E36 kysymyksiä ja vastauksia XII
				
					Collapse
				
			
		
	This topic is closed.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
	
 Puhaltimen ongelmaan lienee syynä etuvastus eli siili kun ei toimi kun täysillä. Ja lämpeemis ongelmaan koittaisin itse tarkistaa/vaihtaa termarin ja vesipumpun ja paisarin korkin sekä huolellisesti ilmaamaan ennenkun alkaa kansiongelmia murehtia ellei nyt jäähytinnesteet ole mitään öljymöhnää täynnä tai haise pakokaasulta
 
- 
	
	
	
	
 320 toukka käyntongelmaa ja kuumenemis ongelma
 
 elikkmä nyt ilmeni vika toukkaa että kun kylmänä starttaa niin on normaali ja tehot kunnossa jne mut kun kuumenee ni startti pyörii välillä tyhjää kun starttaa ja kun käynnistyy niin käynnistyy hyvin heikosti ja kuullostaa kuin kävisi viidellä ja pakoäänet kovenee huomattavasti ja pamahtelee putkeenkin välilläjoten mahtaako käydä vajailla?
 
 sitten toinen on kun ajelin parisen pv sitten helsingistä kotio niin kun kouvolaan pääsi niin heitti lämmöt tappiin ja rupes kuumeneen. aikamme siinä lisäiltiin nestettä ja käynnissä ollessa ei kiertäny nesteet mut kun sammutti ni imas nestettä huolella. pari kertaa kuumeni ja avattiin korkkia ni purskautti nesteet syyläristä pihalle ja keräs letkuihin aivan jäätävät paineet kun kuumeni ja oli siis kivikovat letkut... no siinä sitte viimesen kerran ku kateltiin ni kun korkki auki auto käynnissä laitto ilmastoinnin päälle niin rupes imemään nestettä ja ilmastointi päällä auto ei kuumene muutakun paikallaan ollessa. samoiten myös puhallin ei puhalla muutakuin nelos asennossa ja sieltä ei väkisinkään tule kuumaa,,, tosin kun antaa kunnolla kaasua ja kiihyttää sinne 120 paremman puolen niin hyvin kun auto vaan liikkuu niin sieltä tulee edes vähän lämpimämpää ilmaa mut ei niin kuumaa läheskään kun pitäisi... jotenka kansivikaa vai termari vai mikä mahtaa olla.
 
 alkaa vituttamaan vaan niin perkeleesti tuo ku ei lämmitin toimi kun nelosella mut ei sieltä saa edes lämmintä tulemaan ja auto kuumene ja kadottaa nestettä johonki...
 
 ja myöskin nykii kylmänä reilusti ja kun lämpenee niin nykii myös silloin. tiedossa on että maffi paskana ja siitä piuha tällä hetkellä irti mutta se on menossa vaihtoon.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Joo, kiitoksia vinkistäOriginally posted by jr66 View PostTarkkana sen alatiivisteen kanssa sitten, vedenkestävää tai edes jotain rasvaa niin menee paisari helpommin paikalleen. 
 
 Raportoin taas tuloksista kunhan osat saksanmaalta saapuvat ja aikaa liikenee niiden asentamiseen
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Tarkkana sen alatiivisteen kanssa sitten, vedenkestävää tai edes jotain rasvaa niin menee paisari helpommin paikalleen.Originally posted by kukkakeppi View PostAivan. Kai se visko jotenkin toimii, potkuri pyörii ainakin, ongelma tuskin siinä kun kuumeneminen jatkuu nopeudesta riippumatta. Täytyy se tuo paisari korkkeineen sitten vaihtaa ja toivoa että homma alkaisi selviämään
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Aivan. Kai se visko jotenkin toimii, potkuri pyörii ainakin, ongelma tuskin siinä kun kuumeneminen jatkuu nopeudesta riippumatta. Täytyy se tuo paisari korkkeineen sitten vaihtaa ja toivoa että homma alkaisi selviämäänOriginally posted by bmw323it View PostJäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan paineistettuna. Ylipaineessa jäähdytysnesteen kiehumispiste kun on korkeampi kuin ns normaali ilmanpaineessa, aivan kuten vedellä.
 
 Ylipaine jäähdytysjärjestelmään taas syntyy siitä, että pieni määrä jäähdytysnestettä höyrystyy moottorilohkon kuumimmissa osissa => paine nousee => höyrystyminen lakkaa kunhan neste kiertää. Syntyy tasapainotila.
 
 Yltiöpäisen paineennousun purkamiseksi järjestelmässä on ylipaineventtiili, usein korkissa. Ylipainetilanne voi syntyä esim. jos jäähdytysjärjestelmän täyttää liian täyteen.
 
 Jos paineistumista ei pääse tapahtumaan, eli jos järjestelmä vuotaa jostain kohtaa, niin lohkon syövereissä syntyvä höyry työntää edellään nestettä ulos vuotokohdasta. Tämä näkyy usein juurikin paikallaan käydessä, kun neste ei jäähdy yhtä tehokkaasti kuin ajaessa, ja korostuu jos flekti ei toimi kunnolla (onko visko kunnossa?)
 
 Eli ensin kannattaa korjata vuodot ja ilmata se oikealla tavalla, jonka ohjeet jr66 sinulle varmaankin lähetti.
 
 Eli ongelmana ei ole, että paisarin halkeamasta järjestelmään pääsisi ilmaa, vaan päinvastoin, halkeaman vuoksi järjestelmä ei pääse paineistumaan.
 
 Ps. ei sinne järjestelmään mitään nesteenkiertoa estäviä ilmataskuja tai -lukkoja synny, varsinkaan kun järjestelmässä on aktiivinen pumppu. Ilma hakeutuu järjestelmässä korkeimpaan kohtaan, johon sijoitetun ilmausruuvin avulla se on helppo päästää pois. Jos järjestelmässä joku paikallinen kanavanmutka onkin, johon ns ilmatasku pääsee hetkellisesti syntymään, niin pumpun kierrättämä neste työntää sen kyllä siitä eteenpäin. Jäähdytysjärjestelmä ei koskaan ole täysin ilmaton/kaasuton, eikä sen sitä tarvitsekaan olla. Ilmaaminen on kuitenkin tärkeää, jotta varmistetaan että järjestelmässä on riittävästi nestettä; muuten moottorin ylimmille osille ei ole jatkuvaa jäähdytystä tai pumppu ei kierrätä nestettä.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan paineistettuna. Ylipaineessa jäähdytysnesteen kiehumispiste kun on korkeampi kuin ns normaali ilmanpaineessa, aivan kuten vedellä.Originally posted by kukkakeppi View PostEli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)
 
 Ylipaine jäähdytysjärjestelmään taas syntyy siitä, että pieni määrä jäähdytysnestettä höyrystyy moottorilohkon kuumimmissa osissa => paine nousee => höyrystyminen lakkaa kunhan neste kiertää. Syntyy tasapainotila.
 
 Yltiöpäisen paineennousun purkamiseksi järjestelmässä on ylipaineventtiili, usein korkissa. Ylipainetilanne voi syntyä esim. jos jäähdytysjärjestelmän täyttää liian täyteen.
 
 Jos paineistumista ei pääse tapahtumaan, eli jos järjestelmä vuotaa jostain kohtaa, niin lohkon syövereissä syntyvä höyry työntää edellään nestettä ulos vuotokohdasta. Tämä näkyy usein juurikin paikallaan käydessä, kun neste ei jäähdy yhtä tehokkaasti kuin ajaessa, ja korostuu jos flekti ei toimi kunnolla (onko visko kunnossa?)
 
 Eli ensin kannattaa korjata vuodot ja ilmata se oikealla tavalla, jonka ohjeet jr66 sinulle varmaankin lähetti.
 
 Eli ongelmana ei ole, että paisarin halkeamasta järjestelmään pääsisi ilmaa, vaan päinvastoin, halkeaman vuoksi järjestelmä ei pääse paineistumaan.
 
 Ps. ei sinne järjestelmään mitään nesteenkiertoa estäviä ilmataskuja tai -lukkoja synny, varsinkaan kun järjestelmässä on aktiivinen pumppu. Ilma hakeutuu järjestelmässä korkeimpaan kohtaan, johon sijoitetun ilmausruuvin avulla se on helppo päästää pois. Jos järjestelmässä joku paikallinen kanavanmutka onkin, johon ns ilmatasku pääsee hetkellisesti syntymään, niin pumpun kierrättämä neste työntää sen kyllä siitä eteenpäin. Jäähdytysjärjestelmä ei koskaan ole täysin ilmaton/kaasuton, eikä sen sitä tarvitsekaan olla. Ilmaaminen on kuitenkin tärkeää, jotta varmistetaan että järjestelmässä on riittävästi nestettä; muuten moottorin ylimmille osille ei ole jatkuvaa jäähdytystä tai pumppu ei kierrätä nestettä.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Paisari ja sen korkki vaihtoon. Korkiksi alkuperäinen.Originally posted by kukkakeppi View PostEli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Eli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)Originally posted by Pazi88 View PostKuulostaa muuten täysin normaalilta, mutta paisari vuotaa, mikä on näissä aika tyypillistä.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Kuulostaa muuten täysin normaalilta, mutta paisari vuotaa, mikä on näissä aika tyypillistä.Originally posted by kukkakeppi View PostNoniin, nyt on taas auton kanssa päästy taistelemaan. Otin vielä varmuuden vuoksi termarin pois ja laitoin vanhan tyhjän kotelon paikalleen termarivikojen poissulkemiseksi (pitää se uusikin kyllä keittää ja katsoa aukeaako). Ilmasin järjestelmän taas vaihteeksi, ja annoin koneen lämmetä käyntilämpötilaansa tyhjäkäynnillä. Nyt oli vielä kaikki kunnossa, alavesiletkukin lämpesi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kävin heittämässä pienen lenkin (n.10 km), lämmöt olivat vieläkin normaalit. Pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan, tällöin lähtivät lämmötkin jälleen nousemaan. Pysähdyin ja kurkkasin konehuoneeseen. Alavesiletku oli viileä (n. 20°C, ei sentään tyystin kylmä) ja ylävesiletku kuuma (siitä ihan tyvestä n.95°C). Syyläri oli vain yläosastaan lämmin, alhaalta viileä.
 
 Termarikotelon ja alavesiletkun liitoksessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön, termarikotelo itsessään oli kuuma (90°C) mutta välittömästi alavesiletkun alkaessa lämpötila olikin vain enää tuon reilu 20°C.
 
 
 Letkut vaikuttivat olevan muutenkin melko kovia, ja jäähdytysnestettä tippui pisaroina paisarin pohjasta, siitä suuresta muovimutterista (keskellä oisko 12 tai 14mm kuuskolo hahlo). Paine vaikutti olevan siis melko kova.
 
 Kansipahviinhan tämä vähän viittaisi, mutta muuten se ei oireile mitenkään. Ei tupruttele lämpimänä savua, ja ei haise jäähdytysneste siinä lainkaan. Ja johtuuko tuo paisuntasäiliön vuoto siitä, että se on välttämättä hajalla vai onko niissä jokin ylivuoto tms? Eikös korkin pitäisi älytä laskea ylimääräinen paine pois, vai voiko sekin hajota niin ettei ylipaine pääse enää poistumaan?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Noniin, nyt on taas auton kanssa päästy taistelemaan. Otin vielä varmuuden vuoksi termarin pois ja laitoin vanhan tyhjän kotelon paikalleen termarivikojen poissulkemiseksi (pitää se uusikin kyllä keittää ja katsoa aukeaako). Ilmasin järjestelmän taas vaihteeksi, ja annoin koneen lämmetä käyntilämpötilaansa tyhjäkäynnillä. Nyt oli vielä kaikki kunnossa, alavesiletkukin lämpesi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kävin heittämässä pienen lenkin (n.10 km), lämmöt olivat vieläkin normaalit. Pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan, tällöin lähtivät lämmötkin jälleen nousemaan. Pysähdyin ja kurkkasin konehuoneeseen. Alavesiletku oli viileä (n. 20°C, ei sentään tyystin kylmä) ja ylävesiletku kuuma (siitä ihan tyvestä n.95°C). Syyläri oli vain yläosastaan lämmin, alhaalta viileä.
 
 Termarikotelon ja alavesiletkun liitoksessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön, termarikotelo itsessään oli kuuma (90°C) mutta välittömästi alavesiletkun alkaessa lämpötila olikin vain enää tuon reilu 20°C.
 
 
 Letkut vaikuttivat olevan muutenkin melko kovia, ja jäähdytysnestettä tippui pisaroina paisarin pohjasta, siitä suuresta muovimutterista (keskellä oisko 12 tai 14mm kuuskolo hahlo). Paine vaikutti olevan siis melko kova.
 
 Kansipahviinhan tämä vähän viittaisi, mutta muuten se ei oireile mitenkään. Ei tupruttele lämpimänä savua, ja ei haise jäähdytysneste siinä lainkaan. Ja johtuuko tuo paisuntasäiliön vuoto siitä, että se on välttämättä hajalla vai onko niissä jokin ylivuoto tms? Eikös korkin pitäisi älytä laskea ylimääräinen paine pois, vai voiko sekin hajota niin ettei ylipaine pääse enää poistumaan?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Kaikissa yllämainituissa on käytännössä samat vetarit. Nivelet on samat, mutta 328 jne. on vetarin putki paksumpi. Toki boorit on silti samat kuin 325 esim. ja millon vetarit on keskeltä menny poikki Käytetty orggis kestää yleensä paremmin mitä uusi tarvike. Käytetty orggis kestää yleensä paremmin mitä uusi tarvike.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Originally posted by airovaurio View PostMorjesta.
 Mitkä on vahvimmat vetoakselit typ 188 perään 328 autoon?
 Vakiot (328 vai 325?) tai kestääkö tarvikkeet myös (joku hyväksi todettu merkki?)
 
 323 ja 328 sekä 325td/s on samat akselit.
 Leave a comment:
 
	
Leave a comment: