Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Delphin
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 231
    • Nurmijärvi

    #31
    Samanlaista projektia on suunnitteilla täällä kans ens talvea varten. Mun lähtö kohtana 320 vm: 5/89 ilman ABS. Onko ABS hankala asentaa?
    Vanhoja katiskoja.

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5726
      • Rovaniemi

      #32
      Muistaisin täältä lukeneeni, että jollekkin olisi niin käynyt, että katsastusmies oli tehnyt virheen kun unohtanut ne, niin ne pitäisi laittaa... en tarkemmin muista sitä juttua... Mutta koskee vain vm.88--> autoja
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #33
        Originally posted by jmp2002
        Muistaisin täältä lukeneeni, että jollekkin olisi niin käynyt, että katsastusmies oli tehnyt virheen kun unohtanut ne, niin ne pitäisi laittaa... en tarkemmin muista sitä juttua... Mutta koskee vain vm.88--> autoja
        Tähän esimerkkinä tiedän kaksi E34 518 /525 24V muutosta,joihin myöhemmissä vuosikatsastuksissa vaadittiin ABS:t,ilman niiden asennusta auto käyttökieltoon,joten kyllä se on ihan mahdollista että ne voidaan vaatia jälkikäteenkin...ja mehän ollaan SUOMESSA.
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • baijeri3
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 124
          • Pariisi

          #34
          m50+e30

          Muistaako kukaan kytkentä kaaviota, jotta saisin tuon m50 b25 kytkettyä .. Auto on 1985 325i. Ei tarvitsisi johtoja mittailla/arpoa.
          e36 323im touring (mamman ajokki) MYYNNISSÄ
          EX-e30 m50 turbo 416hv 574nm Mitattu 4.5.2007
          Fiat 600 -73 (kesäpirssi)
          volkswagen transporter -06 (käyttis, nokileka)

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #35
            www.e30.de löytyy shemat.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • unttula
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 63

              #36
              m50 moottori e30

              onko noihin m50 moottoreihin jotku moottorinkorvat mitkä sopis suoraa e30?
              jos ei niin tekeekö joku niitä täälä foorumil tai mist sellaset sais?

              olis tollanen 525 24v koko auto tiedossa sopivasti jos sellasen tekniikan nakkais tohon nokalle.
              laatikon saa ilmeisesti kans hyödynnettyä siitä mut mitään muuta sit ei
              vai oliko se niin että perä murikka käy kun vaihtaa takalaipan siihen?

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #37
                tuskin kukaan tekee kun noi e36:n suht helposti sinne. laatikko käy mikäli vaihtaa kardaani laipan yhteen käyväksi. näistä lisää käyttämällä searchia ja paljon muutakin aiheesta.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • visa e36
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 753
                  • Järvenpää

                  #38
                  M50 moottori E30:seen

                  Ajatukseni olisi kerätä tähän topicciin tietoa mitä pitää tehdä E30:seen jos haluaa M50(B25) moottorin keulille. Searchia yritin tossa jo käyttää, mutta en ainakaan löytänyt vastaavaa aihetta missä käsiteltäisiin koko homma. Foorumilla kuitenkin on useampi E30 mihin on M50 tekniikka laitettu joten kiinnostaisi mitä kaikkea joutuu tekemään. Jos jollain on kuvia tällaisesta swapista mahdollisimman monena työvaiheena niin kuvat varmaan kertovat enemmän kuin tuhat sanaa ja niitä olisi mukava saada tähän jatkoksi.

                  Tähän mennessä kerättyä tietoa:
                  -kone pitää olla e34 öljypohjalla että menee paikalleen

                  -E36 M3 koneen kumityynyt, ilmeisesti M5 tai 535 E28 tai E34:stä M30 koneen tukikumit

                  - E21 jarrutehostaja, kun pienempi kuin e30:ssä, E21 tehostimen tappia pitää lyhentää 80mm että käy paikalle, tai jos säilyttää alkuperäisen niin joutuu vähän viilaamaan imusarjan kulmaa, että mahtuu paikoilleen.

                  -M20 laatikkoa käytettäessä joutuu vaihteiston takakannakkeen tekemään uusiksi (tai käyttää välipaloja) koska M50 moottori on enemmän kallellaan kuin M20.

                  - sitten jos haluaa käyttää m20 lootaa niin m20 startin pendixpyörä ja m20 vauhtipyörä. Jotku ovat joutuneet ottamaan pari milliä vauhtipyörästä pois että menee paikalle, mutta ei kaikki..? Jos käyttää M50:sen laatikkoa joutuu kardaanin laipan vaihtamaan.

                  -lämmityslaitteen putkien muokkaaminen M50 imusarjan kanssa samaan konehuoneeseen.

                  -Johdot menee yhdistämällä kuhan liittää vain oikein, tai käyttää E36:sen johtosarjaa

                  -325:sen alusta tai parempi.

                  - jos sen ikäisessä 325 on ollut abs-vakiona, tarvitsee ne myös laittaa

                  Tuossa jotain mitä olen onnistunut poimimaan. Tuo Abs homma mietityttää millainen urakka on laittaa absittomaan? Pystyykö E36:sen Abs systeemiä hyödyntämään? Miten saa mittaristolle ABS-merkkivalon vai tarviiko olla? Joutuuko moottorin korvien paikkaa muokkaamaan, eli joutuukotekemään jotkin adapterit?

                  Joka tapauksessa kaikki tieto on tervetullutta.
                  Last edited by visa e36; 23-11-2007, 14:44. Reason: korjauksia
                  Nykyiset
                  -63 Pontiac Catalina convertible
                  -05 E53 X5 3.0d

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #39
                    E34 M5 tukikumit = M30 koneen tukikumit. Motorsport vehkeistä noita tuskin tarvitsee ottaa, eiköhän mitoiltaan samanlaisia ole muissakin.

                    Koneen alkuperä ei vaikuta mitenkään ABS jarrujen pakollisuuteen, niiden tarve riippuu korista johon kone on menossa. Toisin sanoen, jos sen ikäisessä 325 on ollut abs-vakiona, tarvitset ne nytkin. Ihan samalla tavalla vaikka turbottaessa, ei riipu kuitenkaan koneen iästä/alkuperästä.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Dudismi
                      BTCF Member
                      • Feb 2006
                      • 166
                      • Rauma

                      #40
                      Jos rahaa löytyy niin kannattaa sähköhommat varmaan hoitaa tuolla tavalla->

                      http://www.akgmotorsport.com/e30products.html

                      Löytyy sieltä muutakin tarpeellista....
                      E30 325i
                      E36 325i cabriolet
                      F11 520da
                      Harley bagger

                      Comment

                      • *Kaide
                        Moderator
                        • Nov 2002
                        • 3225
                        • HELLsinki

                        #41
                        www.e30.de sivustolta löytyy aika paljon tietoa näistä kokoonpanoista.

                        Oli muistaakseni myös noita sähkökytkentöjä.
                        E9, E21, E46/5, G01

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5726
                          • Rovaniemi

                          #42
                          Originally posted by visa e36 View Post

                          -E36 M3 koneen kumityynyt, ilmeisesti M5 E28 tai myös M5 E34:sta löytyisi myös tarkoitukseen sopivat korkeammat kumityynyt.
                          Itsellä e28 535 kumityynyt. joista kuskin puolen on 180astetta väärinpäin jolloin istuu hyvin e36 korvallisilla, mutta konetta pitäisi saada ylemmäs, kun maavara vain n.6-7cm 60mm jousilla

                          Oma kumityyny ei kyllä ole kuvan mukainen, niin voisko joku tuommoisen omistaja mitata sen korkeuden??

                          Itsellä se on samanlainen kuin e36, mutta korkeampi ja wetteriltä hommattu e28 535 kumityynynä..

                          Originally posted by visa e36 View Post
                          - E21 jarrutehostaja, kun pienempi kuin e30:ssä, tai jos säilyttää alkuperäisen niin joutuu vähän viilaamaan imusarjan kulmaa, että mahtuu paikoilleen.
                          E21 tehostimen tappia pitää lyhentää 80mm että käy paikalle..

                          Originally posted by visa e36 View Post
                          -M20 laatikkoa käytettäessä joutuu vaihteiston takakannakkeen tekemään uusiksi (tai käyttää välipaloja) koska M50 moottori on enemmän kallellaan kuin M20.
                          Kuulin juttua, että e21 takakannake kävis melko hyvin paikalle, mutta ei itsellä viellä kokemusta, mutta selviää talven mittaa...

                          Originally posted by visa e36 View Post
                          Jotku ovat joutuneet ottamaan pari milliä vauhtipyörästä pois että menee paikalle, mutta ei kaikki..?
                          Ainakin M20b20 vauhtis otti kiini ö-pohjaan, niin ei mennyt paikalle, mutta itse ainakin veistin rälläkällä ö-pohjasta turhaa alumiinia pois, ni meni paikalle.

                          Originally posted by visa e36 View Post
                          -lämmityslaitteen putkien muokkaaminen M50 imusarjan kanssa samaan konehuoneeseen.
                          Itse ei ainakaan tarttenut yhtään muokata e28 535 kumityynyillä ja e36 korvallisilla, mutta tiukka oli saada paikalle, kun imusarja oli edessä...
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • baijeri3
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 124
                            • Pariisi

                            #43
                            Helppo homma

                            Lämmityslaitteen kenolle menevät letkut käy helposti paikalleen m50:tä moottorin kanssa, itse käytin myös alkup. viskoa ja e36 jäähdytintä, joka mahtui juuri ja juuri, eikä tarvinnut sähköflektiä käyttää...

                            Pakoputken liittäminen on mielenkiintoinen homma, tuon koneenkorvakken takia, itse laitoin vielä turbon mukaan kylkeen, niin se toi mukavasti lisäpotkua...
                            e36 323im touring (mamman ajokki) MYYNNISSÄ
                            EX-e30 m50 turbo 416hv 574nm Mitattu 4.5.2007
                            Fiat 600 -73 (kesäpirssi)
                            volkswagen transporter -06 (käyttis, nokileka)

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1363
                              • Lempäälä

                              #44
                              hmm.. itse koitin kanssa katsella searchia mutta ei oikein auennut tosissaan tuo abs-juttu kunnolla.

                              oma auto on 87, ei abs. orig. 325. tartteeko tuohon laittaa nyt niitä absei jos seurataan lakia (ja ilmeisesti verrantaan tuohon 320is (?) joissa kaikissa kai abs on ollut? )

                              jos tarttee niin tuostahan joku vois miulta ostaa orkkiskuntoisen 325:n poies sitten
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • visa e36
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 753
                                • Järvenpää

                                #45
                                Originally posted by repsa View Post
                                hmm.. itse koitin kanssa katsella searchia mutta ei oikein auennut tosissaan tuo abs-juttu kunnolla.

                                oma auto on 87, ei abs. orig. 325. tartteeko tuohon laittaa nyt niitä absei jos seurataan lakia (ja ilmeisesti verrantaan tuohon 320is (?) joissa kaikissa kai abs on ollut? )

                                jos tarttee niin tuostahan joku vois miulta ostaa orkkiskuntoisen 325:n poies sitten
                                Itseläni on se käsitys, että et tarvitse Abs:siä kun käytät nykyistä moottoriasi vertailumallina. Ottaa teholaput sitte vaikka sen mukaan ~205hp. Itte olen kanssa järkeillyt sitä että pitäisin vertailumallina 325:sta niin ei tarttisi tota Abs systeemiä rakentaa.
                                Nykyiset
                                -63 Pontiac Catalina convertible
                                -05 E53 X5 3.0d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎