memebuy23buy

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stroop
    replied
    Kopsaan tämän toiseen threadiin kirjoittamani myös tänne:

    Tein juuri rouvan tuoreeseen hankintaan täydellisen jakopääremontin. Kyseessä 2010 320d N47D20C koneella, ajettu 170 tkm. Oireena oli PuMan mukainen case 2 eli kihisevä ääni jakopäästä 1500 rpm alkaen. Muutoin jakopää oli äänetön, joskin käynti selkeästi karkeahko. Kun alkuperäiset osat oli pöydällä, hämmästys oli melkoinen kun niistä ei löytynyt oikeastaan minkäänlaista kulumaa. Kävin ketjut läpi lenkki lenkiltä, eikä minkäänlaista väljää missään. Käytännössä uuden veroiset. Laahaimet ehjät, vain ketjun kulkujälki erottui niissä mutta edes kynnellä kokeilemalla ei mitään uraa tunne. Sen sijaan korkeapainepumpun rattaan takimmaisen hammastuksen takapuolella näkyy selkeä "lyöntijälki" jokaisen hammastuksen pohjakaaressa. Samoin nokka-akselin rattaassa on erotettavissa sama. Silti kaikki osat oli sen kuntoisia että ne olisi periaatteessa voinut laittaa melko ennakkoluulottomasti takaisin koneeseen. Tuossa kohti kävi jo mielessä että olisikohan sittenkin kannattanut käyttää se apulaitehihna kokeeksi pois... Kaikki liikkuvat osat sinne kuitenkin vaihtui eli nokan ratas+yläketju+kiristin+laahaimet, korkeapainepumpun ratas, alempi ketju, kiristin+laahaimet, öljypumpun ketju ja ratas. Kampiakselia en vaihtanut jo lähtökohtaisesti tuon case 2:sen vuoksi. Kun pata ja loppuauto oli kasassa ja kone käynnissä, oli vuorossa seuraava hämmästys: kihinä on tiessään, ja kone käy äärimmäisen siististi eikä karkeudesta ole jälkeäkään. Tätä en olisi uskonut pelkästään osien kunnon perusteella. Toivotaan että äänet ei palaakaan, mutta eipähän tarvitse olla hetkeen huolissaan ketjujen katkeilusta. Luulen kyllä että alkuperäiset hilut olisi kestäneet siellä vielä vaikka kuinka pitkään, mutta ei sen äänen ja epätietoisuuden kanssa oikein olisi pärjännyt.

    Leave a comment:


  • Hakkapeliitta
    replied
    Originally posted by Kese View Post
    Jos miettii ykkössarjan dieselin noutoa saksasta, niin millä tavoin saisi selviteltyä kuuluuko auto tämän kampanjan piiriin, tms. "riskiryhmään"? Eli siis varmuuden siitä, että ongelmien sattuessa kohdalle tehdas tulee vastaan, olettaen että huollot ym kunnossa.
    Suosittelen Premium Selection-takuulla olevan auton valitsemista. Silloin pitäisi olla oma selkä turvattu.

    Leave a comment:


  • -Markus-
    replied
    Taitaa loppuenlopuksi tulla halvemmaksi ottaa suosiolla 530d vaikka löpöä vähän enemmän meneekin..

    Leave a comment:


  • Kese
    replied
    Jos miettii ykkössarjan dieselin noutoa saksasta, niin millä tavoin saisi selviteltyä kuuluuko auto tämän kampanjan piiriin, tms. "riskiryhmään"? Eli siis varmuuden siitä, että ongelmien sattuessa kohdalle tehdas tulee vastaan, olettaen että huollot ym kunnossa.

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Kyllä näissä uusissa edelleen on samaa ongelmaa sitä tiedustelleille. Omaan -13 120d:hen tehtiin uusi jakopää 56tkm kohdalla.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by rizzo View Post
    Eikös ne korjattuna ole kohtuullisen luotettavia?

    Makukysymyksiä, mutta kyllä esim minä ajaisin mieluummin F10 520d:llä kun E60 530d:llä. Just my 2 cents.
    Mielestäni eivät sen luotettavampia kuin ennenkään. Oma valintani olisi kyllä jälkimmäinen auto.

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Kyllä ne parannetut versiotkin ovat heikkoja. Älä sekaannu noihin pikkumoottoreihin (muutenkaan).
    Eikös ne korjattuna ole kohtuullisen luotettavia?

    Makukysymyksiä, mutta kyllä esim minä ajaisin mieluummin F10 520d:llä kun E60 530d:llä. Just my 2 cents.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    nostellaas: luin tuon aloituspostauksen litanian, ja ymmärränkö nyt oikein, että 3/2011 jälkeen valmistetuissa on osat jo parempia eli jakopäitä ei ole enää levinnyt yhtä paljon kuin vanhemmissa?
    Vai onko N47T 3/11-> ihan yhtälailla potentiaalisia hajoamaan?
    Kyllä ne parannetut versiotkin ovat heikkoja. Älä sekaannu noihin pikkumoottoreihin (muutenkaan).

    Leave a comment:


  • Järppä
    replied
    Originally posted by BeamR View Post
    nostellaas: luin tuon aloituspostauksen litanian, ja ymmärränkö nyt oikein, että 3/2011 jälkeen valmistetuissa on osat jo parempia eli jakopäitä ei ole enää levinnyt yhtä paljon kuin vanhemmissa?
    Vai onko N47T 3/11-> ihan yhtälailla potentiaalisia hajoamaan?
    or N47T engine part products from 01.03.2011 and engines already repaired with rails deguidage without reinforcements.

    In case of customer complaint, replace the following parts:

    - 11 31 8 506 652 chain below.
    - 13 52 7 797 906 sprocket for driving the oil pump.
    - 11 31 8 510 014 upper chain.
    - 13 52 8 573 158 guide rail for lower chain.
    - 13 52 8 573 159 rail for timing chain tensioner below.

    On mahdollista ilmeisesti vaikka päivitetty osia mutta tuskin niin pahoja kuin edeltäjänsä.
    Last edited by Järppä; 11-11-2016, 11:07.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    nostellaas: luin tuon aloituspostauksen litanian, ja ymmärränkö nyt oikein, että 3/2011 jälkeen valmistetuissa on osat jo parempia eli jakopäitä ei ole enää levinnyt yhtä paljon kuin vanhemmissa?
    Vai onko N47T 3/11-> ihan yhtälailla potentiaalisia hajoamaan?

    Leave a comment:


  • Manvi
    replied
    Noniin autona siis 320xd 2008, eilen tuli mittariin 150tkm ja tänään aamupäivällä alkoi moottorista kuulua omaan korvaan ylimääräistä kihinää/kihnuntaa ja pahoin pelkään tämän kuuluvan jakopäästä. Ääni tulee ohjaamon puolelle kun kone lämmin ja kierroksia 1500+.

    Voisikohan ääni kuulua esim. apulaitehihnasta? Ensi viikolle aika varattu Tampereen Autokeskukselle, sieltä varmaan selviää asia vähän lisää.

    Sitten tärkein, meneekö mahdollinen jakopääremontti good will hakemuksella? Vuosi takaperin tämä vielä olisi käsittääkseni mennyt (kampanja), auto tuli taloon vasta reilu kuukausi sitten. Kaikki vinkit tervetulleita, kiitos!

    Leave a comment:


  • Jeykey
    replied
    Täällä yksi N47 jakopää (F30) menee vaihtoon ensi viikolla. Mittarissa tällä hetkellä 158 tkm. Auto ollut mulla kesäkuusta asti. Autossa ostettu lisävakuutus, jonka piikkiin homma menee.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Onhan nuo uudemmat myös vähemmän ajettuja toistaiseksi.

    Leave a comment:


  • 4llu-
    replied
    Sanoinkin pääosin? kyllähän niitä ketjuja menee vielä uusistakin, mutta ei läheskään yhtä paljoa kuin vanhemmista pre -09 malleista joissa tuo viallinen kampiakselin ratas sorvasi ketjusta tavaraa pois.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by 4llu- View Post
    :think Eiköhän se hajoaminen pääosin johdu siitä kampuran rattaasta mikä taitaa olla jo päivitetty suurimmassa osassa koneita.
    Eikö täälläkin ole jo useampaan otteeseen tullut ilmi, että noita ketjuja menee edelleen uudemmistakin versioista?

    Leave a comment:

Working...
X