Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9040
    • Iisalmi

    E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

    Ajattelin että kootaan tähän yhteen mitä tarvii swappiin niin ei tarvitse jokaisen erikseen perusasioita kysellä. Kommentit, lisäykset ja korjaukset tervetulleita.

    Moottori
    - E36 M50-johdannaisen koneenkorvat
    - Öljypohja ja öljytikku seuraavista: E34M50, E38M52
    - Öljypumpun putki E34 M50 tai E38M52
    - E36 koneen kanssa toisinaan loiskelevyt joutuu deletoimaan joko öljypohjasta tai lohkosta, kahta loiskelevyä ei voi olla
    - M52-swapissa M50 öljytikku johon hitsattu letkulähtö huohotukselle
    - Edestä päin katsottuna toinen lämpöanturi tulee vaihtaa E30-malliseen ruskeaan yksinapaiseen, jotta lämpömittari näyttää oikein
    - Ilmanputsarikotelo: E30 M20 menee suoraan, E36M50/M52 pienellä modauksella (jos ei abs)
    - Koneenkumit: E28 535i, E34 M50 ainakin menee (väärinpäin ohjuritapin rei'issä), voi säätää lisäämällä prikkoja kumin alle
    - E30 6-syl / E34 kaasuvaijeri
    - Imuputki on E36 M50-mallissa pienempi vs. E34

    Kytkin/startti
    - Jos M50 kaksoismassa vauhtis tai M50b20 kova pyörä -> M50 kytkin (228mm) & M50 startti
    - Jos M20 kova vauhtis (b25 mallista sorvattava takapuolelta jotta mahtuu)-> M20 startti käy suoraan tai vauhtikseen starttikehä M50:stä jolloin M50 startti tai M50 startti jossa M20 bendix
    - M20 vauhtiksen perään käy esim. M20 kytkin, Sachs race???
    - Jos M20 vauhtis, M20 kytkin, M20 laatikko, kytkimen työsylinteri käy suoraan, sama myös jos kaikki M50:stä
    - Jos M20 vauhtis, M20 kytkin ja M50 ZF laatikko, joutuu käyttämään pidempää E21 323i painelaakeria tai jatkamaan työsylinterin vartta

    laatikko/voimalinja
    - Jos getrag 260 E30: E30 325i kardaani ja perä välityksellä 3.5-4.0, M20b25 neulalaakeri vaihdettava
    - Getrag 260 laatikko tulee vinoon joten laatikon takakannake muokattava ja vaihteensiirtovipu/vaihdekepin alapallo käännettävä myös vinoon jotta keppi asettuu oikein
    - Jos E34/E36 ZF: E30 324td/E30 M3/E30 325 eta/E36 328i kardaani, vakio laatikon kannake, perä 2.8-3.5 välityksellä (vitonen suora vs. getrag jossa vitonen ylivaihde)
    - E36 320i/323i/325i getrag 250, vakio kannake, kardaani E30 320i tai 324d tai E36 325i, vitonen suora vaihde, joten perävälitys 2.8-3.5
    - Loppupään E30 318is 90-91 getrag 240 käy, vakio kannake, E36 325i getrag kardaani, 228mm kytkin (M20), vitonen ylivaihde -> perävälitys 3.5-4.0
    - M50 ZF-laatikon kanssa käytettävä vaihdekeppiä, jossa pallon ja alakiinnikkeen välissä on vähintään 20mm tavaraa (esim E34 tai E36 ZF-laatikkoinen), G260 kanssa E30 normikeppi menee tai lyhyet välit saa E34M50 kepillä.
    - Aina kun käytetään E36 kardaaneja, täytyy kannatinlaakeri vaihtaa E30-malliseksi. Huom! E30 kannatinlaakereita kahta eri mallia, toinen epäkesko ja toinen ei. Tilaa auton vuosimallin mukaan niin menee aina oikein.

    Sähköt
    - Sähkökaavioita tolkuttomasti netissä
    - E30 pyöreä pistoke (86->): Kaavio1, Kaavio2, kaavio3
    - Mikä pinni pyöreässä pistokkeessa meinaa mitäkin: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=163088
    - Wanha suorakulmion-mallinen pistoke (->85): http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=456
    - Johtokouru E30 M40 mallisesta käy koneen päälle
    - E36 johtosarja hieman E34 mallista pidempi koska E36:ssa ecu hanskalokerossa, tosin E34-johtosarjan saa myös riittämään nippa-nappa hanskalokeroon
    - Mikäli M52, EWS2 onnistuu asentaa E30-koriin jos avain, rinkula-antenni, kaksi EWS-boksia, johdotus kuten linkissä ylempänä (mikäli -> 85 malli). Jos 86-> http://fiwww.btcf.fiwww.btcf.fi/foru...&postcount=132. Tässä myös EWS2 kytkennästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154884
    - M50/M52 johtosarjan muokkaus e30 koriin, video: https://www.youtube.com/watch?v=euxmWXAJg9U

    Jäähdytin/flekti
    - E30 325i vakio
    - E30 318is / E34M50 / E36M50 menee vakiopaikalle faceliftiin
    - E36M50 ilmastoidun alareunastaan isompi, menee silti vakiopaikalle faceliftiin
    - Maksimi jäähdytysteho runkoaisojen välissä E28 535i syylärillä
    - Alaletku usein sovellettava koska kone tulee lähelle syyläriä
    - Flektiksi esim. E36 tds-koneen ohut rupeli, sähköflekti eteen/taakse usein helpoin ratkaisu

    Pakoputki
    - Etuputkissa normaalisti soveltamista, E36 M50/M52 kohtuullisella vaivalla sovellettavissa
    - Vakio M50/M52 pakosarjoja käytettäessä joutuu etummaisen pakosarjan jälkeen tekemään topakan mutkan (apurunko/vakaaja tulee nopeasti vastaan)
    - Pakoputkista asiaa: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=69373

    Jarrutehostin
    - E30 vakiotehostin liian iso
    - Korvaava halkaisijaltaan pienempi Esim. 02 (E10), E21, E30 ix, Golf mk1/Mk2, Porsche 944, E32/E34 V8
    - Yleensä joutuu haarukkaa jatkamaan tai kiinnitysreikiä soveltamaan
    - Huomaa että jos on metallinen jarrupoljin, voi myös sitä muokata. Voi olla helpompaa koska jarrutehostimen varsi melko kovaa kamaa eikä sitä mielellään muokkaa.
    - Helpottaa elämää jos asentaa ennen moottoria

    Jarrut/alusta (325i verrokkina)
    - Etujarrut tuuletetuilla levyillä ja takana levyjarrut.
    - Mikäli auto on valmistettu 9/86 tai tämän jälkeen, tulee olla ABS
    - 51mm "isot" etutolpat
    - Etuvakaaja 20mm, takana 12,5mm
    - Tehoraja 204hv
    - Mikäli vertaa 320is malliin tulee olla aina ABS sekä 14,5mm takavakaaja, tehoraja 230hv
    - Lisää keskustelua vertailumalleista: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278611


    Hyödyllisiä linkkejä:
    Yleistä: http://www.e30dohc.com/wiki/index.ph...HC_Swap_Basics
    Yleistä: http://ddurrelltech.com/bmw/e30_to_m...rsionlist.html
    Yleistä: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=45442
    Yleistä: http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=76315
    Yleistä: http://ns1.e30zone.net/e30zonewiki/i...ine_Swap_-_M5x
    M50/M52/S50/S52 setuppeja: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=257032
    Kaikki kaikesta: http://www.r3vlimited.com/board/forumdisplay.php?f=129
    Last edited by T3; 16-01-2017, 16:13.
    E39 ja E91
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16295
    • Leppävirta

    #2
    Hienoa Harri Laitoin stickyksi.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 Talvehtimassa
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96 Talvehtimassa
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Talviliukuri

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Hyvä idea
      Jos antas olla tämän jonkun aikaa ja Harri vaikka päivittelee ehdotusten pohjalta? Sitten kun on "valmis" niin kopioisi tonne FAQ:iin.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9040
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by petrolhead View Post
        Hyvä idea
        Jos antas olla tämän jonkun aikaa ja Harri vaikka päivittelee ehdotusten pohjalta? Sitten kun on "valmis" niin kopioisi tonne FAQ:iin.
        Näin sen näkisin. Itsekin tuohon päivittelen mitä mieleen tulee. Eihän nämä ultimaattisia totuuksia ole. Sinne voi survoa melkeinpä minkä vaan kytkimen esimerkiksi. Postatkaa noita comboja kytkimistä/vauhtiksista, koneenkumeista, jäähdyttimistä jne.
        E39 ja E91

        Comment

        • Lähtis
          BTCF Member
          • Dec 2010
          • 269
          • Toijala

          #5
          Tämä oli hyvä idea

          Helpottaa elämää kummasti kun ei joudu 100 sivusesta threadista etsiin sieltä täältä tarvittavia vinkkejä.
          BMW e30 320i m50b25+holset -86
          Volvo 242 b254tic -83 updating-->m50bxx+holset
          Volvo 740 b230 -90 (herraskainen)

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #6
            joku voi editoida turhat hehkutus postaukset sitten pois (niinkuin tämänkin kun mahdolliset muutokset on tehty) niin pysyy asiassa eikä tule toista samanlaista tuhannen postauksen topikkia. muutenhan se olisi sama lisätä tämä tuohon edelliseen topikkin aloitus postaukseksi.

            e34 m51 öljypohja ja E38 M52 öljypohja sekä ö.sihdin jalka käyvät swappiin
            pieni j.tehostin löytyy myös 02sta (e10) akselin kiinnitystä muokkaamalla

            pieni epävarmuus tosta johtosarjan sopivuudesta m50tu ja m52 välillä
            muistaakseni ykk on eri joten niitä ei voi ohjata sekaisin
            m50tu moottori siemenssillä tai m52 motronicilla

            johtosarja toki yhteen sopiva jos käyttää aftermarket ohjausta
            esim m52 moottori m50tu johtosarja ja ohjainlaitteena kdfi/mq/tatech/hestec/autronic jne jne
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • EMP
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 822
              • Kuusjoki

              #7
              Voimansiirron yksi vaihtoehto on myös:
              E36 320/323 pikku getrag jonka jatkoksi sopii e30 320i/324d kardaani.
              Nuo laatikot tulevat ihan oikeaan asentoon. Ja niissä on suora vitonen joten perävälitys sen mukaan.
              E30 318i 2d M52B27 "eta"

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Tonton View Post
                joku voi editoida turhat hehkutus postaukset sitten pois (niinkuin tämänkin kun mahdolliset muutokset on tehty) niin pysyy asiassa eikä tule toista samanlaista tuhannen postauksen topikkia. muutenhan se olisi sama lisätä tämä tuohon edelliseen topikkin aloitus postaukseksi.
                Olen koittanut sitä vähän välillä siivotakkin informaation löytymisen helpottamiseksi. Samoin ku muita vastaavia, esim M20 ylikokotopikkia.

                Tosiaan, jos tähän postattais pelkkää teknistä informaatiota ja ohjeita, tms TIETOA ja pidetään keskusteluista ja kysymyksistä vapaana. Niitä sit tonne toiseen topikkiin.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Harri G
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 9040
                  • Iisalmi

                  #9
                  Originally posted by Tonton View Post
                  joku voi editoida turhat hehkutus postaukset sitten pois (niinkuin tämänkin kun mahdolliset muutokset on tehty) niin pysyy asiassa eikä tule toista samanlaista tuhannen postauksen topikkia. muutenhan se olisi sama lisätä tämä tuohon edelliseen topikkin aloitus postaukseksi.

                  e34 m51 öljypohja ja E38 M52 öljypohja sekä ö.sihdin jalka käyvät swappiin
                  pieni j.tehostin löytyy myös 02sta (e10) akselin kiinnitystä muokkaamalla

                  pieni epävarmuus tosta johtosarjan sopivuudesta m50tu ja m52 välillä
                  muistaakseni ykk on eri joten niitä ei voi ohjata sekaisin
                  m50tu moottori siemenssillä tai m52 motronicilla

                  johtosarja toki yhteen sopiva jos käyttää aftermarket ohjausta
                  esim m52 moottori m50tu johtosarja ja ohjainlaitteena kdfi/mq/tatech/hestec/autronic jne jne
                  Kommentit päivitetty

                  Originally posted by EMP View Post
                  Voimansiirron yksi vaihtoehto on myös:
                  E36 320/323 pikku getrag jonka jatkoksi sopii e30 320i/324d kardaani.
                  Nuo laatikot tulevat ihan oikeaan asentoon. Ja niissä on suora vitonen joten perävälitys sen mukaan.
                  Kommentit päivitetty

                  Laitoin myös pari Getrag240 ja Getrag 250 comboa, jos eivät vaikuta toimivilta, voipi poistaa tästä dokumentista.
                  E39 ja E91

                  Comment

                  • M325i
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 1526
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by EMP View Post
                    Voimansiirron yksi vaihtoehto on myös:
                    E36 320/323 pikku getrag jonka jatkoksi sopii e30 320i/324d kardaani.
                    Nuo laatikot tulevat ihan oikeaan asentoon. Ja niissä on suora vitonen joten perävälitys sen mukaan.
                    Mitä eroa on 320/323 laatikolla 325i mallin getrackiin e36 korissa? Sama laatikko on myös 325i mallissa. 328 on isolaippainen. Ainostaan kardaani on 320 ja 325 eri mittainen johtuen perästä.
                    E30 ja E46 ///M

                    Comment

                    • Harri G
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 9040
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by M325i View Post
                      Mitä eroa on 320/323 laatikolla 325i mallin getrackiin e36 korissa? Sama laatikko on myös 325i mallissa. 328 on isolaippainen. Ainostaan kardaani on 320 ja 325 eri mittainen johtuen perästä.
                      OK. Eli illan lottorivi olisi nyt oikein :think

                      - E36 320i/323i/325i getrag 250, vakio kannake, kardaani E30 320i tai 324d tai E36 325i, vitonen suora vaihde, joten perävälitys 2.8-3.5
                      E39 ja E91

                      Comment

                      • M325i
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 1526
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by Harri G View Post
                        OK. Eli illan lottorivi olisi nyt oikein :think

                        - E36 320i/323i/325i getrag 250, vakio kannake, kardaani E30 320i tai 324d tai E36 325i, vitonen suora vaihde, joten perävälitys 2.8-3.5
                        Eikös se laatikon tyyppi ole getrac ja numerosarja 220 ? ja jotain Ja kardaani voipi olla kuitenkin juuri tuo e30 320i tai 324d ,e36 325i kardaanin sopivuudesta en tiedä ?
                        E30 ja E46 ///M

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 10967
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Tonton View Post
                          pieni epävarmuus tosta johtosarjan sopivuudesta m50tu ja m52 välillä
                          muistaakseni ykk on eri joten niitä ei voi ohjata sekaisin
                          m50tu moottori siemenssillä tai m52 motronicilla

                          johtosarja toki yhteen sopiva jos käyttää aftermarket ohjausta
                          esim m52 moottori m50tu johtosarja ja ohjainlaitteena kdfi/mq/tatech/hestec/autronic jne jne
                          m52 on siemens ms41 ja m50tu joko motronicilla tai siemens ms40 nus nus. m50tu motronic versioon ja m52 siemens ms41 versioon löytyy kumpaankin esim. plug and play kdfi. m50tu siemens ms40 taas on semmonen sekasikiö, josta kannattaa hankkitua eroon. m52 johtosarjaa ja vakioboksia voi käyttää e30:ssä myös ilman ajonestoa joko ews emulaattorilla (löytyy ebaystä) tai muokkaamalla hieman boksin koodia (mulla oli ohjeet jossain, mutta meneekö niiden julkaisu jo harmaalle alueelle?).

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5726
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Ainakin 6-syl e30 käy vakio kaasuvaijeri suoraan..
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • Harri G
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 9040
                              • Iisalmi

                              #15
                              Originally posted by M325i View Post
                              Eikös se laatikon tyyppi ole getrac ja numerosarja 220 ? ja jotain Ja kardaani voipi olla kuitenkin juuri tuo e30 320i tai 324d ,e36 325i kardaanin sopivuudesta en tiedä ?
                              Laatikon tyyppi on Getrag ja numerosarja 250. http://en.wikipedia.org/wiki/Getrag

                              Jostain luin tuon että 325i E36 kardaani kävisi, toki omakohtaista kokemusta ei ole. Etu- ja takalaipathan siinä on sopivat ja pituus on 1512mm vs. E30 320i tai 324d 1526mm. Luulisi että jatkuu liitoksesta tuon puolitoista senttiä.

                              Originally posted by jmp2002 View Post
                              Ainakin 6-syl e30 käy vakio kaasuvaijeri suoraan..
                              Korjataan
                              Last edited by Harri G; 23-11-2013, 21:17.
                              E39 ja E91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎