Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miikatee
    Newbiemmer
    • Sep 2017
    • 5
    • Oulu

    N47D20A moottori

    Noniin nythän tämä kävi itsellekki että BMW on pajalla

    Vikahan on löytyny kakkospytystä, on sylinteriputki halki.
    Käytetty suuttimet pöydällä ja 2pytyn suutin reijästä oli tullut ulos jäähdytinneste/moottoriöljy seosta ulos reilusti

    Ja ainoa vaihtoehto korjaukseen oli kuulemma VAIHTOmoottori?

    Eli siis mietin tässä että onko tämä tosiaan aino vaihtoehto?
    Eikö voi tehdä mitään muuta, korjauttaa tätä 2pytyn sylinteriputkea?

    Ja auton mallihan on e61 520d -08

    Last edited by miikatee; 12-09-2017, 22:09.

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      Jos teräksinen putki on halki, niin kyllä on sitten alumiininen lohkokin halki. Ei auta pelkän putken vaihto.


      Comment

      • Cherry
        Newbiemmer
        • Jan 2018
        • 2
        • Helsinki

        Rohinaa moottorin takaa

        Morjes
        Näköjää jakoketju tuli tiensä päähän bmw 320d E91 2008 350tkm N47. Voisiko jengi kertoa liikkeitä, missä kyseisiä huoltoja tehty sopu hintaan kaikki huoltamot ei selvästi tätä suostu tehdä ja hinta haarukka heittelee 2500-5000€.
        Myös näkökohta kiinostaa kannattaako suoraan ostaaa 2500€ esim toinen moottori nettivaraosassa niitäkin pari myynnissä.
        Itse olen finnairin lentokonemekaanikko ja harraste tallista nosturi löytyy sekä teknistä osaamista. Jakohihna tullut kertaalleen autoon vaihdettua, mutta tälläisestä ei kokemusta. Vähän arvon pitäskö itse alkaa tekemään. Moottori nostinta ei löydy joten ainakin sellainen pitäisi ostaa onko ideoita? Moottorit ei mitään tähtitiedettä ole, että varmaan itsekkin onnistuisi. Onko ketjun vaihdossa paljon asioita mitkä vaatii erikoistyökaluja ja niksejä vai meneekö jouhevasti kone ylös ja ketjun perus vaihto?
        BMW 320 E91 2008

        Comment

        • Cherry
          Newbiemmer
          • Jan 2018
          • 2
          • Helsinki

          Kuulin, että kuulemma ylemmän ketjun vaihtoon ei tarvitsisi konetta irrottaa. Pitääkö paikkansa? Alempi ketju ei kuulemma miksikään mene näissä. Pitääkö huhu paikkansa?
          BMW 320 E91 2008

          Comment

          • arben
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1121
            • suomi

            Originally posted by Cherry View Post
            Kuulin, että kuulemma ylemmän ketjun vaihtoon ei tarvitsisi konetta irrottaa. Pitääkö paikkansa? Alempi ketju ei kuulemma miksikään mene näissä. Pitääkö huhu paikkansa?
            Pitää kyllä,itselle näin tehtiin merkkarilla.

            Venymää ei ollut enää kuulemma mutta tämän jälkeen jakopää vasta kahisikin.

            Hintaa muistaakseni ~1300€

            Mutta ikinä ei oikein ole tullut vastaan että kumpia useammin venyy,ylä vai alaketju..
            Last edited by arben; 14-01-2018, 14:02.

            Comment

            • Stroop
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 287
              • Jyväskylä

              Kaikki osat vaihtoon, ei siinä oikein muuten mitään järkeä ole. Laahaimet yksi heikko kohta kun saattavat katketa hakkaavan ketjun vuoksi. Uudet laahaimet vahvistettua mallia. Olen pari noita tehnyt ja voin kertoa että on isotöinen ja työkaluja saa olla melkoinen arsenaali.

              Comment

              • StreetA
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 296
                • ?

                Originally posted by Cherry View Post
                Kuulin, että kuulemma ylemmän ketjun vaihtoon ei tarvitsisi konetta irrottaa. Pitääkö paikkansa? Alempi ketju ei kuulemma miksikään mene näissä. Pitääkö huhu paikkansa?
                Itse tein viimekuussa samanlaiseen autoon koneremppaa ketjun katkeamisen takia, E91 320d vm.2008 ajettu 358tkm.
                Ja nimenomaan alempi ketju oli poikki, ihan turhaa hommaa vaihtaa vain ylempää ketjua tai pelkkää kiristintä vaihdella, kaikki vain kerralla uusiksi.

                Ebaysta ostat lukitus/ajoitus sarjan, mitään muita erikoistyökaluja ei tarvitse.
                Muutaman päivän homma kun käyttää koneen pois ja taas ajossa..

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  Onhan se hieman itsensä kiusaamista jos vaihtaa pelkän yläketjun. Jakopäässä on kuitenkin kymmenisen muuta yhtä kriittistä osaa jotka sitten jäävät vaihtamatta. Työn osuus tässä remontissa on huomattavan suuri verrattuna osiin. Osatkin voi mielestäni hankkia hyvin pitkälti Febin paketeissa koska sisältä löytyy iwiksen tekeleitä joista on alkuperäiset osanumerot hiottu pois. Kun kerran avaa, niin kaikki uusiks. Yläketju, alaketju, öp-ketju, neljä laahainta, nokkakepin ratas, korkeapainepumpun ratas, öp-ratas, pultit, ohjainten tapit, kiristäjä, takastefa, öljypohjan tiiviste, timing casen tiiviste ja suuttimien tiivisteet. 350tkm ajettuun tuskin on huono idea laittaa samalla vaivalla uusi vauhtipyörä ja kytkin.

                  Ensikertalainen ei hommaa kahteen päivään tee jollei päivän pituus ole 15 tuntia. Kolme päivää näihin varataan ja ilman ongelma ammattilainen kahteen päivään tämän tekee. Silloin ei toki pitkiä kahvitaukoja pidetä.
                  Last edited by Doni; 16-01-2018, 21:34.
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 287
                    • Jyväskylä

                    Doni tiivisti kokonaisuuden aika tarkkaan. Itse lisäisin vielä öljypohjan ja timing casen tiivisteet, sekä suuttimien tiivisteet koska siuttimetkin pitää käyttää irti.

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2842
                      • Kyrsälä

                      Originally posted by Stroop View Post
                      Doni tiivisti kokonaisuuden aika tarkkaan. Itse lisäisin vielä öljypohjan ja timing casen tiivisteet, sekä suuttimien tiivisteet koska siuttimetkin pitää käyttää irti.
                      Lisäsin listaan, olin unohtanut. Lisäksi vaikka vielä vaihdelaatikon siirtäjän stefa koska se vuotaa aina. Ja samaan hengenvetoon paremman tuntuman saavuttamiseksi vaihdekepin puslat.
                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • Palosella
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2012
                        • 84
                        • Hyvinkää

                        Mites kun naapuri kertoi tossa, että kampiakselin ratas on noissa yhtä puuta kampuran kanssa, eli kampurakin täytyisi vaihtaa samalla?

                        Samalla naapurilla muuten oli kestotesti menossa e91 320d kanssa. N47D20C kone siinä niin 390tkm kohdilla katkesi jompi kumpi ketju Sitä ennen konetta ei avattu.
                        e91 325dA -08
                        ex. e46 320dA touring -02

                        Comment

                        • racing02
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 2043
                          • Riihimäki

                          Originally posted by Palosella View Post
                          Mites kun naapuri kertoi tossa, että kampiakselin ratas on noissa yhtä puuta kampuran kanssa, eli kampurakin täytyisi vaihtaa samalla?
                          Mitä nyt aihetta viimeaikoina opiskellut niin näissä viimeisimmissä C-versioissa on kampuran ratas ok eikä sitä tarvitse vaihtaa. Aiemmissa A, B? -version koneissa kampura tosiaan pitäisi vaihtaa joten niissä homma on astetta haastavampi, ja tuplasti kalliimpi.

                          Comment

                          • Stroop
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 287
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by arben View Post
                            Pitää kyllä,itselle näin tehtiin merkkarilla.

                            Venymää ei ollut enää kuulemma mutta tämän jälkeen jakopää vasta kahisikin.

                            Hintaa muistaakseni ~1300€

                            Mutta ikinä ei oikein ole tullut vastaan että kumpia useammin venyy,ylä vai alaketju..
                            Harmittaa vähän lukea että olet maksanut (?) 1300€ jakopäärempasta jossa vaihdettu vain yläketju ja sen jälkeen kahinaa vasta löytyikin? Ääni tulee todennäköisesti korkeapainepumpun rattaalta joka olisi pitänyt vaihtaa kuten kaikki muutkin osat jakopäähän jotta siinä olisi ollut jotain mieltä. Tuohon hintaan kun olisi laittanut 200-300€ lisää niin joku olisi tehnyt tuon täydellisenä, tosin ilman mitään "virallisia" merkintöjä huoltokirjaan. On tietysti totta että isommilla markkinoilla merkkiliikkeen todistus jakopään rempasta auttaa kovasti, mutta tuollaiselle yläketjun vaihdolle ei voi laskea oikein mitään lisäarvoa keston suhteen. Ehkäpä jopa päinvastoin, eritahtiin kuluneet vanha kp-pumpun ratas ja uusi ketju syövät toisensa vielä nopeammin. Kirjoituksesta päätellen sinulla ei kyseistä autoa enää ole joten varmaankin jo se ja sama.

                            Comment

                            • arben
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2011
                              • 1121
                              • suomi

                              Originally posted by Stroop View Post
                              Harmittaa vähän lukea että olet maksanut (?) 1300€ jakopäärempasta jossa vaihdettu vain yläketju ja sen jälkeen kahinaa vasta löytyikin? Ääni tulee todennäköisesti korkeapainepumpun rattaalta joka olisi pitänyt vaihtaa kuten kaikki muutkin osat jakopäähän jotta siinä olisi ollut jotain mieltä. Tuohon hintaan kun olisi laittanut 200-300€ lisää niin joku olisi tehnyt tuon täydellisenä, tosin ilman mitään "virallisia" merkintöjä huoltokirjaan. On tietysti totta että isommilla markkinoilla merkkiliikkeen todistus jakopään rempasta auttaa kovasti, mutta tuollaiselle yläketjun vaihdolle ei voi laskea oikein mitään lisäarvoa keston suhteen. Ehkäpä jopa päinvastoin, eritahtiin kuluneet vanha kp-pumpun ratas ja uusi ketju syövät toisensa vielä nopeammin. Kirjoituksesta päätellen sinulla ei kyseistä autoa enää ole joten varmaankin jo se ja sama.
                              Tässähän ongelma oli että autoliike oli maksajana suurimmaksi osaksi,tämän takia jouduin sen sinne viemään jotta he mittaavat venymän yms.

                              Merkkari ei enempää ”suostunut” tekemään koska heidän mukaansa se oli ehjä vaikka kahisi kohtalaisen reippaasti.
                              Last edited by arben; 24-01-2018, 11:31.

                              Comment

                              • Stroop
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 287
                                • Jyväskylä

                                No eipä siinä silloin ole ollut paljon valinnan varaa. Noihin venymien mittauksiinkin suhtaudun melkoisella varauksella; pari olen noita tehnyt ja kummassakaan tapauksessa en löytänyt yhdestäkään ketjusta oikeastaan minkäänlaista väljää, mutta meteli oli molemmissa tapauksissa melkoinen. Ekassa kahina oli sitä luokkaa ettei sillä oikein hirvinnyt edes ajaa enää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎