Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riedle
    BTCF Member
    • Dec 2003
    • 440
    • Kokkola

    Originally posted by Dualfun View Post
    Uutisesta paistaa lähinnä silmään, että koostumus olisi erilainen Ranskan E10 bensiinissä? Siitäkö ero BMW:n mallien kohdalla Ranskassa (aiemmin todettiin, että siellä sanottiin että sopii vasta vm. 98 ja uudempiin) ?

    Suomessa ei kannata tankata E10-bensaa, neuvoo Frankfurter Allgemeine -lehti.


    Onko muualla ollut puhetta, että koostumuksissa olisi eroja?
    Frankfurter Allgemeinessa neuvotaan, että Suomessa käydessä tulisi välttää E10-bensaa. Samassa kohdassa mainitaan että Ranskan E10 on kemiallisesti erilaista...mutta millä tavalla se eroaa, sitä ei tunnu kukaan tietävän?

    Z3 Coupé 2.8
    Pajero Pinin
    BMW Cruise Bike

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7431
      • Oulu

      Originally posted by Dualfun View Post
      Uutisesta paistaa lähinnä silmään, että koostumus olisi erilainen Ranskan E10 bensiinissä? Siitäkö ero BMW:n mallien kohdalla Ranskassa (aiemmin todettiin, että siellä sanottiin että sopii vasta vm. 98 ja uudempiin) ?
      Toi ois kyllä looginen selitys. Kumpaahan se Suomen E10 sitten vastaa, Saksan vai Ranskan?
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        Sen kummemmin ottamatta enempää kantaa E10:iin, itseäni häiritsee suuresti koko tällä hetkellä käynnissä oleva keskustelu: Aivan liikaa huhupuheita, aivan liian vähän lähteitä, tieteellisiä artikkeleita ja testejä. Kaikkista kummallisinta on, että jotkut ihmiset hyppäävät silti innoissaan bandwagoniin, vailla minkäänlaista lähdekritiikkiä, kiitos laadukkaan paskajournalismin. Tilannetta ei tietenkään helpota öljy-yhtiöiden tiedotuspolitiikka; ihmiset kaipaavat _faktaa_ E10:n eduista ja mahdollisista haitoista.

        Lisätietoja aiheesta odotellessa...
        Last edited by gnz; 09-03-2011, 14:59.

        Comment

        • smeagul
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 334
          • Salo

          Näyttäis siltä, et vituiks meni tääki "eko"-bensa pelleily... Iha sama homma noitte energian"säästö"lamppujen kanssa! Jokoha kansa heräis ja äänestettäis toi Sinnetännemäki ja muut pumpulipää viherpiiperöt pois eduskunnasta...
          My BMW is using what your hybrid is saving

          E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
          ex E34 520i 24V -91

          Originally posted by Rockford
          Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by Dualfun View Post
            Uutisesta paistaa lähinnä silmään, että koostumus olisi erilainen Ranskan E10 bensiinissä? Siitäkö ero BMW:n mallien kohdalla Ranskassa (aiemmin todettiin, että siellä sanottiin että sopii vasta vm. 98 ja uudempiin) ?

            Suomessa ei kannata tankata E10-bensaa, neuvoo Frankfurter Allgemeine -lehti.


            Onko muualla ollut puhetta, että koostumuksissa olisi eroja?
            Originally posted by Iltalehti
            Siirtyminen E10:n käyttöön ei ole sujunut Saksassa ongelmitta. Seitsemän kymmenestä autoilijasta maksaa mieluummin tavallisesta bensiinistä kuin huokeammasta E10:stä. Nyt tilannetta selvitetään hallituksessa.
            On se muuten jännää, että Saksassa, missä on reippaasti Suomea uudempi autokanta, silti seitsemän kymmenestä tankkaa mieluummin muita laatuja kuin E10:ä. Suomessa tilanne taitaa olla päinvastainen. Toki Saksassa E10:ä myydään normi 95:n rinnalla. Näkee kyllä, että Suomessa kitistään kauheasti, mutta puheet eivät johda sanoista tekoihin. Enkä tarkoittanut ainoastaan tätä etanoli asiaa.

            Comment

            • escort
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 339

              tuon bensa sotkun takan on eu päästökauppa/päästörajat mihin on sitouduttu,se on 100% varma että E10 ei poistu ikinä huoltoasemilta.
              millä kaavalla on laskettu että uudella etanoli litkulla tulee vähemmän päästöjä kuin ennen vaikka kulutus nousee autoissa??
              paljosta lyödään vetoa että bensa maksaa ennen kesää vähintään 1.8€/L

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7431
                • Oulu

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Kirjoitin englanniksi, mutta laitoin nyt kuitenkin kyssäriä saksan sivujen kontaktilomakkeesta. Eiköhän noi englantiakin ymmärrä ton verran.
                Tuli väliaikatietoa: We have forwarded your request to BMW Finland. You will be contacted shortly.

                No vaikeapa varmaan on BMW Finlandin olla mitää mieltä tuosta mitä kysyin.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • MarQu
                  Moderator
                  • Mar 2006
                  • 5519
                  • Vaasa

                  Originally posted by escort View Post
                  tuon bensa sotkun takan on eu päästökauppa/päästörajat mihin on sitouduttu,se on 100% varma että E10 ei poistu ikinä huoltoasemilta.
                  millä kaavalla on laskettu että uudella etanoli litkulla tulee vähemmän päästöjä kuin ennen vaikka kulutus nousee autoissa??
                  paljosta lyödään vetoa että bensa maksaa ennen kesää vähintään 1.8€/L
                  Niin tai pakotetaan ihmiset ekobensaan nostamalla 95E 1.8e ja 98E 2e litra.

                  Hintaeron nosta varmasti lisää 95E kulutusta. Tämänkin ne keksii vielä viisauttaan.
                  sigpic

                  Comment

                  • Osku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2005
                    • 3324
                    • Kouvola,Pilkanmaa

                    Originally posted by Osku View Post
                    Kertokaapas viisaammat... Minkä takia koupe ei startannut -30c vaikka oli tota ei yhtään huonompaa ja helpommin syttyvää polttoainetta tankissa :think
                    Joutu ostaa uuden akun ja 15litraa 98 polttoainetta..
                    silti sai sahata lähemmäs 20min että lähti käyntiin.. ja kävi niin vaivalloisesti..

                    Muijan autossa webasto sytyttää tota E10 huonommin.. ja autounioni sammuu valoihin välillä kovilla pakkasilla.. viime talvena ei moisia ongelmia ollut..

                    Onko syypää toi tammikuuhun sijoitettu polttoainelaadun vaihto ?

                    Jos olis ajettu kauemmin kun 2kk tolla uudella ekobensalla niin pelaisko vehkeet paremmin ?

                    Vai onko vaan mun hypee koko ajattelutapa että tossa polttoaineessa ois vika:think
                    siis sillä että autoista ei oo ajettu "läpi" tota puhtaampaa ainetta..
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Vika jossain muualla kuin polttoaineen laadussa. Täällä ainakin kaikki pelit toimineet moitteetta laadusta riippumatta.
                    Originally posted by k0rppi View Post
                    ""E10-bensiini sitoo vettä tehokkaammin kuin vanha bensiini. Ainakaan EU-maissa bensiinin valmistuksessa ei synny vettä olenkaan", Kallberg sanoi."

                    mutta mitä tapahtuu sillä välin, kun tuo kultaakin kalliimpi neste on kulkeutunut huotoasemien säiliöistä savukaasuiksi taivaalle.


                    Ei oo autossa kyl vika.. nyt toiminut 98:lla normaalisti.. ei nyi eikä jätä pihaan

                    Voisin renkkailla noitten vehkeiden kanssa jos toi bensa maksais alle 1€/litra mutta en kyllä tän päivän hinnoilla..

                    Jahka kesälomakausi alkaa niin kyllä toi hinta saadaan lähemmäs 2€/ltr ku 1,5€/ltr
                    Last edited by Osku; 09-03-2011, 16:58.
                    E30 24V 5D "Vakio"

                    Originally posted by ///Make
                    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by MarQ83 View Post
                      Niin tai pakotetaan ihmiset ekobensaan nostamalla 95E 1.8e ja 98E 2e litra.

                      Hintaeron nosta varmasti lisää 95E kulutusta. Tämänkin ne keksii vielä viisauttaan.
                      Näin varmasti tullaan tekemään, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että se olisi aivan älytöntä niitä kohtaan, joilla ei ole vaihtoehtoja kuin ajaa 98:lla. Tässä käy äkkiä niin, että se köyhin kansanosa, joka ajaa niillä vanhoilla autolla, joista pääosa ei toimi E10:llä, joutuu sitten jatkossa ajamaan vieläkin kalliimmalla litkulla, ellei sitten aleta pelata uhkapeliä ja tankata sopimattomaankin autoon E10:ä. Hieno tuolloin sitten enää ostaa mitään vanhempaa kalustoa, kun ei voi olla varma, etteikö se edellinen omistaja ole köyhäillessään säästänyt polttoainelaadussa.

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17844
                        • PKS



                        "Ilta-Sanomien mukaan elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk) kommentoi aihetta Ylen Aamu-tv:ssä. Pekkarisen mukaan pian aletaan valmistaa myös biodieseliä, jolla voidaan tarvittaessa saavuttaa tavoitetaso biopolttoaineiden osuudesta."

                        Nyt ollaan oikeillä jäljillä Nuo nykyaikaiset vehkeet kun toimivat vaikka McDonaldsin paistorasvajätteellä.

                        Originally posted by gnz View Post
                        Aivan liikaa huhupuheita, aivan liian vähän lähteitä, tieteellisiä artikkeleita ja testejä.
                        Paras tieteellinen testi on minusta omakohtaiset kokemukset - Ne riittävät ainakin minulle vallan mainiosti ja koen voivani siten keskustella aiheesta sen vaatimalla vakavuudella ilman lähdeluetteloa.
                        Last edited by Dualfun; 09-03-2011, 17:17.
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        ½
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2558
                          • .

                          Ihmettelen suuresti miksei sitä bio****** lykätä vaikka lämmitysöljyyn. Palaahan se sielläkin ja samalla lailla saavutetaan "tavoitetaso biopolttoaineiden osuudesta".
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19175
                            • -

                            Originally posted by Dualfun
                            Nyt ollaan oikeillä jäljillä Nuo nykyaikaiset vehkeet kun toimivat vaikka McDonaldsin paistorasvajätteellä.
                            Saavat minun puolesta myydä noihin polttoöljypommeihin vaikka tuota paistorasvajätettä. Järkevintä olisi kuitenkin luopua koko biopolttoaineista. Niiden valmistus kun ei kestä päivänvaloa ja loppupelissään taitavat "saastuttaa" enemmän kuin perinteiset polttoaineet, kun suurempi kokonaisuus huomioidaan valmistusprosessista asti.. :think

                            Originally posted by Dualfun
                            Paras tieteellinen testi on minusta omakohtaiset kokemukset - Ne riittävät ainakin minulle vallan mainiosti ja koen voivani siten keskustella aiheesta sen vaatimalla vakavuudella ilman lähdeluetteloa.
                            Juurikin näin! Jo pelkkä polttoaineenkulutuksen kasvaminen (n. 0,5 litraa / 100km) 95E10:tä käyttämällä teki ainakin meillä selväksi, ettei sen tankkaaminen kannata. Yhteen autoon sitä kokeiltiin kolmen tankillisen verran ihan normaaliin työmatka-ajoon.
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              Originally posted by Freak View Post
                              Ihmettelen suuresti miksei sitä bio****** lykätä vaikka lämmitysöljyyn. Palaahan se sielläkin ja samalla lailla saavutetaan "tavoitetaso biopolttoaineiden osuudesta".
                              Olihan Neste-lämmitysöljy bio -3 markkinoilla jonkun aikaa, mutta viime vuoden loppupuolella tulivat ilmeisesti järkiinsä tuon paskan kanssa...

                              Voi vittu tuota risukasatupeemauria, voisi jo myöntää että vituix män Oletteko koskaan nähneet politikkoa joka myöntää olleensa väärässä

                              Ja jottei totuus unohtuisi keitä tästä farssista voi syyttää (+puunhalaajarisupartayrttiteenjuojat):

                              Biopolttoaineisiin liittyvän jakeluvelvoitelain valmisteli Mauri Pekkarisen (kesk) johtama työ- ja elinkeinoministeriö ja polttoaineen laatuasetuksen valmisteli Paula Lehtomäen (kesk) johtama ympäristöministeriö sekä tarvittavat verolainsäädännön muutokset Jyrki Kataisen (kok) johtama valtiovarainministeriö.

                              Ylläolevat henkilöt (+puunhalaajarisupartayrttiteenjuojat) edustavat ehdotonta asiantuntemusta aiheesta suomessa tällä hetkellä ja ilmeisesti myös tulevaisuudessa .

                              VITTU
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              • 174000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2008
                                • 1178
                                • Tuusula

                                Originally posted by Dualfun View Post
                                http://www.iltalehti.fi/autot/2011030913327582_au.shtml

                                "Ilta-Sanomien mukaan elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk) kommentoi aihetta Ylen Aamu-tv:ssä. Pekkarisen mukaan pian aletaan valmistaa myös biodieseliä, jolla voidaan tarvittaessa saavuttaa tavoitetaso biopolttoaineiden osuudesta."

                                Nyt ollaan oikeillä jäljillä Nuo nykyaikaiset vehkeet kun toimivat vaikka McDonaldsin paistorasvajätteellä.
                                Onhan Neste Oil valmistanut ja myynyt tuota NExBTL:ää jo pitkän aikaa. Pekkarinen on hienosti hommastaan perillä.
                                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                                '02 VW Golf 1.4i
                                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎