kortti lähti mitää veikkaatte tuomioksi?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laku
    replied
    Originally posted by tuomkiti81 View Post
    Joskus 90-luvun loppupuolella ton pikku-e:n sai vaan ostaa hintaan 240markkaa...harmi kun en vielä sillon ihan ollu ajokortti-ikäinen:think
    Jep, näin tuli tehtyä BC-kortin yhteyteen. Rahastusta sekin aikanaan oli.

    Leave a comment:


  • tuomkiti81
    replied
    Joskus 90-luvun loppupuolella ton pikku-e:n sai vaan ostaa hintaan 240markkaa...harmi kun en vielä sillon ihan ollu ajokortti-ikäinen:think

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by -pekkis- View Post
    Ja tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.
    Originally posted by jussi_r View Post
    C-kortin omistavien ehkä kannattaa ajaa C1E, kun taas B-korttilaisten BE. C1E edellyttää paljon enemmän jumppaa kuin BE, jonka taitaa saada vielä suunnilleen konttorin pihassa venkslailemalla, C1E:n edellyttäessä tänäpäivänä vissiin jo kuljettajakoulutusta
    Itseltäni löytyy nykyään BEC-kortti ja C:n hankin jo heti varsinaista ajokorttia suorittaessani 18-vuotiaana. Ennen kuin hommasin tuon BE-kortin (joka tunnetaan myös "pikku e:nä"), kysyin tuosta C1E-kortista, koska minulla oli jo ennestään C-kortti, mutta se olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi ja se olisi vaatinut varsinaista autokouluopetusta. Sitä ei siis välttämättä kannata hankkia, ellei sellaiselle ole varmasti käyttöä. Suurin osa kalustosta millä itse saatan joutua ajamaan, menee vielä BE-kortin sallimissa rajoissa.

    Leave a comment:


  • jussi_r
    replied
    Originally posted by -pekkis- View Post
    Pikku e:n saaminen taitaa nykyään olla mahdotonta. Tiettyä vuotta ennen kortin ajaneet sai anottua sen, mutta tuokin taitaa olla jo myöhäistä. Nykyään on tyrkyllä iso E jonka voi tavan kadunmies ajaa B tai C1 kortin yhteyteen. Vaatii teoriakokeen ja käsittelykokeen läpäisyn.
    Ja tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.
    Pikku-E:llä tarkoitetaan kansan suussa B-luokan ajo-oikeuden yhteyteen liittyvää yhdistelmäkorttia. E-kirjain kun on nykyään ajokortissa aina isolla, kuten kaikki muutkin kirjaimet, ja ainoastaan A:n perään ei E:tä voi saada. Prätkällä kun saa hinata ilman erillistä yhdistelmäkorttia sen minkä ko. pyörällä saa/pystyy.

    Paras mahdollinen ajokortti siis on A BE CE DE. A1, C1 ja D1 ovat omien pääluokkiensa kevytversioita, ja näistä C1:lle ja D1:lle on omat yhdistelmäkorttinsakin C1E ja D1E. E:n suorittaminen johonkin luokkaan tosiaan antaa sen automaattisesti myös kyseistä luokkaa alempiin luokkiin.

    C-kortin omistavien ehkä kannattaa ajaa C1E, kun taas B-korttilaisten BE. C1E edellyttää paljon enemmän jumppaa kuin BE, jonka taitaa saada vielä suunnilleen konttorin pihassa venkslailemalla, C1E:n edellyttäessä tänäpäivänä vissiin jo kuljettajakoulutusta.

    Laitetaan vielä faktapläjäyksen loppuun linkki:


    Terveisin,

    Nimimerkki "A BE CE, eli kaikki prätkistä tukkirekkaan"

    Leave a comment:


  • -pekkis-
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Suosittelen kaikille jotka aikovat isompia kärryjä vetää, että hankkivat sen pikku e:n. Ei vaadi autokouluopetusta ja siihen kuuluu pelkkä kymmenen kysymyksen teoriakoe ja käsittelykoe. Ei vaadita siis kummoistakaan vaivannäköä että saa tarvittavan kortin hankittua. Rahaa kannattaa kuitenkin varata 150-350€ riippuen siitä tarvitseko auto ja/tai kärry vuokrata.
    Pikku e:n saaminen taitaa nykyään olla mahdotonta. Tiettyä vuotta ennen kortin ajaneet sai anottua sen, mutta tuokin taitaa olla jo myöhäistä. Nykyään on tyrkyllä iso E jonka voi tavan kadunmies ajaa B tai C1 kortin yhteyteen. Vaatii teoriakokeen ja käsittelykokeen läpäisyn.
    Ja tuon C1E kortin kanssa saa sitten alaspäin kelpuutettuna tuon BE kortin, eli on fiksumpi vaihtoehto jos meinaa esim isommalla jenkillä tms kärryä vetää, ettei käy kuin Räikköselle.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Suosittelen kaikille jotka aikovat isompia kärryjä vetää, että hankkivat sen pikku e:n. Ei vaadi autokouluopetusta ja siihen kuuluu pelkkä kymmenen kysymyksen teoriakoe ja käsittelykoe. Ei vaadita siis kummoistakaan vaivannäköä että saa tarvittavan kortin hankittua. Rahaa kannattaa kuitenkin varata 150-350€ riippuen siitä tarvitseko auto ja/tai kärry vuokrata.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Toki voihan olla, että löytyy joku Subaru Justy 4WD, jolla voi vetää jotain pikkutraileria jonka päällä on mopoauto niin että pelkkä B riittää. Lähtökohtaisesti kuitenkin lähes aina jarrullisen kärryn veto edellyttää E-korttia.[/QUOTE]

    Tuollatapaa yks puolituttu pöliisi asian meillekin kertoi.

    Tai sanatarkkaan et mitään jarrullista kärryä ei saa vetää ilman pikku-e

    Leave a comment:


  • jussi_r
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei ole ihan noin yksikertaista, eli toi on totta mitä muistelit, mutta sen lisäksi pätee myös
    Lisäksi on huomattava että massoista puhuttaessa käytetään hämäävästi omamassaa ja kokonaismassaa (sekä vielä kytkentämassoja). Omamassa on se kuivapaino, niin autolla kuin peräkärrylläkin. Kokonaismassa on täyden lastin kanssa. Alkaa olemaan aika harvassa ne vetoautot ja ne trailerit, jotka saa toisiinsa tieliikennekäyttöön kytkeä ja joiden yhteenlaskettu kokonaismassa jää alle 3500kg.

    Huom vielä! Kokonaismassoilla kun mennään, niin se katsotaan rekisteriotteesta eikä esim puntarista. Näin ollen esim. tyhjänkin autotrailerin kiskominen vaatii saman kortin minkä sen saman trailerin kiskominen lastattuna.

    Toki voihan olla, että löytyy joku Subaru Justy 4WD, jolla voi vetää jotain pikkutraileria jonka päällä on mopoauto niin että pelkkä B riittää. Lähtökohtaisesti kuitenkin lähes aina jarrullisen kärryn veto edellyttää E-korttia.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Laakeri View Post
    Jostaki on on jääny muistikuva, että tuo ns. pikku e tarvitaan kun perävaunun massa ylittää vetoauton omamassan. jos perävaunun massa on alle vetoauton omamassan niin riittää B. Korjatkaa, jos muistan väärin, tämmönen muistikuva on jääny.
    Ei ole ihan noin yksikertaista, eli toi on totta mitä muistelit, mutta sen lisäksi pätee myös tämä:
    Pikku e eli BE kortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmiä joissa vetävä auto kuuluu B-luokkaan ja perävaunun massa on yli 750 kg sekä yhdistelmän kokonaismassa yli 3 500 kg. Vetoauton kokonaismassa saa olla kuitenkin enintään 3500kg.
    Käytännössä toi yhdistelmän kokonaismassaraja 3 500 kg tulee esimerkiksi matkailuautolla kevytperävaunua vedettäessä helposti vastaan ja silloin pitää olla BE-kortti vaikka perävaunu itsessään onkin kevyt.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 10-11-2012, 16:23.

    Leave a comment:


  • Laakeri
    replied
    Originally posted by jussi_r View Post
    C-kortilla saa ajaa bussia yksin siirtoajossa tai yhden korjausmiehen kanssa huoltoihin tms. liittyen. Ei 8 henkilöä kyydissään.

    Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.
    Jostaki on on jääny muistikuva, että tuo ns. pikku e tarvitaan kun perävaunun massa ylittää vetoauton omamassan. jos perävaunun massa on alle vetoauton omamassan niin riittää B. Korjatkaa, jos muistan väärin, tämmönen muistikuva on jääny.

    Leave a comment:


  • väiski525
    replied
    Originally posted by jussi_r View Post
    C-kortilla saa ajaa bussia yksin siirtoajossa tai yhden korjausmiehen kanssa huoltoihin tms. liittyen. Ei 8 henkilöä kyydissään.

    Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.

    Leave a comment:


  • jussi_r
    replied
    Originally posted by väiski525 View Post
    tuo on kyllä bullshittiä. et saa ajaa metriäkään ellei löydy korttia kyseiselle ajoneuvolle / ajoneuvoyhdistelmälle.

    paitsi c-kortilla saa ajaa bussia kunhan se ei ole kaupallisessa ajossa ja olikohan max 8 hlö kyydissä..
    C-kortilla saa ajaa bussia yksin siirtoajossa tai yhden korjausmiehen kanssa huoltoihin tms. liittyen. Ei 8 henkilöä kyydissään.

    Yhdistelmiin pitää olla niille tarkoitettu kortti, ja tähän lankaan menee moni C-kortillinen kuvitellessaan että saavat henkilöautolla nypätä esim. traileria.

    Leave a comment:


  • väiski525
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    En ole ihan varma, mutta yhes vaihessa muistakseni oli se että mikä tarviaa BE:n kortti niin saa C kortilla tehdä pienen matkan siirto ajon.
    tuo on kyllä bullshittiä. et saa ajaa metriäkään ellei löydy korttia kyseiselle ajoneuvolle / ajoneuvoyhdistelmälle.

    paitsi c-kortilla saa ajaa bussia kunhan se ei ole kaupallisessa ajossa ja olikohan max 8 hlö kyydissä..

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Yli 50% niin kortti pois saman tien? Mikä juttu tuo on? Eli jos 30 alueella ajais 46 niin lähtis kortti samantien?
    Tare varmaan tarkoitti 100% ylinopeutta.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Yli 50% niin kortti pois saman tien? Mikä juttu tuo on? Eli jos 30 alueella ajais 46 niin lähtis kortti samantien?

    Leave a comment:

Working...
X