Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kontsa
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 22
    • Espoo Wasteland

    #31
    E34 öljypohja käy M54:ään, öljypumpun imuputki E38:ta pitäisi käydä, tai sitten askartelet alkuperäisestä. M54 käyttää sähköistä kaasupoljinta, ja itsellä M52TU kanssa ei ix tehostaja sopinut, vakio tehostaja sopii juuri ja juuri. Pakosarjojen kanssa voi tulla ahdasta katillisten kanssa, mutta en osaa muuten asiaan mitään sanoa kun en itsekään ole vielä putkistoa edes aloittanut.
    E30 Daytonaviolett Touring "Dora"

    Comment

    • Zetz
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 3233
      • Joensuu

      #32
      onko kukaan laittanut m40 perästä olevaa getragin laatikkoa, sehän käy m50 moottoriin suoraan kun ottaa myös vauhtipyörän ja kytkimen m40 koneesta, itsellä olisi noin tulossa mutta kuulemma laatikko menee liian taakse jolloin vaihdekeppiä ei sa paikoilleen


      jarrutehostajaks tuli mk2 jetan tehostin polkimen tangon lyhennyksellä ja bemarin pääsylinterillä, johon joutui tekemään tehostajan tangon poteroon n:2.5cm pitkän tulpan kun ei muuten pohjaa.
      puh/txt/whatsapp: 0452673541
      näillä mennään talvella:
      e39 523ia arctic silver
      e87 116i Japanrot
      ja näillä kesällä:
      e30 328i *Rot m50b28

      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
      ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

      Comment

      • Daa Daa
        BTCF Member
        • Aug 2004
        • 910
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by Zetz View Post
        onko kukaan laittanut m40 perästä olevaa getragin laatikkoa, sehän käy m50 moottoriin suoraan kun ottaa myös vauhtipyörän ja kytkimen m40 koneesta, itsellä olisi noin tulossa mutta kuulemma laatikko menee liian taakse jolloin vaihdekeppiä ei sa paikoilleen.
        Mulla oli joskus aikoinaan, vauhtipyörä ja kytkin oli m20b25 perästä ja muistaakseni tein painelaakerin alle 6mm speiserin. En laittaisi sitä m40:pin pikku kytkintä enää m50:pin perään, tulee vaan paha mieli kun se ei jaksa pitää. Ei se laatikko mene yhtään sen taaemmaksi kuin muutkaan 5.vaihteiset, ainoa mitä joudut muuttamaan on vaihdekepin tangot, pikku lyhennys ja avot..

        Ps. Mulla olis tuossa uusi paketissa oleva m50 kytkin joutilaana, sachs laatua halavalla..

        Comment

        • Zetz
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 3233
          • Joensuu

          #34
          Originally posted by Daa Daa View Post
          Mulla oli joskus aikoinaan, vauhtipyörä ja kytkin oli m20b25 perästä ja muistaakseni tein painelaakerin alle 6mm speiserin. En laittaisi sitä m40:pin pikku kytkintä enää m50:pin perään, tulee vaan paha mieli kun se ei jaksa pitää. Ei se laatikko mene yhtään sen taaemmaksi kuin muutkaan 5.vaihteiset, ainoa mitä joudut muuttamaan on vaihdekepin tangot, pikku lyhennys ja avot..

          Ps. Mulla olis tuossa uusi paketissa oleva m50 kytkin joutilaana, sachs laatua halavalla..
          kiitos tiedosta, kyllä se m40 kytkin pitää, tulossa kuitenkin vaan emännän kauppakassi, oli kuulemma liian laiska tuolla m40b18 koneella. jos tuo m40 kykin antautuu niin on mulla tuossa hyllyssä se m50 pakettikin.
          puh/txt/whatsapp: 0452673541
          näillä mennään talvella:
          e39 523ia arctic silver
          e87 116i Japanrot
          ja näillä kesällä:
          e30 328i *Rot m50b28

          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

          Comment

          • Maikkeli
            BTCF Member
            • Aug 2010
            • 1301
            • Nousiainen

            #35
            Mulla oli aikanaan m20b20 kytkinsetillä, ei pitänyt yhtään. Ja ei ollut montaa kilometriä takana kyseisellä levyllä + asetelmalla.
            E30 316 M42TBO -87
            BMW 1502 Turbo -77

            ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

            Comment

            • bmw89
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 566
              • Ulvila

              #36
              mulla taas on ollut getragit 240 ja nyt 260 + kokoajan m20b20 kytkinsetillä ja hyvin pelittää :think m40 kardaania tosin piti 5cm lyhentää
              -E30 "316i"

              ex. e46 328i,

              Comment

              • sonkko123
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1114
                • Kuopio

                #37
                Abs?

                Mites ku mulle on tulossa tossa -90vm farkku, isot tolpat ymsyms löytyy, mutta EI OLE ABSEJA!? mites niiden kanssa nyt sitten käy? Ja millanen homma laittaa siihen ne JOS pitää olla, pitää tarkistaa huomenna vielä konttorilta.

                Comment

                • jmp2002
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 5727
                  • Rovaniemi

                  #38
                  Kyllähän se abs vaatii lain mukaan...
                  E30 325i Touring -89
                  E30 325i touring -88 m50tbo
                  G20 330e M-Sport -20

                  Comment

                  • sonkko123
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 1114
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by jmp2002 View Post
                    Kyllähän se abs vaatii lain mukaan...
                    joo kävinkin tossa konttorilla sitten kyselemässä.

                    Vaihtoehtoina nyt pyörii sitten m50b20 tai m42b18 tonne keulille, kumpi ois teidän mielestä parempi? noh... 6mukinen on aina 6mukinen... mutta niin Ellei absien laitto ole selkäpiitä karmivaa touhua niin työnsä kuin hintansakin puolesta...
                    Mites jos ostaisi vaan sen b25 padan ja hieroo sieltä vähän laikalla pois 2.5 merkintöä ja maalia päälle rajusti? ja leimaa vaan b20 merkinnällä ?

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11154
                      • Oulu

                      #40
                      Vaikka m5x miehiä oonkin, niin noista laita ennemmin m42. Tuo m50b20 on semmonen luuska että huhhuh. m52b20 on jo huomattavasti parempi esitys, vaikka numeroiden mukaan ei paljoa eroa. Ja on ~30kg kevyempikin, mitä m50 versio.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • jmp2002
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 5727
                        • Rovaniemi

                        #41
                        Kyllä tuli monet kerrat leimattua m50, ilman muutoskatsastusta, mutta eihän se laillinen ole vaik katsastusmies ei huomaa..

                        Ja eihän siihen saa m50b20 laittaa ilman abs jarruja m42 saa kun vertaa normi is malliin...
                        E30 325i Touring -89
                        E30 325i touring -88 m50tbo
                        G20 330e M-Sport -20

                        Comment

                        • sonkko123
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1114
                          • Kuopio

                          #42
                          Originally posted by jmp2002 View Post
                          Kyllä tuli monet kerrat leimattua m50, ilman muutoskatsastusta, mutta eihän se laillinen ole vaik katsastusmies ei huomaa..

                          Ja eihän siihen saa m50b20 laittaa ilman abs jarruja m42 saa kun vertaa normi is malliin...
                          Itseasiassa, m50b20 padan sinne saa laittaa ilman abs jarruja! konttorilta :check:
                          Mutta kyllä se m42b18 kone sinne tippuu jahka saan haalittua jostai sellaisen, olisiko kenelläkään myydä m42 konetta ja apulaitteita? Jos on niin täälä olisi iso kasa rahaa jotka polttelee taskussa , MUTTA koneen ei tarvitse kumminkaan olla ylihinnoilteltu!

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9041
                            • Iisalmi

                            #43
                            M50b20 on kyllä semmoinen lussupaska että sitä en suosittele kenellekään. Vaikken M42 ole ajanut niin ei se varmasti huonompi voi olla.

                            Ja ettei mänisi rupatteluksi, niin keskustelut jatkossa tuonne --> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=155768
                            E39 ja E91

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11154
                              • Oulu

                              #44
                              Tarvittavat kytkentäkaavathan löytyy kyl ekasta postauksesta. Ja sinne ecu:n sisään voi laittaa myös ews emulaattorin. Ebaystä löytyy ja ohjeet on niissä mukana.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • EMP
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 823
                                • Kuusjoki

                                #45
                                Jarrutehostin ohje!

                                Tässä ohje vw polo 6n / golf 3 tehostimen asentamiseksi e30:iin.

                                Kyseinen tehostin on 9" ja sopii m50 ja m52 koneen kanssa. Imusarjasta pitää ainoastaan hiota rihlat pois alakulmasta tehostimen kohdalta. Tehostimeen sopii alkuperäinen pääsylinteri.
                                Oma tehostin oli 6n2 polosta malliltaan 6k1 612 105k. Josta tämä ohje.
                                Golf 3:sta löytyi täysin vastaavaa tehostin mallilla 1H1 612 105H. Vastaavaa tehostinta on monella muullakin numerolla. Ja löytyy myös seatista. Joten saatavuus on hyvä!
                                HUOM! Näissä autoissa on myös erikokoisia tehostimia ja kahdella eri sylinterin pulttijaolla.

                                Elikkä kyseinen tehostin on halkaisijaltaan n.24cm kun alkuperäinen on n.27cm. Kiinnityspulttien sekä sylinterinpultien jako sama mitä e30:ssä!


                                Takapuolelta tehostin näyttää tältä.


                                Ensiksi katkaistaan tuo pallo varren päästä pois ja tehdään m10 kierre varteen.


                                Tämän jälkeen tehdään 5mm speiceri tehostimen ja tulipellin väliin.


                                Speiceri paikalleen ja katkaistaan varsi. Katkaisukohta on 10,5cm speicerinpinnasta varren päähän.


                                Jonka jälkeen alkuperäinen haarukka ja lukitusmutteri paikalleen.


                                Tehostimen etupuolelta otetaan alkuperäinen säätöruuvi pois.


                                Alkuperäinen säätöruuvi on n.20mm liian lyhyt joten se pitää jatkaa. Itse hain pulttikaupasta samalla kierteellä olevan pultin ja hioin kannan palloksi. Tuossa on sitten unf kierre.


                                Uusi säätöruuvi paikalleen samaan korkeuteen mitä e30:n alkuperäisessä tehostimessa. Itse varmistin pysyvyyden kierrelukitteella.


                                Tulipellistä pitää ottaa tehostimen taakse jäävä jarruputken muovinen kiinnike pois


                                Tehostin paikalleen alkuperäisen pääsylinterin kanssa.


                                Tehostin on myös mahdollista asentaa ilman tuota speiceriä. Mutta silloin joutuu tulipellistä poistamaan tuon jarruputken kiinnikeen alla olevan ruuvin! Ja mahdollisesti veistelemään äänieristettä!
                                Last edited by EMP; 16-01-2015, 19:34.
                                E30 318i 2d M52B27 "eta"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎