään on tyrkyllä iso E jonka voi tavan kadunmies ajaa B tai C1 kortin yhteyteen. Vaatii teoriakokeen ja käsittelykokeen läpäisyn.
Ja tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.
Paras mahdollinen ajokortti siis on A BE CE DE. A1, C1 ja D1 ovat omien pääluokkiensa kevytversioita, ja näistä C1:lle ja D1:lle on omat yhdistelmäkorttinsakin C1E ja D1E. E:n suorittaminen johonkin luokkaan tosiaan antaa sen automaattisesti myös kyseistä luokkaa alempiin luokkiin.
C-kortin omistavien ehkä kannattaa ajaa C1E, kun taas B-korttilaisten BE. C1E edellyttää paljon enemmän jumppaa kuin BE, jonka taitaa saada vielä suunnilleen konttorin pihassa venkslailemalla, C1E:n edellyttäessä tänäpäivänä vissiin jo kuljettajakoulutusta.
Laitetaan vielä faktapläjäyksen loppuun linkki:
Terveisin,
Nimimerkki "A BE CE, eli kaikki prätkistä tukkirekkaan"
Leave a comment:
-
Originally posted by Ramzez View PostSuosittelen kaikille jotka aikovat isompia kärryjä vetää, että hankkivat sen pikku e:n. Ei vaadi autokouluopetusta ja siihen kuuluu pelkkä kymmenen kysymyksen teoriakoe ja käsittelykoe. Ei vaadita siis kummoistakaan vaivannäköä että saa tarvittavan kortin hankittua. Rahaa kannattaa kuitenkin varata 150-350€ riippuen siitä tarvitseko auto ja/tai kärry vuokrata.
Ja tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.
Leave a comment:
-
Suosittelen kaikille jotka aikovat isompia kärryjä vetää, että hankkivat sen pikku e:n. Ei vaadi autokouluopetusta ja siihen kuuluu pelkkä kymmenen kysymyksen teoriakoe ja käsittelykoe. Ei vaadita siis kummoistakaan vaivannäköä että saa tarvittavan kortin hankittua. Rahaa kannattaa kuitenkin varata 150-350€ riippuen siitä tarvitseko auto ja/tai kärry vuokrata.
Leave a comment:
-
Toki voihan olla, että löytyy joku Subaru Justy 4WD, jolla voi vetää jotain pikkutraileria jonka päällä on mopoauto niin että pelkkä B riittää. Lähtökohtaisesti kuitenkin lähes aina jarrullisen kärryn veto edellyttää E-korttia.[/QUOTE]
Tuollatapaa yks puolituttu pöliisi asian meillekin kertoi.
Tai sanatarkkaan et mitään jarrullista kärryä ei saa vetää ilman pikku-e
Leave a comment:
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEi ole ihan noin yksikertaista, eli toi on totta mitä muistelit, mutta sen lisäksi pätee myös
Huom vielä! Kokonaismassoilla kun mennään, niin se katsotaan rekisteriotteesta eikä esim puntarista. Näin ollen esim. tyhjänkin autotrailerin kiskominen vaatii saman kortin minkä sen saman trailerin kiskominen lastattuna.
Toki voihan olla, että löytyy joku Subaru Justy 4WD, jolla voi vetää jotain pikkutraileria jonka päällä on mopoauto niin että pelkkä B riittää. Lähtökohtaisesti kuitenkin lähes aina jarrullisen kärryn veto edellyttää E-korttia.
Leave a comment:
-
Originally posted by Laakeri View PostJostaki on on jääny muistikuva, että tuo ns. pikku e tarvitaan kun perävaunun massa ylittää vetoauton omamassan. jos perävaunun massa on alle vetoauton omamassan niin riittää B. Korjatkaa, jos muistan väärin, tämmönen muistikuva on jääny.
Pikku e eli BE kortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmiä joissa vetävä auto kuuluu B-luokkaan ja perävaunun massa on yli 750 kg sekä yhdistelmän kokonaismassa yli 3 500 kg. Vetoauton kokonaismassa saa olla kuitenkin enintään 3500kg.Last edited by Petri.Kekkonen; 10-11-2012, 16:23.
Leave a comment:
-
Originally posted by jussi_r View PostC-kortilla saa ajaa bussia yksin siirtoajossa tai yhden korjausmiehen kanssa huoltoihin tms. liittyen. Ei 8 henkilöä kyydissään.
Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.
Leave a comment:
-
Originally posted by jussi_r View PostC-kortilla saa ajaa bussia yksin siirtoajossa tai yhden korjausmiehen kanssa huoltoihin tms. liittyen. Ei 8 henkilöä kyydissään.
Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.
Leave a comment:
-
Originally posted by väiski525 View Posttuo on kyllä bullshittiä. et saa ajaa metriäkään ellei löydy korttia kyseiselle ajoneuvolle / ajoneuvoyhdistelmälle.
paitsi c-kortilla saa ajaa bussia kunhan se ei ole kaupallisessa ajossa ja olikohan max 8 hlö kyydissä..
Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.
Leave a comment:
-
Originally posted by TareJR View PostEn ole ihan varma, mutta yhes vaihessa muistakseni oli se että mikä tarviaa BE:n kortti niin saa C kortilla tehdä pienen matkan siirto ajon.
paitsi c-kortilla saa ajaa bussia kunhan se ei ole kaupallisessa ajossa ja olikohan max 8 hlö kyydissä..
Leave a comment:
-
Yli 50% niin kortti pois saman tien? Mikä juttu tuo on? Eli jos 30 alueella ajais 46 niin lähtis kortti samantien?
Leave a comment:
Leave a comment: