Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juice
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 818

    #46
    .........................................
    Last edited by Juice; 17-03-2012, 17:21.

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #47
      Originally posted by NokiLeka View Post
      Tilaa suoraan tehtaalta, ilman lasipalatsin välikäsiä ja verottaa tullissa itse?
      Niin, lueskelin sitten tuolta Tullin sivuilta tuosta uuden auton tuonnista ja pisti tällainen silmään:

      Originally posted by Tulli
      Tuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero

      Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron ja autoverosta kannettavan arvonlisäveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.

      Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.

      Jos maahantuoja on Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, suorittaa verovelvollinen ostosta arvonlisäveron kotimaan normaalin kuukausittaisen arvonlisäverotuksen yhteydessä verohallinnolle.

      Jos maahantuoja ei ole Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, kantaa Tulli uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron autoverotuksen yhteydessä autoveropäätöksellä.

      Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 22 % ajoneuvon hankintahinnasta.
      Meinaakos ne nyt tosissaan, että uudesta autosta pitäisi maksaa kaksinkertainen ALV??!!??
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • pav
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 178
        • Varkaus

        #48
        Originally posted by riz View Post
        Erittäin mukavaa alennusta luvassa juuri tuon 123d mallin kohdalla. Coupe-versiota EKOAKEsta tuli tänään selattua ja verrattua tuossa VM:n esimerkkitaulukossa olleeseen V70 Volvoon:

        Volvo V70, päästöt 153 g/km, listahinta 44.900e, veroale -5.498e

        Vastaavasti 123d Coupelle:
        BMW 123d E82 Coupe, päästöt 138 g/km, listahinta 48.100e, veroale: ??

        Eli luvassa ilmeisen mukava tiputus hinnassa
        jos oikein laskin hintaa jää 44267€. eli vajaa 4000€ veroale.

        Mutta nyt kun vertaan tuohon V70 niin en varmaankaan sitten laskenut oikein.

        Comment

        • himonussija
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 392
          • Finland

          #49
          Painon mukaan verotus on ihan takapajulasta! Toisaalta hyvä että vanhempi tuplaturbo M5 verotetaan samalla tavalla kuin stanu 518i, muttah...

          Olen meinannut hakea saksasta jonkun -99-01 vuoden 530d:n. Mitenkähän verotus sellaseen iskee? Ja tämä uudistus ei kai poista tai muuta dieselveroa?

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #50
            Originally posted by [BMW] View Post
            Kannattaa todellakin ottaa se huomioon että vaikka tehokkaat (painavat) autot muuttuvat kalliimmaksi ylläpitää ja hankinta hinta nousee uutena, niin se tarkoittaa myös sitä että ne eivät ole enää niin haluttuja kuin nykyisin. Eli käytetyn hankinta hinta mielestäni tulisi näin alemmaksi. Aivan varmasti joku jo miettii omansa myyntiä ja vaihtoa pienempään. Taas nämä pienikoneiset riisikupit tulevat entistä suositummaksi, ihan kuin niitä ei enää olisi tarpeeksi. Mielestäni pitemmän päälle muutokset näkyvät vasta myöhemmin kun markkinat kehittyvät, tosin bensan hinta olisi kyllä pitänyt tippua edes vähän?
            Oman ämmän käyttömaksut taitaa nousta 120€ -> jonnekin 300€ tuntumaan vuodessa, eipä tuo paljoa ylläpitokustannuksissa tunnu. Eli tuo ei vuosittainen maksu haluttavuuteen paljoa vaikuta.

            Ja jos tarjonta pienenee/kallistuu ja haluttavuus pysyy samana niin en usko että hintataso ainakaan laskee.

            Kyllä se sitten iskee omallakin kohdalla jos joskus haluaa vaihtaa tuoreempaan samantyyliseen. En kyllä usko, been there and done that ja wanhana voi tyytyväisenä muistella kiikkustuolissa.

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • mikkiz
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 321
              • Lpr

              #51
              Miten tuossa ei taas yhtälöt oikein kohtaa?
              Jos AUTOvero muuttuu 1.1.2008 ja AJONEUVOvero vasta n.2010! Tuohan asettaa pariksi vuodeksi osan autoista aivan eriarvoiseen asemaan. Eli käytänössä ostat 1.1.2008 uudella verolla verotetun auton, mutta maksat ajoneuvoveroa vielä vanhan kaavan mukaan.

              Toisaalta itseäni lämmittäisi suuresti jos 2001-> muuttuisi ajoneuvovero pelkästään CO2-päästöihin perustuvaksi. Putoisi tuossa omassa raskaassa dieselissä vuotuiset verot murto-osaan... Eli päästöjen mukaan (n.188g/100km) veroa menisi ~150e tms. /vuosi, kun nyt menee kaikkiaan pitkälti yli 700E/a. Toki diesel polttoaineen hinta nousisi lähelle bensan hintaa.

              Eli Diesel autoilijat pääsevät maksumiehiksi ainankin vuoteen 2010 asti
              Last edited by mikkiz; 01-11-2007, 16:10.
              E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

              Comment

              • appracing
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 118
                • Riihimäki

                #52
                Originally posted by himonussija View Post
                Olen meinannut hakea saksasta jonkun -99-01 vuoden 530d:n. Mitenkähän verotus sellaseen iskee? Ja tämä uudistus ei kai poista tai muuta dieselveroa?
                Jos mä nyt yhtään olen kartalla niin dieselvero tulisi poistumaan vasta 2010. Jokatapauksessa tuollaista 530d kampetta tämä uusi malli suosii ihan kivasti, melko vähän se päästelee kuitenkin.
                Nissan Skyline GT-R 1992 TA
                BMW 525dA M-Sport 2003

                ja silloin kun mikään ylemmistä ei toimi: Toyota Hilux

                Comment

                • Convertible
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2638
                  • Turku

                  #53
                  Tää oli Knullin sivuilla..


                  Autoverolakiin muutos - henkilöautojen autovero porrastetaan hiilidioksidipäästön perusteella

                  Hallitus esittää, että henkilöautoista ensirekisteröinnin yhteydessä kannettava autovero porrastetaan auton polttoaineen kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella. Samalla henkilöautojen autoveron tasoa alennettaisiin keskimäärin noin kuudenneksella. Lain muutos tulisi voimaan 1.1.2008.

                  Autovero säilyisi rakenteeltaan nykyisen kaltaisena eli verotusarvo perustuisi edelleen auton yleiseen kuluttajahintaan, mutta veroprosentin suuruus perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (g/km), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (l/100 km).

                  Vero 10 - 40 % yleisestä kuluttajahinnasta

                  Veroprosentin suuruus muuttuisi päästömäärän mukaan siten, että se nousisi aina yhdellä kymmenyksellä jokaista hiilidioksidigrammaa kohden. Veroprosentin suuruus määräytyisi laskukaavalla, jossa hiilidioksidipäästöjen määrä (g/km) jaettaisiin luvulla 10 ja siihen lisättäisiin luku 4. Siten esimerkiksi auton, jonka päästöt ovat 160 g/km, veroprosentti olisi 20. Autoveron osuus auton kuluttajahinnasta olisi kuitenkin vähintään 10 ja enintään 40 prosenttia.

                  Päästötiedon puuttuessa käytetään kokonaismassaa ja käyttövoimaa

                  Niissä tapauksissa, joissa verotettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoittamaa hiilidioksidipäästöä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason laskennalliseksi määrittämiseksi. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti. Tämä koskisi vanhempien käytettyjen tuontiautojen lisäksi uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja.

                  Uudet veroperusteet voimaantulon jälkeen vireille tuleviin verotuksiin

                  Veroilmoituksen antamisen ajankohta ratkaisee sovelletaanko uusia vai nykyisiä veroperusteita. Uusia veroperusteita sovellettaisiin muutosten voimaantulon jälkeen vireille tuleviin uusien sekä käytettyjen tuontiautojen verotuksiin. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen käytettyjen tuontiautojen niin sanotuista historiallisista veroprosenteista luovuttaisiin.

                  Jos auto halutaan verottaa nykyisillä veroperusteilla, veroilmoitus on annettava vuoden 2007 puolella eli ennen muutoksen voimaantuloa.

                  Vireillä olevat verotukset voi peruuttaa maksutta

                  Esitykseen sisältyy voimaantulosäännös, jonka mukaan ennen 2.11.2007 vireille tullut henkilöauton verotus voidaan peruuttaa eikä verovelvolliselta peritä 35 a §:n 2 momentissa ja 43 §:n 2 momentissa tarkoitettuja maksuja. Peruutus voidaan tehdä, jos veroa ei ole vielä maksettu.

                  Verotus voidaan peruuttaa myös henkilöautosta, jota käytetään liikenteeseen väliaikaisesti verotta omaa käyttöä varten hankitun auton ajoluvalla tai käyttöönottoilmoituksella enintään kolmen kuukauden ajan. Tällöin oikeus auton väliaikaiseen verottomaan käyttöön päättyy välittömästi peruuttamisen jälkeen.

                  Tulli tiedottaa muutosehdotuksen etenemisestä Internet-sivuillaan www.tulli.fi

                  ( Tullihallitus )
                  F25 X3 35d
                  E87 118i
                  E46 330ti
                  E46 M3
                  E30 M3
                  E30 M3 Convertible
                  Z3 Roadster

                  Comment

                  • eeki
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 1966
                    • HKI

                    #54
                    Originally posted by appracing View Post
                    Jos mä nyt yhtään olen kartalla niin dieselvero tulisi poistumaan vasta 2010. Jokatapauksessa tuollaista 530d kampetta tämä uusi malli suosii ihan kivasti, melko vähän se päästelee kuitenkin.
                    Dieselverostahan siinä ei tarkalleen ottaen puhuttu, vaan nimenomaan ajoneuvoveron perusosasta - lisäksi tulee vielä käyttövoimavero.
                    Ducati 998 -02 //

                    Comment

                    • välikala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1385
                      • espoohillgang

                      #55
                      Hieno muutos. Saa täydet tukeni uusien autojen puolelta.
                      As it should be
                      http://www.needgood.com
                      e30 the one and only

                      Comment

                      • |parsakaali|
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 997

                        #56
                        "Henkilöauton kokonaismassaan perustuva vero vaihtelisi 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa. Yleisimpään
                        painoluokkaan 1 501- 1 600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa."

                        Elikkäs jos kuvitellaan toi omistama supra 1550kg ja 728 e23 1530kg niin ajoneuvovero on sen 110e vuodessa eli kallistuu sadalla mummonmarkalla

                        Comment

                        • datzka
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 778
                          • Jyväskylä

                          #57
                          No toi nyt on sinällään jees, mutta en olis missään nimessä odottanu että osittain taas verot nousee noin vitusti isompi moottorisissa. Kummasti loppuu isompi moottoristen tuonti saksasta ym. Voiko nyt käydä niin että hinnat sitten periaatteessa jopa nousee käytetyissä isompi moottorisissa, kun saksasta ei enään halvalla saakkaan?

                          Sanosin että perseestä, mutta osittain jees. En vaan voi ymmärtää miten ne nostaa veroa noissa erikoisemmissa noin rajusti..
                          ///M3 97-

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            #58
                            Mut mites toi käytännössä vaikuttaa esm jonku perus e36 328i veroihin jos ensvuoden puolella verottaa, keskikulutushan varmaan jää ton 9.5 alle kuiteskin yhdistetty ja ei ole kauhean painavakaan, siis juuri tähän "rekisteröinti" veroon mikä pitää maksaa kun ulkomailta tuo.
                            Käyttövero on sitten asia erikseen, nimenomaan toi tuontivero kiinnostaa että miten se käytännössä nyt muuttuu?

                            Comment

                            • jeps
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1986
                              • Espoo

                              #59
                              Originally posted by Antti O View Post
                              Mut mites toi käytännössä vaikuttaa esm jonku perus e36 328i veroihin jos ensvuoden puolella verottaa, keskikulutushan varmaan jää ton 9.5 alle kuiteskin yhdistetty ja ei ole kauhean painavakaan, siis juuri tähän "rekisteröinti" veroon mikä pitää maksaa kun ulkomailta tuo.
                              Käyttövero on sitten asia erikseen, nimenomaan toi tuontivero kiinnostaa että miten se käytännössä nyt muuttuu?
                              Sama kiinnostaa myös itteä tosin 320i coupen muodossa...??? Kannattaako se oikeesti käydä nyt verottaa vai odottaa suosiolla vuoden vaihdetta?
                              Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                              Comment

                              • NHB
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 1120

                                #60
                                Bemari on varmasti eniten tästä muutoksesta hyötyvä merkki. Kilpailijoihinsa verrattuna kaikki nelisylinteriset ja kuusisylinteriset mallit tulevat saamaan ihan merkittävän veroalen. Saapa nähdä kuinka Volvon kysynnälle käy, kun hintaero bemariin kutistuu ja joissakin malleissa jopa kääntyy bemarin eduksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎