Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by tabasco View Post
    Tuo lataaminen on kuitenkin vielä kompastuskivi. Tavalllisen 16A pistorasian kautta auton "tankkaus" kestää pienen ikuisuuden.

    Taitaa olla vähän muna-kana -tilanne: pikalatausasemien yleistyminen vaatisi enemmän sähköautoja, ja vähäinen pikalatausasemien määrä jarruttaa autojen kysyntää. Tosin Teslahan näitä on tainnut rahoittaa ja aika varmaan auttaa tässäkin asiassa.

    Sitten kun akkutekniikka halpenee entisestään ja sähköautomarkkinoille tulee todellista kilpailua tuoden hinnat alas, muutoksen vauhti voi kasvaa hurjaksi. Ellei sitten ystävämme valtio taas keksi jotain, ja keksiihän se, kun polttoaineverotulot alkavat hupenemaan kiihtyvällä tahdilla.
    Se on totta että Tesla in kyllä pystyttänyt näitä Supercharger-asemia nyt jo viiteen paikkaan Suomessa. Toisaalta uuteen Model 3:een ei tule näillä näkymin saamaan pikalatausta ilmaiseksi.

    Alemmista hintaluokista puhuttaessa monelle tulee yllätyksenä se, että suomen reilusta 50:stä pikalatausasemasta vajaat 50 on Nissanin maksamia vaikka ovatkin operaattorien ylläpitämiä. Euroopan skaalaan mentäessä määrä onkin jo ihan toinen... Sanotaanko että latausinfran suuruus Suomessa voisi olla aika erilainen jos vaikkapa Volkswagen tai Bmw osoittaisi edes vähäistä kontribuutiota/kiinnostusta sen kehittämiseen.

    Mutta juu. Perus pistokkeesta lataaminen ottaa aikansa. Ja mitä isompi akusto, sen enemmän aikaa. Nyt kun vielä standardi alkaa rajoittamaan pistorasiasta ladattaessa lataustehon 8 Ampeeriin (mikäli ladataan yli 2 tuntia). Mutta kyllä aika monesta kiinteistöstä löytyy se 16A tai 32A työmaapistokekin jostain takanurkasta. Noita kuulee silloin tällöin kuinka on kysytty lupaa ladata milloin mistäkin jätepuristimen pistokkeesta.
    Last edited by GameOver; 10-06-2016, 13:05.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • Smistik
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1130
      • Kanta-Häme

      Me koyhät odotellaan hintojen tippumista. Ja kun ei tiedä miten on esim 200tkm ajetun auton kunnon laita ja akuston kunto, niin ei kiinnosta. Tesloja vastaavia autoja pitäs saada neljään kymppiin, niin alkaisi yleistymään. Tosin silti käytettyjen markkinat olisivat arvoitus.
      ex E91 320d käsiaskilla
      ex E46 330dat
      japski
      ranu

      ex E30 316i 4d

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Pariisistahan kuuluu mielenkiintosia uutisia.

        Renault Zoe (B-segmentin sähköauto) sai 41kWh akuston jonka myötä NEDC-range kasvoi 400 kilometriin. Nyt tulee saataville myös suomeen. Ennakkotilaukset alkaa huomenna ja autot kaiketi saa sitten alkuvuodesta. Zoessa suomessa myös kolmivaihelaturi (22kW) joskaan ei pikalatausta.

        Opelilta julkaistiin Ampera-e 60kWh akustolla jonka NEDC-rangeksi ilmoitetaan 500km.

        Ei paha
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          Kävin koeajamassa i3:sen, hauska ja näppärä peli kaupunkiliikenteessä. Liekö kenelläkään foorumilaisella vielä tätä?
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Hyvin kirjoitettu juttu. Taas. Taustoja ei vaan sattunut guugeliin että voisi varmistaa. Eiköhän noihin Tuormaan juttuihin voi kuitenkin -lähtökohtaisesti- luottaa.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Teslan 7- paikkainen tuli tänään kylmätyypättyä.

              Onhan se ihan hieno mutta hintalappu (198000€) ja ehkä jotkin hieman luokattomat toteutukset on suurin este etten vielä siirry ainakaan Teslaan.

              Ovet, aika typerät keksinnöt kaikkinensa toiminnoiltaan, varsinkin takaovet.
              Vähän heppoiselta tuntui kaikki sisustassa...

              Sitten mietin että miksi pitää perhehelvetissä olla 772hv ?...miksei 300hv riitä ja mieluummin ajomatkaa pidemmäksi yhdelle lataukselle.

              Mutta hieno, perheen pää voi sitten liikennevaloissa näyttää jälkikasvulle kuinka Ferrat ja Lambot kyykytetään.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Tais tulla typo hintaan? ModelX 75D n.110k€, eikä P100D:kään noin paljoa maksa.

                Comment

                • Topi08
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 4450
                  • .

                  oon kuullut joskus huhun ettei kaikkia heppoja tarvi aina käyttää, eikä suomen teillä tarvi yli 100hp:ta

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Tais tulla typo hintaan? ModelX 75D n.110k€, eikä P100D:kään noin paljoa maksa.
                    Ekat suomeen tuodut Model äxät on jotain Signature series -malleja jotka menee sinne +180K€ hintaluokkaan
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • tabasco
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 851
                      • fin

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Teslan 7- paikkainen tuli tänään kylmätyypättyä.

                      --8<-- klip --8< --

                      Sitten mietin että miksi pitää perhehelvetissä olla 772hv ?...miksei 300hv riitä ja mieluummin ajomatkaa pidemmäksi yhdelle lataukselle.
                      Sähkömoottorin hyötysuhde ei mene samalla tavalla kuralle osakuormalla kuin polttomoottorilla (jonka takia halutaan polttomoottorien toimivan isolla kuormalla ja siten hyvällä hyötysuhteella). Toki auto voitaisiin tehdä halvemmalla käyttäen pienempiä sähkömoottoreita (ja halvempaa tehoelektroniikkaa sekä kaapelointeja), mutta ei se juuri sen taloudellisemmaksi muuttuisi. Nyt saadaan lisää fun factoria ja mediahuomiota -> lisaä kauppaa. Sähkömoottorit itsessään eivät käsittääkseni muodosta kovinkaan suurta osaa sähköauton kustannuksista.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16360
                        • Asikkala

                        Originally posted by tabasco View Post
                        Sähkömoottorit itsessään eivät käsittääkseni muodosta kovinkaan suurta osaa sähköauton kustannuksista.
                        Miksi patteriauto maksaa niin saatanasti ? Veron takia ? No, bensakone on aina bensakone.

                        Comment

                        • Carbonfiber
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 5226
                          • Hki 43

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Miksi patteriauto maksaa niin saatanasti ? Veron takia ? No, bensakone on aina bensakone.
                          Akut on kalliita ja tuotekehitys.

                          Jännä, että jäänyt laaduton kuva X:stä. Ainakaan Model S:n laatua ei voi moittia millään mittarilla, kestää täysin vertailun BMW:n nykymallistoon.

                          Itse olin aluksi hyvinkin skeptinen sähköautojen suhteen, mutta Model S:llä jonkin verran ajelleena, olen kääntänyt kelkan täysin ja voisin sellaisen koska vain ottaa käyttöautoksi.
                          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                          Z3 Roadster 2.8 '98
                          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                          Comment

                          • tabasco
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 851
                            • fin

                            Originally posted by jr66 View Post
                            Miksi patteriauto maksaa niin saatanasti ? Veron takia ? No, bensakone on aina bensakone.
                            Siinäpä se, patterit maksaa. Ainakin vielä.

                            Comment

                            • V11
                              Bimmer Rookie
                              • May 2016
                              • 77
                              • Helsinki

                              Originally posted by jr66 View Post
                              Miksi patteriauto maksaa niin saatanasti ? Veron takia ? No, bensakone on aina bensakone.
                              No, osta itsellesi pala Suomalaista sähköautoilun historiaa, ja pistä siihen uudet akut.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Tais tulla typo hintaan? ModelX 75D n.110k€, eikä P100D:kään noin paljoa maksa.
                                Tuossa tuli istuttua, typo tosiaan pari tonnia yli meni.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎