Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 taka-akseliin säädöt - topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radon
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 463
    • Suomi-Finland

    #76
    Originally posted by S.Kaulaote View Post
    Sisempiin kiinnityspisteisiin niin että pultti liikkuu ylös/alas ja ulompiin toisinpäin..
    Eikö camberin säätövara olisi isompi justiinsa toisinpäin eli ulomaisiin cambersäätö, vai onko tuolle jokin muu peruste että on noinpäin mitä sanoit?

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #77
      Originally posted by Radon View Post
      Eikö camberin säätövara olisi isompi justiinsa toisinpäin eli ulomaisiin cambersäätö, vai onko tuolle jokin muu peruste että on noinpäin mitä sanoit?
      kyllä sillä noin on suurempi vaikutus.
      riippuu paljonko autoa on madallettu mutta jos kaaren ja navan väli on lähellä.310mm:ä niin sen camper palan voi jo valmiiksi asentaa hieman ylemmäs (alkuperäisestä) niin saa säädön parempaan "kohtaan"

      kannattaa lukasta se säätövaratopikki ennen hitsaamista
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #78
        no niin nyt on ekat kokemukset saatu eli pari kumeja sutattu loppuun.
        ennen kumista (225/40r16) kului vain sisäreunasta noin 4cm
        nyt kumista jäi noin 4cm kulumatta ulkoreunasta

        muita muutoksia tein rengaspaineen kanssa ennen 2.7bar ja nyt 3.2bar
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Neppo
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 721
          • Laihia

          #79
          Originally posted by Nuke View Post
          Näin:


          Olisiko tähän kuvaan vielä mahdollista jonkun editoida punaiset rinkulat noitten viivojen päihin mihin ne alkuperäiset reiät tulisi tullaniin, että säätöä olisi eniten oikeaan suuntaan. Eli nyt vissiin noihin perän puoleisiin niin, että alkuperäiset reiät on aivan ellipsin loven alaraunassa..? Ja sitten nuo ulommaiset ei ookkaan niin selkeet...

          Yritin saada selkoa, mutta meni lanttu vaan enemmän ja enemmän jumiin miettiessä...

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #80
            riippuu madalluksesta mutta perän puoleisiin niin että mitä enemmän madallusta niin sitä ylemmäs on kiinnitys piste saatava

            ja ulommissa mitä enemmän madallusta sitä edemmäs on kiinnitys pistettä saatava

            omat laipat olivat niin että sisemmän laipan ovaalireiän alareunassa on alkuperäinen pultin paikka(säätöä vain ylöspäin)
            ja ulommissa vanhan pultin paikka on keskellä(säätöä molempiin suuntiin)
            tuossa luvut noilla omilla säätö varoilla
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • Latvis_
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 104
              • Keski-Suomi, Konnevesi

              #81
              Vieläkös joltakin näitä palikoita löytyy myyntiin asti?

              Comment

              • Blacksatin
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2007
                • 954
                • Mäntsälä

                #82
                Juu tarvetta olisi myös. Pistää vaikka privaan viestiä jos jollain onnistuu näiden tekeminen.

                Comment

                • Welju
                  BTCF Member
                  • Oct 2009
                  • 57
                  • Jyväskylä, Kauhava

                  #83
                  Olis kans tarvetta jos joltaki löytyy. Mortimerilta ja Freakilta oon kyselly, mutta ei taira tällähetkellä löytyä.
                  Nykyiset Bmw:
                  e30 316 M50b25 -90

                  Ex Bmw:
                  e46 330da toukka -02, e34 525i -91, e36 323ic -95,
                  e34 525ia -92, e36 318ti M-tech -95, e36 325ic -92

                  Comment

                  • Harri G
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 9042
                    • Iisalmi

                    #84
                    Originally posted by Jasu View Post
                    Niin kävi että takapää jäi vieläkin harituksen puolelle. Eli olisi pitänyt pistää se lisäämään aurausta eikä poistamaan. Näin siis minulla.
                    Uppaanpa vanhaa topikkia. Eli siis jos nyt puhutaan reippaasti madalletusta autosta, niin säätövaraa kannattaisi laittaa enemmän aurauksen puolelle eli normipaikasta tehdä ovaaleita enemmän taaksepäin (jolloin siis kynkkä menee eteenpäin ja auraus lisääntyy tai haritus pienenee). Päättelinkö oikein :think EDIT: Kyllä Harri päättelit, jos laitat auraussäädön sisempään kiinnityspisteeseen.

                    Jos tuo menee noin niin ajattelin että tekis 70/30 org paikasta taakse/eteen säätöä.

                    EDIT: Siis jos tekee auraussäädön ulompaan korvaan, pitää tietenkin laittaa enemmän säätöä auton pituussuunnassa eteenpäin, tällöin auraus lisääntyy.
                    Last edited by Harri G; 01-03-2012, 22:02.
                    E39 ja E91

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #85
                      Vähän mittailutuloksia .. E39 540i epäkeskoruuvi siirtää kiinnityspistettä 7mm ääriasennosta toiseen. Kynkän korvien keskipisteiden väli on about 33cm. Tämä antaisi about 1 asteen ja 12 minuuttia säätöä, ääriasennosta toiseen. Jos joku mietti miten paljon noilla saa aikaan. Jos tuli laskuvirheitä ni oikaiskaa.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16413
                        • Asikkala

                        #86
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Vähän mittailutuloksia .. E39 540i epäkeskoruuvi siirtää kiinnityspistettä 7mm ääriasennosta toiseen. Kynkän korvien keskipisteiden väli on about 33cm. Tämä antaisi about 1 asteen ja 12 minuuttia säätöä, ääriasennosta toiseen. Jos joku mietti miten paljon noilla saa aikaan. Jos tuli laskuvirheitä ni oikaiskaa.
                        Ja vastaavasti 1 aste on 5,8 mm.
                        1 aste 14" orkkisvanteessa on 6,2 mm. muutos eli kokonaisaurauksen muutos v + o = 12,4 mm.
                        Last edited by jr66; 10-10-2011, 00:17.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #87
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ja vastaavasti 1 aste on 5,8 mm.
                          1 aste 14" orkkisvanteessa on 6,2 mm. muutos eli kokonaisaurauksen muutos v + o = 12,4 mm.
                          Jep.Tosin, pistää aina ihmettelemään miksi nykyäänkin ilmoitetaan jossain yhteydessä auraus/haritus mm:einä, hieman sotkee kun se on vannekoosta riippuvainen. Varmaan niiltä ajoilta perua kun kulmat katottiin mittanauhalla ja raidetangoissakin oli vain toisella puolella säätö

                          No, toisaalta asteiden kanssa pitää kanssa muistaa että vaikkapa 1,59 astetta ei ole sama asia kuin suuntausaparaatin kertoma 1 aste 59 minuuttia.
                          Last edited by petrolhead; 10-10-2011, 16:51. Reason: jotain random hajatelmia
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16413
                            • Asikkala

                            #88
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            No, toisaalta asteiden kanssa pitää kanssa muistaa että vaikkapa 1,59 astetta ei ole sama asia kuin suuntausaparaatin kertoma 1 aste 59 minuuttia.
                            Tämänhän kaikki tietää.

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              #89
                              En löytänyt selvää keskustelua kynkkien puslista, joten avaan keskustelun tänne.

                              Moni on sitä mieltä että kynkkien puslia ei koskaan tarvitse vaihtaa, koska eivät pahemmin väsy. Kun taka-akselistoon hitsaa säätölätkät, en kuitenkaan näe mitään syytä olla vaihtamatta puslia uusiin.

                              Kysymys onkin mitkä puslat sinne kannattaa laittaa? Toimiiko/kestääkö powerflexin pusla takakynkässä säädön aiheuttaman väännön takia? Vääntö on toki hyvin pieni. Vai kannattaako laittaa alkuperäistä puslaa vanhojen tilalle? Apurungon puslat ovat powerflexiä tai vastaavaa.
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #90
                                Minä laittaisin uudet OEM helat tai vastaavat tarvikkeet. Pelkästään materiaaleja vertailemalla ei totuus paljastu. Tuningpuslat on ns. "uivana" siellä, orkkis taas jännityksessä kun se prässätään. Samoin pyörän joustaessa kumi joutuu kiertymään. Väittäisin että OEM osissa ei käytännön tilanteessa paljon elastisuutta ole.

                                On noita pari tullut vaihdettua repeämisen takia vaikka pitkäikäisiä onkin.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎