Muistaisin täältä lukeneeni, että jollekkin olisi niin käynyt, että katsastusmies oli tehnyt virheen kun unohtanut ne, niin ne pitäisi laittaa... en tarkemmin muista sitä juttua... Mutta koskee vain vm.88--> autoja
Muistaisin täältä lukeneeni, että jollekkin olisi niin käynyt, että katsastusmies oli tehnyt virheen kun unohtanut ne, niin ne pitäisi laittaa... en tarkemmin muista sitä juttua... Mutta koskee vain vm.88--> autoja
Tähän esimerkkinä tiedän kaksi E34 518 /525 24V muutosta,joihin myöhemmissä vuosikatsastuksissa vaadittiin ABS:t,ilman niiden asennusta auto käyttökieltoon,joten kyllä se on ihan mahdollista että ne voidaan vaatia jälkikäteenkin...ja mehän ollaan SUOMESSA.
onko noihin m50 moottoreihin jotku moottorinkorvat mitkä sopis suoraa e30?
jos ei niin tekeekö joku niitä täälä foorumil tai mist sellaset sais?
olis tollanen 525 24v koko auto tiedossa sopivasti jos sellasen tekniikan nakkais tohon nokalle.
laatikon saa ilmeisesti kans hyödynnettyä siitä mut mitään muuta sit ei
vai oliko se niin että perä murikka käy kun vaihtaa takalaipan siihen?
tuskin kukaan tekee kun noi e36:n suht helposti sinne. laatikko käy mikäli vaihtaa kardaani laipan yhteen käyväksi. näistä lisää käyttämällä searchia ja paljon muutakin aiheesta.
sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella [email protected]
Ajatukseni olisi kerätä tähän topicciin tietoa mitä pitää tehdä E30:seen jos haluaa M50(B25) moottorin keulille. Searchia yritin tossa jo käyttää, mutta en ainakaan löytänyt vastaavaa aihetta missä käsiteltäisiin koko homma. Foorumilla kuitenkin on useampi E30 mihin on M50 tekniikka laitettu joten kiinnostaisi mitä kaikkea joutuu tekemään. Jos jollain on kuvia tällaisesta swapista mahdollisimman monena työvaiheena niin kuvat varmaan kertovat enemmän kuin tuhat sanaa ja niitä olisi mukava saada tähän jatkoksi.
Tähän mennessä kerättyä tietoa:
-kone pitää olla e34 öljypohjalla että menee paikalleen
-E36 M3 koneen kumityynyt, ilmeisesti M5 tai 535 E28 tai E34:stä M30 koneen tukikumit
- E21 jarrutehostaja, kun pienempi kuin e30:ssä, E21 tehostimen tappia pitää lyhentää 80mm että käy paikalle, tai jos säilyttää alkuperäisen niin joutuu vähän viilaamaan imusarjan kulmaa, että mahtuu paikoilleen.
-M20 laatikkoa käytettäessä joutuu vaihteiston takakannakkeen tekemään uusiksi (tai käyttää välipaloja) koska M50 moottori on enemmän kallellaan kuin M20.
- sitten jos haluaa käyttää m20 lootaa niin m20 startin pendixpyörä ja m20 vauhtipyörä. Jotku ovat joutuneet ottamaan pari milliä vauhtipyörästä pois että menee paikalle, mutta ei kaikki..? Jos käyttää M50:sen laatikkoa joutuu kardaanin laipan vaihtamaan.
-lämmityslaitteen putkien muokkaaminen M50 imusarjan kanssa samaan konehuoneeseen.
-Johdot menee yhdistämällä kuhan liittää vain oikein, tai käyttää E36:sen johtosarjaa
-325:sen alusta tai parempi.
- jos sen ikäisessä 325 on ollut abs-vakiona, tarvitsee ne myös laittaa
Tuossa jotain mitä olen onnistunut poimimaan. Tuo Abs homma mietityttää millainen urakka on laittaa absittomaan? Pystyykö E36:sen Abs systeemiä hyödyntämään? Miten saa mittaristolle ABS-merkkivalon vai tarviiko olla? Joutuuko moottorin korvien paikkaa muokkaamaan, eli joutuukotekemään jotkin adapterit?
Joka tapauksessa kaikki tieto on tervetullutta.
Last edited by visa e36; 23-11-2007, 15:44.
Reason: korjauksia
Nykyiset -63 Pontiac Catalina convertible
-05 E53 X5 3.0d
E34 M5 tukikumit = M30 koneen tukikumit. Motorsport vehkeistä noita tuskin tarvitsee ottaa, eiköhän mitoiltaan samanlaisia ole muissakin.
Koneen alkuperä ei vaikuta mitenkään ABS jarrujen pakollisuuteen, niiden tarve riippuu korista johon kone on menossa. Toisin sanoen, jos sen ikäisessä 325 on ollut abs-vakiona, tarvitset ne nytkin. Ihan samalla tavalla vaikka turbottaessa, ei riipu kuitenkaan koneen iästä/alkuperästä.
-E36 M3 koneen kumityynyt, ilmeisesti M5 E28 tai myös M5 E34:sta löytyisi myös tarkoitukseen sopivat korkeammat kumityynyt.
Itsellä e28 535 kumityynyt. joista kuskin puolen on 180astetta väärinpäin jolloin istuu hyvin e36 korvallisilla, mutta konetta pitäisi saada ylemmäs, kun maavara vain n.6-7cm 60mm jousilla
Oma kumityyny ei kyllä ole kuvan mukainen, niin voisko joku tuommoisen omistaja mitata sen korkeuden??
Itsellä se on samanlainen kuin e36, mutta korkeampi ja wetteriltä hommattu e28 535 kumityynynä..
- E21 jarrutehostaja, kun pienempi kuin e30:ssä, tai jos säilyttää alkuperäisen niin joutuu vähän viilaamaan imusarjan kulmaa, että mahtuu paikoilleen.
E21 tehostimen tappia pitää lyhentää 80mm että käy paikalle..
-M20 laatikkoa käytettäessä joutuu vaihteiston takakannakkeen tekemään uusiksi (tai käyttää välipaloja) koska M50 moottori on enemmän kallellaan kuin M20.
Kuulin juttua, että e21 takakannake kävis melko hyvin paikalle, mutta ei itsellä viellä kokemusta, mutta selviää talven mittaa...
Jotku ovat joutuneet ottamaan pari milliä vauhtipyörästä pois että menee paikalle, mutta ei kaikki..?
Ainakin M20b20 vauhtis otti kiini ö-pohjaan, niin ei mennyt paikalle, mutta itse ainakin veistin rälläkällä ö-pohjasta turhaa alumiinia pois, ni meni paikalle.
Lämmityslaitteen kenolle menevät letkut käy helposti paikalleen m50:tä moottorin kanssa, itse käytin myös alkup. viskoa ja e36 jäähdytintä, joka mahtui juuri ja juuri, eikä tarvinnut sähköflektiä käyttää...
Pakoputken liittäminen on mielenkiintoinen homma, tuon koneenkorvakken takia, itse laitoin vielä turbon mukaan kylkeen, niin se toi mukavasti lisäpotkua...
hmm.. itse koitin kanssa katsella searchia mutta ei oikein auennut tosissaan tuo abs-juttu kunnolla.
oma auto on 87, ei abs. orig. 325. tartteeko tuohon laittaa nyt niitä absei jos seurataan lakia (ja ilmeisesti verrantaan tuohon 320is (?) joissa kaikissa kai abs on ollut? )
jos tarttee niin tuostahan joku vois miulta ostaa orkkiskuntoisen 325:n poies sitten
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
hmm.. itse koitin kanssa katsella searchia mutta ei oikein auennut tosissaan tuo abs-juttu kunnolla.
oma auto on 87, ei abs. orig. 325. tartteeko tuohon laittaa nyt niitä absei jos seurataan lakia (ja ilmeisesti verrantaan tuohon 320is (?) joissa kaikissa kai abs on ollut? )
jos tarttee niin tuostahan joku vois miulta ostaa orkkiskuntoisen 325:n poies sitten
Itseläni on se käsitys, että et tarvitse Abs:siä kun käytät nykyistä moottoriasi vertailumallina. Ottaa teholaput sitte vaikka sen mukaan ~205hp. Itte olen kanssa järkeillyt sitä että pitäisin vertailumallina 325:sta niin ei tarttisi tota Abs systeemiä rakentaa.
Nykyiset -63 Pontiac Catalina convertible
-05 E53 X5 3.0d
Comment