E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • algernon
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Joo mutta tossissaan lämmöt nousevat (ainakin mittarin mukaan). Ja tuo syyläri on niin epätasaisen lämmin, kun ajaa jonkun matkaa (lämmöt lähtee nousuun) ja pysähtyy mittaamaan, on syyläri yläosastaan melkein 90 astetta ja alhaalta lähes nollassa.
    Tyhjäkäynnillä lämmöt kestävät kurissa jos huudattaa lämppäriä täysillä. Sen jos kääntää kylmälle niin about 5minuutin kuluttua lämmöt jo punaisella. Tässä kohtaa alavesiletku lämpeää noin 20 asteeseen.
    Ilmattu on tuolla samalla tavalla, ilmaruuvi auki ja nesteet koneeseen. Kokeiltu myös pullopatenttia, ei tulosta.
    Ei se kuulosta ilmausongelmalta, jos syylärin alaosa on täydellisen kylmä niin siellä on kyllä tukos jossakin.

    Onko kenelläkään vesikierron kuvausta tälle motille?
    Last edited by algernon; 21-03-2020, 09:00.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Tuli tämmöinen mieleen että voisiko ehkä joskus hajonneen muovisiipisen vesipumpun romua olla jossain tukosta tekemässä :think Muut syyt on kohta käyty läpi monta kertaa.

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by MikkoJII View Post
    Eikös alavesiletkun kuulukin pysyä viileänä/viileämpänä kun siellä kiertää jäähtynyt neste.

    Kerro miten olet ilmannut? Ite ilmannut M52 moottorin vain aukaisemalla syylärin ilmausruuvin ja kaatanut nestettä sisään (hitaasti) niin kauan kuin menee.

    Eipä tässä nyt oikein muuta tule mieleen kuin se, että termari on rikki.
    Joo mutta tossissaan lämmöt nousevat (ainakin mittarin mukaan). Ja tuo syyläri on niin epätasaisen lämmin, kun ajaa jonkun matkaa (lämmöt lähtee nousuun) ja pysähtyy mittaamaan, on syyläri yläosastaan melkein 90 astetta ja alhaalta lähes nollassa.
    Tyhjäkäynnillä lämmöt kestävät kurissa jos huudattaa lämppäriä täysillä. Sen jos kääntää kylmälle niin about 5minuutin kuluttua lämmöt jo punaisella. Tässä kohtaa alavesiletku lämpeää noin 20 asteeseen.
    Ilmattu on tuolla samalla tavalla, ilmaruuvi auki ja nesteet koneeseen. Kokeiltu myös pullopatenttia, ei tulosta.

    Leave a comment:


  • bimmermies
    replied
    Voiko ulkona seisominen aiheuttaa et loppuis ku ajelee vaan?

    Leave a comment:


  • bimmermies
    replied
    On siellä jotain mutta ei sä täys oo

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by bimmermies View Post
    Mistä johtuu että rattia aika jäykkä kääntää ja keskivaiheilla tuntuu sellanen pykälä, alko yhtäkkiä?
    Onko tehostajan säiliössä öljyä?

    Leave a comment:


  • bimmermies
    replied
    Mistä johtuu että rattia aika jäykkä kääntää ja keskivaiheilla tuntuu sellanen pykälä, alko yhtäkkiä?

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Toisaalta sitten tuli mieleen, että tulihan tuota konetta huljuteltua silloin kun oli epäilys tukeutuneesta syyläristä. Eli ylävesiletkusta puutarhaletkulla vettä sisään, tuli sitä mukaan alavesiletkusta ulos (ei termaria silloin). Miten tuo veden kierto näissä mahtaa mennä, kiersikö vesi tuolloin edes koko koneen läpi vai oikaseeko se jostain?
    Eikös alavesiletkun kuulukin pysyä viileänä/viileämpänä kun siellä kiertää jäähtynyt neste.

    Kerro miten olet ilmannut? Ite ilmannut M52 moottorin vain aukaisemalla syylärin ilmausruuvin ja kaatanut nestettä sisään (hitaasti) niin kauan kuin menee.

    Eipä tässä nyt oikein muuta tule mieleen kuin se, että termari on rikki.

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Nooniin päivitystä tähän ropleemaan:
    Elikkäs nyt on vaihdettu termostaatti, vesipumppu (vanha oli tiivisteitään lukuunottamatta ehjä), syyläri (vanha oli muutenkin vähän kärsineen näköinen), vesiletkuja, paisarin korkki sekä lohkon takaa laippa. Tuolta laipasta vuoti jonkun verran nesteitä, tätä ei aiemmin huomattu kun oli fuskannut venttiilikopasta sen verran takaosaan öljyä (sekin tiiviste vaihdettu). Vanha laippa pysyi lähinnä pyhällä hengellä kasassa, letkunlähdöt katkesivat letkuihin niitä irrottaessa. Mutta eipä ollut vika siinäkään.
    Edelleen nostaa lämpöjä. Ei syö jäähdytysnestettä eikä öljyä laisinkaan.

    Alevesiletku pysyy siis vieläkin kylmänä. Syyläri lämpenee yläosastaan niin kuumaksi ettei siihen kärsi koskea, alaosa puolestaan jääkylmä. Erilaisiin ilmausmetodeihin on tässä kerennyt tustua, on yritetty kaikkea sadetanssista jumalille uhraamiseen, tuloksetta.

    Voiskohan jossain lohkon vesikanavassa olla sitten tukos mikä estää vettä siellä kunnolla kiertämästä? Saiskohan semmosta sitten liuotettua jollain pois, vai meneekö purkuhommiksi. Sittenhän se on sama tuo kansipahvikin vaihtaa. Tai oikestaan helpommalla ja halvemmalla ois päässy ku ois ostanu alunperin toisen m43:n ja heittäny sen paikalleen
    Toisaalta sitten tuli mieleen, että tulihan tuota konetta huljuteltua silloin kun oli epäilys tukeutuneesta syyläristä. Eli ylävesiletkusta puutarhaletkulla vettä sisään, tuli sitä mukaan alavesiletkusta ulos (ei termaria silloin). Miten tuo veden kierto näissä mahtaa mennä, kiersikö vesi tuolloin edes koko koneen läpi vai oikaseeko se jostain?

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Tervehdys!
    Nyt on pientä probleemaa m43b16:n jäähdytysjärjestelmän kanssa.
    Eli alunperin oli tilanne seuraavanlainen. Pakkasella kone ei lämmennyt oikein kunnolla käyntilämpötilaan, joten arvelin termostaatin menneen. Tämä piti paikkaansa, toinen kannakkeista oli poikki, jolloin termari oli kokoajan auki.
    Noh, uusi termari paikoilleen, nesteet sisään ja ilmaamaan (hemin ohjeilla). Tästä ne ongelmat sitten alkoivat. Sisälle puhaltaa kuumaa oikein mukavasti, mutta ajaessa moottorin lämpötila alkaa tasaisesti nousemaan edeten punaiselle asti jos ajoa jatkaa. Alavesiletku pysyy kylmänä. Yritin ilmausta tuntitolkulla, ei vaikutusta. Eli vesi kiertää lämmityslaitteeseen, mutta ei syylärille. Kokeilin ottaa termarin pois (jos uusi olisikin ollut jumissa), mutta vesi ei kiertänyt vieläkään. Vesipumpunkin jo ennätin vaihtamaan (vanhakin oli näköjään ehjä), ei vaikutusta.

    Mikä voisi olla siis vikana?
    Nooniin päivitystä tähän ropleemaan:
    Elikkäs nyt on vaihdettu termostaatti, vesipumppu (vanha oli tiivisteitään lukuunottamatta ehjä), syyläri (vanha oli muutenkin vähän kärsineen näköinen), vesiletkuja, paisarin korkki sekä lohkon takaa laippa. Tuolta laipasta vuoti jonkun verran nesteitä, tätä ei aiemmin huomattu kun oli fuskannut venttiilikopasta sen verran takaosaan öljyä (sekin tiiviste vaihdettu). Vanha laippa pysyi lähinnä pyhällä hengellä kasassa, letkunlähdöt katkesivat letkuihin niitä irrottaessa. Mutta eipä ollut vika siinäkään.
    Edelleen nostaa lämpöjä. Ei syö jäähdytysnestettä eikä öljyä laisinkaan.

    Alevesiletku pysyy siis vieläkin kylmänä. Syyläri lämpenee yläosastaan niin kuumaksi ettei siihen kärsi koskea, alaosa puolestaan jääkylmä. Erilaisiin ilmausmetodeihin on tässä kerennyt tustua, on yritetty kaikkea sadetanssista jumalille uhraamiseen, tuloksetta.

    Voiskohan jossain lohkon vesikanavassa olla sitten tukos mikä estää vettä siellä kunnolla kiertämästä? Saiskohan semmosta sitten liuotettua jollain pois, vai meneekö purkuhommiksi. Sittenhän se on sama tuo kansipahvikin vaihtaa. Tai oikestaan helpommalla ja halvemmalla ois päässy ku ois ostanu alunperin toisen m43:n ja heittäny sen paikalleen

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by bimmermies View Post
    No porausta täytyy vielä kokeilla! jos hitsaamaan joutuu niin ottaakohan lohko hitsauksen lämmöstä kuinka helposti itseensä?
    Aluslevy sopivan kok. reiällä, hitsaa pultin jämään kiinni, anna jäähtyä, kierrä hyvillä pihdeillä pultti pois. Tai hitsaa aluslevyyn mutteri jos pihdit ei pidä. Ai miksi aluslevy eikä suoraan mutteriin ? Koska matalaan aluslevyyn on helpompi saada pitävä sauma kuin mutterin reikään joka on huomattavasti syvempi potero.

    Leave a comment:


  • Vii83
    replied
    ihan rauhassa voi hitsailla, ei tapahtu lohkolle mitään.

    Leave a comment:


  • bimmermies
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Poraa pois? Jos on vasenkätisiä poranteriä niin joskus lähtee sellaisen mukana tulemaan jo poratessa.
    Hitsaa mutterin jatkoksi jos ei syvälle katkennut?
    Vastakierretappia parempi on sellainen vähän vastaava tasapaksu rihlattu tappi.
    No porausta täytyy vielä kokeilla! jos hitsaamaan joutuu niin ottaakohan lohko hitsauksen lämmöstä kuinka helposti itseensä?

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by bimmermies View Post
    Mitenhän sais m43 koneen lohkosta irti jumiutuneen ja katkenneen termarin pultin irti, vastakierretappia kokeiltu, pihdeillä ei saa kiinni
    Poraa pois? Jos on vasenkätisiä poranteriä niin joskus lähtee sellaisen mukana tulemaan jo poratessa.
    Hitsaa mutterin jatkoksi jos ei syvälle katkennut?
    Vastakierretappia parempi on sellainen vähän vastaava tasapaksu rihlattu tappi.

    Leave a comment:


  • bimmermies
    replied
    Tai pitäskö pistää kahdella kiinni ja epoksikittiä väliin, halpa ruoska niin ei sinänsä väliä miten tekee kunhan pysyis vedet sisällä, normi massalla ei pitäny

    Leave a comment:

Working...
X