Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15221
    • Ajamisen Iloa

    Originally posted by petrolhead View Post
    Sähköhybridi on hyvä keksintö.
    Jos olis olemassa valmis osa, jolla saa korvattua vauhtipyörän oikosulkumoottorilla ni voisin ottaa harrasteajoneuvoonkin.
    Hybridi 7-Golffi lähtee kipittämään ihan hyvin kun lyö lämän tiskiin. Ei se mikään Veyron ole mutta omassa luokassaan ihan toimiva. Sähkömoottori tasaa hienosti ahtoviivettä pois pienen bensakoneen kanssa.
    Mutta kukaan ei osta Golfia jos haluaa lähteä nopeasti, kuriositeetti joten se siitä.

    McLaren F1:sessä ei ole ahtoviivettä eikä vauhtipyörää ollenkaan. Paras auto koskaan ja vielä bemarin moottorilla. Lähes kaikki on keksitty jo aikoja sitten ja toteutettukin kerran tai kaksi. Mutta yleensä huonompi ja halvempi standardi vakiinnuttaa asemansa ja muut kuolevat pois tai jäävät korkeintaan reliikeiksi.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Remotion View Post
      Mutta kukaan ei osta Golfia jos haluaa lähteä nopeasti, kuriositeetti joten se siitä.

      McLaren F1:sessä ei ole ahtoviivettä eikä vauhtipyörää ollenkaan. Paras auto koskaan ja vielä bemarin moottorilla. Lähes kaikki on keksitty jo aikoja sitten ja toteutettukin kerran tai kaksi. Mutta yleensä huonompi ja halvempi standardi vakiinnuttaa asemansa ja muut kuolevat pois tai jäävät korkeintaan reliikeiksi.
      Mitähän tuohon sanoisi.
      Ootko kattellu youtubesta evon tekemän McLaren F1 vs P1-pätkän?
      Mä pidän F1:stä maailman parhaana autona siinä missä seuraavakin puristi, mutta noilla sähköhimmeleillä saadaan aikaan positiivisia asioita.
      Oikein tehtynä sen hybriditekniikan kanssa et tarvii erillistä laturia enää autossa. Siinä tulee osa takaisin mitä tulee monimutkaisuuteen ja painoon. Oikein tehtynä hybridiosa tekee ison osan jarruttamisesta, se on kaikki pois siitä raudasta joka sulla olis jousittamattomana pyörivänä massana JA kaukana auton painopisteestä. OK, vetarit joutuu mitoittamaan sitten kestämään myös jarrutusvoimia mut anyway.

      Toi Golf-esimerkki kertoo sen, että jos se toimii hyvänä lisänä 1,4:n koneen jatkona, niin se toimii samalla tavalla hyvin vaikka ahdetun neljälitrasen jatkonakin.
      Last edited by petrolhead; 05-12-2017, 07:13.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Nifa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 292
        • Kymenlaakso™

        Originally posted by GameOver View Post
        Pariisistahan kuuluu mielenkiintosia uutisia.

        Renault Zoe (B-segmentin sähköauto) sai 41kWh akuston jonka myötä NEDC-range kasvoi 400 kilometriin. Nyt tulee saataville myös suomeen. Ennakkotilaukset alkaa huomenna ja autot kaiketi saa sitten alkuvuodesta. Zoessa suomessa myös kolmivaihelaturi (22kW) joskaan ei pikalatausta.

        Opelilta julkaistiin Ampera-e 60kWh akustolla jonka NEDC-rangeksi ilmoitetaan 500km.

        Ei paha
        Tuli työnantajalle vuodeksi kokeiluun noi Renaultin Zeo:t tuolla 41kWh akuilla. Erittäin asiallinen lelu, kiihtyy kaupunkinopeuksissa enemmän kuin tarpeeksi ja 0-100 joku suhteellisen normaali 11 sekkaa.

        Lataukseen laittaminen ihan simppeliä. Rangeksi ilmoittaa pikkupakkasilla 240km ja ainakin toistaiseksi pitänyt aika hyvin kutinsa. Voin palailla kesäkulutuksesta kevään loppupuolella takaisin asiaan, jos ketään kiinnostaa. Kulutus ajotietokoneen mukaan nyt n. 18-19kwh/100km. Mukavaa näin pakkasilla, kun käynnistää ja lämmintä tulee heti.

        Ajo-ominaisuudet perus Clio, paitsi mielestäni tuo 300kg akusto joka on pohjalevyn alla tuo mukavan lisän, kun laskee tuon kopperon painopistettä. Voi viedä mutkiin kovempaa kuin perus Clio:ta, ainakin omasta mielestä.
        "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Erittäin mielenkiintoinen näkemys automaattisista ajoneuvoista sekä sähköauto(hypetyksestä)



          Yes, there has been progress in increasing battery effectiveness. However, fossil fuels retain more energy longer, and at a cheaper cost. And, electric vehicle sales, now only 1 percent of sales in the US, Europe and China, are estimated to hit a measly 2 percent within the next decade.

          An estimated 650,000 electric vehicles were sold worldwide in 2016, compared to the 84 million-strong traditional vehicles sold.

          The Trends Research Institute forecasts that truly autonomous vehicles and driverless taxis flooding the freeways, highways and side streets of a country near you is a geek-fed fantasy of another lifetime.

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            Toi autonominen ajaminen ja sen kehitys onkin tavallaan ihan jännää katseltavaa.
            Siinä kehityskaaressa on oikeastaan lopulta kyse siitä, mitä osioita ajamisesta milloinkin voidaan antaa automatiikan tehtäväksi.
            Jos katsotaan ajassa taaksepäin niin automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin ovat myös tavallaan niitä ensiaskeleita. Vakionopeudensäätimiin tuli lopulta etäisyyden hallinta ja nykyään kaistallapitoavustimet on arkipäivää.

            Seuraavankin vaiheen (automaattinen kaistanvaihto) voi vielä hoitaa nykytekniikalla mutta siitä eteenpäin tarvitaan jo tarkempaa auton sijainnin tunnistusta suhteessa ympäristöön ja siinä oleviin muuttujiin kuten jalankulkijat, pyöräilijät yms.
            Nämä perinteiset sonar ja radar sekä kamerat ei enää kelpaa vaan se tarvitsee jo Lidarin että voidaan luoda tarpeeksi tarkka kuva autolle ympäristöstä.
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6166
              • Helsinki

              Toisaalta tuo automaattinen ajaminen olisi hyvä sinällään, koska siihen voidaan tehdä niin että et pysty ajaa toisen puskurissa, siis että on automaattinen nopeuden mukaan
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Pieni provovaroitus....



                Nykypäivän polttomoottoriautoja täytyy siis tankkaamisen lisäksi myös ladata? (Provo loppuu)
                Pointti kyllä ehkä enemmänkin siinä miten riskirajoille uskalletaan mennä noiden apulaitteiden mitoituksen kanssa näennäisen ekoteon vuoksi.

                Toinen hauska huomio oli tuo, että yhden kilowattitunnin tuottamiseen laturin avulla kuluu 0,65 litraa polttoainetta.
                1kWh:n tekemiseen tarvitaan siis 5,85-6,6kWh energiaa, riippuen siitä tehdäänkö se moottoribensiinillä vai dieselöljyllä.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • JH.
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 781
                  • PKS

                  Mielenkiinnolla seuraillut sähköautoilun kehitystä. Olen kovasti pyöritellyt tässä 1. generaation Amperan ostoa käyttöautoksi kun tuo päivittäinen ajaminen on tuollaista nurkkapyöritystä, johon laite olisi omiaan. :think

                  Suurin kanto kaskessa on tällä hetkellä se saako taloyhtiön hallituksen vakuutettua touhusta, jotta saa sähköstä jonkinlaisen laskutuksen järjestettyä. Isännöitsijällekin aihe tuntui vielä aika vieraalta. Kokemuksia oli kuulemma laidasta laitaan että joissain yhtiöissä on saatu hyvin järjestettyä ja toisissa kielletty kategorisesti plugarin lataus, mutta sisälämppäriä voi huudattaa tolpasta vaikka koko päivän. Nyt kun plugareita alkaa tulla melkein joka valmistajalta niin linjausten vetäminen on edessä aika monessa taloyhtiössä.
                  MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                  Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                  BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                  Käyttis i4 eDrive40
                  Kesällä E36 M3
                  Radalla E36 325i track day tool

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Toinen hauska huomio oli tuo, että yhden kilowattitunnin tuottamiseen laturin avulla kuluu 0,65 litraa polttoainetta.
                    1kWh:n tekemiseen tarvitaan siis 5,85-6,6kWh energiaa, riippuen siitä tehdäänkö se moottoribensiinillä vai dieselöljyllä.
                    Tuossa ei taas liene huomioitu että polttomoottorin käydessä tulee sitä lämpöäkin, joka ei ole pelkkää hukkaa. Yleisesti ottaen tutkimuksiin kannattaa suhtautua hieman varauksella, jos sen tilaajalla on minkäänlaisia kytköksiä asiaan. Esim tässä Defa ja ylläpitolaturi.

                    Sähköauto etenkin teknisessä mielessä kiinnostaa kyllä, ei vain ole millään tavoin nykyisin itselle mahdollisuuksien rajoissa. Ne muutamat kiinnostavat mallit on aivan järkyttävän kalliita uutena, ja lähinnä huvitusta aiheutti kun joskus katsottiin Teslan akuston uusinnan hinta
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      Originally posted by muuris View Post
                      Tuossa ei taas liene huomioitu että polttomoottorin käydessä tulee sitä lämpöäkin, joka ei ole pelkkää hukkaa. Yleisesti ottaen tutkimuksiin kannattaa suhtautua hieman varauksella, jos sen tilaajalla on minkäänlaisia kytköksiä asiaan. Esim tässä Defa ja ylläpitolaturi.

                      Sähköauto etenkin teknisessä mielessä kiinnostaa kyllä, ei vain ole millään tavoin nykyisin itselle mahdollisuuksien rajoissa. Ne muutamat kiinnostavat mallit on aivan järkyttävän kalliita uutena, ja lähinnä huvitusta aiheutti kun joskus katsottiin Teslan akuston uusinnan hinta
                      Toi on kyllä täysin totta mitä tutkimuksista kirjoitit. Sitä saa mitä halutaan mitata. Ja netti on pullollaan kaikenlaisia tutkimuksia vailla sen suurempaa objektiivisuutta.
                      Tuo toisaalta perustui Motivan tutkimukseen jota itse pidän varsin asiantuntevalta orkesterilta. Osaavat kyllä ottaa moiset asiat huomioon.

                      Lämpöä kyllä tulee polttomoottorista, se on totta. Jos oikein haluaa tulkita niin sehän on ennenkaikkea lämmön lähde jonka sivutuotteena saadaan pyörivää voimaa. Kaikista suurin osa siitä painelee tosin pakoputkesta pihalle. Tai jäähdyttimen kautta. Tämä ihan jos vertaa katalysaattorien toimintalämpötiloja matkustamon lämpöön. Kaikki ei ole pelkkää hukkaa mutta prosentit on kyllä vahvasti sen puolella.

                      Energian varastointiin liittyen, jos Leafiin tai vaikka Zoeen saisi saman verran energiaa mitä 65l bensatankkiin menee, ajaisi sillä määrällä vajaat 4000km yhtä soittoa. Kertonee jotain siitä hukkaan menevästä energiasta jos normaali bensiiniauto pääsee sillä ehkä sen 800 kilometriä.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        Huomasin kyllä että oli Motivan tutkimus enkä lyttää sillä perusteella. Kaikissa tutkimuksissa ja vertailuissa on aina jotkin reunaehdot, jotka saatetaan tilaajan intressien vuoksi valita niin että ne kallistavat tulosta haluttuun suuntaan enemmän tai vähemmän.

                        Kyllä se Zoe/Leaf pienellä bensakoneella menis heittämällä yli 1000km 65 litralla, mutta ollaan tosta pointista samaa mieltä että onhan se sähkö hitosti energiataloudellisempi. Se vaan ei vielä riitä, jos energiaa ei saa varastoitua tarpeeksi paljon ja ladattua tarpeeksi nopeasti.

                        Itse ajan pääasiassa työmatkaa 30km suuntaansa, mutta töihin mennessä ei vielä tiedä jos tuleekin yllättäen keikka ja pitäisi ajaa extra 500-600km samana päivänä. Etenkin pienten lasten kanssa taas ei tiedä, milloin tulee äkkilähtö kotoa, eikä siinä lämmitä jos akuston varaus on 10% ja pitäisi tunteja odotella. Sitten peruskriteereiksi neliveto, niin vaihtoehdot alkaa olla rajatut, ja budjetti poistaa jäljelle jääneet

                        Joku polttokenno pitäisi sähköautossa olla, että voisi tarvittaessa ottaa pistoolista lisää mehua. Ei sen tarvitsisi tuottaa sähköä samaa vauhtia kuin mitä auto kuluttaa, jotta toimintamatka paranisi selvästi ja keskellä korpeakin voisi jerrykannusta tankata ja jatkaa matkaa.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          Originally posted by muuris View Post
                          Joku polttokenno pitäisi sähköautossa olla, että voisi tarvittaessa ottaa pistoolista lisää mehua. Ei sen tarvitsisi tuottaa sähköä samaa vauhtia kuin mitä auto kuluttaa, jotta toimintamatka paranisi selvästi ja keskellä korpeakin voisi jerrykannusta tankata ja jatkaa matkaa.
                          Mä olen joskus miettiny (en vakavissani, mutta periaatteellisesti) sellaista yhdistelmää, että ostais sähköauton perään peräkärryn (pieni Muuli). Laittais kärrylle dieselkäyttöisen aggrekaatin, joka syöttäis sähköä auton akustolle, mutta käyttäis sitä aggrekaattia polttoöljyllä. Katsottaisiinko polttoöljyn käyttö tuossa tapauksessa veronkierroksi:think Enhän minä silloin ajaisi polttoöljyllä, koska auton sähkömoottorihan saisi "polttoaineensa" akustosta
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17500
                            • Turku

                            Originally posted by T3 View Post
                            Mä olen joskus miettiny (en vakavissani, mutta periaatteellisesti) sellaista yhdistelmää, että ostais sähköauton perään peräkärryn (pieni Muuli). Laittais kärrylle dieselkäyttöisen aggrekaatin, joka syöttäis sähköä auton akustolle, mutta käyttäis sitä aggrekaattia polttoöljyllä. Katsottaisiinko polttoöljyn käyttö tuossa tapauksessa veronkierroksi:think Enhän minä silloin ajaisi polttoöljyllä, koska auton sähkömoottorihan saisi "polttoaineensa" akustosta


                            Tämä olisi kyllä !
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by GameOver View Post
                              Pieni provovaroitus....



                              Nykypäivän polttomoottoriautoja täytyy siis tankkaamisen lisäksi myös ladata? (Provo loppuu)
                              Pointti kyllä ehkä enemmänkin siinä miten riskirajoille uskalletaan mennä noiden apulaitteiden mitoituksen kanssa näennäisen ekoteon vuoksi.

                              Toinen hauska huomio oli tuo, että yhden kilowattitunnin tuottamiseen laturin avulla kuluu 0,65 litraa polttoainetta.
                              1kWh:n tekemiseen tarvitaan siis 5,85-6,6kWh energiaa, riippuen siitä tehdäänkö se moottoribensiinillä vai dieselöljyllä.
                              "VTT mittasi autojen sähköenergian hallintaa, jotta työn tilaaja Defa saisi tietoa akkujen ylläpitolatureiden markkinoimiseksi."
                              Hyvin yllättävää että tutkimuksessa tulee näyttöä joka tukee tilaajan markkinointi-intressejä.

                              Ajokokeiden yhteydessä suoritetuissa mittauksissa selvisi, että uudehkojen autojen oma generaattori ei välttämättä lataakaan akkua jatkuvasti moottorin käydessä.
                              No ei tietenkään eikä pidäkkään. Kun se on täydessä varauksessa sitä patteria on aivan vitun turha kiehuttaa latamaalla. Johan bemaritkin on vuosikaudet nostanu latausjännitettä moottorijarrutuksen aikana.

                              Tehtiin tarkkoja kokeita, joiden aikana mitattiin virtoja. On todellakin autoja, jotka eivät kylmäajossa juurikaan lataa. Käytännössä mitä uudempi auto sitä ongelmallisempi, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.
                              Tossa vedetään johtopäätös että jos härveli ei jossain tilanteessa lataa, siitä seuraa ongelma. Mikä ongelma? Koko artikkeli on täynnä samanlaisia loistavia johtopäätöksiä. Väliotsikoissa on kohtuu provosoivia väitteitä mutta seuraava kappale ei tarjoo väitteelle mitään tukea. Hyvä YLE.

                              Olen havainnut että sadekeli johtuu autojen pyyhkimistä. Mitä kovemmalle ihmiset laittaa pyyhkimet, sitä enemmän sataa. Nään tätä jatkuvasti.
                              Last edited by petrolhead; 23-12-2017, 12:32.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5151
                                • Kuopio

                                Originally posted by GameOver View Post
                                Toi autonominen ajaminen ja sen kehitys onkin tavallaan ihan jännää katseltavaa.
                                Siinä kehityskaaressa on oikeastaan lopulta kyse siitä, mitä osioita ajamisesta milloinkin voidaan antaa automatiikan tehtäväksi.
                                Tässä skenaariossa ihminen itse on suurin este. Jos kaikkia autoja ajaa robotit, ongelmia ei ole. Yksi ihminen joukossa aiheuttaa kaaoksen.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎