Ongelma tänä päivänä tuntuu olevan RAHA. Päättäjiä ei tunnu enää kiinnostavan todellinen liikenneturvallisuuden lisääminen, muuten tiemme eivät olisi nykyisessä tilassaan. Tällä hetkellä valtiotasolla tuntuu kiinnostavan vain se, kuinka kansalaisilta saadaan lypsettyä lisää rahaa "piiloverojen" turvin. Automaattinen liikennevalvonta on yksiä tuottavimpia, joten siksi niitä nyt pystytetään jatkuvasti. Alkolukot ja muut rajoittimet ovat vain niitä valmistavien yritysten lobbausta poliitikoille. Jos joku ei ole vielä kuullut, niin jopa Suomessa on poliitikoilta ostettu haluttuja päätöksiä.
Viime aikoina on ollut uutisia, joissa kerrotaan automaattisen liikennevalvonnan tuottaneen yhä enemmän huomautuksia ja sakkoja. Uutiset ovat myös tehty tyyliin, "Suomesta on tulossa kaahareiden valtakunta". Mitä todellisuudessa on tapahtunut, johtuu siitä, että kamerat ovat lisääntyneet nopeaan tahtiin, niitä on pystytetty tarkoituksenmukaisesti juuri sellaisiin paikkoihin, joista ne maksimoivat omat tulonsa. Perus Pentti maksaa sakkojen nuodossa tätä valtion piiloveroa ja samalla voidaan perustella, kuinka liikennekulttuuri on kuralla ja tarvitaan lisää valvontaa (toisin sanoen lisää rahaa).
Takuulla suurin syy, miksei valtio halua panostaa tieverkkoon on se, että se maksaa. Rahaa menee siis pois valtiolta, eikä päinvastoin. Ei ihme, että tällaiset rahaa nielevät tiehankkeet laitetaan jäihin, mutta samalla kyllä sitten investoidaan kameroihin, jotka tuovat lisää rahaa. Päättäjillä on siis se politiikka nykyään, ettei liikenneturvallisuus saisi maksaa mitään, mieluummin sen pitäisi jopa tuottaa lisää rahaa valtiolle. Tämä on mielestäni täysin väärä lähestymistapa liikenneturvallisuutta ajatellen. Jos sitä liikennettä halutaan oikeasti turvallisemmaksi ja sujuvammaksi, tuli panostaa nykyiseen tieverkkoon ja ihmisten asenteisiin siinä ohella.
Viime aikoina on ollut uutisia, joissa kerrotaan automaattisen liikennevalvonnan tuottaneen yhä enemmän huomautuksia ja sakkoja. Uutiset ovat myös tehty tyyliin, "Suomesta on tulossa kaahareiden valtakunta". Mitä todellisuudessa on tapahtunut, johtuu siitä, että kamerat ovat lisääntyneet nopeaan tahtiin, niitä on pystytetty tarkoituksenmukaisesti juuri sellaisiin paikkoihin, joista ne maksimoivat omat tulonsa. Perus Pentti maksaa sakkojen nuodossa tätä valtion piiloveroa ja samalla voidaan perustella, kuinka liikennekulttuuri on kuralla ja tarvitaan lisää valvontaa (toisin sanoen lisää rahaa).
Takuulla suurin syy, miksei valtio halua panostaa tieverkkoon on se, että se maksaa. Rahaa menee siis pois valtiolta, eikä päinvastoin. Ei ihme, että tällaiset rahaa nielevät tiehankkeet laitetaan jäihin, mutta samalla kyllä sitten investoidaan kameroihin, jotka tuovat lisää rahaa. Päättäjillä on siis se politiikka nykyään, ettei liikenneturvallisuus saisi maksaa mitään, mieluummin sen pitäisi jopa tuottaa lisää rahaa valtiolle. Tämä on mielestäni täysin väärä lähestymistapa liikenneturvallisuutta ajatellen. Jos sitä liikennettä halutaan oikeasti turvallisemmaksi ja sujuvammaksi, tuli panostaa nykyiseen tieverkkoon ja ihmisten asenteisiin siinä ohella.
Comment