Originally posted by Driver22
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n jälkeen
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
eksälista:
E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)
-
-
Originally posted by mikkiz View PostAikoinaan erään e39 helma näytti tältä.... Ruostetta, ei kai sentään...
Minullakin on e39:stä vastaavia kuvia, ja siltikin väitän että
e39:n ehjä helmakotelo ruostuu vain "automiesten" romanttisissa päiväunissa. Toki näitä netistä poimittuja väärin tehtyjen kolarikorjausten kauhukuvia voi "automiehet" pitää päinvastaisena "todistuksena".
Comment
-
-
Originally posted by MakeJ View PostKuvittelin kans aikaisemmin, että E39 on melko ruostevapaa auto lukuunottamatta touringin takaluukkua ja tankauskaukaloa. Syksyllä kun vaihdoin talvinakkeja alle tuli eteen mukava ylläri. Kuskinpuolen takimmainen nostokumi helmassa painui helmakotelon sisään Takaosa helmasta oli melko rapeena (eka kuva). Nyt helma on kunnossa (toka kuva), mutta aika ison palan sai vaihtaa, että helman sai ehjäksi. Sisähelmaan ja pyöräkoteloonkin joutui pistämään uutta peltiä. Vähän ihmetyttää miten helma oli mennyt noin huonoon kuntoon. No jokatapauksessa E39 on ikäisekseen hieno auto. Kai se monen vuoden suolakylpy motarilla on tehnyt tehtävänsä.
Siis ilman että joku jon syystä tai toisesta "sepittänyt" jo aiemmin ko.aluetta?
Comment
-
-
Olen nähnyt monta paljonajettua (+400 tkm) Suomi-E39:sia ilman ruostesuojausta. Useimmissä saumat ovat maalin alla kuplineet ja joistakin maali lähtenyt jo karkuun sauma-alueelta.
Yhtälailla olen nähnyt järjettömän paljon kolaroituja E39:seja jotka ovat korjattu joko Suomessa tai muualla joko uutena tai vanhana ja jälki on ala-arvoista. Näitä on jostain syystä ISO osa tuntemistani ulkomaantuonneista kun valkataan mobilen tai auto24.ee halvimmista..
Moni tuollaisen kolarikorjatun omistaja väittää kirkkain silmin että autolla ei ole kolaroitu ja että korjauksista johtuneet viat ovat automallin ominaisuuksia..---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostOlen nähnyt monta paljonajettua (+400 tkm) Suomi-E39:sia ilman ruostesuojausta. Useimmissä saumat ovat maalin alla kuplineet ja joistakin maali lähtenyt jo karkuun sauma-alueelta.
Yhtälailla olen nähnyt järjettömän paljon kolaroituja E39:seja jotka ovat korjattu joko Suomessa tai muualla joko uutena tai vanhana ja jälki on ala-arvoista. Näitä on jostain syystä ISO osa tuntemistani ulkomaantuonneista kun valkataan mobilen tai auto24.ee halvimmista..
Moni tuollaisen kolarikorjatun omistaja väittää kirkkain silmin että autolla ei ole kolaroitu ja että korjauksista johtuneet viat ovat automallin ominaisuuksia..
Näiden pahimpien "kummitusten" takaa le39:ssä ja e46:ssa öytyy AINA jonkin tason epäonnistunut vauriokorjaus. Itsessään se sileä sinkkipelti ei kaikkien olemassaolevien pinnoitusten alta lähde reagoimaan mihinkään, vaan se vaatii aina jonkin tason vaurion.
Näissä saumaongelmissa taas on nimenomaan kyse siitä että limitetyn pistehitsatun tai puristesaumatussa saumassa on sisäsyntyisesti jäänyt jotain mikä saa aikaan sinkin luopumisen maalin/pinnoitteiden alla.
Yleensä ottaen jälki on toki maallikon silmin pahan näköistä, mutta läpiruostuvaa ja rakennetta "pitsittävää" ja sitä kautta rakennetta heikentävää ruostetta ei näissäkään silti ole, vaan vauriot ovat pinnallisia.
Tuollainen kauttaaltaan ruskeaksi hilsepinnaksi oksidoitunut, saumakittinsä ja maalinsa menettänyt luukunreuna on tietenkin maallikon silmin "ruostunut", mutta erona ihan oikeaan "ruostumiseen" on se että itse rakenne säilyttää yli 80% ainevahvuudestaan pahoissakin sisäsyntyisissä reaktiotapauksissa.
Kun sinkkaamattomaan 80-luvun luukunreinaan iskee vastaavan tason "happohyökkäys", ei koko luukun reunasta ole mitään jäljellä enään vuoden kuluttua.
Nyt esim.nämä bemarien "kuppaantuneet" reunat pysyvät vuosikausia tuolla tasolla mitä tuossa aiemmin postatuissa kuvissa tyypillisesti on, eli pinta on toki surkean näköinen, mutta hieman tarkemmin tarkastellen voi kyllä huomata että itse pelti+rakenne on vielä kutakuinkin alkuperäisessä lujuudessaan.
Nämä vedenpoistoaukkojen reunojen ka tunkin nostokumien ympäristöjen kuppaantumiset on ihan normaaleja prosesseja silloin kun alustan vuosittainen tarkistus ja vioittuneiden PU-pinnoitteiden korjaus on laiminlyöty.
Mitään rakennetta puhkisyövää ja nopeasti leviävää "ruostumista" ei näilläkään alueilla tapahdu, vaikka taas kerran maallikon silmissä vaurio on "hurjan näköisesti ruostunut".
Jos tapahtuu, niin sitten joku on jo aiemmin ko.aluella ollut "korjaushommissa" poistamassa/hiomassa sinkkipinnat pois ja väärin 80-luvun tekniikalla alueen suojannut.
Sellaista ajoneuvokoria ei ole keksittykään etteikö sen elinkaaren aikana siihen johonkin kohtaan tulisi maallikon silmin "ruostetta".
Eli sitä sinne toki ihan kuuluukin tulla, mutta siitä on valovuosi samaan pisteeseen miten kävi 70-80-lukujen koritekniikan kanssa kun suojapinnoite hiemankaan rikkui.
Eli näissä hurjan näköisissä luukunreunoissakin sinkki on toiminut ihan tasan juuri niin kuin sen on kuulunutkin toimia, eli epäjalompana luopua ennen terästä. Toki kun tämä tapahtuu saumakitti ja pintamaalikerroksen alla, on lopputulos kuluttajan kannalta murheellisen näköistä, se on selvä, mutta itse rakenne on kuitenkin vielä alkuperäisessä lujuudessaan.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Postkuluttajan kannalta murheellisen näköistä, se on selvä, mutta itse rakenne on kuitenkin vielä alkuperäisessä lujuudessaan.
Sama se ruostuisiko E39 puhki vai ei, en sillä kestäisi ajaa jos se näyttäisi noin hurjalta kuin noissa aiemmin linkitetyn hopeanvärisen pyöränkaarikuvissa.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostItselle nuo lujuudet eivät ole koskaan merkanneet mitään mutta näkyvä ruoste tai maalin alla kuplinta ovat olleet se punainen vaate.
Sama se ruostuisiko E39 puhki vai ei, en sillä kestäisi ajaa jos se näyttäisi noin hurjalta kuin noissa aiemmin linkitetyn hopeanvärisen pyöränkaarikuvissa.
Toisaalta, olen toki kanssasi samaa mieltä siitä että kuluttajalle on ihan se ja sama onko luukunreuna pintakuppainen vai oikeasti ruostunut=pehmennyt.
Ei tietenkään ole väliä, vaan vaihdettava/korjattavahan se on.
Nyt vain on niin, että esim.minä olen elänyt ja nähnyt aikaa jolloin tehtiin peltisepänhommia autokoreihin jotka vielä edustivat ns.vanhaa koritekniikkaa, joten nämä nykyiset lähinnä esteettisesti ikävät "ruostevauriot" ja niistä vouhkaaminen lähinnä huvittaa.
Eli siinä vaiheessa kun aikoinaan autossa oli näkyvillä tuon tasoista "ruostetta", oli auto kaikilta osiltaan niin laho että esim penkin putoaminen pohjan läpi oli hyvinkin pian jo odotettavissa.
Silloin toki vouhan ja hypen toki ymmärsi, koska ruoste oli yhtäkuin elinkaaren loppu.
Sellaista henkilöauton koria ei ole vielä valmistettukaan mikä ei esteettisesti kärsi lainkaan elinkaarensa aikana, eikä semmoista autoa ole kukaan koskaan luvannut koskaan valmistaa eikä myydä. Ruostumattomuustakuut tarkoittaa sitä että korin RAKENTEELLINEN LUJUUS pysyy käytännössä koko auton elinkaaren uutta vastaavana.
Periaatteessa ei BMW:ään pitäisi korvata luukkuvaurioita puhkiruostumattomuustakuun piirissä, mutta on toki ymmärrettävää että myös nämä takuuaikana pyritään korjaamaan.
Kaikki ne kuluttajien ihan itsensä luomat utopistiset odotukset siitä että auton koriosien pitää säilyä täysin virheettömimä KOKO elinkaarensa, on pelkkää itsepetosta.
Jos/kun jollain tällaiset odotukset on ostaessaan auton, tulee varmasti pettymään ja silloin pitäisi koko auton ostaminen unohtaa ja siirtyä julkisiin kulkuneuvoihin.
Ajoneuvokoreissa sinkkihän on sitä varten että se suojelee itse rakennetta sitä heikentävältä korroosiolta=ruosteelta, ei suinkaan pitää koria uutena koko elinkaarensa.
Se miksi pitää ymmärtää nykyisen uuden koritekniikan ajoneuvokorin "ruostuminen" ja vanhan koritekniikan oikea ruostuminen, on silloin kun vaurioita lähdetään korjaamaan.
Nyt kun nämä "automiehet" täälläkin hypettävät kuinka nämä e39:kin ruostuvat, johtaa tietenkin siihen että ko.vaurioiden kimppuun lähdetään vanhan koritekniikan korjausmetodein jolloin oikeasti saadaan aikaiseksi enennän haittaa kuin hyötyä sen rakenteellisen lujuuden suhteen pitkässä juoksussa.
Eli miten esim.tuossa aiemmin postatussa "pehkuuntuneessa" tunkkitallan ympärillä pintakuppaa saanut helmaosa on nyt sitten korjattu "uudella pellillä"?
Toki pintahan on nyt hieno, mutta muhiiko alla sinkkaamaton peltipaikka joka e39.n helmakotelokondessiveden määrän tuntien on oikeasti täysin läpipasko muutamassa vuodessa ja täällä sitä sitten "automiehet" päivittelee kuinka sinkkipeltikin ruostuu....fysiikan laeista viis?
Eli saman näköinen kuin tuo kolarivauriokuva samasta kohtaa aiemmin?
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View Postmutta ruostunutta e39:iä ei kyllä ole olemassakaan. Sinkki vaan siinä vähän reagoi, turha pelästyä moista.
Absoluuttista totuutta odotellessa päätin vastata, hemi tarkentaa sitten.
Bemari on siitä hyvä auto, että kori ei ruostu _ikinä_ puhki vaan reagoin sinkin kanssa, moottori kestää koko auton elinajan normaaleilla long life huoltoväleillä ja automaattiloota ei hajoa koko auton elinkaaren aikana. Tämä ainakin e39:n kohdalla, en ole varma muista. Mutta mikä auton sitten loppujenlopuksi hävittää? Onko näitä vielä 60v päästäkin ajossa?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMiten rapea? PU-pinnoite irronnut helmakotellosta nostokumin ympäriltä ja pinta "kohmeessa"? Siellä helmapellin takapuolellakin on sinkki suoja+pohjavärin+vahan alla joten läpireijän syntyminen on lähes mahdotonta?
Siis ilman että joku jon syystä tai toisesta "sepittänyt" jo aiemmin ko.aluetta?E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
Originally posted by MakeJ View PostSiis pelti oli syöpynyt nostokumin ympäriltä pitältä matkalta aivan paperiksi eli ei mitään pinta ruostetta. Harmi kun ei tullut otettua tästä parempaa kuvaa. Helman sisällä oleva tukirakenne nostokumille oli myös ruostunut mukavasti ja taipunut vielä mutkalle ilmeisesti sen vuoksi, että helman alaosa ei enään kantanut yhtään. Lisäksi helman takareunan alaosa oli syöpynyt erittäin ohueksi. On totta, että kotelon sisäosa näytti todella hyvin suojatulta, mutta jostain syystä suojaus on kuitenkin pettänyt helman alaosasta. Kotelon ehjät sisäpinnat oli hyvin pohjamaalissa ja tosiaan jotain vahaa päällä. Mitään kotelosuojaa sinne ei ole koskaan ruiskittu. Sen kyllä huomaisi. Mitään aikaisempia "sepityksiä" helmassa ei näkynyt tai sitten ne on tehty TODELLA huomaamattomasti. Auto on ollut mulla 6 vuotta. Toivotaan, että korjattu kotelo kestäisi nyt muutaman vuoden. Helman sisäpuolen suojaus kun on mahdoton saada tehdastasolle.
Oikea korjaus on viimeiseen asti säilyttää orggis peltipinta, mutta soodalla puhdistettuna. Pellin takapuolen sinkki pitää rakenteessa kyllä riittävän ainevahvuuden. Jos jostain syystä kuitenkin joudutaan rakennetta uusimaan, tehdään se ainoastaan ja vain ALKUPERÄISELLÄ sinkatulla korjausosalla.
Se kotelossa oleva vahapinnoituksen on tarkoitus sulkea rakenne ilmatiiviiksi, kuitenkin kotelon läpivirtaavassa tuuletusilmassa olevan pölyn siihen tarttumatta.
Kotelosuoja-ainetta sinne ruiskimalla saadaan läpivirtaavan tuuletusilmassa oleva pöly tarttumaan siihen tehokkaasti, jolloin tuuletuskanavat tukkeutuvat. Tällöin koteloihin varsinkin e39:ssä voimakkaasti kerääntyvä kondenssivesi ei enään pääse kotelosta tuulettumaan, vaan kotelot täyttyvät pikkuhiljaa ko.vedestä aiheuttaen jatkuvan huurre ja lopulta homeongelman.
Nyt jos helmaa on menty korjailemaan vanhan koritekniikan metodein peltipaikkoja hitsaamalla, on ko.alue muutamassa vuodessa puhki ruosteesta joka sitten siinä tapauksessa on sitä ihan oikeaa ruostetta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli miten esim.tuossa aiemmin postatussa "pehkuuntuneessa" tunkkitallan ympärillä pintakuppaa saanut helmaosa on nyt sitten korjattu "uudella pellillä"?
Toki pintahan on nyt hieno, mutta muhiiko alla sinkkaamaton peltipaikka joka e39.n helmakotelokondessiveden määrän tuntien on oikeasti täysin läpipasko muutamassa vuodessa ja täällä sitä sitten "automiehet" päivittelee kuinka sinkkipeltikin ruostuu....fysiikan laeista viis?
Eli saman näköinen kuin tuo kolarivauriokuva samasta kohtaa aiemmin?E60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
-
mitäs helvettiä tässähän on kaari paukuteltu vasaralla.. onko jollekin tosiaan yllätys että mätänee vasaroituna nopeemmin kun alkuperäis kuntoisena :think
F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Hemi voisi kyllä vastata siihenkin kysymykseen, että jos kerran tuon ikäluokan autoissa moottori kestää pidempään kuin muu auto, laatikko ei lopu ennen muuta autoa ja kori on pomminvarma, niin mikäs helvetti se tällaiset ikiliikkujat lopulta ajaa paalaimen leukoihin? Vai joudutaanko nämä kaikki ajamaan lunastukseen ennen sitä? :think Vai ajetaanko näillä vielä tulevaisuudessa paalaimelle ja paiskataan avaimet perään? :think
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMun on kyllä sanottava, että E60 rengasmelu, tai ainakin tietyntaajuuksinen melu oli isompi kuin vastaavankokoisilla renkailla, samalla rengasmerkillä E39:ssä. Se "humisi" enemmän jossain 60-70km/h vauhdissa, jonka huomasin vasta talvirenkailla. Tietysti tuo oli Pre-LCI autosta vm'05, ja LCI malleissa voi olla parempi äänieristys. Kyse lienee siitä, että E60 rengasmelun spektri on erilainen kuin E39:ssä. Subjektiivinen kokemus riippunee siitä, mitä kunkin korva sattuu parhaiten kuulemaan. Itse huomasin eron E60:n tappioksi.
Tero
tosiasia on että eletään vuotta 2011
ja autot on kehittynyt 15v aikana itseni mielestä aika paljon..
e39 on varmasti hyvä auto mutta ISO MUTTA.
en vittuile mutta myötä häpee tulee kun lukee tästä jumalien luxus korimallin ominaisuuksien loputtomasta ylivoimasta.
Comment
-
Comment