Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 alusta uusiksi, 5x120, kynätolpat, isot jarrut....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timpa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 257
    • Akaa

    #91
    Aihe kiinnostais kovasti jos joku olis saanu jo kunnollisen ja kohtuu hintasen rakennelman tehtyä
    speed limits are for pussies

    Comment

    • S.Kaulaote
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1579
      • Woikkaalla

      #92
      Ja vaikka jos E21 olis toteutettu jotaa vastaavaa ni vinkit olis poikaa! Alkaa kohtapuoleen olee ajankohtaista..
      Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

      -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
      -Mitsubishi "runkkari"

      Comment

      • oivabmw
        Newbiemmer
        • Jan 2009
        • 6
        • helsinki

        #93
        e30 5 pulttiseksi?

        Eli pitäisi saada e30 takapää 5-pulttiseksi??? Keulaan laitoin jo e36 osat jolla tuli keula 5-pulttiseksi. Nyt pitäisi saada takapää vielä.

        Auto on alunperin e30 316i eli rummut takana.

        Kuulemma 325 taka-napojen tilalle menee suoraan e30 M3:sen navat jolloin takapäästä tulisi 5 pulttinen.

        Onko kenelläkään kokemusta/tietoa asiasta mitä pitäisi tehdä???

        Comment

        • edemcustom
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 464
          • Turku Finland

          #94
          Originally posted by oivabmw View Post
          Eli pitäisi saada e30 takapää 5-pulttiseksi??? Keulaan laitoin jo e36 osat jolla tuli keula 5-pulttiseksi. Nyt pitäisi saada takapää vielä.

          Auto on alunperin e30 316i eli rummut takana.

          Kuulemma 325 taka-napojen tilalle menee suoraan e30 M3:sen navat jolloin takapäästä tulisi 5 pulttinen.

          Onko kenelläkään kokemusta/tietoa asiasta mitä pitäisi tehdä???
          searchia kun käyttää niin löytää aiheesta lisää! tossa muutama linkki



          /// M G30 530e

          /// M E30 325i

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9041
            • Iisalmi

            #95
            Siinä on varmaan kysymys, että haluaako käyttää 325 levyjä, joihin porattu 5x120 jako ja siirtää sitten mahdollisesti satulaa jollain rikkapatentilla vai laittaako m3 levyn ja satulan. Ota myös huomioon, että E36 etupäällä jotkin 30-40 ET:n vanteet on sopivat. M3 takapäällä ET pysyy about samana, vai tuliko 5mm ulospäin. Mut tarviit joka tapauksessa vanteet, joissa ET edessä 30-40 kun takana 10-20. Tämähän toki mahdollistaa överimmän lipin taakse.
            E39 ja E91

            Comment

            • Jukka81
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 1176

              #96
              Jos pelkät E36:sen etunavat vaihdettu E30:n omiin tolppiin, niin ei tule kuin n.5mm ulommaksi vrt. orkkis.
              -E30 325i M-TechII Turbo
              -E39 528iA M-Sport
              -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #97
                Originally posted by Jukka81 View Post
                Jos pelkät E36:sen etunavat vaihdettu E30:n omiin tolppiin, niin ei tule kuin n.5mm ulommaksi vrt. orkkis.
                mulla siirtyy 3mm kun navan takareuna voidaan pitää samassa linjassa
                (tämä mitta riippuu tietenkin holkkien mallista)
                takaa sen 5mm noilla m3 navoilla
                per puoli

                eli noin suuriin et muutoksiin ei tarvitse ryhtyä
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • EGoman
                  BTCF Member
                  • Mar 2006
                  • 5102
                  • Ylivieska

                  #98
                  ABS kysymys. e36:sen tarvikemallin navoissa absin kehä tuntuu olevan vain joku peltilevy joka on prässätty hampaille. Kasasin tolpan holkilla ja navalla niin tottakai se abs anturi naputtaa kehää vastaan. Onko tässä mitään oikotietä onneen muuta kuin ottaa napa irti ja sorvata kehää pienemmäksi ja toivoa että pinta ei mene puhki vai voiko esim anturia kaventaa?
                  "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                  Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                  ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    #99
                    Originally posted by EGoman View Post
                    ABS kysymys. e36:sen tarvikemallin navoissa absin kehä tuntuu olevan vain joku peltilevy joka on prässätty hampaille. Kasasin tolpan holkilla ja navalla niin tottakai se abs anturi naputtaa kehää vastaan. Onko tässä mitään oikotietä onneen muuta kuin ottaa napa irti ja sorvata kehää pienemmäksi ja toivoa että pinta ei mene puhki vai voiko esim anturia kaventaa?
                    se pelti menee heti puhki jos siitä koittaa ottaa pois, pitää kuitenkin ottaa about milli halkaisijalta
                    oikotie onneen on hommata jotkut käytetyt orkkis navat ja nypätä niistä kehät joista sorvaa vähän pois

                    minkä mesen levyt sulla on
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by EGoman View Post
                      ABS kysymys. e36:sen tarvikemallin navoissa absin kehä tuntuu olevan vain joku peltilevy joka on prässätty hampaille. Kasasin tolpan holkilla ja navalla niin tottakai se abs anturi naputtaa kehää vastaan. Onko tässä mitään oikotietä onneen muuta kuin ottaa napa irti ja sorvata kehää pienemmäksi ja toivoa että pinta ei mene puhki vai voiko esim anturia kaventaa?
                      se pelti menee heti puhki kun se on prässätty, pitää kuitenkin ottaa about niistä pois 0.5mm
                      oikotie onneen on hommata jotkut käytetyt orkkis navat ja nypätä niistä kehät joista sorvaa vähän pois

                      minkä mesen levyt sulla on
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • EGoman
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 5102
                        • Ylivieska

                        Originally posted by Tonton View Post
                        se pelti menee heti puhki kun se on prässätty, pitää kuitenkin ottaa about niistä pois 0.5mm
                        oikotie onneen on hommata jotkut käytetyt orkkis navat ja nypätä niistä kehät joista sorvaa vähän pois

                        minkä mesen levyt sulla on
                        *le fuck* eikai sitä nyt käytettyjä osia voi ostaa onkohan marmorin navat samaa paskaa kuin tarvike?

                        300x28mm ja 47mm korkeat, oisko ollu jostaki sl mesestä, en muista.
                        sorvissa sipastu levystä pari mm per puoli että mahtuu satulaan.

                        Last edited by EGoman; 29-01-2013, 20:01.
                        "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                        Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                        ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by EGoman View Post
                          *le fuck* eikai sitä nyt käytettyjä osia voi ostaa onkohan marmorin navat samaa paskaa kuin tarvike?

                          300x28mm ja 47mm korkeat, oisko ollu jostaki sl mesestä, en muista.
                          sorvissa sipastu levystä pari mm per puoli että mahtuu satulaan.

                          http://egoman.ylivieska.org/voorumi/jarrukii.jpg
                          no ei kai niiden kehien takia uusia napoja kannata ostaa:think

                          ulosvetäjällä kehä pois ja tasaisesti naputtelemalla uusien napojen päälle
                          ja ö vót
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • EGoman
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 5102
                            • Ylivieska

                            Originally posted by Tonton View Post
                            no ei kai niiden kehien takia uusia napoja kannata ostaa:think

                            ulosvetäjällä kehä pois ja tasaisesti naputtelemalla uusien napojen päälle
                            ja ö vót
                            joo pyörittelin just napaa kädessä ja kyllä tuohon varmaan ulosvetäjän saa äsvättyä jotenki :think
                            "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                            Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                            ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              Originally posted by EGoman View Post
                              joo pyörittelin just napaa kädessä ja kyllä tuohon varmaan ulosvetäjän saa äsvättyä jotenki :think
                              mä ainakin sain mut susta en tiiä

                              no mutta asiaakin välillä

                              z4:n napa näyttäisi olevan sopiva e30:n taka-akselille
                              levittää raideväliä yhteensä 5mm eli puolet vähemmän kuin m3 navat.
                              hintakin puhuu puolestaan schmiedmannilla päivän hinta +77€/kpl

                              eli sinne menisi alkuperäiset jarrulevyt uudella jaolla ja keskireiällä
                              käsijarrua tuskin tuo 2,5mm siirtyminen haittaa jos haittaa niin navan ja levyn kiinnitys pinnoista 1.25mm pois kummastakin

                              satula menee osuu levyyn kun laittaa prikan väliin

                              Last edited by Tonton; 29-01-2013, 21:25.
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              • Freak
                                BTCF Member
                                • Apr 2003
                                • 2561
                                • .

                                Keskustelun herätys!

                                Originally posted by petteriu View Post
                                ...Eli M3 E36 3,2l (Z3M) tukivarren vaikutus n. 15mm ja epäkeskopuslan n. 5mm. Vielä kerran, mitat noin arvoja pyöristettynä varovaiseen suuntaan.
                                (Fizz mittasi aiemmin epäkeskopuslan vaikutukseksi n. 25mm.)
                                Originally posted by f1zz View Post
                                ...Eli tein uuden alatukivarren kiinnikkeen, eli holkki jonka sisähalkaisija on 30mm ja siihen pusla jossa 20mm reikä. Sitten siihen hitsattiin korva joka tulee runkoon, näin pyörä siirty eteenpäin 4-4.5cm alkuperäiseen puslaan nähden ja n 1.5-2cm epäkeskopuslaan nähden.

                                Kun mikään ei riitä, eli pyörä oli vieläkin liian takana ja kallistin iskunvaimenninta kiinnikkeistä 15 astetta taaksepäin, jolloin napa kääntyy eteenpäin, eli tässätapauksessa pystysuoraan ja pyörä siirtyy oikeaan paikkaan..
                                Yllä olevia tekstejä tavailemalla sekä esim. Ballen projektitopikkia lukemalla olen yrittänyt selvitellä miten paljon pyörää pitäisi saada siirrettyä eteenpäin, että se sijoittuisi puöränaukon keskelle käytettäessä E36:n etutolppia, vakiotukivarsia sekä vakiopuslaa.

                                F1zz ja Petteriu ovat saaneet kasaan toisistaan poikkeavia lukuja, joten ota noista nyt selvää kummat ovat vähemmän väärässä. Ballen projektissa on M3 3,2 mallin etutukivarret ja epäkeskopuslat, mutta silti pyörää ilmeisesti pitäisi saada siirrettyä vielä enemmän eteenpäin. Petterin mukaan tukivarsi tekee 15mm ja epäkesko vain 5mm eli yhteensä 20mm. F1zz:n mukaan epäkesko tekisi kuitenkin jopa 20mm vakiopuslaan nähden. Tarina ei kerro puhutaanko tässä nyt tarvikemallin(Powerflex, Superflex tms.) vai alkuperäisistä epäkeskoista. Niilläkin käsittääkseni eroa hieman on. F1zz ei myöskään jutussaan kertonut, paljonko hänen iskarimuunnos etupyörää lopulta eteenpäin siirsi, mutta oletettavasti enemmän kuin M3 3,2 tukivarsien antamat 15mm. :think

                                Näiden em. sepustusten perusteella puhutaan likemmäs 10 sentistä minkä verran rengasta pitää saada siirtymään. Mitä mieltä muut ovat? Onko projektin jo toteuttaneilla parempaa tietoa annettavaan? Mitään millin tarkkoja lukuja tässä ei haeta, mutta jos nyt edes kartalle pääsisi.
                                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                                Vanha Uuden liiton mies...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎