.........................................
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hallitus uudistaa autoverotusta
Collapse
X
-
Originally posted by NokiLeka View PostTilaa suoraan tehtaalta, ilman lasipalatsin välikäsiä ja verottaa tullissa itse?
Originally posted by TulliTuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero
Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron ja autoverosta kannettavan arvonlisäveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.
Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.
Jos maahantuoja on Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, suorittaa verovelvollinen ostosta arvonlisäveron kotimaan normaalin kuukausittaisen arvonlisäverotuksen yhteydessä verohallinnolle.
Jos maahantuoja ei ole Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, kantaa Tulli uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron autoverotuksen yhteydessä autoveropäätöksellä.
Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 22 % ajoneuvon hankintahinnasta."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by riz View PostErittäin mukavaa alennusta luvassa juuri tuon 123d mallin kohdalla. Coupe-versiota EKOAKEsta tuli tänään selattua ja verrattua tuossa VM:n esimerkkitaulukossa olleeseen V70 Volvoon:
Volvo V70, päästöt 153 g/km, listahinta 44.900e, veroale -5.498e
Vastaavasti 123d Coupelle:
BMW 123d E82 Coupe, päästöt 138 g/km, listahinta 48.100e, veroale: ??
Eli luvassa ilmeisen mukava tiputus hinnassa
Mutta nyt kun vertaan tuohon V70 niin en varmaankaan sitten laskenut oikein.
Comment
-
-
Originally posted by [BMW] View PostKannattaa todellakin ottaa se huomioon että vaikka tehokkaat (painavat) autot muuttuvat kalliimmaksi ylläpitää ja hankinta hinta nousee uutena, niin se tarkoittaa myös sitä että ne eivät ole enää niin haluttuja kuin nykyisin. Eli käytetyn hankinta hinta mielestäni tulisi näin alemmaksi. Aivan varmasti joku jo miettii omansa myyntiä ja vaihtoa pienempään. Taas nämä pienikoneiset riisikupit tulevat entistä suositummaksi, ihan kuin niitä ei enää olisi tarpeeksi. Mielestäni pitemmän päälle muutokset näkyvät vasta myöhemmin kun markkinat kehittyvät, tosin bensan hinta olisi kyllä pitänyt tippua edes vähän?
Ja jos tarjonta pienenee/kallistuu ja haluttavuus pysyy samana niin en usko että hintataso ainakaan laskee.
Kyllä se sitten iskee omallakin kohdalla jos joskus haluaa vaihtaa tuoreempaan samantyyliseen. En kyllä usko, been there and done that ja wanhana voi tyytyväisenä muistella kiikkustuolissa.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Miten tuossa ei taas yhtälöt oikein kohtaa?
Jos AUTOvero muuttuu 1.1.2008 ja AJONEUVOvero vasta n.2010! Tuohan asettaa pariksi vuodeksi osan autoista aivan eriarvoiseen asemaan. Eli käytänössä ostat 1.1.2008 uudella verolla verotetun auton, mutta maksat ajoneuvoveroa vielä vanhan kaavan mukaan.
Toisaalta itseäni lämmittäisi suuresti jos 2001-> muuttuisi ajoneuvovero pelkästään CO2-päästöihin perustuvaksi. Putoisi tuossa omassa raskaassa dieselissä vuotuiset verot murto-osaan... Eli päästöjen mukaan (n.188g/100km) veroa menisi ~150e tms. /vuosi, kun nyt menee kaikkiaan pitkälti yli 700E/a. Toki diesel polttoaineen hinta nousisi lähelle bensan hintaa.
Eli Diesel autoilijat pääsevät maksumiehiksi ainankin vuoteen 2010 astiLast edited by mikkiz; 01-11-2007, 16:10.E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake
Comment
-
-
Originally posted by himonussija View PostOlen meinannut hakea saksasta jonkun -99-01 vuoden 530d:n. Mitenkähän verotus sellaseen iskee? Ja tämä uudistus ei kai poista tai muuta dieselveroa?Nissan Skyline GT-R 1992 TA
BMW 525dA M-Sport 2003
ja silloin kun mikään ylemmistä ei toimi: Toyota Hilux
Comment
-
-
Tää oli Knullin sivuilla..
Autoverolakiin muutos - henkilöautojen autovero porrastetaan hiilidioksidipäästön perusteella
Hallitus esittää, että henkilöautoista ensirekisteröinnin yhteydessä kannettava autovero porrastetaan auton polttoaineen kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella. Samalla henkilöautojen autoveron tasoa alennettaisiin keskimäärin noin kuudenneksella. Lain muutos tulisi voimaan 1.1.2008.
Autovero säilyisi rakenteeltaan nykyisen kaltaisena eli verotusarvo perustuisi edelleen auton yleiseen kuluttajahintaan, mutta veroprosentin suuruus perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (g/km), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (l/100 km).
Vero 10 - 40 % yleisestä kuluttajahinnasta
Veroprosentin suuruus muuttuisi päästömäärän mukaan siten, että se nousisi aina yhdellä kymmenyksellä jokaista hiilidioksidigrammaa kohden. Veroprosentin suuruus määräytyisi laskukaavalla, jossa hiilidioksidipäästöjen määrä (g/km) jaettaisiin luvulla 10 ja siihen lisättäisiin luku 4. Siten esimerkiksi auton, jonka päästöt ovat 160 g/km, veroprosentti olisi 20. Autoveron osuus auton kuluttajahinnasta olisi kuitenkin vähintään 10 ja enintään 40 prosenttia.
Päästötiedon puuttuessa käytetään kokonaismassaa ja käyttövoimaa
Niissä tapauksissa, joissa verotettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoittamaa hiilidioksidipäästöä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason laskennalliseksi määrittämiseksi. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti. Tämä koskisi vanhempien käytettyjen tuontiautojen lisäksi uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja.
Uudet veroperusteet voimaantulon jälkeen vireille tuleviin verotuksiin
Veroilmoituksen antamisen ajankohta ratkaisee sovelletaanko uusia vai nykyisiä veroperusteita. Uusia veroperusteita sovellettaisiin muutosten voimaantulon jälkeen vireille tuleviin uusien sekä käytettyjen tuontiautojen verotuksiin. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen käytettyjen tuontiautojen niin sanotuista historiallisista veroprosenteista luovuttaisiin.
Jos auto halutaan verottaa nykyisillä veroperusteilla, veroilmoitus on annettava vuoden 2007 puolella eli ennen muutoksen voimaantuloa.
Vireillä olevat verotukset voi peruuttaa maksutta
Esitykseen sisältyy voimaantulosäännös, jonka mukaan ennen 2.11.2007 vireille tullut henkilöauton verotus voidaan peruuttaa eikä verovelvolliselta peritä 35 a §:n 2 momentissa ja 43 §:n 2 momentissa tarkoitettuja maksuja. Peruutus voidaan tehdä, jos veroa ei ole vielä maksettu.
Verotus voidaan peruuttaa myös henkilöautosta, jota käytetään liikenteeseen väliaikaisesti verotta omaa käyttöä varten hankitun auton ajoluvalla tai käyttöönottoilmoituksella enintään kolmen kuukauden ajan. Tällöin oikeus auton väliaikaiseen verottomaan käyttöön päättyy välittömästi peruuttamisen jälkeen.
Tulli tiedottaa muutosehdotuksen etenemisestä Internet-sivuillaan www.tulli.fi
( Tullihallitus )F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by appracing View PostJos mä nyt yhtään olen kartalla niin dieselvero tulisi poistumaan vasta 2010. Jokatapauksessa tuollaista 530d kampetta tämä uusi malli suosii ihan kivasti, melko vähän se päästelee kuitenkin.Ducati 998 -02 //
Comment
-
-
Hieno muutos. Saa täydet tukeni uusien autojen puolelta.
As it should behttp://www.needgood.com
e30 the one and only
Comment
-
-
"Henkilöauton kokonaismassaan perustuva vero vaihtelisi 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa. Yleisimpään
painoluokkaan 1 501- 1 600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa."
Elikkäs jos kuvitellaan toi omistama supra 1550kg ja 728 e23 1530kg niin ajoneuvovero on sen 110e vuodessa eli kallistuu sadalla mummonmarkalla
Comment
-
-
No toi nyt on sinällään jees, mutta en olis missään nimessä odottanu että osittain taas verot nousee noin vitusti isompi moottorisissa. Kummasti loppuu isompi moottoristen tuonti saksasta ym. Voiko nyt käydä niin että hinnat sitten periaatteessa jopa nousee käytetyissä isompi moottorisissa, kun saksasta ei enään halvalla saakkaan?
Sanosin että perseestä, mutta osittain jees. En vaan voi ymmärtää miten ne nostaa veroa noissa erikoisemmissa noin rajusti..///M3 97-
Comment
-
-
Mut mites toi käytännössä vaikuttaa esm jonku perus e36 328i veroihin jos ensvuoden puolella verottaa, keskikulutushan varmaan jää ton 9.5 alle kuiteskin yhdistetty ja ei ole kauhean painavakaan, siis juuri tähän "rekisteröinti" veroon mikä pitää maksaa kun ulkomailta tuo.
Käyttövero on sitten asia erikseen, nimenomaan toi tuontivero kiinnostaa että miten se käytännössä nyt muuttuu?
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostMut mites toi käytännössä vaikuttaa esm jonku perus e36 328i veroihin jos ensvuoden puolella verottaa, keskikulutushan varmaan jää ton 9.5 alle kuiteskin yhdistetty ja ei ole kauhean painavakaan, siis juuri tähän "rekisteröinti" veroon mikä pitää maksaa kun ulkomailta tuo.
Käyttövero on sitten asia erikseen, nimenomaan toi tuontivero kiinnostaa että miten se käytännössä nyt muuttuu?Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä
Comment
-
-
Bemari on varmasti eniten tästä muutoksesta hyötyvä merkki. Kilpailijoihinsa verrattuna kaikki nelisylinteriset ja kuusisylinteriset mallit tulevat saamaan ihan merkittävän veroalen. Saapa nähdä kuinka Volvon kysynnälle käy, kun hintaero bemariin kutistuu ja joissakin malleissa jopa kääntyy bemarin eduksi.
Comment
-
Comment