Ajattelin että kootaan tähän yhteen mitä tarvii swappiin niin ei tarvitse jokaisen erikseen perusasioita kysellä. Kommentit, lisäykset ja korjaukset tervetulleita.
Moottori
- E36 M50-johdannaisen koneenkorvat
- Öljypohja ja öljytikku seuraavista: E34M50, E38M52
- Öljypumpun putki E34 M50 tai E38M52
- E36 koneen kanssa toisinaan loiskelevyt joutuu deletoimaan joko öljypohjasta tai lohkosta, kahta loiskelevyä ei voi olla
- M52-swapissa M50 öljytikku johon hitsattu letkulähtö huohotukselle
- Edestä päin katsottuna toinen lämpöanturi tulee vaihtaa E30-malliseen ruskeaan yksinapaiseen, jotta lämpömittari näyttää oikein
- Ilmanputsarikotelo: E30 M20 menee suoraan, E36M50/M52 pienellä modauksella (jos ei abs)
- Koneenkumit: E28 535i, E34 M50 ainakin menee (väärinpäin ohjuritapin rei'issä), voi säätää lisäämällä prikkoja kumin alle
- E30 6-syl / E34 kaasuvaijeri
- Imuputki on E36 M50-mallissa pienempi vs. E34
Kytkin/startti
- Jos M50 kaksoismassa vauhtis tai M50b20 kova pyörä -> M50 kytkin (228mm) & M50 startti
- Jos M20 kova vauhtis (b25 mallista sorvattava takapuolelta jotta mahtuu)-> M20 startti käy suoraan tai vauhtikseen starttikehä M50:stä jolloin M50 startti tai M50 startti jossa M20 bendix
- M20 vauhtiksen perään käy esim. M20 kytkin, Sachs race???
- Jos M20 vauhtis, M20 kytkin, M20 laatikko, kytkimen työsylinteri käy suoraan, sama myös jos kaikki M50:stä
- Jos M20 vauhtis, M20 kytkin ja M50 ZF laatikko, joutuu käyttämään pidempää E21 323i painelaakeria tai jatkamaan työsylinterin vartta
laatikko/voimalinja
- Jos getrag 260 E30: E30 325i kardaani ja perä välityksellä 3.5-4.0, M20b25 neulalaakeri vaihdettava
- Getrag 260 laatikko tulee vinoon joten laatikon takakannake muokattava ja vaihteensiirtovipu/vaihdekepin alapallo käännettävä myös vinoon jotta keppi asettuu oikein
- Jos E34/E36 ZF: E30 324td/E30 M3/E30 325 eta/E36 328i kardaani, vakio laatikon kannake, perä 2.8-3.5 välityksellä (vitonen suora vs. getrag jossa vitonen ylivaihde)
- E36 320i/323i/325i getrag 250, vakio kannake, kardaani E30 320i tai 324d tai E36 325i, vitonen suora vaihde, joten perävälitys 2.8-3.5
- Loppupään E30 318is 90-91 getrag 240 käy, vakio kannake, E36 325i getrag kardaani, 228mm kytkin (M20), vitonen ylivaihde -> perävälitys 3.5-4.0
- M50 ZF-laatikon kanssa käytettävä vaihdekeppiä, jossa pallon ja alakiinnikkeen välissä on vähintään 20mm tavaraa (esim E34 tai E36 ZF-laatikkoinen), G260 kanssa E30 normikeppi menee tai lyhyet välit saa E34M50 kepillä.
- Aina kun käytetään E36 kardaaneja, täytyy kannatinlaakeri vaihtaa E30-malliseksi. Huom! E30 kannatinlaakereita kahta eri mallia, toinen epäkesko ja toinen ei. Tilaa auton vuosimallin mukaan niin menee aina oikein.
Sähköt
- Sähkökaavioita tolkuttomasti netissä
- E30 pyöreä pistoke (86->): Kaavio1, Kaavio2, kaavio3
- Mikä pinni pyöreässä pistokkeessa meinaa mitäkin: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=163088
- Wanha suorakulmion-mallinen pistoke (->85): http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=456
- Johtokouru E30 M40 mallisesta käy koneen päälle
- E36 johtosarja hieman E34 mallista pidempi koska E36:ssa ecu hanskalokerossa, tosin E34-johtosarjan saa myös riittämään nippa-nappa hanskalokeroon
- Mikäli M52, EWS2 onnistuu asentaa E30-koriin jos avain, rinkula-antenni, kaksi EWS-boksia, johdotus kuten linkissä ylempänä (mikäli -> 85 malli). Jos 86-> http://fiwww.btcf.fiwww.btcf.fi/foru...&postcount=132. Tässä myös EWS2 kytkennästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154884
- M50/M52 johtosarjan muokkaus e30 koriin, video: https://www.youtube.com/watch?v=euxmWXAJg9U
Jäähdytin/flekti
- E30 325i vakio
- E30 318is / E34M50 / E36M50 menee vakiopaikalle faceliftiin
- E36M50 ilmastoidun alareunastaan isompi, menee silti vakiopaikalle faceliftiin
- Maksimi jäähdytysteho runkoaisojen välissä E28 535i syylärillä
- Alaletku usein sovellettava koska kone tulee lähelle syyläriä
- Flektiksi esim. E36 tds-koneen ohut rupeli, sähköflekti eteen/taakse usein helpoin ratkaisu
Pakoputki
- Etuputkissa normaalisti soveltamista, E36 M50/M52 kohtuullisella vaivalla sovellettavissa
- Vakio M50/M52 pakosarjoja käytettäessä joutuu etummaisen pakosarjan jälkeen tekemään topakan mutkan (apurunko/vakaaja tulee nopeasti vastaan)
- Pakoputkista asiaa: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=69373
Jarrutehostin
- E30 vakiotehostin liian iso
- Korvaava halkaisijaltaan pienempi Esim. 02 (E10), E21, E30 ix, Golf mk1/Mk2, Porsche 944, E32/E34 V8
- Yleensä joutuu haarukkaa jatkamaan tai kiinnitysreikiä soveltamaan
- Huomaa että jos on metallinen jarrupoljin, voi myös sitä muokata. Voi olla helpompaa koska jarrutehostimen varsi melko kovaa kamaa eikä sitä mielellään muokkaa.
- Helpottaa elämää jos asentaa ennen moottoria
Jarrut/alusta (325i verrokkina)
- Etujarrut tuuletetuilla levyillä ja takana levyjarrut.
- Mikäli auto on valmistettu 9/86 tai tämän jälkeen, tulee olla ABS
- 51mm "isot" etutolpat
- Etuvakaaja 20mm, takana 12,5mm
- Tehoraja 204hv
- Mikäli vertaa 320is malliin tulee olla aina ABS sekä 14,5mm takavakaaja, tehoraja 230hv
- Lisää keskustelua vertailumalleista: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278611
Hyödyllisiä linkkejä:
Yleistä: http://www.e30dohc.com/wiki/index.ph...HC_Swap_Basics
Yleistä: http://ddurrelltech.com/bmw/e30_to_m...rsionlist.html
Yleistä: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=45442
Yleistä: http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=76315
Yleistä: http://ns1.e30zone.net/e30zonewiki/i...ine_Swap_-_M5x
M50/M52/S50/S52 setuppeja: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=257032
Kaikki kaikesta: http://www.r3vlimited.com/board/forumdisplay.php?f=129
Moottori
- E36 M50-johdannaisen koneenkorvat
- Öljypohja ja öljytikku seuraavista: E34M50, E38M52
- Öljypumpun putki E34 M50 tai E38M52
- E36 koneen kanssa toisinaan loiskelevyt joutuu deletoimaan joko öljypohjasta tai lohkosta, kahta loiskelevyä ei voi olla
- M52-swapissa M50 öljytikku johon hitsattu letkulähtö huohotukselle
- Edestä päin katsottuna toinen lämpöanturi tulee vaihtaa E30-malliseen ruskeaan yksinapaiseen, jotta lämpömittari näyttää oikein
- Ilmanputsarikotelo: E30 M20 menee suoraan, E36M50/M52 pienellä modauksella (jos ei abs)
- Koneenkumit: E28 535i, E34 M50 ainakin menee (väärinpäin ohjuritapin rei'issä), voi säätää lisäämällä prikkoja kumin alle
- E30 6-syl / E34 kaasuvaijeri
- Imuputki on E36 M50-mallissa pienempi vs. E34
Kytkin/startti
- Jos M50 kaksoismassa vauhtis tai M50b20 kova pyörä -> M50 kytkin (228mm) & M50 startti
- Jos M20 kova vauhtis (b25 mallista sorvattava takapuolelta jotta mahtuu)-> M20 startti käy suoraan tai vauhtikseen starttikehä M50:stä jolloin M50 startti tai M50 startti jossa M20 bendix
- M20 vauhtiksen perään käy esim. M20 kytkin, Sachs race???
- Jos M20 vauhtis, M20 kytkin, M20 laatikko, kytkimen työsylinteri käy suoraan, sama myös jos kaikki M50:stä
- Jos M20 vauhtis, M20 kytkin ja M50 ZF laatikko, joutuu käyttämään pidempää E21 323i painelaakeria tai jatkamaan työsylinterin vartta
laatikko/voimalinja
- Jos getrag 260 E30: E30 325i kardaani ja perä välityksellä 3.5-4.0, M20b25 neulalaakeri vaihdettava
- Getrag 260 laatikko tulee vinoon joten laatikon takakannake muokattava ja vaihteensiirtovipu/vaihdekepin alapallo käännettävä myös vinoon jotta keppi asettuu oikein
- Jos E34/E36 ZF: E30 324td/E30 M3/E30 325 eta/E36 328i kardaani, vakio laatikon kannake, perä 2.8-3.5 välityksellä (vitonen suora vs. getrag jossa vitonen ylivaihde)
- E36 320i/323i/325i getrag 250, vakio kannake, kardaani E30 320i tai 324d tai E36 325i, vitonen suora vaihde, joten perävälitys 2.8-3.5
- Loppupään E30 318is 90-91 getrag 240 käy, vakio kannake, E36 325i getrag kardaani, 228mm kytkin (M20), vitonen ylivaihde -> perävälitys 3.5-4.0
- M50 ZF-laatikon kanssa käytettävä vaihdekeppiä, jossa pallon ja alakiinnikkeen välissä on vähintään 20mm tavaraa (esim E34 tai E36 ZF-laatikkoinen), G260 kanssa E30 normikeppi menee tai lyhyet välit saa E34M50 kepillä.
- Aina kun käytetään E36 kardaaneja, täytyy kannatinlaakeri vaihtaa E30-malliseksi. Huom! E30 kannatinlaakereita kahta eri mallia, toinen epäkesko ja toinen ei. Tilaa auton vuosimallin mukaan niin menee aina oikein.
Sähköt
- Sähkökaavioita tolkuttomasti netissä
- E30 pyöreä pistoke (86->): Kaavio1, Kaavio2, kaavio3
- Mikä pinni pyöreässä pistokkeessa meinaa mitäkin: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=163088
- Wanha suorakulmion-mallinen pistoke (->85): http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=456
- Johtokouru E30 M40 mallisesta käy koneen päälle
- E36 johtosarja hieman E34 mallista pidempi koska E36:ssa ecu hanskalokerossa, tosin E34-johtosarjan saa myös riittämään nippa-nappa hanskalokeroon
- Mikäli M52, EWS2 onnistuu asentaa E30-koriin jos avain, rinkula-antenni, kaksi EWS-boksia, johdotus kuten linkissä ylempänä (mikäli -> 85 malli). Jos 86-> http://fiwww.btcf.fiwww.btcf.fi/foru...&postcount=132. Tässä myös EWS2 kytkennästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154884
- M50/M52 johtosarjan muokkaus e30 koriin, video: https://www.youtube.com/watch?v=euxmWXAJg9U
Jäähdytin/flekti
- E30 325i vakio
- E30 318is / E34M50 / E36M50 menee vakiopaikalle faceliftiin
- E36M50 ilmastoidun alareunastaan isompi, menee silti vakiopaikalle faceliftiin
- Maksimi jäähdytysteho runkoaisojen välissä E28 535i syylärillä
- Alaletku usein sovellettava koska kone tulee lähelle syyläriä
- Flektiksi esim. E36 tds-koneen ohut rupeli, sähköflekti eteen/taakse usein helpoin ratkaisu
Pakoputki
- Etuputkissa normaalisti soveltamista, E36 M50/M52 kohtuullisella vaivalla sovellettavissa
- Vakio M50/M52 pakosarjoja käytettäessä joutuu etummaisen pakosarjan jälkeen tekemään topakan mutkan (apurunko/vakaaja tulee nopeasti vastaan)
- Pakoputkista asiaa: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=69373
Jarrutehostin
- E30 vakiotehostin liian iso
- Korvaava halkaisijaltaan pienempi Esim. 02 (E10), E21, E30 ix, Golf mk1/Mk2, Porsche 944, E32/E34 V8
- Yleensä joutuu haarukkaa jatkamaan tai kiinnitysreikiä soveltamaan
- Huomaa että jos on metallinen jarrupoljin, voi myös sitä muokata. Voi olla helpompaa koska jarrutehostimen varsi melko kovaa kamaa eikä sitä mielellään muokkaa.
- Helpottaa elämää jos asentaa ennen moottoria
Jarrut/alusta (325i verrokkina)
- Etujarrut tuuletetuilla levyillä ja takana levyjarrut.
- Mikäli auto on valmistettu 9/86 tai tämän jälkeen, tulee olla ABS
- 51mm "isot" etutolpat
- Etuvakaaja 20mm, takana 12,5mm
- Tehoraja 204hv
- Mikäli vertaa 320is malliin tulee olla aina ABS sekä 14,5mm takavakaaja, tehoraja 230hv
- Lisää keskustelua vertailumalleista: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278611
Hyödyllisiä linkkejä:
Yleistä: http://www.e30dohc.com/wiki/index.ph...HC_Swap_Basics
Yleistä: http://ddurrelltech.com/bmw/e30_to_m...rsionlist.html
Yleistä: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=45442
Yleistä: http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=76315
Yleistä: http://ns1.e30zone.net/e30zonewiki/i...ine_Swap_-_M5x
M50/M52/S50/S52 setuppeja: http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=257032
Kaikki kaikesta: http://www.r3vlimited.com/board/forumdisplay.php?f=129
Comment