"Jos kysyntä ei reagoi tarpeeksi, niin tavoite jää saavuttamatta ja saattaa olla, että poliittisen koneiston täytyy keksiä jotakin muita keinoja", sanoo Harri Kallberg Tieliikenteen tietokeskuksesta Ylelle."
98e:lle euro lisää hintaa litralle?
"MURPHY'S LAW" "Whatever can go wrong will go wrong, and at the worst possible time, in the worst possible way"
bensiinin myyntilämpötilasta en sano juuta enkä jaata mutta bensiinin ominaisuuksista
Vähän OT mutta minkä takia Myth Busterit ei saanut bensiiniä syttymään retkikeittimellä? :think
No loppujen lopuks ne sai mutta kyllä ne siinä vähän aikaa yritti.
"Jos kysyntä ei reagoi tarpeeksi, niin tavoite jää saavuttamatta ja saattaa olla, että poliittisen koneiston täytyy keksiä jotakin muita keinoja", sanoo Harri Kallberg Tieliikenteen tietokeskuksesta Ylelle."
98e:lle euro lisää hintaa litralle?
Näin juuri, se on sitä "Oikeaan kulutukseen kannustamista"
Ei hevon vittu noiden viheranarkistien kanssa, muualla euroopassa naureskellaan Suomen E10 touhuille.
Tämä Kallbergin mulkku jatkaa: "Hän huomauttaa, että tiettävästi E10 ei ole hajottanut yhtään sellaista autoa, jossa sitä saa käyttää"
Ei kai ne nyt saatana heti hajoa, katsotaanpa pidemmällä aikavälillä.
"Jos kysyntä ei reagoi tarpeeksi, niin tavoite jää saavuttamatta ja saattaa olla, että poliittisen koneiston täytyy keksiä jotakin muita keinoja", sanoo Harri Kallberg Tieliikenteen tietokeskuksesta Ylelle."
98e:lle euro lisää hintaa litralle?
Kallbergilla takuulla oma lehmä ojassa tässä jutussa. Ei kai muuten suoltaisi tuollaista paskaa ulos. Miten Suomi voisi jäädä ilmastotavoitteista, kun koko E10:ä ei ole edes EU:n puolesta pakotettu käyttämään? Vai liittyykö tämä nyt siihen, kun ilmastokokouksissa suomalaiset poliitikot lupaavat aina tuplata kaikki ilmastotavoitteet?
Jotenkin on järki jäänyt matkalle jo useammaltakin poliitikolta ja asiantuntijalta. Miten voi olla yllätys, että 98:n kysyntä on kasvanut? Totta helvetissä sen kysyntä on kasvanut, kun monta sellaista autoa, jotka ennen kulkivat 95:llä, on nyt pakotettu toimimaan 98:lla. Mahdetaankohan sitäkään otettu huomioon tuossa 70% soveltuvuudessa, että kuuluuko siihen 70%:iin ne yleisimmät automallit, vai käsittääkö se vain kaikki Suomessa käytössä olevat automallit, muttei ota niiden lukumääriä huomioon? Tuolla liikenteessä kun on vielä aika helvetisti liikkeellä vanhaa Corollaa, Golffia jne., jotka eivät E10:llä toimi. Lisäksi useimmat pienkoneet yms., vaativat 98:ia. Asiaa ei auta sekään, että soveltuvuuslista muuttuu tämän tämän ja karkoittaa sen vuoksi autoilijoita 98:n käyttäjiksi. Lisäksi hyvin yksinkertaisesta syystä moni tankkaa 98:ia. Koska E10:ä kuluu 98:ia enemmän, on järkevämpää ajaa 98:lla myös sellaisilla autoilla, jotka E10:llä toimisivat.
Mielestäni se olisi aivan täyttä paskaa, jos 98:n hintaa päätettäisiin nyt korottaa, koska ihmiset eivät E10:ä tankkaa. Se ensinnäkin olisi täysin kohtuutonta niitä kohtaan, joilla ei ole varaa tarpeeksi uuteen autoon, jotta se E10:llä toimisi ja sen lisäksi se olisi myös kohtuutonta niille, jotka ajavat pitkää työmatkaa ja joutuvat käyttämään 98:ia. Samalla se rankaisisi veneilijöitä, toisi lisälaskua pienkoneiden käyttäjille, jne. jne. Kyllä se bensiinin litrahinta on jo nyt niin korkealla, ettei siihen ainakaan veroja tarvitse lisätä. Tuskin kovinkaan moni nykyään enää ajaa täyttä hurua, ainakaan jatkuvasti.
kerropas mistä hatusta olet vetänyt tiedon että polttoaine myytäisiin 60 asteisena???
Ja ennen kuin vastaat niin selvitä mikä on bensan teoreettinen leimahdus piste =)
No ihan niillä tiedoilla mitä oon autonasentajan koulutuksella saanut. Ajatteleppa tilanne jossa polttoainetta ei lämmitettäisi talvella kovalla pakkasella vaan se olisi ulkolämpötilan verran pahimmillaan -30-40 astetta. Sitten kun se pumpataan huoltoaseman säiliöön maan alle jossa on lämmin. Mitä sen jälkeen kun se lämpölaajennuksen ansiosta halkaisee säiliön tai jtn muuta?Tällähän lämmityksellä estetään myös kondesionveden muodostuminen säiliöihin Ja pieni oppitunti sulle, ei se bensa leimahda tuleen siellä säiliössä vaikka se lämmitettäisiin 300 asteeseen kun se ei saa mistään happea palamista varten.
No ihan niillä tiedoilla mitä oon autonasentajan koulutuksella saanut. Ajatteleppa tilanne jossa polttoainetta ei lämmitettäisi talvella kovalla pakkasella vaan se olisi ulkolämpötilan verran pahimmillaan -30-40 astetta. Sitten kun se pumpataan huoltoaseman säiliöön maan alle jossa on lämmin. Mitä sen jälkeen kun se lämpölaajennuksen ansiosta halkaisee säiliön tai jtn muuta?Tällähän lämmityksellä estetään myös kondesionveden muodostuminen säiliöihin Ja pieni oppitunti sulle, ei se bensa leimahda tuleen siellä säiliössä vaikka se lämmitettäisiin 300 asteeseen kun se ei saa mistään happea palamista varten.
Melkoiset on lämmittimet jakeluautoissa bensaa varten, kymmenet tuhannet litrat pidetään +60C pakkasella, ajoviimassa, terässäiliössä...
No ihan niillä tiedoilla mitä oon autonasentajan koulutuksella saanut. Ajatteleppa tilanne jossa polttoainetta ei lämmitettäisi talvella kovalla pakkasella vaan se olisi ulkolämpötilan verran pahimmillaan -30-40 astetta. Sitten kun se pumpataan huoltoaseman säiliöön maan alle jossa on lämmin. Mitä sen jälkeen kun se lämpölaajennuksen ansiosta halkaisee säiliön tai jtn muuta?Tällähän lämmityksellä estetään myös kondesionveden muodostuminen säiliöihin Ja pieni oppitunti sulle, ei se bensa leimahda tuleen siellä säiliössä vaikka se lämmitettäisiin 300 asteeseen kun se ei saa mistään happea palamista varten.
Valitan mutta Tieto lisää tuskaa.
Kuljetettavat bensiinit ja talvilaatuiset dieselit sekä polttoöljyt ovat talvella jopa hieman pakkasen puolella. Vain kesälaatuiset lastataan lämpöisinä ja silloinkin puhutaan +10-20 asteesta.
Kun pakkasen puolella oleva tuote puretaan lämpimään säiliöön se myöskin lämpenee, laajenee, kaasuuntuu ja aiheuttaa paineen kasvun säiliössä, totta. MUTTA Kaasuuntunut bensahan on Erittäin syttymisherkkää ja tästä syystä kaasut kerätään talteen säiliöautoon purun yhteydessä ettei se tulisi ilmaan ja pääsisi aiheuttamaan räjähdysvaaraa. Ja painevaihtelut säiliöissä on kyllä hanskassa vaikka auto ei olisi purkamassa.
Nykyisin kun etanolin osuus on lisääntynyt on syttymisherkkyys noussut huomattavasti, joten olkaa ihmiset oikeasti tarkkoja missä ja milloin pistätte tupakaksi tai puhutte puhelimeen.
bmw525tds, ihan pikku vinkkinä: Suomessa(kin) bensan pumppaaminen on kielletty. Asemat puretaan vapaapurkuna.
Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
"Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"
Kuljetettavat bensiinit ja talvilaatuiset dieselit sekä polttoöljyt ovat talvella jopa hieman pakkasen puolella. Vain kesälaatuiset lastataan lämpöisinä ja silloinkin puhutaan +10-20 asteesta.
Kun pakkasen puolella oleva tuote puretaan lämpimään säiliöön se myöskin lämpenee, laajenee, kaasuuntuu ja aiheuttaa paineen kasvun säiliössä, totta. MUTTA Kaasuuntunut bensahan on Erittäin syttymisherkkää ja tästä syystä kaasut kerätään talteen säiliöautoon purun yhteydessä ettei se tulisi ilmaan ja pääsisi aiheuttamaan räjähdysvaaraa. Ja painevaihtelut säiliöissä on kyllä hanskassa vaikka auto ei olisi purkamassa.
Nykyisin kun etanolin osuus on lisääntynyt on syttymisherkkyys noussut huomattavasti, joten olkaa ihmiset oikeasti tarkkoja missä ja milloin pistätte tupakaksi tai puhutte puhelimeen.
bmw525tds, ihan pikku vinkkinä: Suomessa(kin) bensan pumppaaminen on kielletty. Asemat puretaan vapaapurkuna.
Juu jostain vanhasta autopuolenkirjasta mulle on toi opetettu, tainnu sitte mun opettaja jo haaveilla eläkepäivistä ku se mulle selitti ton Mut eiks se talvellakin tulis olla hieman lämpimän puolella ettei sitä kondensio vettä pääse kertymään nii helposti? :think
Juu jostain vanhasta autopuolenkirjasta mulle on toi opetettu, tainnu sitte mun opettaja jo haaveilla eläkepäivistä ku se mulle selitti ton Mut eiks se talvellakin tulis olla hieman lämpimän puolella ettei sitä kondensio vettä pääse kertymään nii helposti? :think
Kyllä ne on ihan aikuisten oikeesti pakkasella jos kelit on sellaiset.
Ennen ei vesi ollut niin iso ongelma mutta jälleen etanolin lisääntyminen tuo tämänkin ongelmaksi jossain määrin.
Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
"Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"
Nykyisin kun etanolin osuus on lisääntynyt on syttymisherkkyys noussut huomattavasti, joten olkaa ihmiset oikeasti tarkkoja missä ja milloin pistätte tupakaksi tai puhutte puhelimeen.
Monelta olen kysynyt, mutta harva on osannut perustella tuota että miksi ei saa puhua puhelimeen autoa tankatessa? Onko todistettavasti syttynyt jokin paikka palamaan kännykkään puhumisen takia, ja mikä sen syttymisen tarkalleen on aiheuttanut siinä tapauksessa? :think
Monelta olen kysynyt, mutta harva on osannut perustella tuota että miksi ei saa puhua puhelimeen autoa tankatessa? Onko todistettavasti syttynyt jokin paikka palamaan kännykkään puhumisen takia, ja mikä sen syttymisen tarkalleen on aiheuttanut siinä tapauksessa? :think
Menee vähän OT:ksi, mutta Mythbustersithan testasi tuota ja totesivat ettei matkapuhelimella voi sytyttää bensahöyryjä. http://mythbustersresults.com/episode2
Mutta sensijaan hankaussähköllä bensahuurujen sytyttäminen onnistui ja sitä epäiltiinkin noissa esiintyneissä tapauksissa syylliseksi. Puhelimeen puhujalla sopiva vaatetus, haahuilee ympäriinsä samalla kun bensa lorisee tankkiin ja sitten kun koskee tankkauspistooliin, staattinen sähkö purkautuu ja sytyttää huurut.
Suomessahan tuo ei onnistu, kun täällä noista tankkauskahvoista on lukituskielet poistettu (PL. raskaan kaluston dieselpumput, mutta diesel ei vastaavasti höyrysty noin että voisi syttyä edes hankaussähköstä)
Menee vähän OT:ksi, mutta Mythbustersithan testasi tuota ja totesivat ettei matkapuhelimella voi sytyttää bensahöyryjä. http://mythbustersresults.com/episode2
Mutta sensijaan hankaussähköllä bensahuurujen sytyttäminen onnistui ja sitä epäiltiinkin noissa esiintyneissä tapauksissa syylliseksi. Puhelimeen puhujalla sopiva vaatetus, haahuilee ympäriinsä samalla kun bensa lorisee tankkiin ja sitten kun koskee tankkauspistooliin, staattinen sähkö purkautuu ja sytyttää huurut.
Suomessahan tuo ei onnistu, kun täällä noista tankkauskahvoista on lukituskielet poistettu (PL. raskaan kaluston dieselpumput, mutta diesel ei vastaavasti höyrysty noin että voisi syttyä edes hankaussähköstä)
Siinä komppaan että puhelin tuskin itsessään ei ole syy. Puheluun keskittyneen huolimattomuus on sitten toinen asia.
Ja toistaiseksi ei ole onneksi vakavia tapauksia sattunut mutta voitte olla varmoja että jos/kun joku tappaa itsensä tai jonkun toisen mittarilla tapahtuneen syttymisen vuoksi on tulokset ja toimenpiteet sitä luokkaa että oksat pois. Asutaan sentään Suomessa =)
Talvella kovilla pakkasilla tuon staattisen sähkön voi jokainen todeta kun hyppää autosta ulos ja koskee oven metalli osaan sulkiessaan. Kivat sävärit saa.
Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
"Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"
Aikoinaan kun olin Shellillä töissä olin todistamassa kun tankatessa lorahti pikkuisen kyljelle ja kuumalle asvaltille..samassa hetkessä liekit leimahti ja sekä maa että kylki oli tulessa...tankaaja oli nopea ja laittoi tankinkorkin kiinni niin ei palanut koko asema. Autokin säilyi vahingoittumattomana mutta tankaajalla kärähti käsi niin että vaati lääkäriä. Eli jos vanhanmallin bensa syttyy vaan kuuman asvaltin vuoksi niin sattaa kesällä olla jänniä tilanteita ton etanolibensan kanssa.
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069 Current E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment