Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • santtu86
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 66
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by jmp2002 View Post
    Ainakin 6-syl e30 käy vakio kaasuvaijeri suoraan..
    itselleni laitoin vakio m40 kaasuvaijerin tosin tekee kiemuran tehostajan yli mutta sopi eikä ole jyrkällä mutkalla
    Toyota previa 2.4 -95
    Fiat Punto 1.2 -94
    ex.E34 525iA touring -92
    ex. E30 318i touring -90 M50B20
    ex. Kia cerato 1.6 -07
    ex. Fiat Marea 1.6 -98
    ex. Ford Escort 1.3 -82
    ex. E34 520i -92
    ex. E34 518i -89
    ex. Citroen AX 1.1 -89
    ex. Daihatsu Charade 1.3i -89
    ex. Volvo 360 2.0 -89
    ex. Volvo 340 1.3 -89

    Comment

    • EMP
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 823
      • Kuusjoki

      #17
      Originally posted by M325i View Post
      Mitä eroa on 320/323 laatikolla 325i mallin getrackiin e36 korissa? Sama laatikko on myös 325i mallissa. 328 on isolaippainen. Ainostaan kardaani on 320 ja 325 eri mittainen johtuen perästä.
      Ei sillä tosiaan mitään eroa ole. En vaan nyt muistanut että sitä oli siinäkin käytetty.

      Ja käsittääkseni myös e36 316i ja 318i on muuten sama 250 getrac vaihteisto ainoastaan 1 ja 2 vaihteissa jotain eroa. Korjatkaa jos olen väärässä.
      E30 318i 2d M52B27 "eta"

      Comment

      • -Jarno-
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1140
        • Salo

        #18
        m20b25:n vauhtipyörää ei välttämättä tarvii sorviin laittaa, pelimies nappaa hiomalaikalla hiukan alumiinia lohkosta irti

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #19
          Originally posted by EMP View Post
          Ja käsittääkseni myös e36 316i ja 318i on muuten sama 250 getrac vaihteisto ainoastaan 1 ja 2 vaihteissa jotain eroa. Korjatkaa jos olen väärässä.
          Olet väärässä, täysin sama loota molemmissa.

          Comment

          • EMP
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 823
            • Kuusjoki

            #20
            Originally posted by jr66 View Post
            Olet väärässä, täysin sama loota molemmissa.
            Siis tarkoitin että noissa 316/318 malleissa muuten sama kuin 320/323/325 malleissa oleva getrac?

            Etk vaan näyttää noihin eri varaosanumeron ykkös ja kakksos vaihteen rattaille.
            E30 318i 2d M52B27 "eta"

            Comment

            • Rumilus
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 366
              • Tuusula

              #21
              EWS II



              Edit: Alotuspostauksessa näköjään onkin jo vastaava. No tässä havainnoillistavien kuvien kanssa. Poistakaa jos tarpeeton.
              Last edited by Rumilus; 05-12-2013, 22:45.
              Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #22
                Originally posted by Rumilus View Post
                EWS II



                Edit: Alotuspostauksessa näköjään onkin jo vastaava. No tässä havainnoillistavien kuvien kanssa. Poistakaa jos tarpeeton.
                Hyvä lisäys Itsekin olen näistä katsonut mallia. En vaan muistanut tuollaisen topikin olemassaoloa enää
                E39 ja E91

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Toi toinen topikki on "kysymyksiä&vastauksia" ym. keskustelua varten. Tähän topikkiin vain valmista teknistä informaatiota. Se vissiin oli ideana. Heitin muutaman postauksen tästä topikista tonne toiseen.

                  Jarno
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • vaappu
                    BTCF Member
                    • Sep 2010
                    • 1189
                    • Rovaniemi/Pyhätunturi

                    #24
                    Faktaa.

                    Ihan alkupään e34 m50 automaatin moottorin johto sarja käy ihan semmosenaan e30, ppiin.
                    Kys autossa E34 oli kuulemma automaatissa mittatikku...
                    Pelkästään ylimääräsiä johtoja katkoin korin liittimestä pois. Pistokekin oli oikea.
                    Sain kaikki toiminot pelaamaan , mitään en vaihtanut tai juottanut.
                    mb 519 täys pitkä
                    mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                    e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                    e31 850i Miljoonan markan bmw.
                    e21. Kimppa rassi.
                    Awd corolla turbo.+420whp..

                    Comment

                    • Make H.
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1278
                      • Kokkola

                      #25
                      Ite käytin e30 325i kaasuvaijeria ja ei kyl säätövara riittänyt, eli joutu laittaan n. 20-30mm pitkän palasen kumiputkee vaijerin "kuoreks"

                      Eikös m50b25:ssa oo 228mm kytkin kans o.O? Laitoin e28 528i m30 240mm vauhtipyörän. Näissä alkupään e28:ssahan nää on niitä kevyimpiä 7kg teräslimppuja alunperinki. Ei tarvinu mistään sorvailla tai hio ei vauhtipyörää eikä öljypohjaa o.O...oikean mittasia pultteja en mistään löytäny niin joutu vakioista katkaseen. Kytkimeks tuli sachs race -765, e21 323i kytkinlaakeri ja työsylinterin tappia jatkoin max.määrän eli 30mm, kytkin ottaa samassa kohtaa kuin vakionakin.

                      Tuohon kannattais lisätä vielä se että vaihdekeppi e34 m50:stä. Ite en ainakaan saanu kaikkia vaihteita päälle e30/e36 kepillä joissa tangon kiinnitys on heti pallon jälkeen. Oli tosin ite lyhennetty tankoki että jos ois ollu orggis niin ois voinu nipin napin mennäkki päälle, oletuksena kuitenki vaihekeppi jossa on 20mm "vartta" vielä pallon jälkeenki?

                      Comment

                      • Harri G
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 9041
                        • Iisalmi

                        #26
                        Originally posted by Make H. View Post
                        Ite käytin e30 325i kaasuvaijeria ja ei kyl säätövara riittänyt, eli joutu laittaan n. 20-30mm pitkän palasen kumiputkee vaijerin "kuoreks"

                        Eikös m50b25:ssa oo 228mm kytkin kans o.O? Laitoin e28 528i m30 240mm vauhtipyörän. Näissä alkupään e28:ssahan nää on niitä kevyimpiä 7kg teräslimppuja alunperinki. Ei tarvinu mistään sorvailla tai hio ei vauhtipyörää eikä öljypohjaa o.O...oikean mittasia pultteja en mistään löytäny niin joutu vakioista katkaseen. Kytkimeks tuli sachs race -765, e21 323i kytkinlaakeri ja työsylinterin tappia jatkoin max.määrän eli 30mm, kytkin ottaa samassa kohtaa kuin vakionakin.

                        Tuohon kannattais lisätä vielä se että vaihdekeppi e34 m50:stä. Ite en ainakaan saanu kaikkia vaihteita päälle e30/e36 kepillä joissa tangon kiinnitys on heti pallon jälkeen. Oli tosin ite lyhennetty tankoki että jos ois ollu orggis niin ois voinu nipin napin mennäkki päälle, oletuksena kuitenki vaihekeppi jossa on 20mm "vartta" vielä pallon jälkeenki?
                        Myös E34 kaasuvaijerin lisäksi ilmeisesti E36 M50 vaijeri kävisi. Äkkiseltään näyttäisi että tosiaan M50b25 perässä kytkin olisi 228mm alun perin. Myös ihan alkupään E30M20 on kevyempi vauhtipyörä kuin noin 1985->. Se saattaa varauksella mennä suoriltaan.

                        Vaihdekeppihän riippuu ihan siitä mikä laatikko on. Jos käyttää ZF-laatikkoa niin totta vie pitää olla jonkin verran materiaalia pallon ja alakiinnikkeen välissä, kuten E34 kepissä luonnollisesti on. Minullakin oli ZF-laatikon kanssa E34 keppi ja se toimi ihan ok. Jos taas on Getrag 260 niin E30 normikeppi käy. Ja jos haluaa edukkaan "short shifterin" G260 kanssa niin laittaa E34 kepin tai sitten katkoo E30 kepin ja hitsaa 20mm lisää tavaraa pallon ja alakiinnikkeen väliin. Tekee kunnoon viisteet vaan että saa kunnolla hitsiliitosta aikaan ja muistaa välillä jäähdytellä ettei alakiinnikkeestä tule kumit sulana ulos. Toki tämä ei ole välttämättä se paikka johon harjoittelee ensimmäistä kertaa hitsaamista.

                        Ja tosiaan kysymykset/vastaukset tuonne --> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=155768
                        Last edited by Harri G; 06-03-2014, 23:51.
                        E39 ja E91

                        Comment

                        • Skena
                          BTCF Hallitus
                          • Dec 2004
                          • 1332
                          • Masala, Suomen Chicago

                          #27
                          - Öljypohja ja öljytikku seuraavista: E34M50, E34M51, E38M52


                          ^^ E34M51 Öljypohja ei käy M52 swapin kanssa.
                          Paserati

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            #28
                            Originally posted by Skena View Post
                            - Öljypohja ja öljytikku seuraavista: E34M50, E34M51, E38M52


                            ^^ E34M51 Öljypohja ei käy M52 swapin kanssa.
                            Mikä siinä ahdistaa?
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • Skena
                              BTCF Hallitus
                              • Dec 2004
                              • 1332
                              • Masala, Suomen Chicago

                              #29
                              Originally posted by Tonton View Post
                              Mikä siinä ahdistaa?
                              Väärässä kohtaa pitäs lyyä kiinni
                              Ei siis kohtaa reiät.
                              Paserati

                              Comment

                              • jorge636
                                Newbiemmer
                                • Jun 2014
                                • 1
                                • virrat

                                #30
                                kysmys m54

                                eli itellä m54 b25 swap onko tietoa että käykö öljypohjan vaihdossa samat toimenpiteet vai käykö edes m52 öljypohja e34:sesta m54:seen? ja tuleeko ottaa muuta huomioon tuon m54: sen kanssa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎