Pitääpä taas ääneen pohtia, näitä autonvalintakysymyksiä. En tohdi tehdä topiccia "E60:n jälkeen" ettei joku paukapää saa taas päähänsä, että topicci tehdään myynninedistämiseksi. Joten pysytään täällä .
Mulla on ollut 7kpl E39 (6 bensaa, 1 dsl), 1kpl E34 (be) ja 2kpl E60, joista molemmat dieseleitä.
Näistä jos lähtee summaamaan asioita, jotka autossa itelle on tärkeintä, ja joita noista kustakin hieman on löytynyt, toisista enempi yhtä ominaisuutta, ja toisista muita.
- hiljainen: E39:t, ja etenkin siis bensa-autot näistä aivan eritavalla hiljaisia
- leikkisä ja mukava ajettava: E34 sekä kutoskoneiset bensa E39:t. E60:t ovat isommalta tuntuvia autoja, joista semmonen tietty näppäryys puuttuu
- tehokas: E39 M5, 540i ja nyt E60 lci 535d
- hyvin varusteltu: lähes kaikki, paria autoa lukuunottamatta
- näyttävä: jokainen m-sportillinen mielestäni ollut näyttävä
Sitten ominaisuuksia, joista olen huomannut, etten niistä piittaa, eikä niitä voi yhdistää bemariin kovinkaan helposti:
- taloudellisuus: jokainen omistaja voi todeta, että bemari ei ole lompakon päälle hyvä sijoitus käytön tai ostonkaan kannalta
- helppo myydä: bmw, ainakaan arvokkaammat, eivät ole helpoimmasta päästä myydä... eräs automyyjä sanoi mulle kerran näin: "ovesta kun kävelee mies, se on aina potentiaalinen toyotan/volkkarin ostaja... mutta vain äärimmäisen harvoin sieltä kävelee mies, joka haluaa bemarin ja on myös valmis siitä maksamaan"
Olen yrittänyt miettiä, että mitä ominaisuuksia arvostan eniten autossa, ja se johtaa siihen, että ehdokkaita "E39:n jälkeen" ei ole BMW:llä hirveän monia:
- sopiva koko: E39 on optimikokoinen auto, tai mikä tahansa muu samankokoinen
- sedan: helpottaa autosta/autoon kulkemista vs. coupe ja farmaria en osta ikinä
- riittävät varusteet: kaikkea ei tosiaankaan tarvi eikä tule edes käytettyä vaikka olisikin... itelle tärkeintä on: m-sport, hyvät audiolaitteet, xenon, nahkasisusta sähköillä, sivutukea antavat penkit, kaatuvat takapenkit, navi, vakkari, lasikattoluukku, webasto kaukolla, tummentuvat peilit, nopeahko ohjausvälitys ennemmin kuin hidas, automaattivaihteet, persgrillit.
- sopivan kokoiselta tuntuva auto: jos unohtaa fyysiset mitat, auton pitää tuntua näppiin myös näppärältä
- hiljaisuus: on oltava hiljainen, mutta E39:n kaltaista hiljaisuutta ei uudemissa enää löydy mistään
- hyvännäköinen
- itselle kaikenlaiset tuning-himmelit ja helvetin isot vanteet ja överimadallukset on vain miinusta... huomaan intuitiivisesti vältteleväni ostamasta autoa, vaikka se olis muuten hyvä jos se näyttää mauttomalta
- riittävän tehokas, mutta ei tarvi olla mikään älytön... olen huomannut, että tehoihin ym turtuu nopeasti, eikä niitä sitten tule käytettyäkään
Nyt jos sitte miettii, mitä autoja tuo kuvaus koskee. Osa näistä mulla on jo ollutkin, mutta osaa ei... mietin, että pitäskö noita kokeilla, mitä ei vielä ole ollut omistuksessa .
E39 530iA, 540iA faceliftit
E90 330iA (258hp, 272hp)
E90 335iA
Ja kysymysmerkkinä 1-sarjalaiset coupet (E82), että voisko siitä löytyä sopivalla koneella myös vaihtoehto.
Jospa sitä nyt kokeilis seuraavaksi E90 330iA:ta, mutten tiedä miten suuri ero sitten käytännössä tolla moottorilla on jos ottais uudempaa. Speksien mukaan ero ei ole järisyttävän suuri.
Diesel vs Bensa on aihe, joka foorumilla monesti kärjistyy ihan tarpeettomaksi semmoseksi joksikin ihmeen "kynnyskysymykseksi", joka voi olla aina vain yhtä muttei toista. Olen ihan tykännyt ajella molemmilla käyttövoimilla, ja molemmissa on puolensa. Jos ostan bensa-auton seuraavaksi, niin tulen varmaankin kokeilemaan dieseleitä taas jossain vaiheessa myöhemmin. Kehitys kehittyy.
Tero
Mulla on ollut 7kpl E39 (6 bensaa, 1 dsl), 1kpl E34 (be) ja 2kpl E60, joista molemmat dieseleitä.
Näistä jos lähtee summaamaan asioita, jotka autossa itelle on tärkeintä, ja joita noista kustakin hieman on löytynyt, toisista enempi yhtä ominaisuutta, ja toisista muita.
- hiljainen: E39:t, ja etenkin siis bensa-autot näistä aivan eritavalla hiljaisia
- leikkisä ja mukava ajettava: E34 sekä kutoskoneiset bensa E39:t. E60:t ovat isommalta tuntuvia autoja, joista semmonen tietty näppäryys puuttuu
- tehokas: E39 M5, 540i ja nyt E60 lci 535d
- hyvin varusteltu: lähes kaikki, paria autoa lukuunottamatta
- näyttävä: jokainen m-sportillinen mielestäni ollut näyttävä
Sitten ominaisuuksia, joista olen huomannut, etten niistä piittaa, eikä niitä voi yhdistää bemariin kovinkaan helposti:
- taloudellisuus: jokainen omistaja voi todeta, että bemari ei ole lompakon päälle hyvä sijoitus käytön tai ostonkaan kannalta
- helppo myydä: bmw, ainakaan arvokkaammat, eivät ole helpoimmasta päästä myydä... eräs automyyjä sanoi mulle kerran näin: "ovesta kun kävelee mies, se on aina potentiaalinen toyotan/volkkarin ostaja... mutta vain äärimmäisen harvoin sieltä kävelee mies, joka haluaa bemarin ja on myös valmis siitä maksamaan"
Olen yrittänyt miettiä, että mitä ominaisuuksia arvostan eniten autossa, ja se johtaa siihen, että ehdokkaita "E39:n jälkeen" ei ole BMW:llä hirveän monia:
- sopiva koko: E39 on optimikokoinen auto, tai mikä tahansa muu samankokoinen
- sedan: helpottaa autosta/autoon kulkemista vs. coupe ja farmaria en osta ikinä
- riittävät varusteet: kaikkea ei tosiaankaan tarvi eikä tule edes käytettyä vaikka olisikin... itelle tärkeintä on: m-sport, hyvät audiolaitteet, xenon, nahkasisusta sähköillä, sivutukea antavat penkit, kaatuvat takapenkit, navi, vakkari, lasikattoluukku, webasto kaukolla, tummentuvat peilit, nopeahko ohjausvälitys ennemmin kuin hidas, automaattivaihteet, persgrillit.
- sopivan kokoiselta tuntuva auto: jos unohtaa fyysiset mitat, auton pitää tuntua näppiin myös näppärältä
- hiljaisuus: on oltava hiljainen, mutta E39:n kaltaista hiljaisuutta ei uudemissa enää löydy mistään
- hyvännäköinen
- itselle kaikenlaiset tuning-himmelit ja helvetin isot vanteet ja överimadallukset on vain miinusta... huomaan intuitiivisesti vältteleväni ostamasta autoa, vaikka se olis muuten hyvä jos se näyttää mauttomalta
- riittävän tehokas, mutta ei tarvi olla mikään älytön... olen huomannut, että tehoihin ym turtuu nopeasti, eikä niitä sitten tule käytettyäkään
Nyt jos sitte miettii, mitä autoja tuo kuvaus koskee. Osa näistä mulla on jo ollutkin, mutta osaa ei... mietin, että pitäskö noita kokeilla, mitä ei vielä ole ollut omistuksessa .
E39 530iA, 540iA faceliftit
E90 330iA (258hp, 272hp)
E90 335iA
Ja kysymysmerkkinä 1-sarjalaiset coupet (E82), että voisko siitä löytyä sopivalla koneella myös vaihtoehto.
Jospa sitä nyt kokeilis seuraavaksi E90 330iA:ta, mutten tiedä miten suuri ero sitten käytännössä tolla moottorilla on jos ottais uudempaa. Speksien mukaan ero ei ole järisyttävän suuri.
Diesel vs Bensa on aihe, joka foorumilla monesti kärjistyy ihan tarpeettomaksi semmoseksi joksikin ihmeen "kynnyskysymykseksi", joka voi olla aina vain yhtä muttei toista. Olen ihan tykännyt ajella molemmilla käyttövoimilla, ja molemmissa on puolensa. Jos ostan bensa-auton seuraavaksi, niin tulen varmaankin kokeilemaan dieseleitä taas jossain vaiheessa myöhemmin. Kehitys kehittyy.
Tero
Comment