No niin, raksavirastossa käyty ja keppiä tuli! Tossa MEIDÄN tontilla on joku per***een 5 metrin vieher-/vai oliks se kasvillisuusvaraus tai joku sellanen, joka tapauksessa helvetin kiva ylläri! Noh, nyt meni suunnitelmat ja tallin sijoitukset uusiksi, ikävä kyllä joutuu pytinkiä peinentää suunnitellusta 50 neliöstä. Viikonloppuna siis kynä, mittanauha sekä erittäin päljon olutta käteen ja suunnittelemaan!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autotallin rakentamisesta
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by slowrider View Postjuurikin. Mistähän mulla tollanen ajatuskatkos tuli tollainen tosiaan mutta vähintään se 160mm putkeen tarkoitettu.. Oman tilasin rautakaupan kautta onniselta. Maksoi noin 100e ja säädin oli muutaman kympin. Tuollainen kyllä vetää hyvin kun on katonrajassa ja huolehtii että tulee kunnolla korvausilmaa.
Ja valoista vielä senverran, että lampuissakin on sitten paljon eroa. omalla tallilla on tuollaiset lamput joissa on lampun takana kirkas heijastin eikä lamppujen edessä ole sitä muovikupua (muistaakseni enston). tuntuvat huomattavasti tehokkaammilta kun kimppatallin muovikuvulla suojatut lamput ilman heijastinta. miinuksena tietty se ettei voi seiniä/kattoa pestä painepesurilla tms, mutta se ei niin kriittistä jos ei maalaa kyseisessä tilassa. Lisäksi valoisuuteen vaikuttaa todella paljon kun maalaa seinät ja lattian vaaleiksi ja pitää ne puhtaana.
Ite näkisin viisaana myös tämän varjostimettoman vaihtoehdon vaikka tässä viestissä annankin ymmärtää että se olisi huonompi
Ja tallin lämmittäisin varmaankin pellettipolttimella ja lämmönjako lattialämmöllä+termostaattikytkin oviverhopuhaltimella
Kalliimpihan tuo on perustaa mutta on kyl paljon mukavempi käytössä
Kesällä kattila pois päältä kierrolla ja pakkopuhalluksella lattiasta "viilennystä"
Mulla on talliprojekti nyt jäissä sanan varsinaisessa merkityksessä
Josko se siitä ikuisuusprojektina lähtis etenemäänE30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by Osku View PostNuo muovikuvulliset vaan pitemmän päälle on paremmin puhdistusta kestäviä,siitä pelipinnalta kun ne hiontapölyt pyyhkäsee pariin kertaan niin alkaa valotehokin vähän katoamaan.
Ite näkisin viisaana myös tämän varjostimettoman vaihtoehdon vaikka tässä viestissä annankin ymmärtää että se olisi huonompi
Comment
-
-
Originally posted by CarlosM View PostEhdottomasti kannattaa valaisimet olla muovikuvullisia ja vähintään ip44. Varsinkin jos tallissa meinaa tehdä muuta kun seisottaa autoa. Ne kun pystyy pitää suht helposti puhtaana vaikka uutena valoteho oliskin vähän heikompi.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostJa jos meinaa, että tallissa voi esim. pestä autoa tarvittaessa, niin sitten pitää olla jo mielellään IP5x -luokituksen valaistus, pistorasiat ja katkaisijat.
eikö sitä autoa siellä tallissa pestä eikä kattoa ja seiniä
vai onko kaikilla jo tallissa harjapesuritsigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Tonton View Postjuu ja kannattaa vesieristääkkin kattoa myöden
eikö sitä autoa siellä tallissa pestä eikä kattoa ja seiniä
vai onko kaikilla jo tallissa harjapesuritLast edited by slowrider; 19-02-2011, 12:53.BMW S1000RR
Nordic Superbike #2
Comment
-
-
Nostellaas vanhaa topiikkia jos vaikka saisi hyviä vihjeitä vielä tässä tallinrakennuksen loppumetreillä.
Kesäloma on tullut hutkittua ja nyt on runko pystyssä ja kattokin päällä.
Timpurit (2kpl) lähti kesälomalle pariksi viikko jona aikana mun pitäisi maalata ulkoverhouslaudat ja hoitaa sähköt.
Tässä kohtaa olisikin hyvät neuvot kalliit; eli miten valaistus, pistorasiat jne.
Tallista vähän faktoja:
Pohja 11,5 x 8,5m
Sisäkaton korkeus 2700mm
Kolme 3000mm nosto-ovea
900x2100mm käyntiovi
Kolme 900x1200mm ikkunaa peräseinällä
Vesipiste ulkoseinällä (käytössä vain kesäisin)
Rakennettu ”pitkästä tavarasta” omilla suunnitelmilla. Kaveri tosin piirsi lupakuvat.
Lähtökohta oli rakentaa kolmen auton tilava talli jossa mahdollisesti jotain pientä remppaakin voisi tehdä. Lähdin siitä liikkeelle että ovet pitää olla 3m leveät ja kun auton ajaa talliin niin auton eteen ja sivuille jää reilusti tilaa.
Tallissa ei tulla säilyttämään kuin autoja ja niihin liittyviä varusteita/tarvikkeita/työkaluja. Muille rojuille löytyy kellari ja erillinen varasto takapihalla.
Ajatus oli rakentaa koko takaseinän pituinen pöytä mutta nyt kun talli on tuossa pisteessä niin alkaa vaikuttamaan vähän härskin isolta koko seinän mittainen pöytä.
Sivuseinille rengasräkit jonne saa ne miljoona rengasta ja vannetta jota on tullut hamstrattua ja takaseinälle ikkunoiden väliin hyllyjä ja kaappeja.
Valaistukseen loisteputkivalaisimia riittävästi (mitenkähän paljon niitä pitäisi olla?)
Takaseinälle voisi muuten laittaa koko matkalle alumiinisen kaapelikourun mutta ongelmaksi tulee kaapit, ellei sitten laita kourua melkein katonrajaan. Silloin olisi helppo tarpeen vaatiessa muuttaa pistorasioiden paikkaa tai jopa lisätä niitä.
Valoille samanlainen viritys kuin tässä topiikissa jollain olikin, eli liiketunnistimella muutama valaisin päälle 5 minuutiksi ja katkaisijasta kaikki päälle.
Ulkoseinään ovien väliin pistorasiat jotta saa esim. lohkolämpärille tms. sähköä talvella.
Lattiapinnoitukseksi ajattelin ensin 2-3mm epoksia mutta taidanpa vain maalata sen aluksi vähän rajummalla maalilla.
Keskipaikalle pieni saksinosturi jolla saa ~1m autoa ilmaan, riittää esim. porsaan moottorin pudottamiseen ja muuhun pikku näpertelyyn (esim. ratapäivien jälkeinen rengas+jarru jumppa).
Talli on ns. kylmä mutta eristän sen kyllä (150mm) ja tarkoitus laittaa pari sähköpatteria ja ilmalämpöpumppu jolla toivon mukaan saa kosteutta vähän poistettua.
Nyt siis kuunnellaan vielä hyviä ehdotuksia sähköjen, valaistuksen, kalustuksen ja lattian pinnoittamisen osalta. Parin kolmen viikon päästä menee sitten vittuilun puolelle kun talli on jo valmis…
Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Valaistus kannattanee tehdä niin että autojen kohdalla katossa ei ole valoja vaan niiden välissä jolloin kyljet ei jää varjoon niin mukavampi vahata yms kun kuitenkin sellaistakin harrastat, myöskin seinillä sivuilla olisi hyvä olla loisteputket.
Pistorasioita suosittelen laittamaan vähintään 3m välein seiniin ja ehdottomasti tolppiin ovien väliin jottei ole jatkojohtoja koko ajan ympäri tallia mihin voi kompastua ja teloa autoja.
Jos keskelle tulee nosturi niin oletettavasti sivustoilla säilyttelet pitempään autoja joten keskelle ainakin ehdottomasti pöytä ja ehkä jommalle kummalle sivulle myös, muuten hyllyköitä sille puolelle missä autot seisoo enemmän niin ei tule koko ajan turhaan pyörittyä niiden seisovien autojen ympärillä jolloinka on pienempi vaara että niille käy jotain tapaturmia. Tällä tarkoitan sitä että jos porche seisoo reunassa talvet niin ei kannata työpöytää sen edessä käyttä rälläköintiin.
Jos nosturin asennat niin kannattaa ehdottomasti upottaa niin ei rajaa sitä tilaakaan niin hirveästi kun lattia on tasainen ja helpompi pitää puhtaana, sullahan on sen verta leveä talli että tuota voi käyttää vaikka läpiajoon mikäli nosturi ei ole lattian päällä, oikeasta sisään ja vasemmasta ulos..
Jos et vielä laita sitä nosturia niin maalaa vaikka aluksi epoksilla se lattia ja kun saat nosturin lattialle niin lupaan että puolen vuoden jälkeen haluat sen upottaa niin tee silloin samalla lopullinen lattia esim. epoksi massalla.
Mielenkiintoinen projekti kaikenkaikkiaan, laitahan kuvia kun homma etenee.
Tässä vaiheessa olisi myös helppo tehdä vahvikkeet kattoon nosto-oville mikäli tiedät jo valmistajan niin saat niiltä mitat mihin kohtaan kattoa tulee kiinnitykset, se on siinä vaiheessa vittumaista tehdä kun kipsilevyt on katossa ja puhallusvilla välikatossa.
Suosittelen laittamaan myös sellaisen huippuimurin muutamalla poistoventtiilillä esim. reunimmaisten autojen kohdalle jonka pystyt ajastamaan niin saat imettyä kosteuden pois ja vakka talvella auto olisi siällä käynnissä niin imaisee mukavasti pakokaasut ulos, poiston voi tehdä vaikka välikatolle sivuseinään niin ei tarvitse kattoa puhkoa mutta tämä on helppo tehdä jälkikäteenkin.Last edited by Rahu; 31-07-2011, 22:56.BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Kiitos hyvistä vinkeistä Rahu!!
Nosto-ovet makaa viereisellä niityllä (ostin Masa ovet Laitilasta, sähkökäytöllä ja kaukosäätimillä). Vahvistukset tehdään tottakai ennen levytystä. Oikeastaan kaikki muu on hankittu ja nurkissa paitsi sähköt, sisäpuolen gyprocit ja kalusteet.
Nosturiksi ajattelin jotain tämän tapaista: saksinosturi kuulemma 911 motti tippuu nätisti tuon kanssa...
Timpurit naureskeli muuten tuota samaa, että voi ajaa yhdestä ovesta sisään ja toisesta ulos. Ja rellujakin menis kuulemma kolme peräsin.
Silti epäilen että talli on hetken päästä pieni.
Onneksi on tontilla tilaa niin voi taakse rakentaa sitten vähän tilavamman.
40:n kriisiin on sentään onneksi vielä aikaa mutta silloin viimeistään pitää olla punaiselle f-autollekin tilaa. Nytkin jo joku noista romuista joutuu seisomaan ulkona jos porsas ja etana talvehtivat molemmat tallissa.
(Kasissa on lohkolämppäri...hmmm)
Edit:
Ja vähän kustannuksia tallia suunnitteleville:
Pohjat 10,000Eur (sisälsi koko 500-600m2 piha alueen) paska maa pois, kankaat, salaojat, murske+sora
Muottipuut 500eur
Styroksit, raudoitukset jne. 2000eur
valubetonit 3600eur (~20m3, reunavahvistettu 120mm laatta)
runkopuut 1200Eur (leimattua 2x6" yms.)
Kattotuolit 1800Eur
Nosto-ovet 4400Eur
Ikkunat ja käyntiovi 900Eur
Liimapuupalkit 500Eur (ovien päälle)
Ruodelaudat, koolauksia jne, 1000Eur
Peltikatto 2500Eur (Ruukki, varusteineen)
Ulkoverhouslaudat 1000Eur
Maalit 300Eur
Lisäksi paljon pienempi kuluja mm. laitteiden vuokrausta (hiertokone, vibra, telineet jne.), höyrysulkumuovit, nauloja, bitumattoa, jne jne.
Näissä hinnoissa siis ei ainoatakaan työtuntia.
Budjetti tallille oli 50keur.Last edited by Balle; 31-07-2011, 23:16.Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
lamput tosiaan autojen väliin mutta itse laittaisin vielä poikittain jotta syntyisi vähemmän pimeitä paikkoja
tuo ilmanpoisto on hyvä idea, se kannattaisi myös toteuttaa työpöydän päältä kun joskus jotain pienempää hitsaa tai vaikka kolvailee niin saisi käryt pois
sitä poistoa ei kuitenkaan kannata seinälle viedä vaikka tekisi jälkeenpäin
ruukilta löytyy valmis läpivienti kappale jonka voi toteuttaa niin että yläreunan jättää harjapellin alle niin siinä ei tarvita akkuporakonetta ja rasiaterää ihmeellisempiä työkaluja, saati peltiseppää
noita rasioita on hyvä olla, mutta nykyään noissa koneissa tahtoo olla niin lyhyet johdot ja kun ajattelee noita sun tallin mittoja niin tuut varmaan tarviimaan missä tahansa koneessa jatkojohtoa jos työskentelet auton vieressä, sellaiset paineilma ja sähkö kelat ei välttämättä ole huono idea.
jos tykkää niin nekin voi roikkua vaikka katossa tai tuossa ovien välissä jolloin sellainen riittää pitkälle uloskin ja on helppo kerätä pois
epoksi lattia heijastaa valoa myös kivasti auton alle ja sitä on helppo lisätä kun se kuluu.
itse jättäisin remonttitilan toiseen päätyyn jolloin seinälle voisi asentaa pari valoa ja seisovan auton vahingoittamisen mahdollisuus puolittuisiLast edited by Tonton; 01-08-2011, 00:12.sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Balle View PostSilti epäilen että talli on hetken päästä pieni..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by Balle View PostNosturiksi ajattelin jotain tämän tapaista: saksinosturi kuulemma 911 motti tippuu nätisti tuon kanssa...
... kun sen sai loppujen lopksi suoraan tehtaalta tilaamalla edullisemmin kuin noita metrin nostavia. Tässä vaiheessa pintaan kiinnitys +ajoampit, mutta myöhemmin upotus lattiaan. Liikuteltavan tukevuus arvelutti samoin tuplasaksilla saa muutaman kymmenen senttiä lisää (2700mm-1350mm(autonkorkeus)=1350mm, pohjan alle about 1500mm) tilaa alle.
Kaksipilari mallinen olisi ollut toiveissa, mutta 2700mm tallinkorkeus asetti rajan, noita 2-pilaria alle 2700mm korkeuksisia kun ei niin vain ole tarjolla ainakaan yksittäis kappalein tilaamalla.
Valoista niin sen on huomannut että nosturilla touhutessa altapäin ei koskaan tule "liikaa" valoa tai ainakaan oikein suunnattua valoa.
Työpöydistä niin renkailla olevat on siitä hyvä ratkaisu että niitä voi siirrellä sinne missä tilaa tai tarvetta on, tarvittaessa vaikka peräkärryyn keikalle....Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Alkaa talli valmistumaan. Enää oikeastaan sähköjen kytkentä (ja valaisimien asennus) sekä yläpohjan eristys jäljellä.
Lopputarkastus ja sen jälkeen ilmalämpöpumppu ja pari sähköpatteria vielä paikaalleen.
Lattiaan päädyin sitten vetämään Interbond epoksin (hionta+primer+interbond).
Porsas pääsikin tänään jo testaamaan uusia tiluksia:
Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Miten olette rakentaneet paineilmaverkostoja talleihinne? Ostin juuri vähän isomman voimavirtakompuran ja joudun sen sijoittamaan varastoon ja pitäsi linjasto rakentaa. Ylimääräisenä olisi 32mm vesijohtoputkea mistä ajattelin rakentaa. lähtö suoraan säiliöstä.
Ainut mikä mietityttää on se että riittääkö jos tallinpuolella vetää usempia linjoja tuosta päälinjastosta ihan 18mm upoletilla? tokihan kaiken vois tehdä tuolla 32mm putkella mutta ovat aika hintavia noi kaikki osat eikä tuota oikein taitella kuin kulmilla yms.
painesäädin pitäisi kans löytää. Mitkä ovat hyviä hinta/laatusuhteeltaan? Ei saisi kuiten rajoittaa virtausta liikaa, eli kaikista halvimmat motonet/biltemasäätimet varmaan poissuljettuja vaihtoehtoja? Idea on että paineilmarälläkkä ja muut paljon ilmaa vaativat työkalut pitäsi toimia kunnollaBMW S1000RR
Nordic Superbike #2
Comment
-
Comment