Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden kiillotus..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17474
    • Turku

    Originally posted by jumbo View Post
    Kiitti vinkeistä, pitää tuolla 1000 ja 2000 papereilla aloittaa. Ei nuo Laku kraatereilla ole, olleet kuitenkin viimekesänä ihan kiillossaan niin eivät ole ehtineet syöpyä ihan niin heikkoon kuntoon. Tummat "paakut" ovat siis kohollaan, eivät kuoppia.
    Toki kuvasta hankala tätä hahmottaa.
    Teet kuten haluat, koitin opastaa omien kokemusten mukaan ja Hemu_nkin metodeilla . Omani olivat myös huippukiillossa kesänä n ja talven seisonnan jälkeen ihan kraatereilla eli en ihan luottaisi...
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6602
      • Lappeenranta

      Originally posted by Jolli View Post
      Jumbo, pien- ja raudanpoisto sekä kunnon pesu ekana noihin ja sit vasta hiomaan.
      Jepulis
      M550d

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11040
        • Oulu

        Ei niitä lippejä nyt oikeesti tarvi mihinkään 2000 paperiin asti hioa, ellei kysessä ole joku viimesenpäälle näyttelyvehje.

        1000 paperi on jo ihan riittävä. Siihen sitten sisal laikkaa pienillä kierroksilla ja kovalla paineella, niin kiiltää jo todella hyvin. Aikaa menee ehä 5min per lippi vs. päivä että hiot siihen 2000 asti kunnolla. Esim se motonetin settein mukana tuleva valkonen tanko on ok Tähän hommaan. Lopuksi sitten rättilaikalla menzernan 480f/ autoglym/autosol/motonetin ruskee /motherssi/ mikä nyt toimiikaan parhaiten ja avot!


        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Hemu__
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 972
          • Kirkkonummi

          Näyttää kyllä sen verran hapettuneilta, että on alotettava karkeammalla kun 1000, kuvasta kuitenkin vakikea sanoa.

          Tänään tein "pohjat" huonoimpaan lippiin mitä ikinä nähnyt, oli nimittäin niin syvällä kraaterilla että piti rälläkällä 40grit lamellilaikalla sahata pintaa pois tunnin verran, jotta sai kraaterit pois. Pistänpä huomenna kuvaa ennen ja jälkeen, niin hahmottaa vähän mistä kyse, tavaraa lähti pinnasta ihan kunnolla!

          Itse lähes poikkeuksetta alottelen 40 - 80 karkeudesta joskus 150, jotta saa kaikki kiveniskut ja hapettumat pois, tarvittaessa käytän jotain "täsmälaikkaa" hapettumiin, jos pitää saada vain yhdestä kohtaa kraateria pois.

          Tuo mihin asti hioo riippuu ihan siitä millaisella vahalla/laikalla lähtee pintaa kiillottamaan, itse lopetan nykyisin 1200, jonka jälkeen jäykkärunkosella kangaslaikalla+erittäin leikkaavalla vahalla ekat kiillotukset, jonka jälkeen sitten pehmeempiin laikkoihin ja hienompiin vahoihin.

          Tekotapoja on niin monta kun tekijääkin, eikä varmastikkaan ole sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tehdä näitä.

          Jatkakaa!

          Comment

          • jakeluvesimies
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2010
            • 2726
            • On the road @ Laplandia

            Minä poistin näkyviä naarmuja ja asvaltti-ihottumaa muistaakseni jo 500-karkeudella... Karkeampi paperi on todalla työläs hioa kiinni sinne kiiltoasteille...

            Tuo ristiinhiota eli suunnanvaihto on hyvä metodi. Siinä kuule jo korvalla ja tuntee kädellä, kun pinta siloittuu. eli kun ääni vaimenee ja paperi alkaa luistaa, niin pinta siloittuu

            Kyllä se talvi tekee ihmeitä...Omissakin on pinta parvekkella paskaantunut - väittäisin että myös reilusti himmentynyt... Ei muija antanut ottaa kuivaan makuuhuoneilmaan talveksi
            Last edited by jakeluvesimies; 17-03-2014, 21:11.

            Comment

            • Paabo
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 4322
              • Lapinlahti City

              Originally posted by Hemu__ View Post
              Näyttää kyllä sen verran hapettuneilta, että on alotettava karkeammalla kun 1000, kuvasta kuitenkin vakikea sanoa.

              Tänään tein "pohjat" huonoimpaan lippiin mitä ikinä nähnyt, oli nimittäin niin syvällä kraaterilla että piti rälläkällä 40grit lamellilaikalla sahata pintaa pois tunnin verran, jotta sai kraaterit pois. Pistänpä huomenna kuvaa ennen ja jälkeen, niin hahmottaa vähän mistä kyse, tavaraa lähti pinnasta ihan kunnolla!

              Itse lähes poikkeuksetta alottelen 40 - 80 karkeudesta joskus 150, jotta saa kaikki kiveniskut ja hapettumat pois, tarvittaessa käytän jotain "täsmälaikkaa" hapettumiin, jos pitää saada vain yhdestä kohtaa kraateria pois.

              Tuo mihin asti hioo riippuu ihan siitä millaisella vahalla/laikalla lähtee pintaa kiillottamaan, itse lopetan nykyisin 1200, jonka jälkeen jäykkärunkosella kangaslaikalla+erittäin leikkaavalla vahalla ekat kiillotukset, jonka jälkeen sitten pehmeempiin laikkoihin ja hienompiin vahoihin.

              Tekotapoja on niin monta kun tekijääkin, eikä varmastikkaan ole sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tehdä näitä.

              Jatkakaa!
              Voitko nimetä tuotteen ihan tuollaiselle leikkaavalle vahalle?:thinkSiis sellainen mikä toimisi tosiaan ennen mothersia yms.
              E39 M5

              Comment

              • Sami.
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 2526
                • Lahti

                Originally posted by Hemu__ View Post
                Tekotapoja on niin monta kun tekijääkin, eikä varmastikkaan ole sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tehdä näitä.
                Juurikin näin plus eri vanteet ja kehät kiillottuu eri tuotteilla miten sattuu, eli tosiaan kokeilemalla vaan kannattaa lähteä liikkeelle.


                edit. Felgenfuchsin uutta kehää kiillotettu huopalaikalla ja menzernan 480f:llä


                oikeelta siis pelkästään pyyhkästy
                Last edited by Sami.; 17-03-2014, 21:33.
                eDIRTY
                kliks

                Comment

                • Eepo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 5388
                  • Tampere

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Ei niitä lippejä nyt oikeesti tarvi mihinkään 2000 paperiin asti hioa, ellei kysessä ole joku viimesenpäälle näyttelyvehje.

                  1000 paperi on jo ihan riittävä. Siihen sitten sisal laikkaa pienillä kierroksilla ja kovalla paineella, niin kiiltää jo todella hyvin. Aikaa menee ehä 5min per lippi vs. päivä että hiot siihen 2000 asti kunnolla. Esim se motonetin settein mukana tuleva valkonen tanko on ok Tähän hommaan. Lopuksi sitten rättilaikalla menzernan 480f
                  Kaverin vanteita en saanut hyviksi 1000 jälkeen, pakko oli hioa hienomalla
                  Entiedä miksi näin kävi, ja tuolle valkoiselle tangolla en keksinyt käyttöä
                  Kokeilin vaikka millä laikalla,laihoin tuloksin. Joten päädyin hankaaman aina sinne 2000
                  Saakka ja lopuksi sitä mätänetin punaista ja kiilsi ku vasta naitu muna.

                  Kuten sanottu nämäkin on näitä,tee,kokeile,erehdy ja masennu. Kaikki vanteet ku tuppa
                  Hioutua ja kiilloittua eri tavalla
                  -Harley Davidson Sportster - 89-
                  -Harley Davidson softail -89-
                  -Suzuki PV50 -86-

                  Comment

                  • Sakkeri
                    BTCF Member
                    • May 2013
                    • 307
                    • Oulu

                    Tuli vaan mieleen, että onko niitä kehiä pakko hangata vuositolkulla kylppärissä.
                    Eikö niitä vois kiinnittää johonkin vekottimeen joka niitä itekseen pyörittelis joten itse ei tarvis kuin pitää paperia kehää vasten ja syljeskellä sekaan? :think
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17474
                      • Turku

                      Originally posted by Sakkeri View Post
                      Tuli vaan mieleen, että onko niitä kehiä pakko hangata vuositolkulla kylppärissä.
                      Eikö niitä vois kiinnittää johonkin vekottimeen joka niitä itekseen pyörittelis joten itse ei tarvis kuin pitää paperia kehää vasten ja syljeskellä sekaan? :think
                      Mitenpä luulet esim. Hemu__n kiillottelevan ja hiovan ?
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        Originally posted by Laku View Post
                        Mitenpä luulet esim. Hemu__n kiillottelevan ja hiovan ?
                        Jep, ihan hullun hommaa jyystää käsin noita, perse pystyssä sormet ruvella Varsinkin, jos on enemmän settejä työn alla.
                        Jotkut pelkät kiilloittelut nyt vielä menee, mutta sekään ei mitenkään ratkiriemukasta ajanvietettä ole.

                        Henk.koht. tunkannut niin usein kuin mahdollista auton perseen pukeille, vanne kiinni, sopiva vaihde silmään ja eikun kiilloittamaan. 100-kertaa nopeampaa ja helpompaa. Tulossa myös homemade-kiilloituskone sähkömoottorilla, kunhan saan projektin pelipaikalle.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • Hemu__
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 972
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by Paabo View Post
                          Voitko nimetä tuotteen ihan tuollaiselle leikkaavalle vahalle?:thinkSiis sellainen mikä toimisi tosiaan ennen mothersia yms.
                          Esim Menzerna 439T ja sitten hieman vähemmän leikkaavaa p14, nämä vahat jättävät siis aika rankan kiillotusjäljen, elikkä näiden jälkeen sitten hienommilla vahoilla / pehmeämmillä laikoilla.

                          Kyllä tollasessa käsin hionnassa on melkonen duuni jos moiseen lähtee, varsinkin jos lähtötilanne on huono (paljon kiveniskuja ja hapettumia)

                          Itsellä käytössä vanha puusorvi "vähän" modattuna





                          Tässä kuvat noista pahoista hapettumista mistä oli puhetta





                          Hionnan jälkeen

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            Mää oon varmaan sitten kerettiläinen, kun oon alottanut kiillotuksen suoraan 400:n jälkeen karkealla aineella. Tämä tietty sen takia, että sähkötyökaluilla huomattavasti kivempi tehä kuin käsin hioa 2000 asti. Mitään eroa en oo huomannut lopputuloksessa, paitsi että tarvii olla karkeempi laikka karkeemmalle hioma-aineelle.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Hemu__
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 972
                              • Kirkkonummi

                              Jos sisal laikalla alottaa niin juurikin 240/400 karkeus PITÄISI riittää, itse en sisal laikkoja pahemmin käytä ja tykkään hioo "varuiksi" hieman hienommalla, koska tossa koneessa se käy nopeesti ja näppärästi!

                              Comment

                              • Tuiske
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1441
                                • Lempäälä

                                Originally posted by Tuiske View Post
                                Itse voin suositella myös muuta konstia kuin hioa kädet rakoilla jopa 2000 karkeutta hienommille papereille asti ennen lopullista kiillotusta. Kuvat nyt on todella paskoja kun hätäisesti kävin kännykällä näpsäsemässä mutta kai niistä näkee että kiiltäähän ne. Ei siis juurikaan häpeä tehdas uuden kehän vieressä.

                                KUVA 1
                                KUVA 2

                                Ja nuo siis kiillotettu menetelmällä:

                                1. Hionta 400 paperille asti, hapettumat pois vähän karheammilla papereilla (vaikka 120 ja 240)

                                2. Sisal-laikalla kiillotusvahatangon kanssa pinta niin sileäksi kuin sillä tulee

                                3. Kiillotus rättilaikalla hienomman kiillotusvahatangon kanssa

                                4. Viimeistely wanhalla sukalla ja Autoglymin metal polishilla. Saman asian voi hoitaa muillakin mömmöillä, esim Alumagic litkulla ja pehmeällä rätillä.


                                Kukin tekee niinkuin mieleisekseen haluaa, itseä tuo loputon hiominen ei oikein nappaa
                                Piti nostaa esille oma resepti jolla homma hoituu. Aikaa menee kehää kohti enintään tunti pari riippuen hapettumien määrästä. Kiillotus vaikkapa auton alle perä nostettuna.
                                Corvette C4 LT4 TURBO
                                Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎