Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    Itselle pitäis ruveta kohta talliremontti versio 2.0:aan nyt pitäis asentaa upotettava nosturi, mikä ei ole semmoinen helppo saksimallinen ja sitten todennäköisesti monttu pitäisi kaivaa että saa 4-pyöräsuuntauksia tehtyä vähän helpommin, kun sen halua 4-pilarinosturia hommata tilaa viemään.
    Sitten vielä kiinalaisten ovien tiivisteet pitäis vaihtaa parempiin tuotoksiin.

    Pitäisi yrittää ruveta ottamaan kuvia kun projekti alkaa.
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • topsi
      BTCF Member
      • Mar 2009
      • 225
      • Oulu

      Kertokaapa vielä te, joilla noita nostureita on, että katsastutattako niitä säännöllisesti? Jostain luin tiedon että yli 0.5m nostavat laitteet pitäisi katsastaa / tarkistuttaa silloin tällöin?

      Vai, onko olemassa jokin ominaisuus (mekaaninen turvalukitus tms) jollaisen kanssa on vapautettu katsastuksista?
      E46 ///M3 -01
      Ex: E39 530d -01 M-sport
      Ex: E39 525tds touring -97

      Comment

      • Jolli
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 2556
        • Virolahti

        Originally posted by topsi View Post
        Kertokaapa vielä te, joilla noita nostureita on, että katsastutattako niitä säännöllisesti? Jostain luin tiedon että yli 0.5m nostavat laitteet pitäisi katsastaa / tarkistuttaa silloin tällöin?

        Vai, onko olemassa jokin ominaisuus (mekaaninen turvalukitus tms) jollaisen kanssa on vapautettu katsastuksista?
        Jos ei ole palkkatyöläisiä niiden kanssa toimimassa niin ei tarvitse katsastaa. Näin olen asian ymmärtänyt.
        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
        PM tavoittaa, puhelimella ei.

        Comment

        • Jolli
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 2556
          • Virolahti

          Originally posted by Terno View Post
          Mulla on 5x5m ja menee sinne e30
          Eli ei tuo heppijeeppi sinne tule mahtumaan.
          Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

          Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
          PM tavoittaa, puhelimella ei.

          Comment

          • Taky
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 562
            • Ola

            Originally posted by topsi View Post
            Kertokaapa vielä te, joilla noita nostureita on, että katsastutattako niitä säännöllisesti?
            Oman tallin nostin on toiminut ok ilman katsastustakin.

            Luonnollisesti selvää että kunnosta pidetään ilman katsastustakin huolta.
            Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
            Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by Sädde View Post
              Tuolla Spetke tallissa ei kyllä tekisi mieli tehdä mitään, on kyllä niin hienot tilat, että kelpaa
              Yleinen siisteys on nimenomaan edellytys sille että hommat sujuu.
              Tallia varustaessa säilytysjärjestelmiin kannattaa panostaa, helpottaa järjestyksen ylläpitoa.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                Nyt tarvis tietäviltä hieman mittoja kun talliin pitäisi asentaa helmoista nostava nosturi ja tehdä monttu.

                Eli mikähän olisi suurinpiirtein nosturin sylinterien asennusleveys, eli keskimääräinen helmojen leveys toisistaan?
                Talla on 40cm leveä, eli 20cm suuntaansa antaa myöden, mitä itse olen mittaillut niin ehkä joku 150cm voisi olla keskiarvoinen etäisyys??

                Sitten montun rakentamiseen, mitat ja muut huomiotavat seikat kiinnostaa.
                Ja montun olen tekemässä vain siksi ettämenin hommaamaan 4-pyörä suuntauslaitteet ja koska tuolla nosturilla ei tuossa hommassa mitään tee ja 4-pilaria en rupea hommaamaan enkä asentamaan niin päädyin montun rakentamiseen.

                Montun meinasin tehdä alusinkitystä raudasta (koska rauta on ilmaista), mitoiksi suunnittelin n. 100cm leveä, 170cm syvä ja 600-700cm pitkä.
                Jos tuon kokoisen kotelon hitsailisi valmiiksi ja kaivaisi vain kuopan minne sen tipauttaa, vähän hiekkaa ja valua ympärille.
                Molempiin päihin suunnittelin tekeväni portaat, sähköt voisi vetää ja valot, mutta joku säädös kielsi sen ja sitten pitäisi enempi piikata lattiaa.

                Kertokaa omat vinkit ja mitat asiaan. Talli on valmis 20v vanha rakennus, joten lisähaasteita aiheuttaa se että joutuu ruveta lattiaa piikkaamaan ym.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3449
                  • Janakkala

                  Luin asiasi kaksi kertaa ajatuksella läpi enkä vieläkään tajunnut, että mistä on kyse.
                  Eli onko sinulla nosturi ja haluat tehdä sen viereen kaveriksi perinteisen "rasvamontun" niin kuin ennenvanhaankin oli joka huoltoasemalla?
                  Vai oletko upottamassa jonkun nosturin monttuun? jos niin millaisen, kuva?
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2539
                    • .

                    Minä ymmärsin asian niin, että kaveri on hommannut helmanostimen ja pyöriensuuntauslaitteet ja koska helmanostimella on hankalaa ellei mahdotonta suuntausta tehdä, haluaa kaveri tehdä halliinsa lattiaan hervottoman montun pyöriensuuntausta varten.

                    :think joo-o..?

                    Onko niitä suuntauksia todellakin niin usein, että kannattaa hallinsa pilata jollain rasvamontulla? Työn hinnalla voi kuitenkin teettää monta pyöriensuuntausta alan firmassa. Tai onnistuisiko suuntausta tehdä jonkinlaisen tason päällä? Vaatiiko suuntauslaitteet välttämättä akselin noston vanteen heiton kompensoinnissa? Jos rakentaisi puolimetriä korkeat pukit/pöydät/ajosillat tms, joiden päälle auton saa ajettua ja siinä tekee suuntauksen. Työn jälkeen nostaa romut vaikka ulos seinän viereen.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      Originally posted by Spetke View Post
                      Luin asiasi kaksi kertaa ajatuksella läpi enkä vieläkään tajunnut, että mistä on kyse.
                      Eli onko sinulla nosturi ja haluat tehdä sen viereen kaveriksi perinteisen "rasvamontun" niin kuin ennenvanhaankin oli joka huoltoasemalla?
                      Vai oletko upottamassa jonkun nosturin monttuun? jos niin millaisen, kuva?
                      Sanotaanko näin että molemmat.
                      Eli nosturi joka nostaa helmoista täytyy upottaa maahan, ai miksi? Siksi että se nosturi on käytännössä 2kpl hydraulisylintereitä jarruilla. Eli reilu 2 metriä pitkät sylinterit, joiden päässä on tallat.

                      Ja joo perinteisen rasvamontun meinasin tehdä, siihen viereen toisen oven puolelle .

                      Mille mitoille sä laitoit ne sun saksinosturit? Eli paljon on tallojen välissä tilaa, tai keskeltä keskelle? Kuinka leveät niissä on ne tallat?

                      Originally posted by Freak View Post
                      Minä ymmärsin asian niin, että kaveri on hommannut helmanostimen ja pyöriensuuntauslaitteet ja koska helmanostimella on hankalaa ellei mahdotonta suuntausta tehdä, haluaa kaveri tehdä halliinsa lattiaan hervottoman montun pyöriensuuntausta varten.

                      :think joo-o..?

                      Onko niitä suuntauksia todellakin niin usein, että kannattaa hallinsa pilata jollain rasvamontulla? Työn hinnalla voi kuitenkin teettää monta pyöriensuuntausta alan firmassa. Tai onnistuisiko suuntausta tehdä jonkinlaisen tason päällä? Vaatiiko suuntauslaitteet välttämättä akselin noston vanteen heiton kompensoinnissa? Jos rakentaisi puolimetriä korkeat pukit/pöydät/ajosillat tms, joiden päälle auton saa ajettua ja siinä tekee suuntauksen. Työn jälkeen nostaa romut vaikka ulos seinän viereen.
                      Millä tapaa tuo rasvamonttu pilaa tallin? Minkä työn hinnalla voi teettää monta pyörien suuntausta? Ja kyllähän noita suuntauksia joutuu ihmisille tekemään tämän tästä.

                      Tason päällä ei onnistu, ajosiltoja suunnittelin mutta ne 6m pitkät ajosillat on hankalat käsitellä ja kalliit valmistaa, nämä suuntauslaitteet vaatii akselin noston kompensoinnissa.

                      Montaa tapaa olen miettinyt tuon suuntauksen kanssa, mutta mitään järkevämpää ja halvempaa en ole keksinyt kuin tuo rasvamonttu.
                      4-pilari on kallis ja vie liikaa tilaa, tilaa on kyllä mutta tuollaisia hokotyksiä kun rupeaa laittelemaan niin sekin tila katoaa nopeasti, montun saa helposti peitettyä tasaiseksi lattiaksi tarvittaessa.

                      Sinällään myöhäistä miettiä noita mittoja ainakaan enää, sillä nosturin asennustarpeet on jo tehty ja tuo montun kotelokin on suurimmaksi osaksi nyt tehty, eli mittoja ei pysty enää muuttamaan.
                      Sen vielä voi päättää että monttua ei tee ollenkaan.



                      Nosturi on toimintatavaltaan kuin tämä mutta kahdella putkella jotta jää keskikohta vapaaksi.
                      Last edited by makkis; 24-09-2013, 21:57.
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Tottakai tallissa rasvamonttu pitää olla. Miksei?

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8258
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Eikai se monttu mitään haittaa. Teet vaan jykevät ritilät ja kunnon huullokset monttuun jotta voit peittää montun tarvittaessa eikä ritilät pomppaa paikaltaan vaikka päällä veivais autoa.. ja saa sinnekin valot, ei mikään pykälä estä mutta EX luokiteltu pitää olla = kallis :think
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3449
                            • Janakkala

                            Ymmärtääkseni jos tuollainen vanhanliiton rasvamonttu tehdään lupien kanssa niin siihen liittyy monta asiaa. Esim ilman vaihto pitää olla vimpan päälle räjähdysalttiiden kaasujen syntymisen ehkäisemiseksi ym vastaavaa byrokratiaa tms...
                            Mutta ei niistä sen enempää, varmasti rakennus valvojat kertoo lisää.

                            Minun kaksois-saksien väli kuuluisi olla papereiden mukaan 90cm. Kokemuksesta oppineena venytin välin tasan metriin ja hyvä niin koska se 10cm tekee paljon. Tallat ovat 50cm leveät.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2539
                              • .

                              Niin oliko sulla oikein jotain kaupallista toimintaa? Tarkoitin siis, että montun rakennuskustannuksilla saat tehtyä monta pyöriensuuntausta.

                              Monttu luokitellaan räjähdysvaaralliseksi tilaksi, joten valaistuksen ja ilmanvaihdon täytyy olla sen mukaiset. Pituus ja poistumistiet ym. asiat täytyy ottaa huomioon sekä mahdollisesti öljyn ja hiekanerotuskaivot rakentaa jne. Ja vanhojen rakennusten ollen kyseessä voi olla hyvä varautua myös pajaan yllättäen ilmestyneeseen maauimalaan.

                              Kun sen montun siihen teet, niin sen on sitten käytänössä "aina" siinä. Mutta kukin tavallaan...
                              Last edited by Freak; 24-09-2013, 23:12.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • makkis
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 5152
                                • Kouvola, Savisto

                                Originally posted by Spetke View Post
                                Ymmärtääkseni jos tuollainen vanhanliiton rasvamonttu tehdään lupien kanssa niin siihen liittyy monta asiaa. Esim ilman vaihto pitää olla vimpan päälle räjähdysalttiiden kaasujen syntymisen ehkäisemiseksi ym vastaavaa byrokratiaa tms...
                                Mutta ei niistä sen enempää, varmasti rakennus valvojat kertoo lisää.

                                Minun kaksois-saksien väli kuuluisi olla papereiden mukaan 90cm. Kokemuksesta oppineena venytin välin tasan metriin ja hyvä niin koska se 10cm tekee paljon. Tallat ovat 50cm leveät.
                                Kunnolliset kaulukset tulee kyllä jotta saa kunnolliset ritilät päälle.
                                Juu noi vaatimukset on pitkälti tiedossa, niihin ei kuitenkaan tässä puututa. Muita vinkkejä ja mittoja tässä lähinnä haeskelin.

                                Eli sulla saa olla helmojen väli periaatteessa 100-200cm, eli mulla tulee suurinpiirtein oikeeseen tuo kun mulle tulee 110-190cm, eli tallojen väliksi jää 110cm.

                                Originally posted by Freak View Post
                                Niin oliko sulla oikein jotain kaupallista toimintaa? Tarkoitin siis, että montun rakennuskustannuksilla saat tehtyä monta pyöriensuuntausta.

                                Monttu luokitellaan räjähdysvaaralliseksi tilaksi, joten valaistuksen ja ilmanvaihdon täytyy olla sen mukaiset. Pituus ja poistumistiet ym. asiat täytyy ottaa huomioon sekä mahdollisesti öljyn ja hiekanerotuskaivot rakentaa jne. Ja vanhojen rakennusten ollen kyseessä voi olla hyvä varautua myös pajaan yllättäen ilmestyneeseen maauimalaan.

                                Kun sen montun siihen teet, niin sen on sitten käytänössä "aina" siinä. Mutta kukin tavallaan...
                                Noh, rakennuskustannukset mulla tulee olemaan jokunen säkki sementtiä tällä tietoa, erotuskaivoja tuskin tarvinnee koska kaivoa ei tule niin on umpinainen tila.
                                Tuo uima-allas toki pyritään välttämään sillä että siitä kotelosta tehdään tiivis.
                                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎