Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smistik
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1130
    • Kanta-Häme

    Emännän nissani vm 03. on hyväksytty E10:lle, mutta eilen lämpimästä tallista lähtiessä oli kuulemma yskinyt startin jälkeen. Lupasi tankata jatkossa 98:a ja Neste kiittää
    ex E91 320d käsiaskilla
    ex E46 330dat
    japski
    ranu

    ex E30 316i 4d

    Comment

    • Valtsude
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 739
      • Jyväskylä

      Kaikki tuota E10 niin boikotoi, että kiinnosti itseä kokeilla miten vaikuttaa M20-koneiseen.

      Pari kertaa tankkasin kympillä aika tyhjään tankkiin (varoitusvalo palanut aika pitkään). Ei oikeastaan mitään muuta eroa kuin että joutui sahaamaan hieman pidempään startatessa ja ei meinannut jaksaa jäädä käyntiin kylmäkäynnistyksessä -10c-pakkasessa. Muutamassa sekunnissa käynti tosin tasoittui aika hyvin. Nollakelin käynnistyksissä lähti paremmin, eikä uudelleenstarttausta tarvinut. Ehkä myös hieman epätasaisemmin kävi tyhjäkäyntiä, ero ei todellakaan ollut kovin iso, mm. kierroslukumittari pysyi paikallaan, mutta korvakuulolta ja yleiseltä tuntumaltaan tutisi hieman enemmän. Mitään nykimisiä tms. ei ajossa lainkaan ollut.

      Nyt kuitenkin 98:sia tankissa, kivempaa kun lähtee kylmälläkin laakista.
      E34

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17478
        • Turku

        Originally posted by Valtsude View Post
        Kaikki tuota E10 niin boikotoi, että kiinnosti itseä kokeilla miten vaikuttaa M20-koneiseen.

        Pari kertaa tankkasin kympillä aika tyhjään tankkiin (varoitusvalo palanut aika pitkään). Ei oikeastaan mitään muuta eroa kuin että joutui sahaamaan hieman pidempään startatessa ja ei meinannut jaksaa jäädä käyntiin kylmäkäynnistyksessä -10c-pakkasessa. Muutamassa sekunnissa käynti tosin tasoittui aika hyvin. Nollakelin käynnistyksissä lähti paremmin, eikä uudelleenstarttausta tarvinut. Ehkä myös hieman epätasaisemmin kävi tyhjäkäyntiä, ero ei todellakaan ollut kovin iso, mm. kierroslukumittari pysyi paikallaan, mutta korvakuulolta ja yleiseltä tuntumaltaan tutisi hieman enemmän. Mitään nykimisiä tms. ei ajossa lainkaan ollut.

        Nyt kuitenkin 98:sia tankissa, kivempaa kun lähtee kylmälläkin laakista.
        Kai tuota kesällä voi sahata, jos se on ainoa oire. Mutta kun on raportoitu kulutuksen massiivisesta nousustakin. Pakkasella akku kyllä joutuu kovilla, kun käyttää pitkää starttia ja jos on vielä polttoainelämmitin ollut tulilla...
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by Jaghaath View Post
          Täällä rapakon takana tuota E15:sta ja E20:stä juuri testaillaan EPA:aa varteen uusilla moottoreilla, eikä kyllä ihan heti luulisi lyövän läpi, vaikka tarkoitus ilmeisesti olisi. Lunta sataa ja vehkeet hajoaa niin sanotusti. E10 menee vielä, mutta E20 alkaa jo tuottaa aikamoista päänvaivaa, kun yhtään moottoria ei moiselle ole suunniteltu.
          Luinkin tuosta E15 uudistuksesta. Sinällään aika älytöntä, kun ilmeisesti sielläkin tulee olemaan ongelmia tällaisten polttoaineiden kanssa, vaikka autokanta onkin uudempaa. Toimitaanko siellä samaan tyyliin, eli se etanolin määrä vaihtelee, vai onko se aina vakio?

          Sekin on jännää, kuinka näitä uudistuksia perustellaan mm. sillä että esimerkiksi Jenkeissä on jo ollut pitkään myytävänä E10-bensiiniä, samoin Saksassa ja Ranskassa. Kaikissa maissa on kuitenkin Suomea uudempi autokanta. Samantyylisiä perusteluita kuulee sähkön hinnankin osalta. Aina kun joku valittaa, että Suomessa sähkö on kallista, niin hintoja verrataan johonkin Keski-Euroopan hintatasoon ja väitetään, että täällä sähkö on oikeastaan halpaa ja hintaa voidaan huoletta nostaa reilusti, ilman että ollaan edes tasoissa monen muun maan kanssa. Sitä ei sitten ilmeisesti koskaan oteta huomioon, että Suomessa on pikkuisen kylmemmät talvet, kuin jossain Keski-Euroopassa ja sen vuoksi sähköä kuluu puolet vuodesta runsaasti enemmän. Jos sähkön hinta olisi lähimainkaan samaa tasoa yleisen hintatason kanssa, täällä monella jäisi talo lämmittämättä kokonaan.

          Itse en sitä ymmärrä, miksi Suomessa pitää aina toteuttaa ensimmäisenä tällaiset uudistukset, erityisesti tämän bensan osalta, kun autokanta on kokolailla Euroopan vanhinta. Jotain mutua olen kuullut, että jos Suomi noudattaisi direktiivejä pilkun tarkasti, tulisi autoverotuskin muuttaa käyttöperusteiseksi, eikä hankintaveroa saisi olla. Kumma kun tällaisissa uudistuksissa ei haluta olla ensimmäisiä, mutta polttoaineet voidaan kuitenkin sitten muuttaa etanolipohjaisiksi sillä seurauksella, että moni ei voi sitä enää tankata.

          Comment

          • Pande
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1324
            • Helsinki

            Originally posted by Ramzez View Post
            Luinkin tuosta E15 uudistuksesta. Sinällään aika älytöntä, kun ilmeisesti sielläkin tulee olemaan ongelmia tällaisten polttoaineiden kanssa, vaikka autokanta onkin uudempaa. Toimitaanko siellä samaan tyyliin, eli se etanolin määrä vaihtelee, vai onko se aina vakio?

            Sekin on jännää, kuinka näitä uudistuksia perustellaan mm. sillä että esimerkiksi Jenkeissä on jo ollut pitkään myytävänä E10-bensiiniä, samoin Saksassa ja Ranskassa. Kaikissa maissa on kuitenkin Suomea uudempi autokanta. Samantyylisiä perusteluita kuulee sähkön hinnankin osalta. Aina kun joku valittaa, että Suomessa sähkö on kallista, niin hintoja verrataan johonkin Keski-Euroopan hintatasoon ja väitetään, että täällä sähkö on oikeastaan halpaa ja hintaa voidaan huoletta nostaa reilusti, ilman että ollaan edes tasoissa monen muun maan kanssa. Sitä ei sitten ilmeisesti koskaan oteta huomioon, että Suomessa on pikkuisen kylmemmät talvet, kuin jossain Keski-Euroopassa ja sen vuoksi sähköä kuluu puolet vuodesta runsaasti enemmän. Jos sähkön hinta olisi lähimainkaan samaa tasoa yleisen hintatason kanssa, täällä monella jäisi talo lämmittämättä kokonaan.

            Itse en sitä ymmärrä, miksi Suomessa pitää aina toteuttaa ensimmäisenä tällaiset uudistukset, erityisesti tämän bensan osalta, kun autokanta on kokolailla Euroopan vanhinta. Jotain mutua olen kuullut, että jos Suomi noudattaisi direktiivejä pilkun tarkasti, tulisi autoverotuskin muuttaa käyttöperusteiseksi, eikä hankintaveroa saisi olla. Kumma kun tällaisissa uudistuksissa ei haluta olla ensimmäisiä, mutta polttoaineet voidaan kuitenkin sitten muuttaa etanolipohjaisiksi sillä seurauksella, että moni ei voi sitä enää tankata.
            Eiköhän päättäjät laske että mikä tuo suurimmat rahat ja ne otetaan käyttöön ekana, sama onko niissä mitään järkea. Ja direktiivit tai muut säännöt jotka ei tuo rahaa tai pahimmassa tapauksessa vie verotuloja, niin ne vaan lakastaan maton alle kylmästi. Näin se vaan menee ja on aina mennyt. Raha ratkaisee.
            Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
            330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
            sigpic

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9947
              • KVLA

              Mitenkähän tuo loppupelissä sitten luontoa säästää,jos polttoaineen kulutuskin nousee E10 bensalla.Puhumattakaan alkoholin valmistuksesta aiheutuneista haitoista.Plus se,että näillä näkymin autoihin joudutaan useammin vaihtamaan kaikenlaisia pikku kumiletkuja ja tiivisteitä enemmin entisiin bensoihin verrattuna.Mahdollisista moottorrivaurioista puhumattakaan.

              Comment

              • -challenger-
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 2148
                • L a h t i

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Mitenkähän tuo loppupelissä sitten luontoa säästää,jos polttoaineen kulutuskin nousee E10 bensalla.Puhumattakaan alkoholin valmistuksesta aiheutuneista haitoista.Plus se,että näillä näkymin autoihin joudutaan useammin vaihtamaan kaikenlaisia pikku kumiletkuja ja tiivisteitä enemmin entisiin bensoihin verrattuna.Mahdollisista moottorrivaurioista puhumattakaan.
                Luulen että niin viisasta ei tältä foorumilta löydy joka vastauksen tietää..

                Comment

                • Diceman
                  Newbiemmer
                  • Oct 2009
                  • 14
                  • Vantaa

                  Miksi ylipäänsä edes tankata 95E10-bensiiniä :think?

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8253
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by Diceman View Post
                    Miksi ylipäänsä edes tankata 95E10-bensiiniä :think?
                    eihän siihen muuta syytä ole kuin näennäisesti halvempi hinta ja siihen näennäiseen se sitten jääkin
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Diceman
                      Newbiemmer
                      • Oct 2009
                      • 14
                      • Vantaa

                      Originally posted by peto2 View Post
                      eihän siihen muuta syytä ole kuin näennäisesti halvempi hinta ja siihen näennäiseen se sitten jääkin
                      Aivan totta . Kulutuksesta viis, pääasia että on "HALPAA" .

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8253
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by Diceman View Post
                        Aivan totta . Kulutuksesta viis, pääasia että on "HALPAA" .
                        samasta syystä ihmiset ostaa tojotaa, kiaa, daewoota yms. vekottimia
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • peltone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 8091
                          • Willähde

                          Originally posted by Diceman View Post
                          Miksi ylipäänsä edes tankata 95E10-bensiiniä :think?
                          Maailma pelastuu.
                          E30 316 -87
                          E91 325i -06
                          E61 530d -06
                          F10 520d -14
                          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                          Comment

                          • Diceman
                            Newbiemmer
                            • Oct 2009
                            • 14
                            • Vantaa

                            Originally posted by peltone View Post
                            Maailma pelastuu.
                            No sitten.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Diceman View Post
                              Miksi ylipäänsä edes tankata 95E10-bensiiniä :think?
                              Menee helpommin katsastuksen päästötestistä läpi. Samoin tankkiin kondensoituneet vedet lähtee alkoholin mukana. Toimii jääneston korvikkeena

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6929
                                • N/A

                                Originally posted by peto2 View Post
                                samasta syystä ihmiset ostaa tojotaa, kiaa, daewoota yms. vekottimia
                                Tästä tulikin mieleen tuo pussihousukansan S-kortti kiihko.
                                "Hinnoittelulla ei ole merkitystä jos siitä saa S-bonusta"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎