Originally posted by r.w.
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n jälkeen
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Pienessä päässäni tuli joskus mietttyä teoriaa kaasuunreagoinnin taustalla kun tuli tunne että moottorin empiminen on suoraan verrannollinen euro-x normiin:
Euro-3 oli sellainen turbodiesel jota oikeastaan osasin odottaa, ei yllätyksiä.
Euro-4 oli miettivämpi ja jo silloin ihmettelin takapakkia moottorin käytöksessä verrattuna aiempiin malleihin.
Euro-5 on tämä nykyinen päänsärkyni joka on jo omaan makuun rasittava.
Heti kun moottorissa on ahtopainetta, regointi nopeutuu huomattavasti. Pintakaasulla paineettomana ainoa keino saada lisää ahtopainetta on lisätä syöttöä. Syötön lisääminen ennen ilmaylimäärää taasen aiheuttaa hiukkaspäätöjä. Tässä onkin valmiina sellainen hullunlenkki kun ilmaa pitäisi saada lisää mutta polttoainetta ei haluttaisi syöttää suhteessa enempää. Heti kun ahtopainetta on enemmän, voidaan polttoainettakin syöttää reilummin kun ilmamäärää pystytään nopeasti lisäämään ahtimen siipien asennolla ja/tai ahtimien välisellä vaihtoläpällä. Tämän perusteella en ihmettelisi jos tuo ärsyttävin viive johtuisi siitä että euro-5 olisi kaukainen haave jos turbo saataisiin heti mukaan syöttöä lisäämällä silloin kun kaasupoljin sitä pyytää.
Että sellainen teoria.. Saa puoltaa/vastustaa. Olisi mielenkiintoista tietää enemmän.---
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostOlisi voinut tehdä vertailevia mittauksia, mikä on kaasunpainalluksesta (ei kickdown) viive siihen, että pykältää alas ja veto päällä.
Ja tottakai ois mukava päästä myös sun 535dA ajamaan, taannoisesta 535dAT-koeajosta on jo enää vain haalistuneet mielikuvat enkä sen perusteella sano viiveistä mitään.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Kyllähän se fakta on että tuossa sinänsä loistavassa insinööritekniikan huipputuotoksessa on viive siitä siitä kun kaasun runttaa pohjaan, siihen kun villimeno alkaa (kuten joku totesi, ehtii melkein sanoa vänkärille "pidä kiinni, kohta mennään"). Itseäni ei sinänsä ole tuo viive häirinnyt, koska se mitä tapahtuu viiveen jälkeen poistaa tehokkaasti kaikki pahat ajatukset
Ja itse ainakin maantie ohituksissa käytän kickdownia aina, oli sille tarvetta tai ei, sillä haluan nauttia hankkimastani voimasta
Teropalle onnea uuden todella hyvin varustellun ja pirun siistin auton hankinnasta, veikkaan ettei E39:ä tule ikävä!
Comment
-
-
Itsellä on myös vaihto lähellä. E39 tuli aikoinaan valittua ulkonäkö/ajettavuus/melu-perustein, joten tilat eivät olleet mikään kriteeri. Tästä syystä oma vaihtoehtolista on tällä hetkellä:
-E90 320/325/330
-Audi A3/A4
-Lexus IS250MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostItsellä on myös vaihto lähellä. E39 tuli aikoinaan valittua ulkonäkö/ajettavuus/melu-perustein, joten tilat eivät olleet mikään kriteeri. Tästä syystä oma vaihtoehtolista on tällä hetkellä:
-E90 320/325/330
-Audi A3/A4
-Lexus IS250
Comment
-
-
Homma ratkesi meikäläisen osalta. Valinta oli E90 325iA sedan. Audia en ehtinyt edes koeajaa . Lexuksen taas rajasin pois kun ruostepeikko alkoi hirvittää. Varusteina "uudessa" on itselleni "pakolliset" eli sporttisisusta, -alusta ja -ratti. Automaatti on itselle ensimmäinen, joten vielä tuntuu vähän oudolta (mutta hyvältä :. Muutaman kuukauden jälkeen sen varmaan tietää jääkö automaattiin koukkuun vai ei!? Vielä en osaa sanoa.
Melutasoero E39:iin on mun mielestä niin pieni, että jos vertailua tekee eri renkailla ja eri teillä, ei asiaan voi saada varmuutta. Noin viiden auton otannalla osa oli E39:ää selkeästi meluisampia ja osa selkeästi hiljaisempia.
Mistä tietää onko kumi run-flatit? Lukeeko niissä aina?MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostHomma ratkesi meikäläisen osalta. Valinta oli E90 325iA sedan. Audia en ehtinyt edes koeajaa . Lexuksen taas rajasin pois kun ruostepeikko alkoi hirvittää. Varusteina "uudessa" on itselleni "pakolliset" eli sporttisisusta, -alusta ja -ratti. Automaatti on itselle ensimmäinen, joten vielä tuntuu vähän oudolta (mutta hyvältä :. Muutaman kuukauden jälkeen sen varmaan tietää jääkö automaattiin koukkuun vai ei!? Vielä en osaa sanoa.
Melutasoero E39:iin on mun mielestä niin pieni, että jos vertailua tekee eri renkailla ja eri teillä, ei asiaan voi saada varmuutta. Noin viiden auton otannalla osa oli E39:ää selkeästi meluisampia ja osa selkeästi hiljaisempia.
Mistä tietää onko kumi run-flatit? Lukeeko niissä aina?
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostMelutasoero E39:iin on mun mielestä niin pieni, että jos vertailua tekee eri renkailla ja eri teillä, ei asiaan voi saada varmuutta. Noin viiden auton otannalla osa oli E39:ää selkeästi meluisampia ja osa selkeästi hiljaisempia.
Ei herneitä mutta kyllä tuo E9X on niin selvästi E39 meluisampi että ei siitä ole epäilystäkään :think
Ehkä se ero kaupungissa on pieni mutta varsinkin maantiellä ero 100km/h vauhdissa on jo melko suuri E39:n eduksi.
Ja tuskin on runflatit alla jos auto kerran hiljaiselle vaikuttaaE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostOnko kuulo tarkastettu milloin viimeksi?MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostNyt alla ovat kesärenkaat, joilla melutaso nousi, joten epäilen, että ne ovat runflatit. Täytyy käydä kohta tsekkaamassa kun nyt tästä Wapusta selviää...MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostEipäs olleet runflatit, mutta ilmeisestikin maailmankaikkeuden meluisimmat normaalikumit, eli GY Eagle F1 asymmetricit. "Onneksi" ovat aika huonossa hapessa, jotta voi katsella jotain hiljaisempaa alle..
Comment
-
Comment