Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• kkorvela
    replied
    Originally posted by Juho_ View Post
    ... mut tosta puuttuu se kampiakselin ajoitustyökalu jonka kanssa kp -pumppu ajoitetaan.
    Sitä on kahta eri versiota: se yleisempi, jolla muistaakseni ajoitus on 45* JYKK ja sit uudempi (mihin voi myös vanhemman ajoittaa käsitykseni mukaan) eli n. 11* JYKK --> siihen on oma versionsa kampiakselin ajoitustyökalusta.. taisi olla 2013 tai uudemmat vasta muuttui pumpun ajoitus (kai sillä ketjun kestoa saatiin parannettua?).. työkalua en itse kyllä löytänyt oikeen mitenkään, mut onnistui ilmankin.
    Muistaakseni/käsittääkseni kaikki N47 suositellaan/ohjeistetaan ajoitettavaksi jakopäätä korjattaessa tuon 11asteen mukaan tuolla uudemmalla kampiakselin ajoitustyökalulla, joka löytyy esimerkiksi KL-varaosista:
    https://www.kl-varaosat.fi/verkkokau...t/view/1155201

tai Tooloutlet:
    https://www.tooloutlet.fi/product/44...yokalu-bmw-n47

Leave a comment:

• Juho_
    replied

Tuo esim. näyttää samalta setiltä mitä myös uudempiin tarjotaan, mut tosta puuttuu se kampiakselin ajoitustyökalu jonka kanssa kp -pumppu ajoitetaan.
    Sitä on kahta eri versiota: se yleisempi, jolla muistaakseni ajoitus on 45* JYKK ja sit uudempi (mihin voi myös vanhemman ajoittaa käsitykseni mukaan) eli n. 11* JYKK --> siihen on oma versionsa kampiakselin ajoitustyökalusta.. taisi olla 2013 tai uudemmat vasta muuttui pumpun ajoitus (kai sillä ketjun kestoa saatiin parannettua?).. työkalua en itse kyllä löytänyt oikeen mitenkään, mut onnistui ilmankin.
    Korjatkaa jos virheelliset asteluvut, muistini mukaan oli jotain tuollaisia.

Tolla siis saa nokat lukittua ja vauhtipyörästä ajoitettua kampiakselin kun nokkia ollaan ajoittamassa, sekä pyöritettyä kampiakselia niistä neljästä pultista.
    Ja myös kp -pumpun rattaan ulosvedin tais olla tuossa.

Tossa on esimerkki, missä aika kattava paketti tarvikkeita jakopäätä varten:
    Osanumero: VKML88005 ٠ Jakoketjusarja ٠ Merkki: SKF ٠ Toimitusaika: 1-3 pv ٠ Edulliset varaosat rekisterinumerolla ٠ Kotimainen verkkokauppa

Tarkasta sopivuus vielä omaan autoon rek.nrolla hakemalla, ja jos tarvikeosat käy.
    Onko muuten porukoilla kokemuksia tai tietoa kestävyydestä oem vs. 'laadukas tarvike' (Dayco, SKF.. ) ?
    OEM jos ottaa marmorilta, niin silloin ainakin tulee viimeisimmät versiot?
    Oletettavasti kun noita osia on jokusen kerran päivitetty..
    Last edited by Juho_; 11-08-2021, 16:16.

Leave a comment:

• alspe
    replied
    Mistä löytyy selkeä kaiken kattava tilattava osapaketti (+vaihtotyökalut) kun pitäisi varmaan F10:n jakopää huoltaa. Eli N47D20C, 2010 F10 520d. Ajettu 309tkm että kai se varmaan syytä on nyt laittaa.
    Tarvitaanko operaatioon millaisia erikoistyökaluja/ajoituksia, foorumilaisilla sellaisia lainata?

Leave a comment:

• jiivee530d
    replied
    Onko tämä normaalin kuuloinen n47? Kilometrejä 190tkm

Ei antanukaa laittaa tänne videoo kun on liian iso tiedosto.
    Last edited by jiivee530d; 09-08-2021, 19:43.

Leave a comment:

• Malagutisti
    replied
    Edellistä postaajaa kompaten, jakopään vaihto edessä.

Leave a comment:

• alpine3
    replied
    Minusta aivan selkeä odottavan jakopääremontin ääni.

Leave a comment:

• Timosilakka
    replied
    Ostoharkinnassa N47 koneinen X3 bemari, vuosimalli -12 ja 170 000 km. Kannattaakohan tuo kuitenkin jättää kauppaan, vai onko jakopäämurhe hyvä syy olla ostamatta? Autoliikkeestä saa kyllä vuoden turvapalvelun, jonka ehdottomasti ottaisin ihan muutenkin.

Kävin autoa katsomassa ja kuuntelin, että startatessa kuuluu tollanen säksätys, joka loppuu n. 7 sekunnin kuluttua. Onko siinä pahaenteiset merkit vai onko syytä huolestua? Pari videota tuosta starttauksesta:

Leave a comment:

• Hyväilijä
    replied
    Originally posted by ViljoNieminen View Post
    Mulla on E90, 318D jossa N47TD20U1, 105kW moottori (Bilteman tiedoista: N47-D20C ). Vuosimalli on 2011 ja automaattilaatikolla. Nyt ajettu noin 250 tonnia.

Talven aikana ohjaamoon on alkanut kuulua jyrisevä ääni. Se kuuluu tyhjäkäynnillä mutta ei muuten, ei ainankaan erotu muista äänistä ajon aikana.
    Auton ulkopuolelta ääntä ei huomaa. Jakopään kahinaa tai rouskutusta ei juuri kuulu (joskus olen sen kuulevinaan, mutta onko vainoharhaisuutta ).

Olen suunnitellut ketjujen vaihtoa lähiaikoina. Voiko E90 ketjut vaihtaa alakautta, ilman moottorin irroitusta? Onko kellään lähiaikojen kokemusta vaihtoremontin hinnoista?

Kiitoksia jo etukäteen tiedoista!

Pari viikkoa sitten tuli tehtyä jakoketju N47D20C 320d vm 2009 bemariin alakautta. Kyllä sen pystyy alakautta vaihtamaan ihan hyvin. Tilaa hirveästi ei ole, mutta onnistuu se siltikin. Öljypohjan irroitus on vaan ihan syöpää, sen kanssa piti pelata jonkin verran että sai pultit irti. Moottori pitää vain moottorikiinnikkeiltään ottaa irti jotta sitä saa nostettua noin 2cm ylöspäin. Kunhan jaksan kirjoittaa niin voisin muutamat kuvat ja sanat laittaa miten tein tuon. :think:

Tässä on vielä pari videota josta voinee olla hyötyä.

Leave a comment:

• kkorvela
    replied
    Originally posted by ViljoNieminen View Post
    Olen suunnitellut ketjujen vaihtoa lähiaikoina. Voiko E90 ketjut vaihtaa alakautta, ilman moottorin irroitusta? Onko kellään lähiaikojen kokemusta vaihtoremontin hinnoista?

Itse tein juuri äskettäin ketjurempan 5-sarjaan E60 (N47D20C). BMW TIS ohjeita tutkien tulin siihen päätelmään että öljypohja ei ko. e60 mallissa mahdu irtoamaan kone paikoillaan (tai pitäisi tuolloin laskea apurunko irti/alas tilan saamiseksi). Lopulta koin selkeimmäksi nostaa koneen irti ja tehdä rempan kone irrallaan. Veikkaisin että E90 öljypohjan suhteen lienee yhtä ahdas/ongelmallinen.

Viime talvena kyselin remppahintoja joistain pajoista Oulun alueella ja n. 2000-2500€ oli yleiset arviot.

Omasta rempasta lyhyt kooste:
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=399281

Leave a comment:

• ViljoNieminen
    replied
    Mulla on E90, 318D jossa N47TD20U1, 105kW moottori (Bilteman tiedoista: N47-D20C ). Vuosimalli on 2011 ja automaattilaatikolla. Nyt ajettu noin 250 tonnia.

Talven aikana ohjaamoon on alkanut kuulua jyrisevä ääni. Se kuuluu tyhjäkäynnillä mutta ei muuten, ei ainankaan erotu muista äänistä ajon aikana.
    Auton ulkopuolelta ääntä ei huomaa. Jakopään kahinaa tai rouskutusta ei juuri kuulu (joskus olen sen kuulevinaan, mutta onko vainoharhaisuutta ).

Leave a comment:

• TuomoA
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    Mitä eroa on N47 A, B, C, D? Kaverin E61 katkes ketju ja hiljaisessa etsinnässä "uusi" kone.
    A/B Exx ja C/D Fxx? Voiko noita sekoitella korien välillä?
    ei taida ihan noin selkeä tuo jako olla? mulla esimerkiksi sigun coupe e82 -12 on N47D20C moottorilla. jotain päivityksiähän noissa eri versioissa on tapahtunut ja tehokin tainnut lisääntyä.

Leave a comment:

• hpniemi
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Nostellaas taas.
    Kiinnostaisiko jotakuta Tamperelaista pullakahvitella ABC:lla ja kuunnella N47-koneidemme käyntiääniä?
    Jos jakoketjua on tarkoitus kuunnella niin eikös sen Ista+:lla saa testattua?

Timing Chains Test Plan path:

1. Select “Troubleshooting”
    2. Select “Function structure”
    3. Select “Drive”
    4. Select “Engine electronics, quality control valve (MSV)”
    5. Select “Valve gear”
    6. Select “Start Search”
    7. From the list of available test plans, select “VANOS solenoid valve, exhaust”
    8. Select “Continue”
    9. Select “Timing chain test” and follow the steps to complete the test plans.
    10. Test plan will conclude with the statement “Timing chain is OK” or “Timing chain is not OK”.
    11. If the test plan results indicate the timing chains are stretched (“not OK”), replace both timing chains
    per Repair Instruction 11 31 052 “Replacing both timing chains \ PREMIUM” after completing the
    remaining portion of the vehicle evaluation procedure from SI B11 06 14.

Leave a comment:

• peltone
    replied
    Mitä eroa on N47 A, B, C, D? Kaverin E61 katkes ketju ja hiljaisessa etsinnässä "uusi" kone.
    A/B Exx ja C/D Fxx? Voiko noita sekoitella korien välillä?

Leave a comment:

• fransesco
    replied
    Originally posted by lauka View Post
    Mitäs kokeneet korvat sanoo tästä äänestä?

Olen ostamassa 2012 vuosimallin 520d bemaria ja sen moottori pitää tuollaista "vikinää":

https://drive.google.com/file/d/1arS...ew?usp=sharing
    Minusta tuo kuulostaa enemmän joltain hihnalta kuin jakopäältä. Tosin en ole kuullut N47 moottorin ääntä kun ketju on löystynyt tai hypännyt. Odottaisin äänen olevan enemmän mekaaninen.

Sen verran kuitenkin, että itse en ostaisi autoa jossa siihen tutustuessani kuulisin äänen joka mietityttää. 5-sarjan dieseleitä on kuitenkin sen verran myynnissä että varmasti turvallinen valinta löytyy.

Leave a comment:

• lauka
    replied
    Mitäs kokeneet korvat sanoo tästä äänestä?

Olen ostamassa 2012 vuosimallin 520d bemaria ja sen moottori pitää tuollaista "vikinää":

Last edited by lauka; 03-04-2020, 19:43.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎