Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    Originally posted by Tonton View Post
    Laittaa ihan E30 anturin kanteen, m50 anturin tilalle
    1 vs 2 napaa

    Kyseessä M52TU, Ei ole ylimääräistä proppua kannessa kuten sinkkuvanoksessa.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • Samee
      BTCF Member
      • Mar 2006
      • 888
      • Valkeakoski

      Originally posted by Tonton View Post
      Laittaa ihan E30 anturin kanteen, m50 anturin tilalle
      1 vs 2 napaa

      Edit. Jaa nii m52

      Onko linkkiä noihin jenkkien touhuihin?
      Mistä tuommoinen pikaliitin ylävesiletku on?
      Pikaliitin letkulla tarkoitettaneen esim e46/e39 ja siitä ylöspäin löytyviä vesiletkuliitoksia.
      E30 m52tu/m54 swapeissä moni minä mukaanlukien on askarrellut e30 lämpömittarin anturin näin

      Netistä napatussa kuvassa lienee e39/e46 alavesiletkun alempi pikaliitin jossa "outlet temp" anturin paikka on sheivattu ja kierteytetty anturia varten. Kyseisellä mulikalla anturi tosin sojottaa kohti syyläriä ja on siten vähän typerä. Anturin joutuu toki maadoittamaan anturin runkoon kolvatulla johdolla.

      Tässä enemmän juttua e30m54 setupista
      E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
      E30 316 4d '89
      E36 M3 Coupe '93
      F30 318d '13

      Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

      Comment

      • Samee
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 888
        • Valkeakoski

        Itseäni myös kiinnostaisi nähdä e30 m52tu/m54 muunlaisia ratkaisuita vesiletkujen ja tuon lämpöanturin asennuksista. Omassa e30 m52tu ratkaisussa ei tällähetkellä tyydytä silmää ylä- ja alavesiletku asennukset eikä oikein etsinnästä huolimatta löydy sopivia vesiletkuja kyseiseen comboon e36 syylärin kanssa.

        Kaikista paras olisi kun saisi teetettyä uuden termostaattikotelon ilman noita pikaliittimiä ja tuolla lämpömittari anturin paikalla. Omasta termarikopastani olen puukottanut sähköohjauksen pois ja korvannut alkuperäisen kuuman termostaatin mishimoton 70 asteisella racing termarilla.
        E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
        E30 316 4d '89
        E36 M3 Coupe '93
        F30 318d '13

        Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

        Comment

        • Samee
          BTCF Member
          • Mar 2006
          • 888
          • Valkeakoski

          Originally posted by Axum View Post
          Poistin öljypohjan loikelevyn kokonaan ja lohkon loiskelevyyn tein takapäähän kolon öljypohjaa varten

          BTW: miten olette toteuttaneet lämpömittarin anturin?

          Maailmalla ovat laittaneet tyhjennyspropun tilalle aftermarket e30 anturin aluslevyillä=huono (mittaa lohkon lämpötilaa)

          Ylävesiletkuun pikaliittimellä olevaan muoviputkeen tekemällä M12x1,5 kierteet?
          Itse jätin m52tu lohkon loiskelevyn muokkaamattomana paikalleen, mutta m50 öljypohjasta poistin peltisen loiskelevyn sekä hieman joutui muutenkin leikkaamaan ja liimaamaan jotta mahtui. Anturitoteutuksesta olikin jo ylempänä.
          E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
          E30 316 4d '89
          E36 M3 Coupe '93
          F30 318d '13

          Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            Taisinkin katsella että teit patin öljypohjaan ja jätit loiskelevyn leikkelemättä.


            Tuota kuvaa katsellessa tulee mieleen että onko noita pikaliittimiä erilaisia?, nimittäin omassa alkupään pikaliitintä mittaillessa kierteytyksen jälkeen ainevahvuutta jää milli tai kaksi.
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • Samee
              BTCF Member
              • Mar 2006
              • 888
              • Valkeakoski

              Originally posted by Axum View Post
              Taisinkin katsella että teit patin öljypohjaan ja jätit loiskelevyn leikkelemättä.


              Tuota kuvaa katsellessa tulee mieleen että onko noita pikaliittimiä erilaisia?, nimittäin omassa alkupään pikaliitintä mittaillessa kierteytyksen jälkeen ainevahvuutta jää milli tai kaksi.
              Jos katsot tuosta jo aiemmin linkkaamastani revlimitedin linkistä noita kuvia tuosta pikaliitin/anturisovelluksesta, niin huomasin että tuossa irtonaisena kuvatussa on eri osa kuin tuossa seuraavassa kuvassa missä osa on kiinni termarikotelossa. Anturi on eriasennossa suhteessa kiinnitysklipsiin, myös ainevahvuudessa tuon kierteen osalta näyttäisi olevan eroa.

              Oon myös kahlannut läpi aikamoisen kasan bmw vesiletkuja, mutta ei vaan oikein löydy hyvää tuohon tarkoitukseen. Omani tein e39 alavesiletkun syylärin puoleisesta pikaliittimestä jossa on vähän erilainen anturipaikka outlet temp anturia varten. Se patti on isompi, mutta tällöin tarvitsi käyttää muistaakseni landroverin 14mm anturia ja siltikin muistaakseni siinä kävi niin, että reikä oli kierrettä varten aavistuksen liian iso ja anturin kiinni pysyminen kierreliiman kanssakin jäi arveluttamaan. Lisämiinuksena tässä oli se, että anturi sojottaa eteenpäin, kohti syyläriä.

              Tuossa omassani tämä kerkesi olla paikallaan reilun vuoden ja vasta apulaitehihnan katkeaminen rikkoi ja sai anturin vuotamaan, kun katkeamassa ollut repaleinenhihna läpätti vähänaikaa anturia vasten ennen katkeamistaan.


              Pystyisiköhän tuohon 12mm anturiin tekemään pienemmän kierteen ja käyttämään tuota ohuempaa mutta ylöspäin osoittavaa ilmausruuvin kohtaa mihin sinäkin ilmeisesti oot kierteen tehnyt? Täytynee uhrata yksi 12mm anturi ja koittaa kuinka pienen kierteen siihen saa tuhoamatta anturia. Sitä ajattelin koittaa seuraavaksi
              Last edited by Samee; 15-01-2019, 03:23.
              E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
              E30 316 4d '89
              E36 M3 Coupe '93
              F30 318d '13

              Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11131
                • Oulu

                Laita helicoil siihen 14mm kierteeseen, niin muistaakseni se e30 anturi kiertyy siihen. Ja o rengas väliin tiivistämään. Riippuu toki millä nostolla teet sen kierteen.

                Mut itte kairaisin sinne koneen oman lämpötila-anturin viereen paikan toiselle. Metallimurut voi imuroida sieltä reijästä pois ja koska kyseessä on jäähdytinjärhestelmä, niin mitättömän pienet metallimurut mitä sinne voi jäädä ei haittaa mitään.
                Last edited by Pazi88; 15-01-2019, 09:15.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Samee
                  BTCF Member
                  • Mar 2006
                  • 888
                  • Valkeakoski

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Laita helicoil siihen 14mm kierteeseen, niin muistaakseni se e30 anturi kiertyy siihen. Ja o rengas väliin tiivistämään. Riippuu toki millä nostolla teet sen kierteen.

                  Mut itte kairaisin sinne koneen oman lämpötila-anturin viereen paikan toiselle. Metallimurut voi imuroida sieltä reijästä pois ja koska kyseessä on jäähdytinjärhestelmä, niin mitättömän pienet metallimurut mitä sinne voi jäädä ei haittaa mitään.
                  Tämäkin on kyllä varsin toteuttamiskelpoinen idea.
                  E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                  E30 316 4d '89
                  E36 M3 Coupe '93
                  F30 318d '13

                  Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                  Comment

                  • Axum
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 4416
                    • Kuopio

                    Ei jaksanut kikkailla.. vesiletkuina aftermarket silikoniletkut jotka supistuu välistä 32 milliin niin tilasin maailmalta sopivan palikan anturille m14x1.5 kierteillä.


                    Pitääkö m52tu:hun olla tu:n kaasuvaijeri vai menikö E36?
                    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                    - E39 528ia
                    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                    Puretaan 520ia -97
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3105

                      Originally posted by Samee View Post
                      Omasta termarikopastani olen puukottanut sähköohjauksen pois ja korvannut alkuperäisen kuuman termostaatin mishimoton 70 asteisella racing termarilla.
                      onko heittää linkkiä mistä ko termarin saa ja ohjetta miten puukotellaan sopimaan termarikoteloon?
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11131
                        • Oulu

                        Te voitte m52tu/m54 koneen lämpöjä laskea softallisestikkin jos on joku ihme syy tehdä niin.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Samee
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 888
                          • Valkeakoski

                          Originally posted by poke View Post
                          onko heittää linkkiä mistä ko termarin saa ja ohjetta miten puukotellaan sopimaan termarikoteloon?
                          Taisin ebaysta tuon omani tilata. Muutenhan tuo asettui paikalleen ihan hyvin, mutta termarikopassa olevan sähkövastuksen katkasin juuresta poikki. Alunperin se toimii siten että se sähkövastuksen tappi menee orkkis termarin sisään ja tietyissä tilanteissa ecu voi ennakoida lämmittämällä sitä sillä vastuksella jolloin termari aukeaa nopeammin.

                          Varmasti Pazi88:n ohjelmallinen laskeminen toimisi niin, että ecua käskettäisiin lämmittämään termaria auki halutusti?
                          E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                          E30 316 4d '89
                          E36 M3 Coupe '93
                          F30 318d '13

                          Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3105

                            vielä ei ole erityistä syytä ilmennyt mutta itse ennakoin ajatustasolla tilannetta kun otan käyttöön remmiahtimen ko. moottoriin. Tuolloin voisi olla tarvetta, että moottori kävisi hieman viileämpänä.

                            tätä en tiennyt, että termarin avautumista voisi ecusta rukkailla aikaisemmaksi. hyvä tietää tämäkin.

                            yksi haaste oli kun otin omaam54:sta käyttöön ja siinä on E36 jäähdytin, niin jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen on tarkkaa puuhaa. korkki auki pyöritellessä termarin aukeamislämpötila on niin lähellä kiehumislämpötilaa. varmuutta ei ole tuliko kaikki ilmat pois. Muutenkin tuon mallin jäähdytin on epäkiitollinen ilmattava cokis pullojen yms viritysten takia.
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11131
                              • Oulu

                              Joo se pitää sillä vastuksella termaria auki enemmän. Sehän muutenkin normaalisti laskee lämpötilaa alle 90 asteen rasituksessa ja 100 astetta pidetään tavoitteena vaan siihen asti, että öljyt ovat lämmenneet käyttölämpötilaansa. Fiksu systeemi mikä ei ainakaan parane kun sen modaa pois käytöstä.

                              Ja ei tarvi ilmata millään limupulloilla. Termarikotelosta ja syyläristä ilmaruuvit auki. Kaatelee hiljalleen nestettä kunnes ruuveista tulee nestettä pihalle. Ruuvit kiinni, paisarin nestetaso järkevälle tasolle ja ei muuta ku korkki kiinni ja kovaa ajoa

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Axum
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 4416
                                • Kuopio

                                Originally posted by Axum View Post
                                Ei jaksanut kikkailla.. vesiletkuina aftermarket silikoniletkut jotka supistuu välistä 32 milliin niin tilasin maailmalta sopivan palikan anturille m14x1.5 kierteillä.


                                Pitääkö m52tu:hun olla tu:n kaasuvaijeri vai menikö E36?

                                Itse itselleni vastaten, M52tu:ssa on erilainen kaasuvaijeri mutta rälläkällä muotoilemalla menee E36 vaijeri.. ahkerammat ja rikkaammat hakee marmorista uuden 25 eurolla.


                                Ei tuosta ylävesiletkusta mikään kaunis tullut mutta toimiva ilman letkun vaihtoa.




                                - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                                - E39 528ia
                                - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                                Puretaan 520ia -97
                                https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎