Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Vilperi-
    Newbiemmer
    • Apr 2011
    • 23
    • Savonranta

    Mites tommosesta M40B16 moottorista saa jakopään kohdalleen? Ei ainekaa mitää merkkejä näkyny tuossa olevan...

    Nimimerkillä purettuna jakopää, enkä älynny merkkejä tehä purkuvaiheessa...

    Comment

    • Aosod
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 39
      • kerava

      Originally posted by jr66 View Post
      Mihin koneeseen ?
      m40b18 koneeseen tulossa

      Comment

      • andhu
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 535
        • vihti

        Originally posted by -Vilperi- View Post
        Mites tommosesta M40B16 moottorista saa jakopään kohdalleen? Ei ainekaa mitää merkkejä näkyny tuossa olevan...

        Nimimerkillä purettuna jakopää, enkä älynny merkkejä tehä purkuvaiheessa...
        Eipä siinä varsinaisia merkkejä olekkaan.

        Pyöritä kampiakseli ykk asentoon ja etsi startin alapuolelta tulppa (josta menee reikä vaihdelaatikkoon päin) ja työnnä reikään 8mm tappi, varmista että kampiakseli lukittui paikalleen.

        Irroita venttiilikoppa ja pyöritä nokka akseli niin että nokkka akselin 1.syl kohdalla oleva neliö on kannen kanssa tasan ja niin että 1.syl nokat osoittavat ylöspäin.

        Hihnaa laittaessa tarpeen mukaan löysää nokkapyörä ja säädä niin että hampaat osuvat kohdalleen ja hihnan "löysät" jäävät kiritäjän puolelle.
        E30 316 Turbo

        Comment

        • -Vilperi-
          Newbiemmer
          • Apr 2011
          • 23
          • Savonranta

          Originally posted by andhu View Post
          Eipä siinä varsinaisia merkkejä olekkaan.

          Pyöritä kampiakseli ykk asentoon ja etsi startin alapuolelta tulppa (josta menee reikä vaihdelaatikkoon päin) ja työnnä reikään 8mm tappi, varmista että kampiakseli lukittui paikalleen.

          Irroita venttiilikoppa ja pyöritä nokka akseli niin että nokkka akselin 1.syl kohdalla oleva neliö on kannen kanssa tasan ja niin että 1.syl nokat osoittavat ylöspäin.

          Hihnaa laittaessa tarpeen mukaan löysää nokkapyörä ja säädä niin että hampaat osuvat kohdalleen ja hihnan "löysät" jäävät kiritäjän puolelle.

          Joo eiköhä näillä ohjeilla selvitä, kiitoksia!

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by andhu View Post
            Eipä siinä varsinaisia merkkejä olekkaan.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • andhu
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 535
              • vihti

              Oikeassa olet, mutta eipä tuosta merkistä ole paljoakaan iloa, jos joutuu nokkapyörää säätämään, niinkuin yleensä joutuukin jos haluaa jaon oikeasti kohdalleen. Ja kuka tietää että onko jo etukäteen nokkapyörää säädetty? Sen takia itse luotan enemmin 8mm tappiin ja nokka akselin asentoon.
              E30 316 Turbo

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Kaikki mitä minä olen nähnyt on varustettu nokka-akselin lovella ja nokkapyörän pykälällä joka siihen tapaa. Mutta en mä kaikkia ole nähnuäytkään.

                Miten sä säädät ajoitusta M40-moottorissa?:think
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Aosod
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2015
                  • 39
                  • kerava

                  kerta nyt puhetta m40 jaosta niin miten laitatte ton nokkapyöränä just oikeen kun siinähän on se välys elikkä kääntyy vähäsen myötä- ja vastapäivään. Vai meneekö vaan tollein että nokka-akseli oikeeseen asentoon ja se tappi sinne alas ja sitten vaan toi pyörä tohon merkin kohalle ja hihna kiinni ?

                  Comment

                  • Juutzo
                    Newbiemmer
                    • Oct 2012
                    • 18
                    • Keski-Suomi

                    Mikäköhän olis kivuttomin keino saaha vetari irti, kun joku valopää on menny hitsaamaan sen mutterin siihen kiinni? :think Tarpeeks isolla poralla poraa sen pään paskaks ja hakkaa pois? Siinä ei sitä työskentelytilaa ole niin mahottomasti kummiskaan... Uus vetari löytyy kyllä.

                    Comment

                    • Eepo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 5388
                      • Tampere

                      Originally posted by Aosod View Post
                      kerta nyt puhetta m40 jaosta niin miten laitatte ton nokkapyöränä just oikeen kun siinähän on se välys elikkä kääntyy vähäsen myötä- ja vastapäivään. Vai meneekö vaan tollein että nokka-akseli oikeeseen asentoon ja se tappi sinne alas ja sitten vaan toi pyörä tohon merkin kohalle ja hihna kiinni ?
                      meni kaikki 3sekuntia kun löin googleen "M40 timing"
                      -Harley Davidson Sportster - 89-
                      -Harley Davidson softail -89-
                      -Suzuki PV50 -86-

                      Comment

                      • andhu
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 535
                        • vihti

                        Originally posted by Aosod View Post
                        kerta nyt puhetta m40 jaosta niin miten laitatte ton nokkapyöränä just oikeen kun siinähän on se välys elikkä kääntyy vähäsen myötä- ja vastapäivään. Vai meneekö vaan tollein että nokka-akseli oikeeseen asentoon ja se tappi sinne alas ja sitten vaan toi pyörä tohon merkin kohalle ja hihna kiinni ?
                        Nokka akseli oikeeseen kohtaan, tappi vauhtipyörään ja hihnapyörän kiristät kohtaan missä saat hihnan löysät kiristimen puolelle.
                        E30 316 Turbo

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Juutzo View Post
                          Mikäköhän olis kivuttomin keino saaha vetari irti, kun joku valopää on menny hitsaamaan sen mutterin siihen kiinni? :think Tarpeeks isolla poralla poraa sen pään paskaks ja hakkaa pois? Siinä ei sitä työskentelytilaa ole niin mahottomasti kummiskaan... Uus vetari löytyy kyllä.
                          No onko se hitsattu ympäriasti?
                          lähtisin koittamaan hioa nauhahiomakoneella ja/tai käpyterällä hitsit veke. Vaikee sanoo miten toimiva idea kun ei oo näkemässä työmaata..
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Juutzo
                            Newbiemmer
                            • Oct 2012
                            • 18
                            • Keski-Suomi

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            No onko se hitsattu ympäriasti?
                            lähtisin koittamaan hioa nauhahiomakoneella ja/tai käpyterällä hitsit veke. Vaikee sanoo miten toimiva idea kun ei oo näkemässä työmaata..
                            Joo kyllä se on iha kunno limpiks hitsattu siitä päästä.. Mahtuskohan isolla lentävällä vetämään napan takaa poikki, jos hommaa uuden navankin?:think Prkl että tulee laakerirempalle hintaa...

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Niin että ei kannata yrittää jäystää veke sitä hitsiä? Mistä sen tietää, voi irrota helpollakin jos joku on vetäny pienellä virralla kökköä rasvasten osien päälle. En nyt ekana alkas laikkaamaan vetoniveltä paskaks.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Juutzo
                                Newbiemmer
                                • Oct 2012
                                • 18
                                • Keski-Suomi

                                Niin siitä on se mutteri nylpätty paskaks ja sen päälle on sitte veetty kunnon kerros kemppiliimaa. Voi olla aika työmaa ruveta sitä hitsausta siitä jyystämään, vähän näytti sille ainakin. Vetaria ei tarvii säästellä ollenkaan, kun hommasin uuden sillon kun huomasin että joku idiootti on menny sen hitsaamaan sinne...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎