memebuy23buy

E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samee
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 888
    • Valkeakoski

    Originally posted by Axum View Post
    Itse itselleni vastaten, M52tu:ssa on erilainen kaasuvaijeri mutta rälläkällä muotoilemalla menee E36 vaijeri.. ahkerammat ja rikkaammat hakee marmorista uuden 25 eurolla.


    Ei tuosta ylävesiletkusta mikään kaunis tullut mutta toimiva ilman letkun vaihtoa.





    Itse käytin e46 328 alkuperäistä kaasuvaijeria. Polkimenpään kiinnitys on varsin erilainen, mutta askartelin sellaisen pienen adapterin jolla sen sai passelisti kiinni e30 polkimeen. Varmasti tuon e36 vaijerin pään muotoilu on kyllä helpompi vaihtoehto.

    Mistä vehkeestä tuo ylävesiletku on? Minkälaisen alavesiletkun sait sovitettua?
    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
    E30 316 4d '89
    E36 M3 Coupe '93
    F30 318d '13

    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      E36M5x letkut on, alavesiletkua en ole vielä asentanut, luultavasti pitää lyhentää termarikotelon päästä.
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • Samee
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 888
        • Valkeakoski

        Originally posted by Axum View Post
        E36M5x letkut on, alavesiletkua en ole vielä asentanut, luultavasti pitää lyhentää termarikotelon päästä.
        Ok. Tuon syylärin kanssahan tuo näyttäisi passaavan melko kivasti.

        Mulla on e36 syyläri, missä on paisari tuossa päädyssä, niin ylävesiletkun oksa lähtee pykälän keskemmältä.
        E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
        E30 316 4d '89
        E36 M3 Coupe '93
        F30 318d '13

        Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          Ehei, ei toivoakaan että alavesiletku sopisi suoraan, syylärin lähtö aivan liian korkealla.
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • ///saMi
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1198
            • 52300

            Onko e34 m50 koneenkorvakkeilla isokin ero vs. e36?

            Edit: onhan ne ihan erilaiset googlen kuvahaun perusteella..
            Last edited by ///saMi; 23-03-2019, 17:10.

            Comment

            • Samee
              BTCF Member
              • Mar 2006
              • 888
              • Valkeakoski

              Originally posted by Axum View Post
              Ehei, ei toivoakaan että alavesiletku sopisi suoraan, syylärin lähtö aivan liian korkealla.

              Törmäsin tälläiseen liittyen tähän alavesiletku asiaan. Vaikuttaisi enempää tutkimatta ihan lupaavalta

              LINKKI R3EVLIMITEDIN POSTAUKSEEN
              E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
              E30 316 4d '89
              E36 M3 Coupe '93
              F30 318d '13

              Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

              Comment

              • Axum
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 4416
                • Kuopio

                Originally posted by Samee View Post
                Törmäsin tälläiseen liittyen tähän alavesiletku asiaan. Vaikuttaisi enempää tutkimatta ihan lupaavalta

                LINKKI R3EVLIMITEDIN POSTAUKSEEN

                Tuo olisi kyllä parempi, väkertelin alavesiletkuun ylävesiletkun tyylisen virityksen mutta kierteytin ja jätin anturin pois..


                Avo tänään ensimäistä päivää liikenteessä.
                - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                - E39 528ia
                - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                Puretaan 520ia -97
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                Comment

                • Samee
                  BTCF Member
                  • Mar 2006
                  • 888
                  • Valkeakoski

                  Originally posted by Axum View Post
                  Tuo olisi kyllä parempi, väkertelin alavesiletkuun ylävesiletkun tyylisen virityksen mutta kierteytin ja jätin anturin pois..


                  Avo tänään ensimäistä päivää liikenteessä.
                  Tänään tuli myös oma cabi saateltua elävien kirjoihin kaikkien talven aikana tekemättäjääneiden vanoksen tiivisteiden vaihtojen ym jälkeen.

                  Vahvistan että kyseinen letku toimii erittäin loistavasti alavesiletkuksi. Samasta pitkän letkun toisesta päästä sai myös ylävesiletkun tehtyä. Tilasin jenkeistä Rockautosta kyseisen gates 21900 letkun, maltilliseen 5$ hintaan. Ne oli poistossa sielä, ja jäi vielä 3 kpl hyllyyn. Samaan kuormaan nappasin poistolaarista e39 letkuja 2$ hintaan josta sain uusia pikaliittimiä melko edukkaasti.

                  Siirsin e30 lämpöanturin kanteen, pois ylävesiletkusta. Imunokan vanossolenoidin alle, ylävesiletkun lähdön juureen tein reiän ja m14x1,5 kierteen. "koneistin" siihen tasaisen pinnan ja iskin anturin paikalleen kierreliiman ja usitin kanssa. Tuossa kohdassa on ainevahvuutta ehkä noin 4mm, mutta hyvin se siihen tuntui jämähtävän, eikä tihkunut.
                  Last edited by Samee; 18-05-2019, 22:04.
                  E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                  E30 316 4d '89
                  E36 M3 Coupe '93
                  F30 318d '13

                  Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                  Comment

                  • Julle
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2002
                    • 659
                    • Oulu

                    Mistähän mahtaa kiikastaa kun lyö lämpömittarin pohjaan melko aikaisessa vaiheessa? M50 moottori ja auto on -89 325i. Kanteen olen laittanut e30 anturin. Lämmöt pysyy kyllä kurissa kun on mitattu syyläristä ja termarikotelosta. Ajettukkin toistasataa kilsaa yhtä soittoa ilman lämpöongelmia. Kiekkamittari ei myöskään toimi.

                    Comment

                    • Haatainen
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 1452
                      • Tampere

                      Originally posted by Julle View Post
                      Mistähän mahtaa kiikastaa kun lyö lämpömittarin pohjaan melko aikaisessa vaiheessa? M50 moottori ja auto on -89 325i. Kanteen olen laittanut e30 anturin. Lämmöt pysyy kyllä kurissa kun on mitattu syyläristä ja termarikotelosta. Ajettukkin toistasataa kilsaa yhtä soittoa ilman lämpöongelmia. Kiekkamittari ei myöskään toimi.
                      Lämpömittarin takana on mutteri, jonka kautta mittari maadoittuu. Löystyminen voi aiheuttaa kuvatunkaltaista ongelmaa.
                      Alla:
                      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                      E24 635Csi -84 Polaris metallic

                      Ennenkin on ollut autoja

                      Comment

                      • Jalmarsson666
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2017
                        • 91
                        • Raasepori

                        mites m50 ja g250 molemmat e34 korista, mikä kardaani sopii paikalle?

                        Bmw f32 - 435d &
                        M50b20 Bmw e30

                        Comment

                        • Temppa91
                          Newbiemmer
                          • Feb 2022
                          • 8
                          • Hämeenkyrö

                          Mitkä takomännät sopivat M54B25 koneeseen ja minkä mittaiset kanget ? kyseinen moottori mistä pistäisi tehdä on vanoksella.

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1876
                            • Lappeenranta, Finland

                            Olikos se nyt niin, että Getrag 240 M20 perästä sopii, mutta kääntyy eri kulmaan? Hoituu vivustoa tuunaamalla? Mahtuu kuitenkin olemaan?
                            Onkos kukaan funtsinut automaattia näihin kombinaatioihin?

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11219
                              • Oulu

                              Originally posted by 525iiäxä View Post
                              Olikos se nyt niin, että Getrag 240 M20 perästä sopii, mutta kääntyy eri kulmaan? Hoituu vivustoa tuunaamalla? Mahtuu kuitenkin olemaan?
                              Onkos kukaan funtsinut automaattia näihin kombinaatioihin?
                              8HP hyvä Muuta invalootaa en edes harkitsis.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3424
                                • Kotka

                                Originally posted by 525iiäxä View Post
                                Olikos se nyt niin, että Getrag 240 M20 perästä sopii, mutta kääntyy eri kulmaan? Hoituu vivustoa tuunaamalla? Mahtuu kuitenkin olemaan?
                                Onkos kukaan funtsinut automaattia näihin kombinaatioihin?
                                Mulla ei itse ole kokemusta M20 laatikoiden käytöstä M5X -koneiden kanssa, mutta Getrag 240 on niin pieni laatikko, että varmasti mahtuu kääntymään sen verran. Ilmeisesti lähtökohtana M20B20? M20B25 perässä yleensä Getrag 260/5. Vaihdevivustoa tarvii muokata samoin kuin takakannaketta. Takakannakkeen kanssa voi selvitä sillä, että panee vähän fylliä toisen vaihteiston kumin alle.
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X