Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 alusta uusiksi, 5x120, kynätolpat, isot jarrut....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    E30 alusta uusiksi, 5x120, kynätolpat, isot jarrut....

    Viime yönä jäi askarruttamaan tämä ko. asia joka on askarruttanut jo hetken ja jostain syystä eipä ole tullut sitten saatua selvyyttä.

    fizz:hän noita sorvautti, tai ainakin hänen piti sorvauttaa noita E30:n napoja 5x120 jaolle vai miten se nyt olikaan.

    Mutta kysymys kuuluu että MAHTUUKO E30:n napaan 5x120 jako, reijät täyttämällä ja uudet tekemällä. (ei oo irto napaa tässä käsillä.)

    Laillisuus seikoille pyllistän, niitä ei tarvi jeesustella.
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2


    Tarkemmin tässä yhteydessä ketjua lukematta, muistelisin että E30 navan ulkohalkaisija olisi ollut juuri tuon 120mm tai ainakin liian lähellä sitä.

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      Tuossa taidettiin lopus todeta et menee liian vähälle materiili takanaois mut kaverilla kyllä on 325 e30 takanavoissa 5x120 jako jonka alajärveläinen koneistaja on tehny, samassa autossa on m3 e30 etutolpat.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #4
        Originally posted by petteriu
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=20109

        Tarkemmin tässä yhteydessä ketjua lukematta, muistelisin että E30 navan ulkohalkaisija olisi ollut juuri tuon 120mm tai ainakin liian lähellä sitä.

        Petteri
        Tuo on tullut katsottua kyllä, kiitos vain.

        Hmm.. taitanee sitten olla helpoin teettää 4x100 adapterit jotka leivotaan kiinni orkkis napaan pulteilla ja niissä sitten 5x120 jatko. Tarvinnee keskustella asiasta sorvarin kanssa. Esim 20mm-25mm välipalan kanssa ET asettuisi sinne uuden kolmisatkun luokkaan jolloin sais ihan ok vanteita alle..

        Ajattelin vain että orkkisnapaan tehtynä tuo 5x120 olisi ns. varmempi ratkaisu, mutta tutkitaan ja hutkitaan.

        Tietty jos E30 M3 tolpat tai E36:n M3:n hiluja sattuu eteen tulemaan sopivaan hintaan niin eihän niiden laittaminenkaan iso ongelma ole, vähän riippuu tulevaisuuden parista pienestä projektista konehuoneen suhteen (ei tehoa ilman jarruja, ja tuo 5x120 auttais siinäkin..).
        Last edited by mukko; 08-03-2005, 08:32.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • 02tii
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 91

          #5
          5*100 -> 5*120

          Moi,

          onnistuskohan alkuperäiseen napaan tehdä 5*100 jako,
          siitähän olisi sitten helppo adapterilla muuttaa 5*120 jakoon.

          Tässäkin tapauksessa varmaan joutuu yhden reijän hitsaamaan,
          mutta laipan materiaali pitäisi riittää tuolle 5'*100 jaolle.

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #6
            Originally posted by 02tii
            Moi,

            onnistuskohan alkuperäiseen napaan tehdä 5*100 jako,
            siitähän olisi sitten helppo adapterilla muuttaa 5*120 jakoon.

            Tässäkin tapauksessa varmaan joutuu yhden reijän hitsaamaan,
            mutta laipan materiaali pitäisi riittää tuolle 5'*100 jaolle.
            No näin hätäsesti aatellen jos materiaali ei riitä 5x120 jaolle niin 5x100 sen on 'pakko riittää'.

            Tarkoitus oli että orkkisjako tukitaan kokonaan, eli reijät umpeen ja uudet tilalle. Joten sitenhän kyllä tuo 5x100 jako varmasti onnistuisi jos kehällä riittää varaa työstää.

            Tietty jos jollain on lahjoittaa napa (fyysisesti ehjä mutta kierteet jne saa olla paskat.. toki tietty pelkät mitatkin navasta riittää )

            5x120 ois sinänsä ok, enkä haluaisi muutakaan jakoa, jarrujen päivityksen osalta. Mutta ei tässä hevoooosen selässä olla.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • f1zz
              GTi:stä tuttu
              • Sep 2003
              • 1469
              • Veikkola

              #7
              Elieli:

              Etunapa on halkasijaltaan 120mm eli mahdoton toteuttaa 5x120, sitä ei myöskään saa irti ehjänä jotta siihen hitsaisi uuden "kehän", jotuen kiinteästä laakerista.

              Itse ostin koko e36 etuakseliston hintaan parisataa ja epäkeskopuslat ~70€ uutekilta. Iskarimuutoksia joutuu tekemään mutta tekijälle ei mikään ongelma.

              Takana navan halkasija on 139mm ja 120 jaolla reunoille jäisi 3.5mm tavaraa = voisi toimia mutta napa on sorvattu ohuemmaksi reunoilta = ei onnistu.
              Sääntönä teräksessä että kierteen syvyys on oltava 0.8 kertaa sama kuin kierteen nimellishalkasija, eli n 9.5mm. ja napa on ulkokehältään alle 4mm.

              Itse teen näin. Takanapa pois, sorvissa kehä pois, uusi kehä hitsataan (luokkahitsarilla) kiinni. ja sitten napa vedetään suoraksi ja porataan 5x120. Tämä mahtuu orginal rumpuun ja vanhan levyn voi modata sopivaksi.

              Minuun voi ottaa yhteyttä tässäkin asiassa vaikka privana jos kevään mittaan parit sarjat valmistuisi.

              Comment

              • mukko
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 5965
                • Uleåborg

                #8
                Originally posted by f1zz
                Elieli:

                Etunapa on halkasijaltaan 120mm eli mahdoton toteuttaa 5x120, sitä ei myöskään saa irti ehjänä jotta siihen hitsaisi uuden "kehän", jotuen kiinteästä laakerista.

                Itse ostin koko e36 etuakseliston hintaan parisataa ja epäkeskopuslat ~70€ uutekilta. Iskarimuutoksia joutuu tekemään mutta tekijälle ei mikään ongelma.

                Takana navan halkasija on 139mm ja 120 jaolla reunoille jäisi 3.5mm tavaraa = voisi toimia mutta napa on sorvattu ohuemmaksi reunoilta = ei onnistu.
                Sääntönä teräksessä että kierteen syvyys on oltava 0.8 kertaa sama kuin kierteen nimellishalkasija, eli n 9.5mm. ja napa on ulkokehältään alle 4mm.

                Itse teen näin. Takanapa pois, sorvissa kehä pois, uusi kehä hitsataan (luokkahitsarilla) kiinni. ja sitten napa vedetään suoraksi ja porataan 5x120. Tämä mahtuu orginal rumpuun ja vanhan levyn voi modata sopivaksi.

                Minuun voi ottaa yhteyttä tässäkin asiassa vaikka privana jos kevään mittaan parit sarjat valmistuisi.

                Luokkahitsareita on suku täys ja sorvari on kivenheiton päässä tästäkin paikasta missä nyt istun

                Mutta se asia on nyt selvä ettei etunapoihin, eikä takasiinkaan, kannata koittaa edes tehdä suoraan tuota 5x120 jakoa. Eli modaamiseksi menee, ellei sitten vaihtele akselistoja E36:n 5x120:een. Eiköhän tuommoinenkin homma onnistuisi kun vähän suunnittelee ja miettii toteutusta.
                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2836
                  • Kyrsälä

                  #9
                  E30 alusta uusiksi, 5x120, kynätolpat, isot jarrut....

                  Tämän pähkäily on vielä hieman ennenaikasta, mutta ei voi jättää pähkäilemättä. Eli tuohon V8 projektiin pitäisi samalla laittaa uusi alusta.

                  E36 tolppien sopivuus E30:een on todella ristiriitaista. Suomessa kaikki puhuu, että ei onnistu koska renkaankulmat on niin metässä sen jälkeen. Saksassa ja veden toisella puolella niitä on rakennettu.

                  Mielessä on ollut, E30M3 takalevyt ja navat taakse. 282mm levy ja 5x120 napa. Menee suoraan E30 325i:n vakionapojen tilalle. E30M3 ja toisissa E32:ssa on samat jarrusatulat, joten ne menee kans ihan ruuvaamalla 325i:hin ja löytyy käytettynä. Navat maksaa uutena 100eur/kpl + laakeri. Tämä muutos on varmasti helpoin ja ei ole hirveän kallis ratkasu takajarruille.

                  Etupää tuottaa ongelmia...ja paljon. Yksi ratkaisu olisi E30M3 tolpat, navat, E36 M3 315mm levyt ja vaikka E34 M5:n puristimet. Navat maksavat ~260eur/kpl sis.laakerin koska laakeri ei ole vaihdettava. Levyt maksaa mitä maksaa, mutta E30M3 tolpat maksaa uutena 480eur/kpl + raidepäänkiinnike 140eur/kpl. Eli pelkkiin tolppiin ilman mitään iskareita tai jousia menisi 1240eur. Navat päälle niin oltais jo 1760eur hinnassa siihen vielä hyvät kynät ja jouset niin 2500eur paukkuu. Se on hiukan suolaista. E30M3 tolppia ei todellakaan kasva joka puussa käytettyinä. Tässä pari kuukautta kohta metsästäny ja ei ole vielä yksiäkään tullut vastaan.

                  Itselläni ei ole sen tarkempaa tietoa mitä noihin E30:iin on vaihdettu joissa on E36 etupää. Ainakin joutuu laittaa alatukivarteen epäkeskoisen takakumin, niin että rengas ei jää liian taakse. Mutta mitä muuta kaikke pitää vaihtaa? Näitä osia voisi löytää helpommin kun noita E30M3 tolppia. Olisiko jollain nyt tietoa mitä pitää laittaa että saa toimivan ratkaisun? Jos kulmat menee metsään, niin aina voi laittaa esim. groundcontrollin säädettävän yläpään.

                  Jatkan nyt itsekkin metsästämistä tuon tiedon kanssa. Ajattelin laittaa viestiä AKG-Motorsportille joka on jo kertonu että heillä on E36 M3 front suspension niiden E30:ssä. Laitan tänne sitten päivitystä jos sieltä jotain selviää. Mutta täällä on paljon tietävää porukkaa, että ehkä se oikea ratkaisu tulee täältäkin.
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • nut
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1613
                    • Vaasa/Kauhajoki

                    #10
                    Originally posted by Doni
                    E36 tolppien sopivuus E30:een on todella ristiriitaista. Suomessa kaikki puhuu, että ei onnistu koska renkaankulmat on niin metässä sen jälkeen. Saksassa ja veden toisella puolella niitä on rakennettu.
                    http://www.behindmatrix.com/e30/foto...145/f01145.htm Varmaan tuon sivun tiedätkin, tuossahan on lykätty E36 hilppeet eteen, tukivartta taivuttamalla / käyttämällä m3 3.2:en tukivartta oli tuossa tuota pyörän asentoa säädetty paremmaksi.
                    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                    Comment

                    • mortimer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1079
                      • Satulinna kaukomaan

                      #11
                      takajarrupuristin on todellakin sama E32-mallissa mutta kiinnikerauta on erilainen. ETK tarjoaa saksanhinnaksi kiinnikkeille lähes 200€ parilta.

                      E36 tolppien cambereita on korjailtu jollain prikoilla ylimmän olka-akselin/tolpan kiinnikkeen alla.

                      jostain muistaisin lukeneeni että E28 napa sopii E30M3 mutta ABS-jutut ei täsmää tuossa sovituksessa.
                      Last edited by mortimer; 20-04-2005, 20:34.

                      i3S -20
                      E30M3 slotcar 1:32
                      XKE FHC 1971
                      Mgb Gt -66
                      T6 -19
                      E91 -08

                      Comment

                      • petteriu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1164
                        • Pori

                        #12
                        Helpoimmalla varmaan pääsisi noilla E30 M3 osilla, mutta lienee myös arvokkain.
                        Itsellä E30 rakenteilla E36 325i ja E36 323Ti osilla. Etupää on nyt asennettu väliaikaisesti paikoilleen poraamalla E36 laakeriin uudet kiinnitysreiät E30 jaolle, mutta Powerflexin epäkeskopuslillakin (PFF5-303) etupyörä jää liian taakse vakiotukivarsilla. Tuo yläpään ratkaisu ei ole paras mahdollinen, mutta sillä lähdetään liikkeelle. Uudet E36 M3 3,2 tukivarret ~200EUR/kpl, mutta vielä hakusessa edullisempi ratkaisu.

                        Ja ylimääräisenä löytyisi E36 325i etunavat jarruineen...

                        Petteri
                        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2067
                          • Banshee - Jyväskylä

                          #13
                          E30 M3 palikat alkavat olla kiven alla, joten ehkä tuo teidän polku on "paras juosta". Tzemppiä
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2836
                            • Kyrsälä

                            #14
                            Originally posted by petteriu
                            Helpoimmalla varmaan pääsisi noilla E30 M3 osilla, mutta lienee myös arvokkain.
                            Itsellä E30 rakenteilla E36 325i ja E36 323Ti osilla. Etupää on nyt asennettu väliaikaisesti paikoilleen poraamalla E36 laakeriin uudet kiinnitysreiät E30 jaolle, mutta Powerflexin epäkeskopuslillakin (PFF5-303) etupyörä jää liian taakse vakiotukivarsilla. Tuo yläpään ratkaisu ei ole paras mahdollinen, mutta sillä lähdetään liikkeelle. Uudet E36 M3 3,2 tukivarret ~200EUR/kpl, mutta vielä hakusessa edullisempi ratkaisu.

                            Ja ylimääräisenä löytyisi E36 325i etunavat jarruineen...

                            Petteri
                            Ne E30 M3 osat on kyllä niin suolaiset eteen. Taakse ne varmaan laitan.

                            Mitä jos porais E30 etupäähän uudet reijät E36 laakerin mukaan? Miten esim E36 325i:n navat eroaa 3.2L M3:n navoista? Käykö E36 napa E30 tukivarteen?

                            Nuo 3.2L M3:n alatukivarret on aika suolaiset ja ne on kans sellaiset että ei ihan joka puussa kasva käytettyjä. Mutta jos ei löydy, niin sit on pakko laittaa vaan uudet. Jos ei löydy halvempi ratkaisu.
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • f1zz
                              GTi:stä tuttu
                              • Sep 2003
                              • 1469
                              • Veikkola

                              #15
                              Sama projekti täällä, edessä. Ratkaisin sen näin:

                              e36 etusälät kaikki ~200€
                              epäkeskopusla oli tosiaan turhaostos -80€
                              yläpäähän tarvitsee juuri tuollaisen säädettävän uniball systeemin (80€ tai tekee itse ~30€) tai sitten modaa e30 yläpään e36 iskariin ja kairaa yläpään reijät soikeaksi.
                              tukivartta voi käyttää e36 3.2 m3:sta, mutta ne maksaa! e36 m3 ja 325 navat ei pitäisi erota mitenkään, eikä vaikuta pyörän asentoon.

                              Itse tein näin. sorvista pusla joka on 20mm sisäreijällä ja 28mm ulkohalkasijalla, tämän päälle putki 2mm seinällä, johon hitsaa vinosti paksun lattaraudan kuten alkuperäisessäkin lollipop kiinnikkeessä. Näin tukivarren kiinnityspistettä saa siirrettyä lähemmäs runkopalkkia ilman että tukivarren takaosaa pitäisi laskea alaspäin. Kestävyydestä: alkuperäinen kumipusla on valettu 20mm ~2mm seinällä olevaan putkeen. miksi tämä omani ei kestäisi?

                              Tästä otin mallia



                              Sitten olisi vielä pelimiehen ratkaisu, korvata takapää joko uniballilla tai tehdä kokonaan uudet tukivarret uniballeilla. Tämä vaan ei taida mennä leimasta.
                              Last edited by f1zz; 21-04-2005, 10:59.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎