Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden kiillotus..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Osmis
    Moderator
    • May 2006
    • 5271
    • Lieksa, Middle of Nowhere

    Mitenkäs ootte noi kehän pultit irrotelleet. Kyseessä siis bbs RC090 ja pultithan on booreilla. ei lähde paukuttelemalla kumivasaralla ja rautatapilla. Kannattaako esim toholla lämmittää?
    Sawo-Karjala - connection

    @osmis_garage

    Harraste: E30 325i Cabriolet -86

    Käyttis: E39 528i M-Sport -99

    Comment

    • Juhi$
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2009
      • 1268
      • Laukaa

      Originally posted by Bemarnisti View Post
      kokeilin myös suoraan paperihionnan jälkeen hinkata tuota metal polishia, mutta sillä en saanut läheskään yhtä syvää kiiltoa kun tuolla autosolilla..:think
      Kyllä itse ainakin huomasin selvästi että autosol oli karheampaa tavaraa kuin glymin metal polish. Parhaimman tuloksen ainakin itse sain kun ensin veti autosolilla ja viimeisenä tuolla glymin metal polishilla ja kunnon rättilaikalla tottakai. 2000 asti hinkkasin paperilla ennenkuin aloin noilla tahnoilla läträämään.

      Tässä kuva viimekesältä ylläolevalla reseptillä kiillotettuna, kuva otettu yli 3kk kiillotuksen jälkeen ja vähän pölyisetkin ovat tuossa kuvassa:

      Comment

      • Bemarnisti
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 244
        • Vihti

        Originally posted by Juhi$ View Post
        Kyllä itse ainakin huomasin selvästi että autosol oli karheampaa tavaraa kuin glymin metal polish. Parhaimman tuloksen ainakin itse sain kun ensin veti autosolilla ja viimeisenä tuolla glymin metal polishilla ja kunnon rättilaikalla tottakai. 2000 asti hinkkasin paperilla ennenkuin aloin noilla tahnoilla läträämään.

        Tässä kuva viimekesältä ylläolevalla reseptillä kiillotettuna, kuva otettu yli 3kk kiillotuksen jälkeen ja vähän pölyisetkin ovat tuossa kuvassa:



        joo siis kyllähän sen selkeästi huomaa kun noita tahnoja levitää vanteelle että autoglymi on huomattavasti ohuempaa ja miedommin hiovaa kuin tuo autosoli..
        täytyis varmaan kattoo jos vielä kokeilis laikalla hieroo tota glymiä:think.

        sä varmaan hieroit aka monta kierrosta/kerrosta noita tahnoja?

        Comment

        • JonasG
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 2160
          • Porvoo/Helsinki

          Originally posted by Bemarnisti View Post
          joo siis kyllähän sen selkeästi huomaa kun noita tahnoja levitää vanteelle että autoglymi on huomattavasti ohuempaa ja miedommin hiovaa kuin tuo autosoli..
          täytyis varmaan kattoo jos vielä kokeilis laikalla hieroo tota glymiä:think.

          sä varmaan hieroit aka monta kierrosta/kerrosta noita tahnoja?
          Usko/kaa, vesihiontaa 3000 saakka ja muutama kerta metalpolishia perään niin teillä on jo kromin tasoista pintaa. Avainsana on tuo että hioo sen sinne 3000 saakka ja kunnolla.
          Last edited by JonasG; 03-03-2010, 21:26.

          Comment

          • Juhi$
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2009
            • 1268
            • Laukaa

            Originally posted by Bemarnisti View Post
            joo siis kyllähän sen selkeästi huomaa kun noita tahnoja levitää vanteelle että autoglymi on huomattavasti ohuempaa ja miedommin hiovaa kuin tuo autosoli..
            täytyis varmaan kattoo jos vielä kokeilis laikalla hieroo tota glymiä:think.

            sä varmaan hieroit aka monta kierrosta/kerrosta noita tahnoja?
            En nyt ihan tarkalleen muista mut ainakin pari kierrosta vedin molemmilla tahnoilla. Tosiaan parhaan kiillon saa kunnon rättilaikalla. Itse käytin tällaista:


            Välillä pyöritin tuota teräsharjaa vasten että sai kertynyttä paskaa vähän irti tuosta laikasta. Yhdellä tuollaisella sain kiillotettua koko kierroksen vanteita, keskiöt myös. Tuo kiinnityskarakin on helppo tehdä itse sopivan pituisesta pultista, parista isosta prikasta ja sitten mutterilla kiinni, jos ei mistään valmista ja sopivaa löydä.

            Comment

            • Bemarnisti
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 244
              • Vihti

              Originally posted by JonasG View Post
              Usko/kaa, vesihiontaa 3000 saakka ja muutama kerta metalpolishia perään niin teillä on jo kromin tasoista pintaa. Avainsana on tuo että hioo sen sinne 3000 saakka ja kunnolla.
              hmmm... en oikei tohon kyllä usko.. aika moni täällä kuitenki jättää hionnit jo johonki 1500.. mut voi tietty ollakki.. ite veikkaan että noi mun pohjat ei o vaan parhaat mahdolliset... vitut kyllä jaksa enää alusta alottaa... varmaan joku 20 tuntia jo menny noihin... :think

              Comment

              • jouni.325
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 2860

                Tehdään ne hommat kunnialla loppuun jos olisit heti tehnyt kunnolla olis aikaa säästynyt...
                Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                Myös projekti kertomus fasessa

                Comment

                • Bemarnisti
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 244
                  • Vihti

                  Originally posted by jouni.325 View Post
                  Tehdään ne hommat kunnialla loppuun jos olisit heti tehnyt kunnolla olis aikaa säästynyt...

                  no reenistähän tuo käy...

                  Comment

                  • JonasG
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 2160
                    • Porvoo/Helsinki

                    Originally posted by jouni.325 View Post
                    Tehdään ne hommat kunnialla loppuun jos olisit heti tehnyt kunnolla olis aikaa säästynyt...
                    Niinpä..

                    Comment

                    • JonasG
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 2160
                      • Porvoo/Helsinki

                      Originally posted by Bemarnisti View Post
                      hmmm... en oikei tohon kyllä usko.. aika moni täällä kuitenki jättää hionnit jo johonki 1500.. mut voi tietty ollakki.. ite veikkaan että noi mun pohjat ei o vaan parhaat mahdolliset... vitut kyllä jaksa enää alusta alottaa... varmaan joku 20 tuntia jo menny noihin... :think

                      No älä sit, siinähän hinkaat sitte. Kyllähän täällä moni siihen 1500 lopettaa mutta kiilto on sit sen mukaista.
                      Last edited by JonasG; 03-03-2010, 23:41.

                      Comment

                      • anza(kla)
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 970
                        • kokkola

                        Originally posted by Osmis View Post
                        Mitenkäs ootte noi kehän pultit irrotelleet. Kyseessä siis bbs RC090 ja pultithan on booreilla. ei lähde paukuttelemalla kumivasaralla ja rautatapilla. Kannattaako esim toholla lämmittää?
                        paukuta muovi vasaralla,ei siis millää kumivasaralla.

                        paa vaikka työhanskoja pöydälle vanne (sisäpuoli ylös) siihen hanskojen päälle ja yks terävä napautus muovivasaralla niin pultti tippuu pöydälle.
                        itselläni tuskin kertaakaan purettu vanteita ja kertanapaus (mutta silti mahdollisimman lujaa).

                        kumivasaralla ja metalli-tapilla on nätti lyyä pultit takas paikalleen.

                        Comment

                        • Heiska
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 2024
                          • Mikkeli

                          Itsekin hiukan pääsin kiillottelemaan. aluksi lakka pois nitromorssilla, jonka alta paljastuikin yllättävän tasainen kiiltävä pinta joten ei hirveitä hiomisia tarvinnut. vesihionnan suoritin jollain 3M 40µ paperilla mitä käytämme töissä painosylinterien kiilloituksessa. sen jälkeen lunppulaikkaan SONAX Chrome & AluPaste ja itse olen tyytyväinen lopputulokseen.

                          Kännykameralla
                          Last edited by Heiska; 09-03-2010, 15:51.

                          Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

                          Comment

                          • Bemarnisti
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 244
                            • Vihti

                            Originally posted by Heiska View Post
                            Itsekin hiukan pääsin kiillottelemaan. aluksi lakka pois nitromorssilla, jonka alta paljastuikin yllättävän tasainen kiiltävä pinta joten ei hirveitä hiomisia tarvinnut. vesihionnan suoritin jollain 3M 40µ paperilla mitä käytämme töissä painosylinterien kiilloituksessa. sen jälkeen lunppulaikkaan SONAX Chrome & AluPaste ja itse olen tyytyväinen lopputulokseen.

                            Kännykameralla
                            eipä pelitä toi sun linkki:think

                            Comment

                            • Heiska
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 2024
                              • Mikkeli

                              Originally posted by Bemarnisti View Post
                              eipä pelitä toi sun linkki:think
                              Nyt toivottavasti toimii
                              Last edited by Heiska; 09-03-2010, 15:58.

                              Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

                              Comment

                              • Tuiske
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1441
                                • Lempäälä

                                Itse voin suositella myös muuta konstia kuin hioa kädet rakoilla jopa 2000 karkeutta hienommille papereille asti ennen lopullista kiillotusta. Kuvat nyt on todella paskoja kun hätäisesti kävin kännykällä näpsäsemässä mutta kai niistä näkee että kiiltäähän ne. Ei siis juurikaan häpeä tehdas uuden kehän vieressä.

                                KUVA 1
                                KUVA 2

                                Ja nuo siis kiillotettu menetelmällä:

                                1. Hionta 400 paperille asti, hapettumat pois vähän karheammilla papereilla (vaikka 120 ja 240)

                                2. Sisal-laikalla kiillotusvahatangon kanssa pinta niin sileäksi kuin sillä tulee

                                3. Kiillotus rättilaikalla hienomman kiillotusvahatangon kanssa

                                4. Viimeistely wanhalla sukalla ja Autoglymin metal polishilla. Saman asian voi hoitaa muillakin mömmöillä, esim Alumagic litkulla ja pehmeällä rätillä.


                                Kukin tekee niinkuin mieleisekseen haluaa, itseä tuo loputon hiominen ei oikein nappaa
                                Last edited by Tuiske; 09-03-2010, 19:23.
                                Corvette C4 LT4 TURBO
                                Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎