Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3105

    #91
    Originally posted by Skarpa View Post
    Ok, en oo hoksannut tuota vuosimallieroa. Luulin kaikien 330i:en olevan 6-vaihteisella laatikolla. Eipä sillä, että se mun kannalta niin kriittinen juttu olisi ollutkaan, mutta noita nelikutosiakin sivusin silloin kun omaani pohdin laatikkovalintaa.
    yritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.
    mun kone on lähtöisin vm 2001 e46 330xi:stä. siinä oli alunpitäen tietääkseni 6-v laatikko.
    saisitko skarpa mitattua siitä omasta e9x lootastasi kunka syvällä kytkinakselin pää on kytkinkopan kiinnityspisteestä mitattuna?
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3408
      • Kotka

      #92
      Originally posted by poke View Post
      yritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.
      mun kone on lähtöisin vm 2001 e46 330xi:stä. siinä oli alunpitäen tietääkseni 6-v laatikko.
      saisitko skarpa mitattua siitä omasta e9x lootastasi kunka syvällä kytkinakselin pää on kytkinkopan kiinnityspisteestä mitattuna?
      Jos sulla on kytkin koneessa kiinni, niin sittenhän näet kytkinlevyn booreista, kumpi se on. Voin kyllä käydä myöhemmin mittailemassa. Laatikko kun on edelleen tossa työpaikan hallin nurkassa. Mut 5-v laatikosta voin antaa mitat suoraan, kun otin ne muistiin ennen laatikon myyntiä, että tiedän minkä mittaisen jatkon joudun tekemään kytkinakseliin:





      Silmämääräisesti kuvista katseltuna 6-v laatikossa kytkinakseli on ainakin muutaman sentin lyhyempi.

      Last edited by Skarpa; 18-10-2016, 12:00.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • ruupanen
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 5159
        • Joensuu

        #93
        Originally posted by poke View Post
        yritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.
        mun kone on lähtöisin vm 2001 e46 330xi:stä. siinä oli alunpitäen tietääkseni 6-v laatikko.
        5 - vaihteinen laatikko siellä on ollut.
        E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

        Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3105

          #94
          boorien mukaan on vanhempi eli 10-uraineko senyt olikaan.
          olisko tuossa nyt sitten ratkaisuna ostaa kytkin paketti sellaisella dms:llä missä on silmälaakeri?
          kattois vielä jostain dieselistä sen niin kestäis piiskatakin. kävisköhän esim tollaisesta sigun f10:stä? se ainakin kestää hyvin 700+ nm väännön normikäytössä.
          Kulkineet/projektit:

          640D F06
          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3105

            #95
            Originally posted by poke View Post
            boorien mukaan on vanhempi eli 10-uraineko senyt olikaan.
            olisko tuossa nyt sitten ratkaisuna ostaa kytkin paketti sellaisella dms:llä missä on silmälaakeri?
            kattois vielä jostain dieselistä sen niin kestäis piiskatakin. kävisköhän esim tollaisesta sigun f10:stä? se ainakin kestää hyvin 700+ nm väännön normikäytössä.
            kävin tallissa tutkimassa asiaa tarkemmin. kytkinakselin silmälaakeri on kampiakselin takapäässä kuten tässä jo sitä arveltiinkiin.
            pitää alkaa tutkimaan mikä paketti sinne nyt parhaiten uppoaa, mikäli päädyn 6v lootaan.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • ///saMi
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1198
              • 52300

              #96
              Miten ootte toteuttaneet peruutusvalon toimimisen e36 M50/E30 swapissa? Itse kokeilin m50 koneen johtosarjasta yhdistää johdot suoraan tunnistimeen joka on laatikon kyljessä, muttei sillä ollut mitään vaikutusta. Muistelin, sisäpuolella, vaihdekepin lähettyvillä olleen joitakin vapaana olevia liittimiä, kuuluuko sieltä vetää jokin piuha peruutusvalonkytkimelle?

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #97
                E30ssä pakkivalo kytkimen johtosarja on osa korin johtosarjaa ja liitin on jossain vaihdekepin lähettyvillä, keskikonsolin alla, johto tulee kepin kumista läpi.
                E36ssa pvalo kytkimen johtosarja kulkee moottorin johtosarjan läpi kori liittimeen ja siitä korin johtosarjaan.

                Se on tietenkin mahdollista yhdistää myös sitä kautta liittämällä e30 korin puolen johdot moottorin johtosarjassa oleviin johtoihin
                Last edited by Tonton; 29-12-2016, 18:55.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11131
                  • Oulu

                  #98
                  Originally posted by Tonton View Post
                  E30ssä pakkivalo kytkimen johtosarja on osa korin johtosarjaa ja liitin on jossain vaihdekepin lähettyvillä, keskikonsolin alla, johto tulee kepin kumista läpi.
                  E36ssa pvalo kytkimen johtosarja kulkee moottorin johtosarjan läpi kori liittimeen ja siitä korin johtosarjaan.

                  Se on tietenkin mahdollista yhdistää myös sitä kautta liittämällä e30 korin puolen johdot moottorin johtosarjassa oleviin johtoihin
                  E30:ssä tosiaan liitin on vaihdekepin lähellä ja siitä lyhyt johto menee vaihdekepin kumin läpi vaihdelaatikon kylkeen. Itse olen vaan tämän johdon päähän vaihdellu e36 johtosarjan liittimen.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • andhu
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 535
                    • vihti

                    #99
                    Kuinka korkeilla (cm) moottorin tukikumeilla olette saaneet parhaan istuvuuden koneelle?
                    E30 316 Turbo

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3105

                      Originally posted by poke View Post
                      kävin tallissa tutkimassa asiaa tarkemmin. kytkinakselin silmälaakeri on kampiakselin takapäässä kuten tässä jo sitä arveltiinkiin.
                      pitää alkaa tutkimaan mikä paketti sinne nyt parhaiten uppoaa, mikäli päädyn 6v lootaan.
                      6v-laatikko kotiutui perjantaina. Kytkin hommaa täytyy alkaa nyt puntaroimaan tosissaan.

                      Eli kone on M54B30, jossa silmälaakeri kampiakselissa. Laatikko taas tarvitsee parikseen vauhtipyörän, jossa silmälaakerille paikka.

                      Vaihtoehdot on minun tapauksessa:
                      - orggis DMS, jossa silmälaakeri. orggiskytkinpaketti.
                      - Teettää vauhtipyörä, jossa silmälaakeri. Tähän sitten joku riittävä kytkin. Saa ehdotella vaihtoehtoja? linkkejä jne?
                      - Aiemmin keskusteluissa mainittu kuppilaakeri ratkaisu? Tähän ehdotuksi?

                      En välttämättä tarvitse kilpakytkintä tms. Käyttö tulee ihan vakiokoneella kesäkruisailua ja ratapäiviä. Kuminpoltto ja kytkinpommit ei ole mun juttu. Suttaa kaasulla minkä suttaa..
                      Niin ja E28n koriin istutan tuon paketin, joten painokaan ei varrmaan rasita esim e46 vakiokytkintä?
                      Hyllystä löytyisi jo valmiina 125i:n vm2011/70tkm ajettu kunnossa oleva kytkinlevy, asetelma, painelaakeri ja kytkinkäpälä. Noitakin voisi ensimmäiseen setuppiin hyödyntää :think
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11131
                        • Oulu

                        Kiinnostuneille siinäpä ois videomuodossa tommosen m50/m52 johtosarjan muokkaus e30 koriin: https://www.youtube.com/watch?v=euxmWXAJg9U Voi lisätä aloituspostaukseen jos joku mode näkee tarpeelliseksi.
                        Last edited by Pazi88; 16-01-2017, 15:32.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2842
                          • Kyrsälä

                          Originally posted by poke View Post
                          6v-laatikko kotiutui perjantaina. Kytkin hommaa täytyy alkaa nyt puntaroimaan tosissaan.

                          Eli kone on M54B30, jossa silmälaakeri kampiakselissa. Laatikko taas tarvitsee parikseen vauhtipyörän, jossa silmälaakerille paikka.

                          Vaihtoehdot on minun tapauksessa:
                          - orggis DMS, jossa silmälaakeri. orggiskytkinpaketti.
                          - Teettää vauhtipyörä, jossa silmälaakeri. Tähän sitten joku riittävä kytkin. Saa ehdotella vaihtoehtoja? linkkejä jne?
                          - Aiemmin keskusteluissa mainittu kuppilaakeri ratkaisu? Tähän ehdotuksi?

                          En välttämättä tarvitse kilpakytkintä tms. Käyttö tulee ihan vakiokoneella kesäkruisailua ja ratapäiviä. Kuminpoltto ja kytkinpommit ei ole mun juttu. Suttaa kaasulla minkä suttaa..
                          Niin ja E28n koriin istutan tuon paketin, joten painokaan ei varrmaan rasita esim e46 vakiokytkintä?
                          Hyllystä löytyisi jo valmiina 125i:n vm2011/70tkm ajettu kunnossa oleva kytkinlevy, asetelma, painelaakeri ja kytkinkäpälä. Noitakin voisi ensimmäiseen setuppiin hyödyntää :think
                          Joskus tuli painittua ihan saman asian kanssa. Eli 6-vaihteinen E46 330i laatikko M52 perään. Silloin löysin netistä kuvan holkista joka siirtää silmälaakeria lähemmäksi laatikkoa. Tämän holkin myynti/valmistus oli syystä tai toisesta lopetettu. Päätin kuitenkin kokeilla ratkaisua ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. En nyt muista comboa ihan 100-varmasti, mutta ajetaankohan M52 vauhtipyörällä ja asetelmalla ja sit sillä M54B30 6-speed kyktinlevyllä kun siinä on oikea hammastus sille laatikon akselille.
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3408
                            • Kotka

                            Originally posted by Doni View Post
                            Joskus tuli painittua ihan saman asian kanssa. Eli 6-vaihteinen E46 330i laatikko M52 perään. Silloin löysin netistä kuvan holkista joka siirtää silmälaakeria lähemmäksi laatikkoa. Tämän holkin myynti/valmistus oli syystä tai toisesta lopetettu. Päätin kuitenkin kokeilla ratkaisua ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. En nyt muista comboa ihan 100-varmasti, mutta ajetaankohan M52 vauhtipyörällä ja asetelmalla ja sit sillä M54B30 6-speed kyktinlevyllä kun siinä on oikea hammastus sille laatikon akselille.
                            M52B28 paineasetelma on lähes identtinen M54B30 paineasetelman kanssa. Ainoana erona on se, että M54 paineasetelma on itsesäätyvä (SAC). Kumpi tahansa asetelma sopii kumpaan tahansa vauhtikseen ja levyt käyvät tietysti myös ristiin, eli levy laatikon mukaan. Pelkkiä kytkinlevyjä ei tahdo löytyä erillisinä, joten päädyin itse ostamaan M54B30 kytkinpaketin paineasetelmineen ja myin pois aiemmin hyllystä löytyneen M52 paketin. M54 kytkin luonnollisesti oltava 6-vaihtseen malliin.
                            Last edited by Skarpa; 17-01-2017, 13:35.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • qtaaa
                              Newbiemmer
                              • Jan 2017
                              • 13
                              • Uusimaa

                              Kierrokset jää "kantamaan"

                              E30 swäpätty m50. Kun painaa kaasua ja nostaa sen niin kierrokset laskee hiljalleen alaspäin. Jää ns. kantamaan. Mistä lähteä etsimään vikaa?

                              Comment

                              • Doni
                                Moderator
                                • Sep 2004
                                • 2842
                                • Kyrsälä

                                Originally posted by Skarpa View Post
                                M52B28 paineasetelma on lähes identtinen M54B30 paineasetelman kanssa. Ainoana erona on se, että M54 paineasetelma on itsesäätyvä (SAC). Kumpi tahansa asetelma sopii kumpaan tahansa vauhtikseen ja levyt käyvät tietysti myös ristiin.
                                Tuon vaihdelaatikon kanssa ei käy 5-vaihteisen kytkinlevy koska ainakin tuossa 6-vaihteisessa oli 26,5x29-22 hammastus. 5-vaihteisessa on se tutumpi 23x29-10N hammastus.

                                EDIT: Oltais haluttu rakentaa auto kovalla vauhtipyörällä, mutta silloin ei ollut helposti saatavilla jousitettua kytkinlevyä 26,5x29-22 hammastuksella. Sen takia päädyttiin M52 kaksoismassaan ja asetelmaan sekä siihen alkuperäiseen E46 330i kovaan kytkinlevyyn.
                                Last edited by Doni; 17-01-2017, 13:41.
                                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎