Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by Spetke View Post
    Mitä siinä pitää siis sulattaa?
    Pumppu kierrättää sisäyksiköltä lämpöä ulkoyksikköön sulatusta varten. Jos sisälämpö laskee liikaa, niin ulkoyksikkö jäätyy... Jos laittaa patterin pelkästään sisäyksikön alle, niin saa pidettyä ylläpitolämpöä alempana ilman että pumppu jäätyy. Samalla pumppu kierrättää sen patterilta tulevan lämmön koko tilaan.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • kuoppala
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 332

      Originally posted by bemu2000 View Post
      Pumppu kierrättää sisäyksiköltä lämpöä ulkoyksikköön sulatusta varten. Jos sisälämpö laskee liikaa, niin ulkoyksikkö jäätyy... Jos laittaa patterin pelkästään sisäyksikön alle, niin saa pidettyä ylläpitolämpöä alempana ilman että pumppu jäätyy. Samalla pumppu kierrättää sen patterilta tulevan lämmön koko tilaan.
      ja tohon vielä et kannattaa valita sellainen pumppu missä ulkoyksikön pohjapellin sulatus toimii nestekierukalla eli lämpöpumpun jo tuottamalla energialla eikä suoralla sähköllä

      Comment

      • Yeppe
        BTCF Member
        • Jun 2006
        • 361
        • Finland

        Tuohan on hölmöyttä laittaa patteri pumpun alle. Pumppu mittaa sisälämmön sisäyksiköstä. Joten patteri alapuolelle-->lämpö nousee sisäyksikköön-->kuvittelee että on tarpeeksi lämmintä ja pienentää tehoa-->patteri lämmittää enemmän ja sama rumpa jatkuu kokoajan. Ja mikä idea on levittää pumpulla patterin lämpöä kun ideanahan on lämmittää pumpulla edullisemmin. Jos haluaa levittää patterin lämpöä niin eikö halvempi ole ostaa sitten sähköpuhallin ja lämmittää sillä.
        Kyllä laatupumppu sulattaa itsensä ilman patteria alapuolella.
        Patteri jonnekin muualle kuin sisäyksikön alle ja termostaatit reilusti normaali lämpötilan alapuolelle jolloin toimivat vain varmistuksena ettei lämpö laske liian alas. Jos pumppu hyytyy tai hajoaa.
        Omassa tallissa pumppu hyytyy vasta siinä -30 paikkeilla ja silloin patterit lämmittävät. Näitä päiviä on ehkä 2 vuodessa.
        Ja ei ole patteria pumpun alla ja ei ole ulkoyksikkö jäässä

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          Originally posted by Yeppe View Post
          Tuohan on hölmöyttä laittaa patteri pumpun alle. Pumppu mittaa sisälämmön sisäyksiköstä. Joten patteri alapuolelle-->lämpö nousee sisäyksikköön-->kuvittelee että on tarpeeksi lämmintä ja pienentää tehoa-->patteri lämmittää enemmän ja sama rumpa jatkuu kokoajan. Ja mikä idea on levittää pumpulla patterin lämpöä kun ideanahan on lämmittää pumpulla edullisemmin. Jos haluaa levittää patterin lämpöä niin eikö halvempi ole ostaa sitten sähköpuhallin ja lämmittää sillä.
          Kyllä laatupumppu sulattaa itsensä ilman patteria alapuolella.
          Patteri jonnekin muualle kuin sisäyksikön alle ja termostaatit reilusti normaali lämpötilan alapuolelle jolloin toimivat vain varmistuksena ettei lämpö laske liian alas. Jos pumppu hyytyy tai hajoaa.
          Omassa tallissa pumppu hyytyy vasta siinä -30 paikkeilla ja silloin patterit lämmittävät. Näitä päiviä on ehkä 2 vuodessa.
          Ja ei ole patteria pumpun alla ja ei ole ulkoyksikkö jäässä

          Tuossa nyt oli kyse siitä että laitetaan tahallaan vähän alimitoitettu pumppu isompaan tilaan ylläpitolämmitykseen esim. +10C ja ei tietenkään pidetä patteria päällä kuin vaan silloin kun ei pumppu enää jaksa pitää edes sitä ylläpitolämpöä, vaan alkaa jäätymään. Silloin voi laittaa vaikka 30C pyynnin ja jauhattaa pumppua täysillä tehoilla ilman pelkoa jäätymisestä.

          Eihän pattereita muuten ole mitään järkeä edes pitää päällä lämpöpumpun kanssa, mutta tossa vaiheessa se toimii, kun pumppu alkaa kyykätä ja jäätyä. Esim. tollanen kilowatin verkosta ottava pumppu alkaa 90m3 ja korkeassa tilassa jo taatusti kyykätä 20-30 pakkasella, mutta pitää yksistään hienosti lämmöt 10-15 pakkasille asti.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Osku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2005
            • 3324
            • Kouvola,Pilkanmaa

            Aika helvetin kylmäksi saa halli mennä että ei riitä ilpin kennon sulatukseen lämpöä ottaa sisältä...

            Pumpussa se hyötysuhde jos tippuu alle asetetun arvon niin sammuttaa itsensä,ainaki merkkivehkeet näin tekee.

            Miten käy jääkaapin jos sen vie ulos -20 pakkaseen ovi auki ?
            Last edited by Osku; 23-01-2014, 23:11.
            E30 24V 5D "Vakio"

            Originally posted by ///Make
            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              Originally posted by Osku View Post
              Aika helvetin kylmäksi saa halli mennä että ei riitä ilpin kennon sulatukseen lämpöä ottaa sisältä...

              Pumpussa se hyötysuhde jos tippuu alle asetetun arvon niin sammuttaa itsensä,ainaki merkkivehkeet näin tekee.

              Tässä lämpöpumppuasentajilta kuultuna noi +8-10C ylläpitolämmöt on jo siinä rajoilla. Sitten kun se ei jaksa tuota lämpöä pitää, niin jäätyy nopeasti. Saa pumpun pysymään hyrskyttämässä, kun antaa sille vähän lisälämpöä ja hyötysuhdekin pysyy ylempänä, kun pysyy kenno sulana. Kerran kun jäätyy kovilla pakkasilla kunnolla, niin se on sitten gameover
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • kuoppala
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 332

                Originally posted by Osku View Post
                Aika helvetin kylmäksi saa halli mennä että ei riitä ilpin kennon sulatukseen lämpöä ottaa sisältä...

                Pumpussa se hyötysuhde jos tippuu alle asetetun arvon niin sammuttaa itsensä,ainaki merkkivehkeet näin tekee.

                Miten käy jääkaapin jos sen vie ulos -20 pakkaseen ovi auki ?

                Mitkä pumput tekevät näin?? ja missä pakkasluvuissa?

                PALJONKO KOKEMUSTA???

                Comment

                • Osku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2005
                  • 3324
                  • Kouvola,Pilkanmaa

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Tässä lämpöpumppuasentajilta kuultuna noi +8-10C ylläpitolämmöt on jo siinä rajoilla. Sitten kun se ei jaksa tuota lämpöä pitää, niin jäätyy nopeasti. Saa pumpun pysymään hyrskyttämässä, kun antaa sille vähän lisälämpöä ja hyötysuhdekin pysyy ylempänä, kun pysyy kenno sulana. Kerran kun jäätyy kovilla pakkasilla kunnolla, niin se on sitten gameover
                  Pitääki sammuttaa oma pumppu sit varmuuden vuoks kun on yli 20 astetta pakkasta ettei jäädy ja mene paskaks.

                  Vai pitäiskö kuitenkin mennä laittamaan yönajaksi ulkoyksikön viereen joku 5kW lämpöpuhallin että saan varmasti paremmalla hyötysuhteella lämpöä tehtyä tol pumpulla ?
                  E30 24V 5D "Vakio"

                  Originally posted by ///Make
                  1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                  Comment

                  • Osku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2005
                    • 3324
                    • Kouvola,Pilkanmaa

                    Originally posted by kuoppala View Post
                    Mitkä pumput tekevät näin?? ja missä pakkasluvuissa?

                    PALJONKO KOKEMUSTA???
                    FD35 mitsu taitaa sammua -30c

                    Siis tuo oli väärin ilmaistu tuo että pumppu haistelisi lämmityshyötysuhdetta,tarkoitin siis sitä että jos putkissa ei tapahdu paine eroa niin vehkeet sammuu ennenku kompura palaa(lämpörele).
                    Ei se tyhjää ryskytä,ellei oo joku vika jossain antureissa,kompurahan käy niin kauan kun asetettu maksimi lämpötila(paine putkistossa/kompuran päässä) on saavutettu ja ulkoyksiköstä vapautuu putkistoon kuumakaasu kun tämä tietty paine on saavutettu,tuohon kompuran käyntiväliinhän se ottosähkö-lämmitysenergia hyötysuhde perustuu.

                    Tietysti jos on niin kylmä että kompura laulaa täydellä teholla 24h vuorokaudessa niin ei oo kovinkaan pitkäikäinen laite..
                    Last edited by Osku; 24-01-2014, 00:01.
                    E30 24V 5D "Vakio"

                    Originally posted by ///Make
                    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8253
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      Tässä lämpöpumppuasentajilta kuultuna noi +8-10C ylläpitolämmöt on jo siinä rajoilla. Sitten kun se ei jaksa tuota lämpöä pitää, niin jäätyy nopeasti. Saa pumpun pysymään hyrskyttämässä, kun antaa sille vähän lisälämpöä ja hyötysuhdekin pysyy ylempänä, kun pysyy kenno sulana. Kerran kun jäätyy kovilla pakkasilla kunnolla, niin se on sitten gameover
                      Ne on kyllä noi pumppuasentajat niin sekalainen seurakunta että en ihan kauhiasti kuuntelisi niiden horinoita ellei ole muutakin näyttöä kuin kylmäaineluvat.

                      Patteri pumpun alla kyllä alentaa hyötysuhdetta. Lämpö siirtyy lauhduttimesta huonommin jo lämmitettyyn ilmaan sekä jo lämmitetty ilma sekoittaa pumpun termostaattia jolloin pumppu lopettaa lämmittämisen liian aikaisin ja suurempi osa lämpötehosta saadaan niistä huonomman hyötysuhteen pattereista. Ulkoyksikön jäätymisen kannalta pattereiden sijoittaminen on kuitenkin käytännössä yhdentekevää, se lämpö nousee joka tapauksessa sinne katonrajaan.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Originally posted by peto2 View Post
                        Ne on kyllä noi pumppuasentajat niin sekalainen seurakunta että en ihan kauhiasti kuuntelisi niiden horinoita ellei ole muutakin näyttöä kuin kylmäaineluvat.

                        Patteri pumpun alla kyllä alentaa hyötysuhdetta. Lämpö siirtyy lauhduttimesta huonommin jo lämmitettyyn ilmaan sekä jo lämmitetty ilma sekoittaa pumpun termostaattia jolloin pumppu lopettaa lämmittämisen liian aikaisin ja suurempi osa lämpötehosta saadaan niistä huonomman hyötysuhteen pattereista. Ulkoyksikön jäätymisen kannalta pattereiden sijoittaminen on kuitenkin käytännössä yhdentekevää, se lämpö nousee joka tapauksessa sinne katonrajaan.

                        Tottakai sähköpatteri kokonaisuudessaa alentaa hyötysuhdetta. Nyt olikin vaan kyse siitä, että saa sen pumpun pysymään toiminnassa ja kierrättämään hallin ilmaa. Jos patteri on toisella puolella hallia, niin ei siitä riitä enää juuri yhtään lämpöä sinne pumpulle.

                        Oletetaan että toi esimerkin pumppu jaksaa yksistään pitää lämpösenä hallin -20C asti jäätymättä. Kun vaan pumppu pysyy pyörimässä, niin hyötysuhde on helposti -20-30 asti 1,5 tuntumassa.

                        Kovilla pakkasilla kun heittää patterin päälle sisäyksikön alla, niin voi pyörittää pumppua täysillä, vaikka sisälämpö laskisi lähelle nollaa. Laittaa vaan pyynnin korkealle. Samalla kiertää ilma hallissa, eikä vaan nouse pattereilta katonrajaan...
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Nyt kun on oma pumppu jo ultimatelta lähetetty, niin uskaltaa vinkata muillekin... ei ole enää kallis

                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Yeppe
                            BTCF Member
                            • Jun 2006
                            • 361
                            • Finland

                            Eipä kyllä ole ongelmia ollut kennon jäätymisen kanssa vaikka alkaa potku loppua, jos pakkasta 20-30 astetta niin sitä jäätä ei kyllä kerry oikeastaan ollenkaan ulkoyksikköön noin kovilla pakkasilla.
                            0-15 kun on pakkasta niin silloin se suurin osa jäästä muodostuu kennoon

                            Comment

                            • Osku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2005
                              • 3324
                              • Kouvola,Pilkanmaa

                              Ultimatella näköjään nosto ovetkin tarjouksessa :think

                              En niitten pumpuista ole kuullut ainakaa negatiivista sanottavaa.

                              Itse ostin tuon FD35 mitsubishin muistaakseni 700€ hintaan uutena siis,asennustarvikkeet sain ilmaiseksi ja tyhjiöinnin/kylmäaineen laiton vaihdoin auton pesuun ja vahaukseen.

                              Kaksi vuotta se on jo lämmittäny ja jäähdyttäny ilman moitteita
                              E30 24V 5D "Vakio"

                              Originally posted by ///Make
                              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by Osku View Post
                                Ultimatella näköjään nosto ovetkin tarjouksessa :think

                                En niitten pumpuista ole kuullut ainakaa negatiivista sanottavaa.

                                Itse ostin tuon FD35 mitsubishin muistaakseni 700€ hintaan uutena siis,asennustarvikkeet sain ilmaiseksi ja tyhjiöinnin/kylmäaineen laiton vaihdoin auton pesuun ja vahaukseen.

                                Kaksi vuotta se on jo lämmittäny ja jäähdyttäny ilman moitteita

                                Mulla tulee toinen sisäyksikkö sisälle ja toinen talliin. Kolmas jää varalle... Piti kans alkuun laittaa vaan talliin uusi pumppu, mutta lämpöpumppufoorumilta näin ton linkin. Noi uudet EEV tekniikan invertteri pumput pitäis kyllä olla ultimatella asiallisia. Tolla hinnalla oli jo pakollinen ostos. Vastaava vähän pienempitehoinen mitsun pumppu kahdella sisäyksiköllä olisi maksanut n.2300-2400e
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎