Originally posted by Muurahainen
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		E36 kysymyksiä ja vastauksia XII
				
					Collapse
				
			
		
	This topic is closed.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
	
 Löin akku kaapelin moottorin korvasta iskarin yläppähän ja lähtee normaalisti käymään. Maaongelma ilmeisesti siis kyseessä?
 
- 
	
	
	
	
 Koita kopauttaa starttia jollain sopivalla kepukalla.Originally posted by Rekotus View PostOtin akun sisälle lataukseen ja mittasin vielä jännitteen. 12.78 näytti edelleen. Koitan huomenna vielä ladatulla akulla/kaapeleilla tota käymään. Tuli mieleen ajonestokin, mutta en tiedä johtuuko siitäkään kyllä. Jos tuo lähtee kaapeleilla esim käymään niin tuon ajoneston voi varmaan lukea pois laskuista. Akku on päivän vanha, mutta toki oli aamusti "tyhjä" eli startti ei pyörinyt jännitettä en älynnyt mitata. Ojan puolella oleva moottorin maajohto näytti hapettuneelta, sitä voisin huomenna koittaa vielä putsailla. Äsken koitin vielä eri avaimilla käymään, mutta ei kyllä tapahdu mitään avainta vääntämällä.
 
 Akku ollut laturissa illalla ja aamulla, löin autoon kiinni ja edelleenkään ei starttaa. Koitan seuraavaksi puhistaa tota maajohtoa josain kohtaa päivää ja sen jälkeen koitan vielä uusiksi.
 Mittaa tuleeko startille heräte.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Otin akun sisälle lataukseen ja mittasin vielä jännitteen. 12.78 näytti edelleen. Koitan huomenna vielä ladatulla akulla/kaapeleilla tota käymään. Tuli mieleen ajonestokin, mutta en tiedä johtuuko siitäkään kyllä. Jos tuo lähtee kaapeleilla esim käymään niin tuon ajoneston voi varmaan lukea pois laskuista. Akku on päivän vanha, mutta toki oli aamusti "tyhjä" eli startti ei pyörinyt jännitettä en älynnyt mitata. Ojan puolella oleva moottorin maajohto näytti hapettuneelta, sitä voisin huomenna koittaa vielä putsailla. Äsken koitin vielä eri avaimilla käymään, mutta ei kyllä tapahdu mitään avainta vääntämällä.
 
 Akku ollut laturissa illalla ja aamulla, löin autoon kiinni ja edelleenkään ei starttaa. Koitan seuraavaksi puhistaa tota maajohtoa josain kohtaa päivää ja sen jälkeen koitan vielä uusiksi.Last edited by Rekotus; 13-03-2020, 08:46.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 E36 startti ei pyöri
 
 Kävin tuossa eilen ostamassa tuollaisen - 96 316:sen kakkosautoksi. Autoa haettaessa oli akku tyhjänä, ei syttynyt mittariston valot edes. Hain uuden akun autoon ja ajelin sen kotipihaan, n10km matka. Tänään aamulla valot sytty mittariin, mutta ei starttaa. Oletin purkavan vaan akkua ja kaapeleilla käyntiin. Heitin tunnin mittaisen lenkin motarilla ja ajelin takas kotipihaan. Kävin läpi takaluukun johdot, muutama johto oli kuoriutunut ja nuo pistelin kuntoon. Takalasin lämmittimen sulake oli sulanut ja otin koko sulakkeen pois. Klo 16 mittasin akun jännitteeksi 12.99, klo 18 se oli 12.93. Seiskan aikaan siirsin autoa muutaman metrin pihassa ja lähti hienosti käymään. Nyt yhdeksän aikaan akusta mitattu 12.78v ja startti ei pyörähdä. Valot toimii, pyyhkijät toimii yms. Naksaus kuuluu avainta vääntäessä startti asentoon ja muuta sitten ei tapahdukkaan. Onko tosta nyt sitten startti sökö? Hakua nyt kytännyt koko päivän, mutta ihan ei ole vastaavaa topiccia löytynyt. Jollain kivikautisella yöeismittariööa 10a asetuksilla sain purkuvirran lukemaksi parkissa ollessaa 0.01-0.02. Vaikkei ehkä normaalia purkuvirtaa vastaan niin ei sen pitäisi nyt tässä 5h aikana kuitenkaan noin tyhjäksi vetää ettei edes startti pyöri. Purkuvirtaa yritin myös selvittää napsimalla jokaisen sulakkeen yksitellen irti ja mittaamalla purku virran, mutta ei alle tuon o. 0.01-0.02 mennyt. Luultavasti purku virta parkissa noiden lukemien välissä sillä mittari hyppii noiden lukemien väliä.Last edited by Rekotus; 12-03-2020, 23:26.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Kumpikin vetelee kaasuläppää auki erillisellä moottorilla vaijerin välityksellä. Mutta noita vakkareita on ainakin 3 eri versiota näissä. Koko systeemin pitäs voida pistää mihin vaan e36 koneeseen, mutta ei vakkari versioiden naittaminen yhteen ei onnistu.Originally posted by _ville View PostOnko m50 ja m52 koneiden cruiseilla merkittäviä eroja. Realoem antaa ohjainlaitteille eri osanumerot, mutta onko kukaan toteuttanut m50 koneeseen vakkaria m52 osilla?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Onko m50 ja m52 koneiden cruiseilla merkittäviä eroja. Realoem antaa ohjainlaitteille eri osanumerot, mutta onko kukaan toteuttanut m50 koneeseen vakkaria m52 osilla?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 On ok. Keltaisia koko sarjan taakse pl. ylätukivarsien ulkopäät (jotka on mersutyyppiset narinanivelet) tilasin suoraan puolasta aikoinaan, ehkäpä laittaisin punaiset eli pehmeämmät jos nyt olisin tekemässä. Hinta ja asennuksen helppous tukee noita, orkkiksetkin varmaan kelpaa radalle jos ei viimeisiä kymppejä ajasta hiota pois ja sittenkin kuski on se heikoin lenkki.Originally posted by ixuv View PostVuoden 1996 328:iin pitäisi tehdä alustaan puslajumppaa. Eli on tarkoitus tiputtaa koko taka-akseli pois ja uusia kaikki puslat. Mutta mitä tilalle? Kumiset orkkikset vai uretaaniset? Jos uretaaniset, niin minkä merkkiset, kovuusasteiset jne.? Autollahan tulee ajeltua vain kesäisin ja aika paljon radalla, mutta mitään täysveristä kilpuria ei tuosta ole tarkoitus tehdä.
 
 Onko Strongflex ok? Ja onko kukaan ostanut puslia suoraan strongflexiltä?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Vuoden 1996 328:iin pitäisi tehdä alustaan puslajumppaa. Eli on tarkoitus tiputtaa koko taka-akseli pois ja uusia kaikki puslat. Mutta mitä tilalle? Kumiset orkkikset vai uretaaniset? Jos uretaaniset, niin minkä merkkiset, kovuusasteiset jne.? Autollahan tulee ajeltua vain kesäisin ja aika paljon radalla, mutta mitään täysveristä kilpuria ei tuosta ole tarkoitus tehdä.
 
 Onko Strongflex ok? Ja onko kukaan ostanut puslia suoraan strongflexiltä?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Ihan vaan koneen omalla kiristimellä. Se kelpaa oikein hyvin hommaan, kunhan et pyöritä konetta väärään suuntaan.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 M50 non vanos jakoketjun alkukiristys
 
 Miten olette tehneet alkukiristyksen, jos ei ole sitä sormin kiristettävää työkalua käytössä?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Ei oo sama moottorinohjaus m40 ja m43 koneissa. Ja m43 on kyllä huommattavasti parempi kone kuin m40, niin en mistään hinnasta tekis downgradea.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 M40 M43 tilalle compact
 
 Morjesta! Olis senmonen mielessä että käykö esim sama 5v manuaalilaatikko m40 kanssa, ja onko moottorin ohjaus sama kuin m43 moottorin kanssa, itellä vuotaa jäähdytysnestettä koneen takaa, laippa ei ainakaan pitäisi olla rikki kun se tarkastettiin... lisäksi myös edestä vuotaa koska termostaatin kiinnityspultti on niin jumissa että se katkesi lohkoon eikä sitä tunnu pois saavan ja eihän se tietenkään kahdella pidä. Saisin kaverilta halvalla vanhemmasta 316 bemmistä m40 tekniikan apulaitteineen ja eihän se tietenkään kahdella pidä. Saisin kaverilta halvalla vanhemmasta 316 bemmistä m40 tekniikan apulaitteineen
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Voihan se olla joo että se on myös hajonnu. Piuhat on kunnolla kiinniOriginally posted by Jesse93 View PostOnko kaapelit kunnolla startissa kiinni ja onko satavarma toimiva startti vaikka vaihdettu? Enskerran kun naksuttaa niin koita napauttaa starttia luudanvarrella ym
 Leave a comment:
 
					
Leave a comment: