E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rekotus
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Koita kopauttaa starttia jollain sopivalla kepukalla.
    Mittaa tuleeko startille heräte.
    Löin akku kaapelin moottorin korvasta iskarin yläppähän ja lähtee normaalisti käymään. Maaongelma ilmeisesti siis kyseessä?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Rekotus View Post
    Otin akun sisälle lataukseen ja mittasin vielä jännitteen. 12.78 näytti edelleen. Koitan huomenna vielä ladatulla akulla/kaapeleilla tota käymään. Tuli mieleen ajonestokin, mutta en tiedä johtuuko siitäkään kyllä. Jos tuo lähtee kaapeleilla esim käymään niin tuon ajoneston voi varmaan lukea pois laskuista. Akku on päivän vanha, mutta toki oli aamusti "tyhjä" eli startti ei pyörinyt jännitettä en älynnyt mitata. Ojan puolella oleva moottorin maajohto näytti hapettuneelta, sitä voisin huomenna koittaa vielä putsailla. Äsken koitin vielä eri avaimilla käymään, mutta ei kyllä tapahdu mitään avainta vääntämällä.

    Akku ollut laturissa illalla ja aamulla, löin autoon kiinni ja edelleenkään ei starttaa. Koitan seuraavaksi puhistaa tota maajohtoa josain kohtaa päivää ja sen jälkeen koitan vielä uusiksi.
    Koita kopauttaa starttia jollain sopivalla kepukalla.
    Mittaa tuleeko startille heräte.

    Leave a comment:


  • Rekotus
    replied
    Otin akun sisälle lataukseen ja mittasin vielä jännitteen. 12.78 näytti edelleen. Koitan huomenna vielä ladatulla akulla/kaapeleilla tota käymään. Tuli mieleen ajonestokin, mutta en tiedä johtuuko siitäkään kyllä. Jos tuo lähtee kaapeleilla esim käymään niin tuon ajoneston voi varmaan lukea pois laskuista. Akku on päivän vanha, mutta toki oli aamusti "tyhjä" eli startti ei pyörinyt jännitettä en älynnyt mitata. Ojan puolella oleva moottorin maajohto näytti hapettuneelta, sitä voisin huomenna koittaa vielä putsailla. Äsken koitin vielä eri avaimilla käymään, mutta ei kyllä tapahdu mitään avainta vääntämällä.

    Akku ollut laturissa illalla ja aamulla, löin autoon kiinni ja edelleenkään ei starttaa. Koitan seuraavaksi puhistaa tota maajohtoa josain kohtaa päivää ja sen jälkeen koitan vielä uusiksi.
    Last edited by Rekotus; 13-03-2020, 08:46.

    Leave a comment:


  • Rekotus
    replied
    E36 startti ei pyöri

    Kävin tuossa eilen ostamassa tuollaisen - 96 316:sen kakkosautoksi. Autoa haettaessa oli akku tyhjänä, ei syttynyt mittariston valot edes. Hain uuden akun autoon ja ajelin sen kotipihaan, n10km matka. Tänään aamulla valot sytty mittariin, mutta ei starttaa. Oletin purkavan vaan akkua ja kaapeleilla käyntiin. Heitin tunnin mittaisen lenkin motarilla ja ajelin takas kotipihaan. Kävin läpi takaluukun johdot, muutama johto oli kuoriutunut ja nuo pistelin kuntoon. Takalasin lämmittimen sulake oli sulanut ja otin koko sulakkeen pois. Klo 16 mittasin akun jännitteeksi 12.99, klo 18 se oli 12.93. Seiskan aikaan siirsin autoa muutaman metrin pihassa ja lähti hienosti käymään. Nyt yhdeksän aikaan akusta mitattu 12.78v ja startti ei pyörähdä. Valot toimii, pyyhkijät toimii yms. Naksaus kuuluu avainta vääntäessä startti asentoon ja muuta sitten ei tapahdukkaan. Onko tosta nyt sitten startti sökö? Hakua nyt kytännyt koko päivän, mutta ihan ei ole vastaavaa topiccia löytynyt. Jollain kivikautisella yöeismittariööa 10a asetuksilla sain purkuvirran lukemaksi parkissa ollessaa 0.01-0.02. Vaikkei ehkä normaalia purkuvirtaa vastaan niin ei sen pitäisi nyt tässä 5h aikana kuitenkaan noin tyhjäksi vetää ettei edes startti pyöri. Purkuvirtaa yritin myös selvittää napsimalla jokaisen sulakkeen yksitellen irti ja mittaamalla purku virran, mutta ei alle tuon o. 0.01-0.02 mennyt. Luultavasti purku virta parkissa noiden lukemien välissä sillä mittari hyppii noiden lukemien väliä.
    Last edited by Rekotus; 12-03-2020, 23:26.

    Leave a comment:


  • Jawa68
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ihan vaan koneen omalla kiristimellä. Se kelpaa oikein hyvin hommaan, kunhan et pyöritä konetta väärään suuntaan.
    Kiitos tiedosta.
    Eipä tarvise ostella lisää uusia työkaluja

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by _ville View Post
    Onko m50 ja m52 koneiden cruiseilla merkittäviä eroja. Realoem antaa ohjainlaitteille eri osanumerot, mutta onko kukaan toteuttanut m50 koneeseen vakkaria m52 osilla?
    Kumpikin vetelee kaasuläppää auki erillisellä moottorilla vaijerin välityksellä. Mutta noita vakkareita on ainakin 3 eri versiota näissä. Koko systeemin pitäs voida pistää mihin vaan e36 koneeseen, mutta ei vakkari versioiden naittaminen yhteen ei onnistu.

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Onko m50 ja m52 koneiden cruiseilla merkittäviä eroja. Realoem antaa ohjainlaitteille eri osanumerot, mutta onko kukaan toteuttanut m50 koneeseen vakkaria m52 osilla?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Vuoden 1996 328:iin pitäisi tehdä alustaan puslajumppaa. Eli on tarkoitus tiputtaa koko taka-akseli pois ja uusia kaikki puslat. Mutta mitä tilalle? Kumiset orkkikset vai uretaaniset? Jos uretaaniset, niin minkä merkkiset, kovuusasteiset jne.? Autollahan tulee ajeltua vain kesäisin ja aika paljon radalla, mutta mitään täysveristä kilpuria ei tuosta ole tarkoitus tehdä.

    Onko Strongflex ok? Ja onko kukaan ostanut puslia suoraan strongflexiltä?
    On ok. Keltaisia koko sarjan taakse pl. ylätukivarsien ulkopäät (jotka on mersutyyppiset narinanivelet) tilasin suoraan puolasta aikoinaan, ehkäpä laittaisin punaiset eli pehmeämmät jos nyt olisin tekemässä. Hinta ja asennuksen helppous tukee noita, orkkiksetkin varmaan kelpaa radalle jos ei viimeisiä kymppejä ajasta hiota pois ja sittenkin kuski on se heikoin lenkki.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Vuoden 1996 328:iin pitäisi tehdä alustaan puslajumppaa. Eli on tarkoitus tiputtaa koko taka-akseli pois ja uusia kaikki puslat. Mutta mitä tilalle? Kumiset orkkikset vai uretaaniset? Jos uretaaniset, niin minkä merkkiset, kovuusasteiset jne.? Autollahan tulee ajeltua vain kesäisin ja aika paljon radalla, mutta mitään täysveristä kilpuria ei tuosta ole tarkoitus tehdä.

    Onko Strongflex ok? Ja onko kukaan ostanut puslia suoraan strongflexiltä?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ihan vaan koneen omalla kiristimellä. Se kelpaa oikein hyvin hommaan, kunhan et pyöritä konetta väärään suuntaan.

    Leave a comment:


  • Jawa68
    replied
    M50 non vanos jakoketjun alkukiristys

    Miten olette tehneet alkukiristyksen, jos ei ole sitä sormin kiristettävää työkalua käytössä?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Juu ei, ehjä m43 jostain tilalle.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ei oo sama moottorinohjaus m40 ja m43 koneissa. Ja m43 on kyllä huommattavasti parempi kone kuin m40, niin en mistään hinnasta tekis downgradea.

    Leave a comment:


  • bimmermies
    replied
    M40 M43 tilalle compact

    Morjesta! Olis senmonen mielessä että käykö esim sama 5v manuaalilaatikko m40 kanssa, ja onko moottorin ohjaus sama kuin m43 moottorin kanssa, itellä vuotaa jäähdytysnestettä koneen takaa, laippa ei ainakaan pitäisi olla rikki kun se tarkastettiin... lisäksi myös edestä vuotaa koska termostaatin kiinnityspultti on niin jumissa että se katkesi lohkoon eikä sitä tunnu pois saavan ja eihän se tietenkään kahdella pidä. Saisin kaverilta halvalla vanhemmasta 316 bemmistä m40 tekniikan apulaitteineen

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by Jesse93 View Post
    Onko kaapelit kunnolla startissa kiinni ja onko satavarma toimiva startti vaikka vaihdettu? Enskerran kun naksuttaa niin koita napauttaa starttia luudanvarrella ym
    Voihan se olla joo että se on myös hajonnu. Piuhat on kunnolla kiinni

    Leave a comment:

Working...
X