Että näin... Myynnistä maksetaan alvit ja ostoista ne vähennetään. Se mitä jää viivan alle kuun lopussa ratkaisee oli se sitten plussa tai miinusta... Miinukset siirtyy seuraavalle kuulle ja plussat maksetaan valtiolle 1.5 kuukauden päästä. Ainut vaikea asia tähän auton ostoon saksata on jos yritys välittää auton, jonka on ostanut verottomana, mutta toimeksiantaja on antannut rahat välittäjälle verollisesta autosta. Jos kauppakirja on jäänyt toimeksiantajalta näkemättä niin siinä on moni välittäjä tehnyt "näppäriä" putseja viime vuosien aikana ja tekee vielä tästä eteenkin päin, kai..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hallitus uudistaa autoverotusta
Collapse
X
-
Millaisella sopimuksella lukija tuotatti OMAN autonsa?
Originally posted by Stone View PostEttä näin... Ainut vaikea asia tähän auton ostoon saksata on jos yritys välittää auton, jonka on ostanut verottomana, mutta toimeksiantaja on antannut rahat välittäjälle verollisesta autosta. Jos kauppakirja on jäänyt toimeksiantajalta näkemättä niin siinä on moni välittäjä tehnyt "näppäriä" putseja viime vuosien aikana ja tekee vielä tästä eteenkin päin, kai..
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=596;442784
5. ARVONLISÄVERO
Arvonlisäveron (ALV) tarkistaminen tehdään ainoastaan, kun yksityinen henkilö maahantuo EU:n alueelta autoverottoman uuden moottorikäyttöisen ajoneuvon. Tällöin arvolisävero suoritetaan verovirastolle verovelvollisen oman ilmoituksen perusteella. Näistä ajoneuvoista on esitettävä ensirekisteröinnin yhteydessä kuitti maksetusta ALV:stä.
Stone:
Jos kauppakirja on jäänyt toimeksiantajalta näkemättä niin siinä on moni välittäjä tehnyt "näppäriä" putseja viime vuosien aikana
Juuri näin. Kauppakirjakin voi olla "kerran, pari pyöräytetty". Ts. Antti Autoilija menettää "näppärälle" putsarille rahaa 10.000 euron bruttohintaisessa autossa ~1.900, 20.000 euron autossa ~3.800, 30.000 euron autossa ~5.700...Last edited by häirikkö; 07-02-2008, 22:15.
Comment
-
-
Nyt on kyllä taas puurot ja vellit ihmisillä sekaisin.
1) Jos harjoitetaan autojen välitystoimintaa, jossa yrittäjä toimittaa auton suoraan asiakkalle asiamiehenä, hankitaan auto tietysti suoraan tulevan suomalaisen ostajan nimiin. Tällöin voidaan unohtaa kaikki mahdollisuudet Saksan arvonlisäveron vähentämisestä. Lisäksi Saksassa ei todellakaan ole jokaisessa autossa vähennättävää arvonlisäveroa.
2) Jos autoliike tai välittäjä haluaa ostaa Saksasta paikallista arvonlisäveroa 19% sisältävän auton, joudutaan kaupat tekemään yrityksen nimiin. Saksassa kauppoja tehdessä kauppakirjaa ei siis ole mahdollista tehdä suomalaisen yksityishenkilön nimiin, vaan se on mahdollista pelkästään Y-tunnuksen antamalla arvonlisäverovelvollisen suomalaisen yrityksen nimiin.
Mutta mitä iloa olisi välitystoiminnassa ostaa auto ensin yrityksen nimiin? Ei todellakaan mitään järkeä, jos ajatellaan tuota ALV-vähennysoikeutta. Ensiksikin Saksassa alv kanta on 19% ja Suomessa 22%. Eli Suomen verottajalle joudutaan maksamaan enemmän arvonlisäveroa, kuin Saksassa saatiin vähennettyä.
Lisäksi kun auto on ostettu suomalaisen yrityksen nimiin, joudutaan Suomessa tekemään vielä kauppakirja autosta suomalaisen yrityksen ja asiakkaan välille. Ja pahimmassa tapauksessa auton asiakkaalle myynyt yritys joutuu vastaamaan autossa mahdollisesti ilmenevistä virheistä. Eikä millään muutaman satasen palkkiolla (kulujen jälkeen mahdollisesti jäävällä voitto-osuudella) todellakaan tähän kannata ryhtyä.
Lyhyesti tiivistettynä siis aivan naurettavaa perussuomalaista kateutta kuvitella, että yrittäjillä on tässäkin ALV asiassa kaikki helpommin!!! Herra Nullzwei (tällä kertaa nimellä häirikkö) voisi myös pikku hiljaa lopettaa nuo turhat yleistykset, joiden mukaan kaikki autokaupan alalla työtään tekevät on jollain tavalla huijareita.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostJa eikö se mene myöskin niin, että tuota autoveron alvia sun ei tarvi maksaa olleskaan, eli sen saat vähennettyä omista alviveloista.
Kyllä yrittäjän taskusta tai tililtä pitää vain ne rahat löytyä siihen autoveron maksamiseen ihan samalla tavalla kuin yksityisiltäkin. Otetaan esimerkiksi vaikka, että tuodaan Saksasta E60 530dA vm 2005. Autoveroa Tulli määrää 9000 euroa ja alv 22% päälle eli yhteensä 10980 euroa. Ei siinä yrittäjän auta mennä sössäämään Tulliin mitään "ei mun tarvi maksaa alvia olleskaan", jos tililtä löytyy vain tuo 9000 euroa. Kyllä sinne Tulliin joutuu maksaman tuon täydet 10980 euroa, jos sitä ei sillä hetkellä satu löytymään, jää verot maksamatta.
Ja Suomeen maksettuja alveja saa sitten vähentää kuukausittaisista tilityksistä, jos on niin paljon ollut alvillista myyntiä, että on mitä vähentää.
Originally posted by teropaJa viimenen kyssäri: mistä summasta itse maksat alvia nyt, eli mikä on sinun myyntivoiton alvivelka tässä tapauksessa, kun Zoui ostaa auton sinulta? Onko se vaan niin, että jos olet laittanut esim 3000 euroa puhdasta voittoa väliin, että maksat siitä sen 22% omana alvivelkana (jota ei siis vähennetä muualta kuin sinun lompakosta!) ?All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMikäli ei tilitä alvejaan auton verottomana ostaessaan valtiolle, jos kuitenkin myy auton yksityiselle, syyllistyy minun käsityksen mukaan jonkinasteiseen veropetokseen.
Eli otetaan kuvitteellinen esimerkki. Saksassa on myynnissä 10472 eurolla BMW 530d. Auto sisältää Saksan arvonlisäveroa 19%. Auton veroton NETTO hinta Saksassa on siis 8800 euroa. Autoliike ostaa auton Saksasta ja oletetaan, että kuljetus on ilmainen Suomeen ja muita kuluja ei synny. Auto seisoo autoliikkeen pihassa monta kuukautta ja ostajia ei löydy. Autoliike päättää myydä auton ostohinnalla asiakkalle. Mutta tämä hinta ei olekaan 8800 euroa, 10472 euroa, vaan 10736 euroa! Koska Suomen alv kanta on 22%, täytyy tietysti tuon 8800 euron nettohinnan päälle lisätä Suomen alv 22%.
Eli tuossa esimerkissä huomattiin, että vaikka tuon 8800 euroa NETTO maksanut auto olisi saatu tuotua Suomeen ilmaiseksi, mitään maahantuonti / varastointi yms kustannuksia ei olisi, myytäisiin Suomessa 0% katteella, hinnaksi muodostuisi siltä 10736 euroa!All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostNyt on kyllä taas puurot ja vellit ihmisillä sekaisin.
1) Jos harjoitetaan autojen välitystoimintaa, jossa yrittäjä toimittaa auton suoraan asiakkalle asiamiehenä, hankitaan auto tietysti suoraan tulevan suomalaisen ostajan nimiin. Tällöin voidaan unohtaa kaikki mahdollisuudet Saksan arvonlisäveron vähentämisestä. Lisäksi Saksassa ei todellakaan ole jokaisessa autossa vähennättävää arvonlisäveroa.
2) Jos autoliike tai välittäjä haluaa ostaa Saksasta paikallista arvonlisäveroa 19% sisältävän auton, joudutaan kaupat tekemään yrityksen nimiin. Saksassa kauppoja tehdessä kauppakirjaa ei siis ole mahdollista tehdä suomalaisen yksityishenkilön nimiin, vaan se on mahdollista pelkästään Y-tunnuksen antamalla arvonlisäverovelvollisen suomalaisen yrityksen nimiin.
Mutta mitä iloa olisi välitystoiminnassa ostaa auto ensin yrityksen nimiin? Ei todellakaan mitään järkeä, jos ajatellaan tuota ALV-vähennysoikeutta. Ensiksikin Saksassa alv kanta on 19% ja Suomessa 22%. Eli Suomen verottajalle joudutaan maksamaan enemmän arvonlisäveroa, kuin Saksassa saatiin vähennettyä.
Lisäksi kun auto on ostettu suomalaisen yrityksen nimiin, joudutaan Suomessa tekemään vielä kauppakirja autosta suomalaisen yrityksen ja asiakkaan välille. Ja pahimmassa tapauksessa auton asiakkaalle myynyt yritys joutuu vastaamaan autossa mahdollisesti ilmenevistä virheistä. Eikä millään muutaman satasen palkkiolla (kulujen jälkeen mahdollisesti jäävällä voitto-osuudella) todellakaan tähän kannata ryhtyä.
Lyhyesti tiivistettynä siis aivan naurettavaa perussuomalaista kateutta kuvitella, että yrittäjillä on tässäkin ALV asiassa kaikki helpommin!!! Herra Nullzwei (tällä kertaa nimellä häirikkö) voisi myös pikku hiljaa lopettaa nuo turhat yleistykset, joiden mukaan kaikki autokaupan alalla työtään tekevät on jollain tavalla huijareita.
En tiedä keneen viittaat ihmisillä, mutta tunnut toistavan omissa viesteissäsi samat asiat, jotka olen itse kirjoittanut, ja sitten julistat, että muilla ei ole asioista oikeaa käsitystä. Ei ole vellit sekasin ainakaan minulla. En ole näistä asioista mitenkään eri mieltä.
Tiedoksesi, että välittäjänä toimiminen ei poista myyjää virhevastuusta. Mekanismi ainostaan, millä virhevastuu realisoituu, on eri. Jos välittäjänä toimitat ostajalle auton, jossa ilmenee 6kk:n sisällä (tai nykyisin ohje on koko auton elinikänä) virhevastuun piiriin kuuluva virhe, niin et ole kuluttajasuojalain mukaan normaalisti autonmyyjänä virhevastuussa.... Vaan kuluttaja voi yhtäläin pakottaa välittäjän vastuuseen auton virheestä vahingonkorvausvaateen nojalla. Tällöin ajatellaan samankaltaisesti kuin normissa autokaupassa, että autonvälittäjä ei ole tehnyt välitystyötään oikein ja hyvää ammattitaitoa noudattaen, ja on siten vastuussa välittämästään tavarasta.
Toki kynnys vahingonkorvausvaateille on varmasti suurempi kuin vain marssia autokauppiaalle ja sanoa, että "korjaappa myymästäsi autosta vika". Mutta se on silti olemassa.
En ota kantaa muiden kirjoituksiin.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostIhmeellinen käsitys, että "alvia sun ei tarvi maksaa olleskaan". ALV vähennysoikeus on hieman eri asia, kuin se "ettei tarvi maksaa olleskaan".
Kyllä yrittäjän taskusta tai tililtä pitää vain ne rahat löytyä siihen autoveron maksamiseen ihan samalla tavalla kuin yksityisiltäkin. Otetaan esimerkiksi vaikka, että tuodaan Saksasta E60 530dA vm 2005. Autoveroa Tulli määrää 9000 euroa ja alv 22% päälle eli yhteensä 10980 euroa. Ei siinä yrittäjän auta mennä sössäämään Tulliin mitään "ei mun tarvi maksaa alvia olleskaan", jos tililtä löytyy vain tuo 9000 euroa. Kyllä sinne Tulliin joutuu maksaman tuon täydet 10980 euroa, jos sitä ei sillä hetkellä satu löytymään, jää verot maksamatta.
Ja Suomeen maksettuja alveja saa sitten vähentää kuukausittaisista tilityksistä, jos on niin paljon ollut alvillista myyntiä, että on mitä vähentää.
Tietysti koko summa myyntihinta sisältää alvia 22% , jos kyseessä on alvillinen eli alv vähennysoikeudella oleva auto! Eli pyöristettynä 20500 on alviton hinta ja alvin osuus on noin 4500 euroa. Tämä noin 4500 euroa pitää tilittää myynnin jälkeen valtiolle kuukausittaisissa alv tilityksissä PLUS sitten mahdollisesta voitosta vielä erikseen verot.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostTietysti koko summa myyntihinta sisältää alvia 22% , jos kyseessä on alvillinen eli alv vähennysoikeudella oleva auto! Eli pyöristettynä 20500 on alviton hinta ja alvin osuus on noin 4500 euroa. Tämä noin 4500 euroa pitää tilittää myynnin jälkeen valtiolle kuukausittaisissa alv tilityksissä PLUS sitten mahdollisesta voitosta vielä erikseen verot.
Eli oli kauppasumma mitä tahansa, niin ostaja (vaikka firma sen ostaisi) maksaa sinulle koko kauppasumman, ja käytännössä tietysti se ostaja ne alvit maksaa kauppasumman mukana, ja sinä "suoritat" ne valtiolle. Ja tietysti jos jotain jää viivan alle niin verot.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKyllä juurikin näin. Eli sellaista mahdollisuutta EI OLE OLEMASSA, että yrittäjä ostaa auton Saksasta ilman veroja ja myy auton eteenpäin Suomessa "tax freenä ennen verojen maksua" asiakkaalle, ilman että lisää hintaan vähintään Suomen arvonlisäveron. Kaikki muu toiminta on laitonta verojen kiertämistä.
Eli otetaan kuvitteellinen esimerkki. Saksassa on myynnissä 10472 eurolla BMW 530d. Auto sisältää Saksan arvonlisäveroa 19%. Auton veroton NETTO hinta Saksassa on siis 8800 euroa. Autoliike ostaa auton Saksasta ja oletetaan, että kuljetus on ilmainen Suomeen ja muita kuluja ei synny. Auto seisoo autoliikkeen pihassa monta kuukautta ja ostajia ei löydy. Autoliike päättää myydä auton ostohinnalla asiakkalle. Mutta tämä hinta ei olekaan 8800 euroa, 10472 euroa, vaan 10736 euroa! Koska Suomen alv kanta on 22%, täytyy tietysti tuon 8800 euron nettohinnan päälle lisätä Suomen alv 22%.
Eli tuossa esimerkissä huomattiin, että vaikka tuon 8800 euroa NETTO maksanut auto olisi saatu tuotua Suomeen ilmaiseksi, mitään maahantuonti / varastointi yms kustannuksia ei olisi, myytäisiin Suomessa 0% katteella, hinnaksi muodostuisi siltä 10736 euroa!
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostEn tiedä keneen viittaat ihmisillä, mutta tunnut toistavan omissa viesteissäsi samat asiat, jotka olen itse kirjoittanut, ja sitten julistat, että muilla ei ole asioista oikeaa käsitystä. Ei ole vellit sekasin ainakaan minulla. En ole näistä asioista mitenkään eri mieltä.
PS. Olen kyllä tietoinen virhevastuuta koskevasta lainsäädännöstä.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostSori nyt vaan, mutta mistä tuo sun asenne tulee. Ei nuo mitään ihmeellisiä käsityksiä ole. Jos terminologia sua haittaa, niin muutetaan sitä, mutta tosiasia on, että vähennyskelpoinen ALV (kuten esim autoveron ALV) on läpikulkuerä. Tottakai se pitää "suorittaa" ajallaan, mutta et sinä sitä "maksa", koska saat omasta myyntivelasta "suorittamasi" alvin vähennettyä, näin pienentäen omaa alv-velkaasi valtiolle. Ja varmasti ymmärsit kyllä mitä ajoin takaa, mutta jostain syystä sulla on isohko tarve lytätä toisten mielipiteet, vaikka puhutaan samasta asiasta. Missä olen muuten väittänyt, etteikö autoveroa pitäisi maksaa??
Näistä veroasioista ei niin hyvin perillä olevat ihmiset kuvittelevat juuri noista epämääräisistä "ei tarvitse maksaa alvia" lausahduksista, että taas yrittäjät pääsevät joka asiassa helpolla ja mitään ei tarvitse maksaa mistään. Todellisuus kun on aivan eri.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostJuhis,
En tiedä keneen viittaat ihmisillä, mutta tunnut toistavan omissa viesteissäsi samat asiat, jotka olen itse kirjoittanut, ja sitten julistat, että muilla ei ole asioista oikeaa käsitystä. Ei ole vellit sekasin ainakaan minulla. En ole näistä asioista mitenkään eri mieltä.
TeroE39 M5 -00
Ex E60 530Da M-Sport -04
Ex E39 M5 -00
Ex E39 M5 -00 Individual
Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
Ex E36 3.0 M3 -93
Ex E36 2.5 Cabrio -94
Ex E36 3.2 M3 -97
Ex E36 2.5 Coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by 10+ View PostSamaa minäkin aamulla kattelin Ja noi asiathan tuossa puitiin jo eilen Juhis unenpöpperössä kirjottelee sielläAll good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKatsos kun mä en ollut täällä silloin, kun te olette noita viestejä kirjoitelleet. Ja luen aina viesti kerralla nämä threadit vanhemmasta päästä aloittaen ja vastailen sitä mukaa niihin. Mutta kyllä nuo Nullzwein (häirikkö) tekstit oli taas sitä tasoa, että oli pakko kommentoida jotain.
On ollutkin niin kiva kirjoitella tää alkuvuosi täällä ku ei oo tarvinu tapella missään topicissa mut hetihän se vääntämiseksi meni ku itse nollakakkonen tuli toisilla tunnareilla tänneE39 M5 -00
Ex E60 530Da M-Sport -04
Ex E39 M5 -00
Ex E39 M5 -00 Individual
Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
Ex E36 3.0 M3 -93
Ex E36 2.5 Cabrio -94
Ex E36 3.2 M3 -97
Ex E36 2.5 Coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostEt ole väittänyt missään vaiheessa, ettei autoveroa pitäisi maksaa. Mutta toistuvasti tässä keskustelussa on tullut esille, kuinka yrittäjän "ei tarvitse maksaa autoveron alvia lainkaan". Johon halusin puuttua siksi, että todellisuudessa yrittäjä joutuu sen maksamaan autoveron yhteydessä ihan samalla tavalla kuin yksityisetkin ihmiset. Yrittäjällä on vain jälkikäteen oikeus vähentää tämä alv osuus mahdollisista myyntien alv veloista, jos niitä sattuu löytymään tarpeeksi. Se ei ole sama asia, kuin "yrittäjän ei tarvitse maksaa alvia". Rahat myös tähän ALV osuuteen täytyy löytyä autoveroa maksettaessa. Ei siellä Tullin tiskillä voi sanoa, että "sori, ei nyt ollut vara maksaa tuota ALV osuutta tästä autosta, mutta olisinhan mä saanut sen kuitenkin vähennettyä".
Näistä veroasioista ei niin hyvin perillä olevat ihmiset kuvittelevat juuri noista epämääräisistä "ei tarvitse maksaa alvia" lausahduksista, että taas yrittäjät pääsevät joka asiassa helpolla ja mitään ei tarvitse maksaa mistään. Todellisuus kun on aivan eri.
Ja ymmärrän kyllä myös Juhiksen huolen tässä, ettei suuri yleisö ala kuvittelemaan, että importteri välttyis autoverolta (tai aina alviltakaan loppupeleissä) vain siksi, että on yrittäjä. Joo, en väärää kuvaa halua asioista antaa.
Mutta. Mielenkiintoista keskustelua ainakin itselle kiinnostavasta aiheesta, joka tapauksessa .
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Comment