Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by Tuiske View Post
    Et oo pystynyt seuraamaan tarpeeks tarkkaan koska parhaimmillaankin moottorinohjaukset optimoituna laboratorio-olosuhteissa ero on ainakin tuon TM:n testin mukaan 3%.

    Eli 95E10:llä ajamalla ei voi nykyisillä bensanhinnoilla mitenkään säästää edes polttoainekuluissa. Joten miksi sitä kukaan edes tankkaa jos on edes vähäistä riskiä että se vanhentaa ennen aikojaan polttoainejärjestelmää tai vetistää öljyt
    Mutta jos en pysty mittaamaan eroa, mitä hyötyä tankata kalliimpaa? Jos en näe eroa lompakossakaan?

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Tässä hieman seikkaperäisempi kertomus TM:n testistä.

      Comment

      • Vibaa
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 581
        • Vaasa

        Originally posted by gnz View Post
        Tässä hieman seikkaperäisempi kertomus TM:n testistä.

        http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/t...tusta-niukasti
        Kiinnostavaa että kuluttajia suositellaan kuitenkin käyttämään 95E10 litkua, vaikka loppupelissä hintaeroa 98E5:een ei synny.

        Varsinkin kun 95E10:n vaikutukset ovat vielä avoinna, sekä moottorit toimivat rutkasti paremmin 98E5:lla. Vielä kun laskee yhtälöön mukaan monet muut asiat 98E5:n hyväksi en vain ymmärrä miksi kukaan haluaisi tankata tuota 95E10 lirua

        Kai tämä on tätä kuluttajien ohjausta "oikeaan suuntaan"...
        sigpic
        E34 530iA

        Comment

        • gnz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 428
          • -

          Originally posted by Vibaa View Post
          Kiinnostavaa että kuluttajia suositellaan kuitenkin käyttämään 95E10 litkua, vaikka loppupelissä hintaeroa 98E5:een ei synny.

          Varsinkin kun 95E10:n vaikutukset ovat vielä avoinna, sekä moottorit toimivat rutkasti paremmin 98E5:lla. Vielä kun laskee yhtälöön mukaan monet muut asiat 98E5:n hyväksi en vain ymmärrä miksi kukaan haluaisi tankata tuota 95E10 lirua

          Kai tämä on tätä kuluttajien ohjausta "oikeaan suuntaan"...
          Jep, kyseessä on selkeästi vähintään valtiotason salaliitto.

          Comment

          • Lapa735ia
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 303
            • Martinniemi

            Originally posted by Vibaa View Post
            Kiinnostavaa että kuluttajia suositellaan kuitenkin käyttämään 95E10 litkua, vaikka loppupelissä hintaeroa 98E5:een ei synny.

            Varsinkin kun 95E10:n vaikutukset ovat vielä avoinna, sekä moottorit toimivat rutkasti paremmin 98E5:lla. Vielä kun laskee yhtälöön mukaan monet muut asiat 98E5:n hyväksi en vain ymmärrä miksi kukaan haluaisi tankata tuota 95E10 lirua

            Kai tämä on tätä kuluttajien ohjausta "oikeaan suuntaan"...
            Nimenomaan, maailmaahan tässä pelastetaan.

            Itse en kyllä tuota e10 tankkiin laita, vaikka aikaisempi auton omistaja oli tuota tankkiin laittanut. Kuitenkaan paikallisella abc:llä jossa pääasiassa tankkaan, ei ole 95vs98 hintaeroa kuin 5 senttiä per litra.
            E39 525 TDSA touring
            Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Mutta jos en pysty mittaamaan eroa, mitä hyötyä tankata kalliimpaa? Jos en näe eroa lompakossakaan?
              No juurihan tuossa testissä oli, että n. viiden sentin hintaerolla päästään tasoihin. Kuitenkin useammalla asemalla Pirkanmaalla on hintaero ollut pienimmillään 2 senttiä. Eli joissakin tapauksissa jo nettoaa 98:n tankkaamisesta. Ja vaikka maksaisi saman, niin miksi tankata matalaoktaanisempaa polttoainetta samalla rahalla?

              Comment

              • reekoon
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 3426
                • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                kun ei tunnu menevän tuo uusi kaupaksi niin kauankohan menee, että käy niin kuin tälle yhdelle että veti vahingossa 98 diesel säiliöön ja dieselit 98 säiliöön. Eli siis ostaa tietämättään 95 kun muuten eivät pääse eroon.
                E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                E36 316i Compact Hellrot

                Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8258
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by reekoon View Post
                  kun ei tunnu menevän tuo uusi kaupaksi niin kauankohan menee, että käy niin kuin tälle yhdelle että veti vahingossa 98 diesel säiliöön ja dieselit 98 säiliöön. Eli siis ostaa tietämättään 95 kun muuten eivät pääse eroon.
                  mulla itseasiassa on epäily että tankissa on E10:ä vaikka ysikasia tankkasin.. kylmänä kun käynnistää niin pakokaasu haisee "selvästi" viinalle, aiemmin tämmöstä hajua ei oo mielestäni esiintyny :think
                  Last edited by peto2; 16-03-2011, 17:54.
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    Alkometri pakoputkeen
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • smeagul
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 334
                      • Salo

                      Originally posted by gnz View Post
                      Tässä hieman seikkaperäisempi kertomus TM:n testistä.

                      http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/t...tusta-niukasti
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      No juurihan tuossa testissä oli, että n. viiden sentin hintaerolla päästään tasoihin. Kuitenkin useammalla asemalla Pirkanmaalla on hintaero ollut pienimmillään 2 senttiä. Eli joissakin tapauksissa jo nettoaa 98:n tankkaamisesta. Ja vaikka maksaisi saman, niin miksi tankata matalaoktaanisempaa polttoainetta samalla rahalla?
                      Eipä oo hirveesti painoarvoa näillä Tekniikan Maailman testeillä. Tostahan paistaa iha selvästi läpi, et tää on ns "ostettu" testitulos (veikkaisin, että on Nesteeltä maksettu vähä pöydän alta, et on saatu tälläset tulokset).

                      "Moottorina käytettiin Saabin kaksilitraista turboahdettua moottoria, jonka moottorinohjaus oli täysin säädeltävissä."

                      Mitenköhä mahtaa vastata suomalaista autokantaa tollane just pakasta vedetty 2.0 litrane turbokone? :think

                      "Molemmilla polttoaineilla seossuhde pidettiin samana, ja sytytysennakko säädettiin nakutusrajalle, eli korkeampioktaanisen 98 E5:n hyöty tässä suhteessa ulosmitattiin."

                      Ja silti ero kulutuksessa oli 3%, vaikka tulosta näköjään yritettiin kikkailla 95 E10 hyödyksi!!! Eli todellisuudessa ero voikin olla 13%!!! Tähän kun vielä lisää sen, että E10:llä kone saattaa kulua nopeammin ja kustannukset tätä kautta nousta, niin ei varmaa tarvii kahta kertaa miettii et mitä tankkaa!

                      Eniten täs vituttaa se, et nääki tulokset on päivän lehdissä otsikoitu tyyliin: "TM testasi: E10 ei tule kalliimmaksi". Ja otsikon luettuaan aivopesun uhri Pentti Peruskeijo jatkaa E10 tankkaamista. Otsikkohan voisi ihan yhtä hyvin olla "E10 ei tule halvemmaksi", joka loisi heti erilaisen mielikuvan.

                      Puhumattakaa siitä ettei kukaan uskalla ennen vaaleja puhua mistään mahdollisesta 98:n haittaverosta, mut jos joku on varma, ni se on aivan varma, et heti vaalien jälkee Perukki Pekkarinen ja kumppanit alkavat tälläistä järkkäämään!
                      My BMW is using what your hybrid is saving

                      E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
                      ex E34 520i 24V -91

                      Originally posted by Rockford
                      Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.

                      Comment

                      • dieseljussi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 592
                        • Suomi

                        Originally posted by smeagul View Post

                        "Moottorina käytettiin Saabin kaksilitraista turboahdettua moottoria, jonka moottorinohjaus oli täysin säädeltävissä."
                        Sama hyppäsi silmille minullakin. On nimenomaan pyritty löytämään kone, joka pystyisi hyödyntämään etanolia mahdollisimman tehokkaasti.
                        Ongelma kun tuntuu olevan, että hyvin monissa autoissa moottorinohjaus siirtyy johonkin vika/varmuustilaan etanolibensaa käytettäessa, jolloin kulutus nousee sen 1-2 litraa. Tämä havaittiin selvästi vaikkapa siinä aiemmassa AutoBildt-testissä.
                        Joissakin autoissa (kuten ei varmasti E85 Saabissa) tällaista ongelmaa ei ole.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Toi TM:n testihän on ihan hyvä ja validi. Se kertoo mitä polttoainetta kuluu säädetyllä motilla. Siinä se tilanne muuttuukin kun sitä tankataan normiautoon, jonka ecua ei säädetä tankkauksen jälkeen. Toimishan tuo aine hyvin vaikka M20 koneessa palamisen puolesta, jos ecun säädöt käytäis läpi...
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • pmv
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 2032
                            • tornio

                            Originally posted by Cell View Post
                            Toi TM:n testihän on ihan hyvä ja validi. Se kertoo mitä polttoainetta kuluu säädetyllä motilla. Siinä se tilanne muuttuukin kun sitä tankataan normiautoon, jonka ecua ei säädetä tankkauksen jälkeen. Toimishan tuo aine hyvin vaikka M20 koneessa palamisen puolesta, jos ecun säädöt käytäis läpi...
                            Hmm..no jaa. M20:ia on useammanlaisia. Jotkuthan käy jopa 91 oktaanisella bensalla, toiset vaatii 98:ia. Ero johtuu puristussuhteesta. Käytännössä korkeammasta puristuskestävyydestä on ollut hyötyä moottoreissa joissa on nakutuksentunnistin. Turbomoottoreissa tietysti vielä enemmän, kun ahtopainetta on voitu nostaa.

                            Mitä testiin tulee, niin eikös nimenomaan lambda pidä seossuhteen aina arvossa 1, jolloin kone ei käy rikkaalla eikä laihalla.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Ne käy useammalla bensalla juuri ecun säätöjen takia, 98:a ei yksikään vakio-M20 vaadi oktaaniluvun puolesta. Käytännössä perhemoottoreita (vapareita) ei ajeta koskaan suomessa myytävällä bensalla nakurajaa vasten, vaan kyseessä on varojärjestelmä heikkoja bensalaatuja varten. Tuo systeemi ei ole 100% tarkka koska nakutuksen havaitseminen on joskus vaikeaa, eikä rajalla ajosta usein olisi edes hyötyä, siksi ei kannata yrittää.

                              Turbokoneet on tosiaan asia erikseen, heat soak ja tavoitellut kovat ahtopaineet rusinan kokoisilla ahtimilla pakottaa laskemaan ennakoita usein ja siitä tosiaan tehoa menetetään. Korkeampioktaanisella raja on kauempana, joten yleensä voimaa on enemmän.

                              Säädettynä jopa ihan tosiaan noi M20 koneet pääsisi samoihin, tai ainakin todella lähelle, kuin tuo TM:n saban kone. Kukaan nyt ei vaan säädätä konettaan, joten toi testi ei todista oikein mitään lopullista ja tosielämässä hyödyllistä. Erojakin on automerkkien ja mallien kesken, ecusta ja sen asetuksista riippuen.

                              Lambda pitää olla 1 päästöjen takia, kun kulutusta halutaan alas mennään laihalle. Autovalmistaja ei tietenkään voi siihen lähteä, kun on rajat päästöissä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • icecold
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2009
                                • 2341
                                • 🌍

                                Hämeenlinnasta hävinny ST1 tiiriöstä kokonaan 98 ,RE85 tilalle..
                                Oisivat nyt 95e10 tilalle sen tuanu.
                                No tankataan sitten teboililta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎