Yllä olevia tekstejä tavailemalla sekä esim. Ballen projektitopikkia lukemalla olen yrittänyt selvitellä miten paljon pyörää pitäisi saada siirrettyä eteenpäin, että se sijoittuisi puöränaukon keskelle käytettäessä E36:n etutolppia, vakiotukivarsia sekä vakiopuslaa.
F1zz ja Petteriu ovat saaneet kasaan toisistaan poikkeavia lukuja, joten ota noista nyt selvää kummat ovat vähemmän väärässä. Ballen projektissa on M3 3,2 mallin etutukivarret ja epäkeskopuslat, mutta silti pyörää ilmeisesti pitäisi saada siirrettyä vielä enemmän eteenpäin. Petterin mukaan tukivarsi tekee 15mm ja epäkesko vain 5mm eli yhteensä 20mm. F1zz:n mukaan epäkesko tekisi kuitenkin jopa 20mm vakiopuslaan nähden. Tarina ei kerro puhutaanko tässä nyt tarvikemallin(Powerflex, Superflex tms.) vai alkuperäisistä epäkeskoista. Niilläkin käsittääkseni eroa hieman on. F1zz ei myöskään jutussaan kertonut, paljonko hänen iskarimuunnos etupyörää lopulta eteenpäin siirsi, mutta oletettavasti enemmän kuin M3 3,2 tukivarsien antamat 15mm. :think
Näiden em. sepustusten perusteella puhutaan likemmäs 10 sentistä minkä verran rengasta pitää saada siirtymään. Mitä mieltä muut ovat? Onko projektin jo toteuttaneilla parempaa tietoa annettavaan? Mitään millin tarkkoja lukuja tässä ei haeta, mutta jos nyt edes kartalle pääsisi.
Kun ei mitään vastausta alkanut kuulumaan, niin mittasin sitten itse. E30 vakioalustaan vaihdettu e36 tolppa. Tukivarsi on e30:n ja tukivarren pusla normaali, hieman väljä keskeinen pusla. Tolpan vaihdosta aiheutunut akselivälin muutos on noin 5-6cm. Mittaus on hieman epätarkka, koska rengas ei ollut ehkä tasan suorassa sekä alapallon mutteri oli löysällä asentajan laiskuudesta johtuen. Pyörää pystyi siis liikuttamaan hieman eteen-taakse ja annettu mitta on keskiarvo.
Jalaakson linkittämällä sivulla oli kuva, jossa iskarin yläpäätä oli siirretty eteenpäin. Viemällä iskarin varsi aivan yläpään aukon reunaan siirtyi rengas vajaan sentin eteenpäin. Tällä metodilla on tosin epäsuotuisa vaikutus casteriin. Riippuen muista muutoksista sekä halutusta casterista voisi ehkä olla jonkinlainen vaihtoehto.
Alla vielä havainnollistava kuva renkaan asemasta lainatolpalla. Kuvassa oleva rengas on kokoa 205/55-16.
Ja vaikka jos E21 olis toteutettu jotaa vastaavaa ni vinkit olis poikaa! Alkaa kohtapuoleen olee ajankohtaista..
Eteen sopii E12 napa suoraan, jos on 323i tai muuten vaan isot kamat edessä.
Taakse sopii E36 tai vastaava napa vähän samalla tyylillä, miten se sopii E30.
Jarruista ei ole sitten mitään hajua. Eteen varmaan helpompi löytää sopivat kamat, takana käsijarrut teettää lisää sovittamista, jos se on pakko saada toimimaan.
Kun ei mitään vastausta alkanut kuulumaan, niin mittasin sitten itse. E30 vakioalustaan vaihdettu e36 tolppa. Tukivarsi on e30:n ja tukivarren pusla normaali, hieman väljä keskeinen pusla. Tolpan vaihdosta aiheutunut akselivälin muutos on noin 5-6cm. Mittaus on hieman epätarkka, koska rengas ei ollut ehkä tasan suorassa sekä alapallon mutteri oli löysällä asentajan laiskuudesta johtuen. Pyörää pystyi siis liikuttamaan hieman eteen-taakse ja annettu mitta on keskiarvo.
Jalaakson linkittämällä sivulla oli kuva, jossa iskarin yläpäätä oli siirretty eteenpäin. Viemällä iskarin varsi aivan yläpään aukon reunaan siirtyi rengas vajaan sentin eteenpäin. Tällä metodilla on tosin epäsuotuisa vaikutus casteriin. Riippuen muista muutoksista sekä halutusta casterista voisi ehkä olla jonkinlainen vaihtoehto.
Alla vielä havainnollistava kuva renkaan asemasta lainatolpalla. Kuvassa oleva rengas on kokoa 205/55-16.
Kävinpä tallissa räpsäsemässä pari kuvaa; aika keskelle tuo napa tulee M3 3.2 tukivarsilla ja epokeskoila. Mulla ongelma oli enemmänkin liian leveä vanne/rengas edessä ja liian agressiivisella ET:llä.
F1zz ja Petteriu ovat saaneet kasaan toisistaan poikkeavia lukuja, joten ota noista nyt selvää kummat ovat vähemmän väärässä. Ballen projektissa on M3 3,2 mallin etutukivarret ja epäkeskopuslat, mutta silti pyörää ilmeisesti pitäisi saada siirrettyä vielä enemmän eteenpäin. Petterin mukaan tukivarsi tekee 15mm ja epäkesko vain 5mm eli yhteensä 20mm. F1zz:n mukaan epäkesko tekisi kuitenkin jopa 20mm vakiopuslaan nähden. Tarina ei kerro puhutaanko tässä nyt tarvikemallin(Powerflex, Superflex tms.) vai alkuperäisistä epäkeskoista.
Minun havaintoni perustuvat M3 3,2 tukivarsiin Powerflex epäkeskoilla vakiosilmukassa. Auto tuolloin ilman konetta ja vaihdelaatikkoa ! Navat M3 3,0 ja tolpat Z3M. Yläpäät tällä hetkellä E36 325, mutta pitää katsella noita Z3M yläpäitä kunhan projekti taas vuosien jälkeen aktivoituu.
Kaksi tuollaista tukivartta löytyisi käytettynä, mutta ovat molemmat oikealta (vasemmalta?) puolelta autoa, eivät siis pari.
Itselle tulossa tälläinen kokoonpano, pitäisi lukeman perusteella sopia?
E36 tolpat eteen m3 3.2 tukivarsilla.
e46 330i etujarrusatulat + 330mm levyt.
Taakse alkuperäiseen napaan hitsataan "rinkula" ja porataan 5x120 jako.
Taakse e34 540i/M5 jarrusatulat.
E46 328i takajarrulevyt, eikös sinne mennyt e30 vakio käsijarruhilppeet?
Ja takajarru satuloihinhan pitää laittaa sovituskappale, onko kenelläkään kuvia kappaleesta tai linkkiä mistä saa?
Itselle tulossa tälläinen kokoonpano, pitäisi lukeman perusteella sopia?
E36 tolpat eteen m3 3.2 tukivarsilla.
e46 330i etujarrusatulat + 330mm levyt.
Taakse alkuperäiseen napaan hitsataan "rinkula" ja porataan 5x120 jako.
Taakse e34 540i/M5 jarrusatulat.
E46 328i takajarrulevyt, eikös sinne mennyt e30 vakio käsijarruhilppeet?
Ja takajarru satuloihinhan pitää laittaa sovituskappale, onko kenelläkään kuvia kappaleesta tai linkkiä mistä saa?
Joko on asennettuna ja toimiko tämä setuppi? Talvella itselläkin mahdollisesti alustan päivittelyn yhteydessä muuttaa jako 5x120:n
Eikö uudet E30 M3 navat tai vaikka kokonaiset E36 Ti kynkät olisi hyvä ratkaisu hitsaamisien sijaan ?
Miten tuo hyvä määritellään? Onhan nuokin vaihtoehtoja
Itselle ainakin raideleveyden levittäminen on huono asia. Vaikken mitään kiihdytys autoa rakennakkaan
sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella Raktechfin@gmail.com
Löyty tällänen topikki ni kysytääs mielipiteitä..Eli on tommonen e30 projekti alla mihin pitäs keksiä hyvät jarrut..ainakin alustavasti vakio satuloilla mutta mitkä levyt ja palat olis hyvät eikä maksais ihan miljoonaa..tarkotus olis radalla leikkiä enimmäkseen mutta jos sillon tällön sunnuntaina kävis kirkossakin tuolla..hyviä ehdotuksia otetaan mielellään vastaan..ja kyseessä 325 alustalla oleva kolmekymppi siis..
Löyty tällänen topikki ni kysytääs mielipiteitä..Eli on tommonen e30 projekti alla mihin pitäs keksiä hyvät jarrut..ainakin alustavasti vakio satuloilla mutta mitkä levyt ja palat olis hyvät eikä maksais ihan miljoonaa..tarkotus olis radalla leikkiä enimmäkseen mutta jos sillon tällön sunnuntaina kävis kirkossakin tuolla..hyviä ehdotuksia otetaan mielellään vastaan..ja kyseessä 325 alustalla oleva kolmekymppi siis..
Ate powerdisc levyt ja orkkis palat ? Jos haluaa jumpata niin kesäksi/ radalle vaihtaa ebc yellowstuff-palat.
Ate powerdisc levyt ja orkkis palat ? Jos haluaa jumpata niin kesäksi/ radalle vaihtaa ebc yellowstuff-palat.
noita levyjä itseasiassa kattelinki..ja sit zimmermannin kanssa mut onko jollain kokemuksia että onko oikeesti ton rahan arvosia? ja noita yellowstuffejakin mietin mutta toimiiko ne katuajossa vai pitääkö aina jumppailla palojen kanssa?
Comment