Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW alkaa valmistamaan etuvetoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ZNI
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 802
    • Kontiolahti

    Mie en ymmärrä sitä, kuinka moni takavetokuski väittää etuvedon olevan vaarallinen kun se puskee kurveissa. Kuinka idiootti tarvitsee olla, että ajaa mihinkään jyrkempään mutkaan/risteykseen sellaista vauhtia, että etuveto ei vain taitu haluttuun suuntaan ja löytyy liian suuren tilannenopeuden takia pusikosta? Sitten sitä tunnutaan pitävän auton vikana

    Olen ajanut kortin ja kolme talvea takavedolla ja kaksi talvea etuvedolla. En osaa sanoa onko takapotkuissa kohdalle osunut pelkkiä pommeja, mutta kyllä tuo (sigussakin oleva) etuveto on ollut talvella käyttöautona se kaikista varmin ja paras ajettava - ainakaan tuo yksilö ei ole yllättänyt kertaakaan oudolla ajokäyttäytymisellä (takavedoilla ylläreitä on sattunut jokunen).
    E39 528i ///M-sport
    E30 "316"
    E38 740iA
    E34 M5


    ex.

    E34 525iA touring
    E34 525i
    E30 316


    Originally posted by beemers
    sanoo nainen joka ajaa e30:llä
    Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Heräsi kyllä kysymys, että miksi jotkut täällä ajaisivat siten, että käyttävät jarrua ja kaasua samaan aikaan? :think


      Itsehän en ole koskaan ostanut takavetoista autoa sen vuoksi, että haluaisin sillä leikkiä. Tykkään vain enemmän takavedolla ajamisesta, kun siinä on miellyttävämpi ajotuntuma. Joillekin voi tietysti takavedosta olla sitä iloa, että ajavat kahva edellä tai polttavat kumia, mutta itse en moista harrasta, kun ei kiinnosta korjata autoa sen takia, että tahallaan olen toiminnallani sen aiheuttanut. Tekee oikein hyvää jarruille, voimansiirrolle ja alustalle kun aletaan liikaa leikkiä. Ja homman hyötyhän on täysi nolla. Mutta kaikilla toki omat harrastuksensa, kunhan eivät harrastaisi sitä tuolla liikenteessä. Vitun hienoa, kun joltakin juuri kortin saaneelta bensalenkkarilta lähtee auto hanskasta ja sitten on perä milloin jalkakäytävällä, milloin vastaantulijoiden kaistalla.

      Comment

      • tuumas
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2564
        • Lapland, Finland

        Originally posted by ZNI View Post
        Mie en ymmärrä sitä, kuinka moni takavetokuski väittää etuvedon olevan vaarallinen kun se puskee kurveissa. Kuinka idiootti tarvitsee olla, että ajaa mihinkään jyrkempään mutkaan/risteykseen sellaista vauhtia, että etuveto ei vain taitu haluttuun suuntaan ja löytyy liian suuren tilannenopeuden takia pusikosta? Sitten sitä tunnutaan pitävän auton vikana

        Olen ajanut kortin ja kolme talvea takavedolla ja kaksi talvea etuvedolla. En osaa sanoa onko takapotkuissa kohdalle osunut pelkkiä pommeja, mutta kyllä tuo (sigussakin oleva) etuveto on ollut talvella käyttöautona se kaikista varmin ja paras ajettava - ainakaan tuo yksilö ei ole yllättänyt kertaakaan oudolla ajokäyttäytymisellä (takavedoilla ylläreitä on sattunut jokunen).
        No kyllä väitän että takaveto "varottelee" paljon ennemmin kuskia että nyt mennään liian kovaa kuin etuveto... etuveto menee sitten kun menee! Mutta tosia asiahan on että ei se etuveto mikään huono ole ajaa (tietenkin autokohtaisesti) talvella mutta häviää tunnossa 10 - 0 takavedolle. Ylipäätänsä ajamisen iloa löytyy hyvin harvasta etuvedosta. Pari kertaa on tullut iloittua talvella etuvetoa ajaessa siitä ettei tunne mistään mitään eli ei huomaa polanteita tai mitään muutakaan missään, leijailee vain (lue= huonolla tiellä hyötyä)

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          Originally posted by Ramzez View Post
          Heräsi kyllä kysymys, että miksi jotkut täällä ajaisivat siten, että käyttävät jarrua ja kaasua samaan aikaan? :think
          Se oli lähinnä vastine aiemmin esitetylle olettamukselle, jossa etuvetoisella ajettaisiin vain yhdellä kädellä, koska toinen käsi on jatkuvasti käsijarrukahvassa kiinni. Ja että tämän vuoksi etuvetoisella ajaminen on vaarallisempaa.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            Originally posted by ZNI View Post
            Mie en ymmärrä sitä, kuinka moni takavetokuski väittää etuvedon olevan vaarallinen kun se puskee kurveissa. Kuinka idiootti tarvitsee olla, että ajaa mihinkään jyrkempään mutkaan/risteykseen sellaista vauhtia, että etuveto ei vain taitu haluttuun suuntaan ja löytyy liian suuren tilannenopeuden takia pusikosta? Sitten sitä tunnutaan pitävän auton vikana

            Olen ajanut kortin ja kolme talvea takavedolla ja kaksi talvea etuvedolla. En osaa sanoa onko takapotkuissa kohdalle osunut pelkkiä pommeja, mutta kyllä tuo (sigussakin oleva) etuveto on ollut talvella käyttöautona se kaikista varmin ja paras ajettava - ainakaan tuo yksilö ei ole yllättänyt kertaakaan oudolla ajokäyttäytymisellä (takavedoilla ylläreitä on sattunut jokunen).
            En tiedä minkälaisella kalustolla olet nämä talvet taittanut (sigun kaltaisella)..? Mutta suosittelen nyt menemään autoliikkeeseen ja ottamaan oikeesti nykyaikaisella ja toimivalla ajonvakautuksella olevan keskiluokan takavedon ja etuvedon koeajoon. YLLÄTYT varmasti.

            _KAIKKI_talvella tapahtuvat ojaan suistumiset tapahtuvat liian suuren tilannenopeuden takia, olet siinä aivan oikeassa. Ero on vaan siinä, että takavetoisella tilanteen korjaus ja hallinta on huomattavasti helpompaa ja ennen kaikkea loogisempaa kuin etuvetoisella autolla, sekä etuveto ei niinkään varota puskemiseen lähdöstä. Enkä nyt väitä että sigusi kalustolla näin olisi, vaan nykyaikaisella ja oikein suunnitellu autolla.


            Mutta itse aiheeseen. Mielipiteeni on oikeastaan melko neutraali etuvetoisen bemarin suhteen, itse en sellaista osta kuitenkaan. mm. 5-sarjan GT oli totaalinen pohjanoteeraus bemarilta.

            Comment

            • ZNI
              BTCF Member
              • Jan 2011
              • 802
              • Kontiolahti

              Originally posted by tuumas View Post
              No kyllä väitän että takaveto "varottelee" paljon ennemmin kuskia että nyt mennään liian kovaa kuin etuveto... etuveto menee sitten kun menee! Mutta tosia asiahan on että ei se etuveto mikään huono ole ajaa (tietenkin autokohtaisesti) talvella mutta häviää tunnossa 10 - 0 takavedolle. Ylipäätänsä ajamisen iloa löytyy hyvin harvasta etuvedosta. Pari kertaa on tullut iloittua talvella etuvetoa ajaessa siitä ettei tunne mistään mitään eli ei huomaa polanteita tai mitään muutakaan missään, leijailee vain (lue= huonolla tiellä hyötyä)
              Täytyy myöntää, etten saa ajatuksesta oikein kiinni. Puhut varmaan uudemmista autoista ja niiden välisistä eroista? Itsellä on pääasiassa kokemusta noista kasaripommeista ja ainakaan niissä ei ole ollut suurta eroa ajotuntumassa kun puhutaan matka-ajosta. Ainoa mitä tulee mieleen, niin etuvedolla suoriutuu oman kokemuksen mukaan ohitustilanteessa kaistojen väliin jäävästä polanteesta takavetoa paremmin (tuo nykyinen e30 tahtois viedä poikittain hyvin mielellään, ilman varoituksia... muutenkaan tuolla ajamista ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa nautinnolliseksi kokemukseksi ). Mutta yksilöitähän ne autotkin on...
              E39 528i ///M-sport
              E30 "316"
              E38 740iA
              E34 M5


              ex.

              E34 525iA touring
              E34 525i
              E30 316


              Originally posted by beemers
              sanoo nainen joka ajaa e30:llä
              Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by ZNI View Post
                Täytyy myöntää, etten saa ajatuksesta oikein kiinni. Puhut varmaan uudemmista autoista ja niiden välisistä eroista? Itsellä on pääasiassa kokemusta noista kasaripommeista ja ainakaan niissä ei ole ollut suurta eroa ajotuntumassa kun puhutaan matka-ajosta. Ainoa mitä tulee mieleen, niin etuvedolla suoriutuu oman kokemuksen mukaan ohitustilanteessa kaistojen väliin jäävästä polanteesta takavetoa paremmin (tuo nykyinen e30 tahtois viedä poikittain hyvin mielellään, ilman varoituksia... muutenkaan tuolla ajamista ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa nautinnolliseksi kokemukseksi ). Mutta yksilöitähän ne autotkin on...
                Itsekin siltä osin ihmettelen tätä etuvedon mollaamista talvikeleillä, kun kyllä siinä aina sen verran tuntumaa on, ettei tarvitse jännittää, milloin pito häviää tai lähtee puskemaan. Ja pakkoko on ajaa aivan siinä rajoilla, että pito karkaa? Kyllä ainakin itse pääsen varsin rivakasti liikkumaan tuolla liikenteessä etuvetoisella -96 vuoden Nissanilla ilman sen kummempia ongelmia puskemisesta tai mistään muustakaan. Mutta eipä polanteiden ylittäminen ole etuvedollakaan aina mitään herkkua. Jos polanteet ovat tarpeeksi isot, niin ikävää nykimistä ja pidon häviämistä ne aiheuttavat etuvedossakin. Ja ainahan ohitustilanteessa mennessä polanteen yli, kannattaa ottaa veto pois (ei kaasua), jolloin pito ei karkaa niin helposti ja sitten vastaantulijoiden urilla vasta painaa sitä kaasua. Jos sitä lähtee liian kovaa kaasuttamaan polanteen yli, niin se aiheuttaa vetelyä etuvedolla ja perän karkaamista takavedolla.

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  Kyllä se e30 mielestäni aikahyvin varoittaa kun pito loppuu...
                  Mulla on ollut e30, e34 ja isän e36 talviajossa niin sanoisin että aika suuri ero on noiden kaikkien välillä.. E30 tarjoaa eniten perää sivulle ja e36 myös hivenen. E34 menee mielestäni hemmetin hyvin. Ei mitää vaikeuksia ikinä päästä liikkeelle eikä luisuja tule paitsi jos kunnolla survoo kaasua pohjaan. E30:llä niitä tuli välillä vahingossakin..

                  Uudemmista takavedoista ei paljoa ole kokemusta. On sitä tullu vähä e46:lla ja e90:llä ajettua...
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • ZNI
                    BTCF Member
                    • Jan 2011
                    • 802
                    • Kontiolahti

                    Originally posted by Micce///M View Post
                    En tiedä minkälaisella kalustolla olet nämä talvet taittanut (sigun kaltaisella)..? Mutta suosittelen nyt menemään autoliikkeeseen ja ottamaan oikeesti nykyaikaisella ja toimivalla ajonvakautuksella olevan keskiluokan takavedon ja etuvedon koeajoon. YLLÄTYT varmasti.

                    _KAIKKI_talvella tapahtuvat ojaan suistumiset tapahtuvat liian suuren tilannenopeuden takia, olet siinä aivan oikeassa. Ero on vaan siinä, että takavetoisella tilanteen korjaus ja hallinta on huomattavasti helpompaa ja ennen kaikkea loogisempaa kuin etuvetoisella autolla, sekä etuveto ei niinkään varota puskemiseen lähdöstä. Enkä nyt väitä että sigusi kalustolla näin olisi, vaan nykyaikaisella ja oikein suunnitellu autolla.
                    Helpommin sanottu kuin tehty, opiskelija ostaa ja ajaa sillä mihin rahat riittää En voi sille mitään, että pohjaan mielipiteeni siihen mistä on kokemusta eniten (80-luvun autot) silloin, kun puhutaan etuvetojen ja takavetojen eroista. Ei ole huonoja kokemuksia etuvedoista, ei uusista eikä vanhoista, periaatteessa on ihan sama kumpaa ajan, en koe etuvetoa takavetoa vaativemmaksi eikä toisinpäin.

                    Olen toki sitä mieltä, että yliohjautuvuus on helpompi korjata kuin aliohjautuvuus, mutta jos puhutaan suurista nopeuksista ja yllättävästä tilanteesta, kummankaan ratissa oleminen ei ole sen miellyttävämpää ainakaan oman kokemuksen mukaan...
                    E39 528i ///M-sport
                    E30 "316"
                    E38 740iA
                    E34 M5


                    ex.

                    E34 525iA touring
                    E34 525i
                    E30 316


                    Originally posted by beemers
                    sanoo nainen joka ajaa e30:llä
                    Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

                    Comment

                    • r.w.
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2510
                      • Länsirannikko

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Heräsi kyllä kysymys, että miksi jotkut täällä ajaisivat siten, että käyttävät jarrua ja kaasua samaan aikaan? :think
                      En tarkoita pahalla, mutta ehkä se on kaikille helpompi, että katsot vaikka Googlesta. Minusta mahdollisuus jarruttaa vasemmalla jalalla nyt vaan on melko oleellinen osa etuvetoisen auton hallintaa ja kokonaisvaltaista ajokokemusta. Tuntuu oudolta, että asia on "evvk" etenkin, kun melkein samassa lauseessa haukutaan etuvedon hirvittävää puskemisalttiutta...
                      Last edited by r.w.; 01-03-2011, 20:36.
                      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3828
                        • Nokia

                        Originally posted by Micce///M View Post
                        5-sarjan GT oli totaalinen pohjanoteeraus bemarilta.
                        Syystä..? Oletko ajanut?
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          Ileee tuossa sanokin hyvin, että bemarilla on jotain mitä muilla ei ole tarjota (paitsi mersu + muutama hassu japsi ja sitte nää äveriäämmän luokan autot..) ja luulen että kyllä se baijerissa tajutaan. :think

                          Loppupeleissä kuinkas paljon bmw:n markkina-alueesta sijoittuu tänne "pohjolaan" ja yleensäkin näille liukkaille talviolosuhteille, jossa sillä vetotavalla on vähän suurempi merkitys (ehkä?) kuin jossain lämpimissä maissa, missä käytännössä ajetaan aina sulalla?
                          Mietin vaan sitä, että tuskin bmw laskee sitä, että suomessa ruotsissa jne on niin ja niin paljo etuvetoautoilijoita, joista voitaisiin saada joku tietty prosentti heidän asiakkaaksi kun tehtäis etuvetosia?

                          Mielenkiintoista kyllä tää vääntö aiheesta...

                          Mitä nyt itellä etuveto vs takaveto kokemuksia, niin etuvetonen on ihan jees kun on oikeesti törkeen liukasta ja ajetaan pääteitä (ja nyt pitää muistaa et on kyseessä aika pieni etuveto ja pari raskasta takavetoa... Onhan sitä muillaki ajettu, mut ei niin hyvin mielessä.), tossa pari kk sitte bemu säikäytti, kun oli aivan pielijäinen tie, hipasin kaasua niin disco alkoi mittaristossa jne, säikäytti melkosesti, ja tarjoshan se ihan aavistuksen perää... Etuveto vaan ois "puskenu" eli menny suoraan tai vähän viettäny tietysti tien mukana ojan suuntaan jos oikein ois törkeesti revittäny. Volvo ja bmw ei oo kummatkaan jääny kiinni talvella missään normi paikoissa, erittäin hyvin edenny ja jos on vähä jääny niinku paikalleen, niin ihan on irronnu ilman apuvoimia. Volvossa oli vielä heittolukko, bmw:ssä ei.
                          Sit tosta japanin tekeleestä, niin hyvä siinä on se, että voi samalla hakea vetäville pitoa ohjaten, jos ollaan "jumissa".
                          Mutta vetopitoa ei oo lähellekään sitä mitä takavetosissa, sutii ja repii vaan, mut ei mee, bmw:kin sutii, mut myöskin kerää nopeutta ja hyvin pienessä "ajokoira" asennossa oikein mukavasti!

                          Nääh. Nelivedoiks kaikki. Ostan vitun käkisalmen quattron. Vai sitteki joku evo tai impreza...
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by r.w. View Post
                            En tarkoita pahalla, mutta ehkä se on kaikille helpompi, että katsot vaikka Googlesta. Minusta mahdollisuus jarruttaa vasemmalla jalalla nyt vaan on melko oleellinen osa etuvetoisen auton hallintaa ja kokonaisvaltaista ajokokemusta. Tuntuu oudolta, että asia on "evvk" etenkin, kun melkein samassa lauseessa haukutaan etuvedon hirvittävää puskemisalttiutta...
                            Kun päästäisiin edes selvyyteen siitä, että onko kyse kaasun ja jarrun yhtäaikaisesta käyttämisestä vai siitä, että halutaan käyttää jarrua vasemmalla jalalla. En nimittäin ole kertaakaan itse ollut tilanteessa, jossa olisi tarvinnut painaa kaasua ja käyttöjarrua samaan aikaan. Onko siis kaasun ja jarrun yhtäaikaisesta käytöstä jotakin todellista hyötyä, vai onko kyse leikkimisestä tai jostain muusta turhasta kikkailusta? Kun ei se etuvetokaan ala puskea, ellei ajeta liian lujaa olosuhteisiin nähden.

                            Comment

                            • smpovers
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 2372
                              • Tammela

                              Takavetoisen lukkoperällisen auton kääntää talvella aika pienessä tilassa kun avittaa vielä jarrulla lisää
                              BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                              BMW 330d touring e46 -05
                              Ford Cortina Mk2 1600 -70
                              ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                              Comment

                              • tuumas
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2007
                                • 2564
                                • Lapland, Finland

                                Originally posted by ZNI View Post
                                Täytyy myöntää, etten saa ajatuksesta oikein kiinni. Puhut varmaan uudemmista autoista ja niiden välisistä eroista? Itsellä on pääasiassa kokemusta noista kasaripommeista ja ainakaan niissä ei ole ollut suurta eroa ajotuntumassa kun puhutaan matka-ajosta. Ainoa mitä tulee mieleen, niin etuvedolla suoriutuu oman kokemuksen mukaan ohitustilanteessa kaistojen väliin jäävästä polanteesta takavetoa paremmin (tuo nykyinen e30 tahtois viedä poikittain hyvin mielellään, ilman varoituksia... muutenkaan tuolla ajamista ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa nautinnolliseksi kokemukseksi ). Mutta yksilöitähän ne autotkin on...
                                En puhu, kyllä tässä pihassa on yksi "kasaripommikin" (E34 535i)
                                Tarkoitan että kyllä takavetoisella autolla tuntee minusta hyvin selvästi tien pidon ja voi vauhdin siihen sovittaa. Ja omat kokemukset on että etuvedolla sitä pitoa ei tunne yhtä hyvin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎