Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä & vastauksia V -kts post#1 !!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anttiviis
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 369
    • Kokkola

    Originally posted by Skarpa View Post
    En nyt muista, oletko säilyttämässä vakiotankin mutta jos olet, niin huomioi, että tankin täyttöletku menee oikean takakynkän yläpuolelta ja toi poikkituki saattaa herkästi törmätä siihen. Mahtaiskohan tää olla syy, miksi Limmetin kynkissä on poikkituet eri kohdissa eri puolilla?
    Joo, vakiotankilla mennään.
    Pikaisen googlettelun perusteella ei täyttöputki näytä olevan kovin paljoa edessä ainakaan jos tuen pistää kynkän "kylkilattojen" alapuolelle.



    Kuvien uppausväli on vuosi, joten tuo ensimmäinen kuva tais olla jonkin sortin evo1. Limmetillä oli kummassakin versiossa vakiotankki + täyttöputki.

    E30 325i Turbo -86
    E30 325i M-tech2 -89
    E30 316i Bavaria -91
    E39 525iA -02
    F11 530xd M-Sport -11

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      Tulipa vain mieleen että kielletäänkö jossain säännöksissä auton tankkaaminen sisältä? Eli jos tekee suoraan tankkaus reijän tankin päälle...:think
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • janituz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 858
        • nummi-pusula

        Originally posted by Skarpa View Post
        En nyt muista, oletko säilyttämässä vakiotankin mutta jos olet, niin huomioi, että tankin täyttöletku menee oikean takakynkän yläpuolelta ja toi poikkituki saattaa herkästi törmätä siihen. Mahtaiskohan tää olla syy, miksi Limmetin kynkissä on poikkituet eri kohdissa eri puolilla?
        huomasit varmaan kun katoit kuvia että limmetti on miettinyt ko. asiaa kun on tuet hitsannut: hantin puoleisessa on tuki taaempana ja ns. keskilinjan alapuolella vrt. kuskin puoleiseen tukivarteen.
        e46 330da -01
        E46 320d -00
        E30 323i -85 "pommikone"
        Projekti: E30 325i -86
        Projekti: E21 315 -83
        Ex: E30 318i mit m10i -89

        Comment

        • anttiviis
          BTCF Member
          • Aug 2010
          • 369
          • Kokkola

          Originally posted by janituz View Post
          huomasit varmaan kun katoit kuvia että limmetti on miettinyt ko. asiaa kun on tuet hitsannut: hantin puoleisessa on tuki taaempana ja ns. keskilinjan alapuolella vrt. kuskin puoleiseen tukivarteen.
          Oli ehkä virhe linkittää samasta asiasta kahta erillaista kuvaa.

          Ensimmäisessä limmetin versiossa tuet on edessä ja keskikohdan yläpuolella kummallakin puolella.

          Tässä niistä kuvat:



          Vuosi siitä eteenpäin tehdyssä versiossa kummanki puolen tuet on melkein V: keskellä sekä keskilinjan alapuolella. Tämän meinasin itse toteuttaa.
          E30 325i Turbo -86
          E30 325i M-tech2 -89
          E30 316i Bavaria -91
          E39 525iA -02
          F11 530xd M-Sport -11

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3410
            • Kotka

            Originally posted by anttiviis View Post
            Oli ehkä virhe linkittää samasta asiasta kahta erillaista kuvaa.

            Ensimmäisessä limmetin versiossa tuet on edessä ja keskikohdan yläpuolella kummallakin puolella.

            Vuosi siitä eteenpäin tehdyssä versiossa kummanki puolen tuet on melkein V: keskellä sekä keskilinjan alapuolella. Tämän meinasin itse toteuttaa.
            Ok. Ekan version tuki ottaa jokseenkin varmasti täyttöputkeen kiinni tai menee ainakin hyvin ahtaaksi. Se on kokeiltu tälläkin foorumilla. Kokemuksia voi kysellä Harri G:ltä ja muistaakseni Roclalta. Toka versio varmaan mahtuu olemaan.

            Originally posted by GOOFY View Post
            Tulipa vain mieleen että kielletäänkö jossain säännöksissä auton tankkaaminen sisältä? Eli jos tekee suoraan tankkaus reijän tankin päälle...
            En tiedä kielletäänkö mutta kuulostaa vähä riskialttiilta. Saattaisi tankkauksen jälkeen olla kohtuullinen bensankäry kabiinissa.
            Last edited by Skarpa; 29-11-2013, 04:46.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              Originally posted by GOOFY View Post
              Tukivarsiahan ei kai saa mennä hitsailemaan mutta pitää inssin olla aika tietoinen e30 alustasta että tuommoisen tietää hylätä.
              Miksei saisi hitsailla? Itse ainakin hitsannut, kun kaverin auto pomppasi leimalla tukivarren ruostereijästä. "Asiallisesti tehty hitsaus", totesi leimamies ja taas oli vuosi ajoaikaa.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3410
                • Kotka

                Originally posted by T3 View Post
                Miksei saisi hitsailla? Itse ainakin hitsannut, kun kaverin auto pomppasi leimalla tukivarren ruostereijästä. "Asiallisesti tehty hitsaus", totesi leimamies ja taas oli vuosi ajoaikaa.
                "Ohjauslaitteiden muutokset
                1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä"

                Tämä varmaan on se kohta, mitä usein tulkitaan niin, että tukivarsia ei saisi hitsata. Muistelisin kyllä lukeneeni jonkin otteen, jossa viitattiin laajemmin sellaisten osien hitsaamiseen, joiden lämpöeläminen saattaisi johtaa pyöräkulmien muutokseen, mutta en löydä sitä nyt.

                EDIT: Tässä Trafin korroosiotarkastus- ja korjausohje:



                Trafin linjaukset:
                - pääsääntöisesti alustan komponentit vaihdetaan uusiin, ei hitsata
                - etutukivarsia ei saa hitsata
                - etutolppiin saa vaihtaa jousilautaset
                - taka-akselipalkkia saa hitsata
                - kotelorakenteisia takatukivarsia saa hitsata
                - pellistä prässättyjä takatukivarsia ei saa hitsata.
                - vanhoihin autoihin, joihin ei todistettavasti ole osia saatavilla saa erikseen anottavalla luvalla tehdä poikkeuksia
                Last edited by Skarpa; 29-11-2013, 11:40.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  Kumpihan toi takatukivarsi sitten on kotelomainen vai pellistä prässätty?

                  Jos inssi päästää jonku auton läpi niin sehän ei tarkoita sitä että se olisi laillisesti tehty. Mullakin palaa takana 6 parkkia ja 4 jarru valoa. Inssi sanoi että ompa siistin näköinen ja näin ei missään nimessä saisi tehdä kun takavaloja ei saa kahdentaa ja sumu valoa ei varmaan saa käyttää jarru valona.

                  Vanhojen autojen katsastus olis aika vaikeeta jos inssi lukis vain ohjeista.

                  Eli onko kaikki etutolppiin hitsatut kynäjouset laittomia?
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    M10:ssä tyhjäkäynti vähä humpappaa, mitenkäs tuollaista ehkäistään?
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3410
                      • Kotka

                      Originally posted by GOOFY View Post
                      Kumpihan toi takatukivarsi sitten on kotelomainen vai pellistä prässätty?

                      Jos inssi päästää jonku auton läpi niin sehän ei tarkoita sitä että se olisi laillisesti tehty. Mullakin palaa takana 6 parkkia ja 4 jarru valoa. Inssi sanoi että ompa siistin näköinen ja näin ei missään nimessä saisi tehdä kun takavaloja ei saa kahdentaa ja sumu valoa ei varmaan saa käyttää jarru valona.

                      Vanhojen autojen katsastus olis aika vaikeeta jos inssi lukis vain ohjeista.

                      Eli onko kaikki etutolppiin hitsatut kynäjouset laittomia?
                      Kyllä E30 takakynkkä mun mielestä on kotelorakenteinen. Pellistä prässätyllä tukivarrella käsittäisin yhdestä levystä hitsaamatta muotoillun tukivarren, joita joissain uudemmissa autoissa näkee:



                      Periaatteessa näiden ohjeiden perusteella jälkiasennuscoilitolpat olis laittomat, mutta kai ne lasketaan autoon suunnitelluiksi jälkimarkkinaosiksi, kun coilialustosta kuitenkin on tarkat hitsausohjeet, TÜV-laput jne. Mene tiedä, ei nämä täysin yksiselitteisiä hommia ole.

                      EDIT: Tai voihan sen kierreholkin hitsauksen rinnastaa jousilautasen vaihtoon.
                      Last edited by Skarpa; 30-11-2013, 08:43.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16503
                        • Asikkala

                        Originally posted by peltone View Post
                        M10:ssä tyhjäkäynti vähä humpappaa, mitenkäs tuollaista ehkäistään?
                        Kaasarikone ? Käännä ensiapuna seosruuvia suuntaan x. Imuvuoto ym. jorinat mitkä muissakin koneissa.

                        Comment

                        • peltone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 8092
                          • Willähde

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Kaasarikone ? Käännä ensiapuna seosruuvia suuntaan x. Imuvuoto ym. jorinat mitkä muissakin koneissa.
                          Kiitoksia.
                          E30 316 -87
                          E91 325i -06
                          E61 530d -06
                          F10 520d -14
                          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by peltone View Post
                            Kiitoksia.
                            Onko siinä vielä Pierburg kiinni? Repair Manualista löytyy troubleshooting-kaavio muistaakseni siihen.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Harri G
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 9041
                              • Iisalmi

                              Peltonen. Haet metrin alipaineletkua ja vaihdat ne kaikki kerralla. Starttipilotilla voi tutkia fuskaako laippa kaasarin alla.

                              Virranjakajan yhteydessä oleva alipainekalvosäädin mikä lieneekään, se kannattaa vaihtaa. Jos vaikka jostain löytyy romukone niin voi testata.
                              Last edited by Harri G; 30-11-2013, 09:35.
                              E39 ja E91

                              Comment

                              • Joni.T
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2007
                                • 81
                                • Raahe/Oulu

                                Onko jollain heittää linkki sivustolle jossa olisi E30:n räjäytyskuvia? Realoem ei nyt riitä, tarvisin tarkkoja tietoja ja mittoja mm. perämurikasta (TYP188).
                                ALPINA B3 -96
                                E30 Cabriolet
                                E30 jäärata special edition
                                ex.
                                E30 318 Is -90
                                E30 316 -84
                                E30 325 -89
                                E39 525d -03
                                E39 525i M-sport -03
                                ALPINA B6 -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎