E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Noniin, tein tässä taas hieman tutkimusta. Pähkäilin, että jos (ja vain jos) lämmityslaite toimii, niin vesipumpun on kierrätettävä vettä. Ja jos vesi ei kerta kierrä syylärillä, niin koneessa kiertää koko ajan sama vesi, joka jäähtyy ainoastaan lämmityslaitteella. Ylävesiletkun lämpenememinen voisi johtua ihan lämmön johtumisesta.

    Noh, ajattelin lähteä tutkimaan tätä taas tuolta vesipumpun puolelta. Yllätys yllätys, vasta vaihdettu vesipumppu oli ehjä. Mutta sieltä löytyikin yllätys. Roottorin sisällä helisi messinkinen holkki, joka näyttää tältä:
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    (Holkki on umpinainen, eli varmaan toiminut tulppana jossain)
    Tämäkään ei varmaan sitten ole mikään kovin positiivinen havainto. Mistähän tuo holkki on voinut irrota, ja voisiko tämä selittää näitä veden kiertämättömyysoireita?
    En nyt kyllä äkkiä keksi missä vesitilassa tuollainen olisi.

    Olisikohan tuo jonkin muoviosan laipasta tms. Ei kyllä kuulu jäähdytysjärjestelmän sisään.

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Noniin, tein tässä taas hieman tutkimusta. Pähkäilin, että jos (ja vain jos) lämmityslaite toimii, niin vesipumpun on kierrätettävä vettä. Ja jos vesi ei kerta kierrä syylärillä, niin koneessa kiertää koko ajan sama vesi, joka jäähtyy ainoastaan lämmityslaitteella. Ylävesiletkun lämpenememinen voisi johtua ihan lämmön johtumisesta.

    Noh, ajattelin lähteä tutkimaan tätä taas tuolta vesipumpun puolelta. Yllätys yllätys, vasta vaihdettu vesipumppu oli ehjä. Mutta sieltä löytyikin yllätys. Roottorin sisällä helisi messinkinen holkki, joka näyttää tältä:
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    (Holkki on umpinainen, eli varmaan toiminut tulppana jossain)
    Tämäkään ei varmaan sitten ole mikään kovin positiivinen havainto. Mistähän tuo holkki on voinut irrota, ja voisiko tämä selittää näitä veden kiertämättömyysoireita?
    Last edited by kukkakeppi; 30-03-2020, 00:19.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Rikke_ View Post
    Onko getracissa ja 5v ZF laatikoissa samat kytkimen työsylinterit??
    Valistunut arvaus että on, näyttää olevan sama 316i alkaen + dieselit.

    Leave a comment:


  • Rikke_
    replied
    Onko getracissa ja 5v ZF laatikoissa samat kytkimen työsylinterit??

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by Aki T View Post
    En tunne kyseistä konetta, mutta onko mahdollista laittaa hihnakierto väärin, jolloin vesipumppu pyöriin väärinpäin eikä näin ollen kierrätä nestettä kuten kuuluu? Toki oot varmaan senkin tarkistanu, kunhan heitin ajatuksen ilmoille.
    Tätä hommaa itsekkin mietiskelin, hihnan oikea kulku on kyllä tuplavarmistettu (tein paperille kaavion ennen kuin irroitin sekä otin kuvia)

    Leave a comment:


  • Aki T
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Kyllähän siellä kaikki pitäisi olla paikallaan, tarkistettu kyllä useampaankin kertaan
    Pumppukin tuntuisi kyllä sinänsä pelaavan, ilmausvaiheessa kun on pullo paisarin nokassa puolillaan vettä ja nopeasti polkaisee kaasua niin pinta vajoaa letkujen yms laajentuessa ja palaa sitten taas tyhjäkäynnin asetettua.
    En tunne kyseistä konetta, mutta onko mahdollista laittaa hihnakierto väärin, jolloin vesipumppu pyöriin väärinpäin eikä näin ollen kierrätä nestettä kuten kuuluu? Toki oot varmaan senkin tarkistanu, kunhan heitin ajatuksen ilmoille.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Kaikki kai ne menee, mut e46 sisäpäät kannattaa vaihtaa, koska e46 hammastangossa "huohotus" ilma menee tangon sisällä eikä putkea pitkin ulkopuolelta kuten e36:ssa.

    Leave a comment:


  • matke
    replied
    oliko se että e46 joku tietty hammastanko menee suoraan e36 koriin?:think:think jostain projekti topickista muistaakseni lukenu vaa empä enää löydä..

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Onhan se varmasti oikeasti liian kuuma ettei olisi jokin anturi / mittari häiriö?
    Alkavat loppua vaihtoehdot mikä tuota vaivaa.
    Siitäkään en yhtään yllättyisi mikäli mittari/anturi olisi viallinen. Lämpömittari tosiaan tekee semmoista että se välillä kuolee kokonaan (vaikuttaisi enemmänkin kosketushäiriöltä), mutta silloin kun se jotain näyttää vaikuttavat lukemat uskottavilta. Aluksi lämmöt siis mittarin mukaan nousevat tasaisesti sinne puoleenväliin ja pysyykin siinä hetken. Ajoa jatkaessa se alkaa kuitenkin pikkuhiljaa hiipimään sinne punaisen puolelle. Aivan kuin kierto lakkaisi koneen lämmetessä, kun tuo syylärin lämpötilaerokin kasvaa niin suureksi (90 ylhäällä ja 10 alhaalla)

    Ja ir-mittarillakin mitatessa korkeimmat lukemat ovat noin 105 astetta, lämppärin kun kääntää kylmälle niin lähtee siitä pikkuhiljaa nousemaan.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Kyllähän siellä kaikki pitäisi olla paikallaan, tarkistettu kyllä useampaankin kertaan
    Pumppukin tuntuisi kyllä sinänsä pelaavan, ilmausvaiheessa kun on pullo paisarin nokassa puolillaan vettä ja nopeasti polkaisee kaasua niin pinta vajoaa letkujen yms laajentuessa ja palaa sitten taas tyhjäkäynnin asetettua.
    Onhan se varmasti oikeasti liian kuuma ettei olisi jokin anturi / mittari häiriö?
    Alkavat loppua vaihtoehdot mikä tuota vaivaa.

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Olen joskus kyllä nähnyt metallisiipisenkin pumpun missä siivikko pyöri akselillaan. En kyllä nyt muista missä laitteessa tuo oli ei välttämättä edes bmw ja luulisi että uusi pumppu ei ihan noin paha ole.

    Onhan siellä hihna pakoillaan ja siivapyörässä pultit
    Kyllähän siellä kaikki pitäisi olla paikallaan, tarkistettu kyllä useampaankin kertaan
    Pumppukin tuntuisi kyllä sinänsä pelaavan, ilmausvaiheessa kun on pullo paisarin nokassa puolillaan vettä ja nopeasti polkaisee kaasua niin pinta vajoaa letkujen yms laajentuessa ja palaa sitten taas tyhjäkäynnin asetettua.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Olen joskus kyllä nähnyt metallisiipisenkin pumpun missä siivikko pyöri akselillaan. En kyllä nyt muista missä laitteessa tuo oli ei välttämättä edes bmw ja luulisi että uusi pumppu ei ihan noin paha ole.

    Onhan siellä hihna pakoillaan ja siivapyörässä pultit

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Jos on niitä muovisiipisiä minkä epäilin joskus hajonneen niin hyvä vaihtoehto. Onko tästä ollut vesipumppu irti tai tietoa mikä siellä on ?
    Joo siis vesipumppukin on vastikään vaihdettu (motonetin metallisiipinen) kun arvelin ongelman johtuvan siitä. Vanhakin pumppu oli jo metallisiivillä, ainoastaan tiivisteet olivat päässeet kovettumaan. Tuossa pari sivua sitten jo kerroinkin mitä kaikkea on vaihdettu, mutta laitan nyt vielä tähän:

    -termostaatti (ei tällä hetkellä paikalla sen eliminoimiseksi)
    -vesipumppu
    -syyläri
    -paisarin korkki
    -ylä/alavesiletku
    -laippa kannen takaa

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by _ville View Post
    Ettei vain pyörisi vesipumpun siivikko akselissaan. Eli siis teoriassa tyhjäkäynnillä siivikko pyörisi ainakin auttavasti, mutta kierroksilla alkaisi luistamaan akseliin nähden. Ehkä hieman kaukaa haettua, mutta kannattaa tarkastaa.
    Jos on niitä muovisiipisiä minkä epäilin joskus hajonneen niin hyvä vaihtoehto. Onko tästä ollut vesipumppu irti tai tietoa mikä siellä on ?

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Ettei vain pyörisi vesipumpun siivikko akselissaan. Eli siis teoriassa tyhjäkäynnillä siivikko pyörisi ainakin auttavasti, mutta kierroksilla alkaisi luistamaan akseliin nähden. Ehkä hieman kaukaa haettua, mutta kannattaa tarkastaa.

    Leave a comment:

Working...
X