E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jesse93
    replied
    Puhaltimen ongelmaan lienee syynä etuvastus eli siili kun ei toimi kun täysillä. Ja lämpeemis ongelmaan koittaisin itse tarkistaa/vaihtaa termarin ja vesipumpun ja paisarin korkin sekä huolellisesti ilmaamaan ennenkun alkaa kansiongelmia murehtia ellei nyt jäähytinnesteet ole mitään öljymöhnää täynnä tai haise pakokaasulta

    Leave a comment:


  • KalluE34
    replied
    320 toukka käyntongelmaa ja kuumenemis ongelma

    elikkmä nyt ilmeni vika toukkaa että kun kylmänä starttaa niin on normaali ja tehot kunnossa jne mut kun kuumenee ni startti pyörii välillä tyhjää kun starttaa ja kun käynnistyy niin käynnistyy hyvin heikosti ja kuullostaa kuin kävisi viidellä ja pakoäänet kovenee huomattavasti ja pamahtelee putkeenkin välilläjoten mahtaako käydä vajailla?

    sitten toinen on kun ajelin parisen pv sitten helsingistä kotio niin kun kouvolaan pääsi niin heitti lämmöt tappiin ja rupes kuumeneen. aikamme siinä lisäiltiin nestettä ja käynnissä ollessa ei kiertäny nesteet mut kun sammutti ni imas nestettä huolella. pari kertaa kuumeni ja avattiin korkkia ni purskautti nesteet syyläristä pihalle ja keräs letkuihin aivan jäätävät paineet kun kuumeni ja oli siis kivikovat letkut... no siinä sitte viimesen kerran ku kateltiin ni kun korkki auki auto käynnissä laitto ilmastoinnin päälle niin rupes imemään nestettä ja ilmastointi päällä auto ei kuumene muutakun paikallaan ollessa. samoiten myös puhallin ei puhalla muutakuin nelos asennossa ja sieltä ei väkisinkään tule kuumaa,,, tosin kun antaa kunnolla kaasua ja kiihyttää sinne 120 paremman puolen niin hyvin kun auto vaan liikkuu niin sieltä tulee edes vähän lämpimämpää ilmaa mut ei niin kuumaa läheskään kun pitäisi... jotenka kansivikaa vai termari vai mikä mahtaa olla.

    alkaa vituttamaan vaan niin perkeleesti tuo ku ei lämmitin toimi kun nelosella mut ei sieltä saa edes lämmintä tulemaan ja auto kuumene ja kadottaa nestettä johonki...

    ja myöskin nykii kylmänä reilusti ja kun lämpenee niin nykii myös silloin. tiedossa on että maffi paskana ja siitä piuha tällä hetkellä irti mutta se on menossa vaihtoon.
    Last edited by KalluE34; 27-02-2020, 03:06. Reason: lisäsin nykimis ongelman

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Tarkkana sen alatiivisteen kanssa sitten, vedenkestävää tai edes jotain rasvaa niin menee paisari helpommin paikalleen.
    Joo, kiitoksia vinkistä

    Raportoin taas tuloksista kunhan osat saksanmaalta saapuvat ja aikaa liikenee niiden asentamiseen

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Aivan. Kai se visko jotenkin toimii, potkuri pyörii ainakin, ongelma tuskin siinä kun kuumeneminen jatkuu nopeudesta riippumatta. Täytyy se tuo paisari korkkeineen sitten vaihtaa ja toivoa että homma alkaisi selviämään
    Tarkkana sen alatiivisteen kanssa sitten, vedenkestävää tai edes jotain rasvaa niin menee paisari helpommin paikalleen.

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan paineistettuna. Ylipaineessa jäähdytysnesteen kiehumispiste kun on korkeampi kuin ns normaali ilmanpaineessa, aivan kuten vedellä.

    Ylipaine jäähdytysjärjestelmään taas syntyy siitä, että pieni määrä jäähdytysnestettä höyrystyy moottorilohkon kuumimmissa osissa => paine nousee => höyrystyminen lakkaa kunhan neste kiertää. Syntyy tasapainotila.

    Yltiöpäisen paineennousun purkamiseksi järjestelmässä on ylipaineventtiili, usein korkissa. Ylipainetilanne voi syntyä esim. jos jäähdytysjärjestelmän täyttää liian täyteen.

    Jos paineistumista ei pääse tapahtumaan, eli jos järjestelmä vuotaa jostain kohtaa, niin lohkon syövereissä syntyvä höyry työntää edellään nestettä ulos vuotokohdasta. Tämä näkyy usein juurikin paikallaan käydessä, kun neste ei jäähdy yhtä tehokkaasti kuin ajaessa, ja korostuu jos flekti ei toimi kunnolla (onko visko kunnossa?)

    Eli ensin kannattaa korjata vuodot ja ilmata se oikealla tavalla, jonka ohjeet jr66 sinulle varmaankin lähetti.

    Eli ongelmana ei ole, että paisarin halkeamasta järjestelmään pääsisi ilmaa, vaan päinvastoin, halkeaman vuoksi järjestelmä ei pääse paineistumaan.

    Ps. ei sinne järjestelmään mitään nesteenkiertoa estäviä ilmataskuja tai -lukkoja synny, varsinkaan kun järjestelmässä on aktiivinen pumppu. Ilma hakeutuu järjestelmässä korkeimpaan kohtaan, johon sijoitetun ilmausruuvin avulla se on helppo päästää pois. Jos järjestelmässä joku paikallinen kanavanmutka onkin, johon ns ilmatasku pääsee hetkellisesti syntymään, niin pumpun kierrättämä neste työntää sen kyllä siitä eteenpäin. Jäähdytysjärjestelmä ei koskaan ole täysin ilmaton/kaasuton, eikä sen sitä tarvitsekaan olla. Ilmaaminen on kuitenkin tärkeää, jotta varmistetaan että järjestelmässä on riittävästi nestettä; muuten moottorin ylimmille osille ei ole jatkuvaa jäähdytystä tai pumppu ei kierrätä nestettä.
    Aivan. Kai se visko jotenkin toimii, potkuri pyörii ainakin, ongelma tuskin siinä kun kuumeneminen jatkuu nopeudesta riippumatta. Täytyy se tuo paisari korkkeineen sitten vaihtaa ja toivoa että homma alkaisi selviämään

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Eli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)
    Jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan paineistettuna. Ylipaineessa jäähdytysnesteen kiehumispiste kun on korkeampi kuin ns normaali ilmanpaineessa, aivan kuten vedellä.

    Ylipaine jäähdytysjärjestelmään taas syntyy siitä, että pieni määrä jäähdytysnestettä höyrystyy moottorilohkon kuumimmissa osissa => paine nousee => höyrystyminen lakkaa kunhan neste kiertää. Syntyy tasapainotila.

    Yltiöpäisen paineennousun purkamiseksi järjestelmässä on ylipaineventtiili, usein korkissa. Ylipainetilanne voi syntyä esim. jos jäähdytysjärjestelmän täyttää liian täyteen.

    Jos paineistumista ei pääse tapahtumaan, eli jos järjestelmä vuotaa jostain kohtaa, niin lohkon syövereissä syntyvä höyry työntää edellään nestettä ulos vuotokohdasta. Tämä näkyy usein juurikin paikallaan käydessä, kun neste ei jäähdy yhtä tehokkaasti kuin ajaessa, ja korostuu jos flekti ei toimi kunnolla (onko visko kunnossa?)

    Eli ensin kannattaa korjata vuodot ja ilmata se oikealla tavalla, jonka ohjeet jr66 sinulle varmaankin lähetti.

    Eli ongelmana ei ole, että paisarin halkeamasta järjestelmään pääsisi ilmaa, vaan päinvastoin, halkeaman vuoksi järjestelmä ei pääse paineistumaan.

    Ps. ei sinne järjestelmään mitään nesteenkiertoa estäviä ilmataskuja tai -lukkoja synny, varsinkaan kun järjestelmässä on aktiivinen pumppu. Ilma hakeutuu järjestelmässä korkeimpaan kohtaan, johon sijoitetun ilmausruuvin avulla se on helppo päästää pois. Jos järjestelmässä joku paikallinen kanavanmutka onkin, johon ns ilmatasku pääsee hetkellisesti syntymään, niin pumpun kierrättämä neste työntää sen kyllä siitä eteenpäin. Jäähdytysjärjestelmä ei koskaan ole täysin ilmaton/kaasuton, eikä sen sitä tarvitsekaan olla. Ilmaaminen on kuitenkin tärkeää, jotta varmistetaan että järjestelmässä on riittävästi nestettä; muuten moottorin ylimmille osille ei ole jatkuvaa jäähdytystä tai pumppu ei kierrätä nestettä.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Eli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)
    Paisari ja sen korkki vaihtoon. Korkiksi alkuperäinen.

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kuulostaa muuten täysin normaalilta, mutta paisari vuotaa, mikä on näissä aika tyypillistä.
    Eli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Noniin, nyt on taas auton kanssa päästy taistelemaan. Otin vielä varmuuden vuoksi termarin pois ja laitoin vanhan tyhjän kotelon paikalleen termarivikojen poissulkemiseksi (pitää se uusikin kyllä keittää ja katsoa aukeaako). Ilmasin järjestelmän taas vaihteeksi, ja annoin koneen lämmetä käyntilämpötilaansa tyhjäkäynnillä. Nyt oli vielä kaikki kunnossa, alavesiletkukin lämpesi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kävin heittämässä pienen lenkin (n.10 km), lämmöt olivat vieläkin normaalit. Pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan, tällöin lähtivät lämmötkin jälleen nousemaan. Pysähdyin ja kurkkasin konehuoneeseen. Alavesiletku oli viileä (n. 20°C, ei sentään tyystin kylmä) ja ylävesiletku kuuma (siitä ihan tyvestä n.95°C). Syyläri oli vain yläosastaan lämmin, alhaalta viileä.

    Termarikotelon ja alavesiletkun liitoksessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön, termarikotelo itsessään oli kuuma (90°C) mutta välittömästi alavesiletkun alkaessa lämpötila olikin vain enää tuon reilu 20°C.


    Letkut vaikuttivat olevan muutenkin melko kovia, ja jäähdytysnestettä tippui pisaroina paisarin pohjasta, siitä suuresta muovimutterista (keskellä oisko 12 tai 14mm kuuskolo hahlo). Paine vaikutti olevan siis melko kova.

    Kansipahviinhan tämä vähän viittaisi, mutta muuten se ei oireile mitenkään. Ei tupruttele lämpimänä savua, ja ei haise jäähdytysneste siinä lainkaan. Ja johtuuko tuo paisuntasäiliön vuoto siitä, että se on välttämättä hajalla vai onko niissä jokin ylivuoto tms? Eikös korkin pitäisi älytä laskea ylimääräinen paine pois, vai voiko sekin hajota niin ettei ylipaine pääse enää poistumaan?
    Kuulostaa muuten täysin normaalilta, mutta paisari vuotaa, mikä on näissä aika tyypillistä.

    Leave a comment:


  • kukkakeppi
    replied
    Noniin, nyt on taas auton kanssa päästy taistelemaan. Otin vielä varmuuden vuoksi termarin pois ja laitoin vanhan tyhjän kotelon paikalleen termarivikojen poissulkemiseksi (pitää se uusikin kyllä keittää ja katsoa aukeaako). Ilmasin järjestelmän taas vaihteeksi, ja annoin koneen lämmetä käyntilämpötilaansa tyhjäkäynnillä. Nyt oli vielä kaikki kunnossa, alavesiletkukin lämpesi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kävin heittämässä pienen lenkin (n.10 km), lämmöt olivat vieläkin normaalit. Pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan, tällöin lähtivät lämmötkin jälleen nousemaan. Pysähdyin ja kurkkasin konehuoneeseen. Alavesiletku oli viileä (n. 20°C, ei sentään tyystin kylmä) ja ylävesiletku kuuma (siitä ihan tyvestä n.95°C). Syyläri oli vain yläosastaan lämmin, alhaalta viileä.

    Termarikotelon ja alavesiletkun liitoksessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön, termarikotelo itsessään oli kuuma (90°C) mutta välittömästi alavesiletkun alkaessa lämpötila olikin vain enää tuon reilu 20°C.


    Letkut vaikuttivat olevan muutenkin melko kovia, ja jäähdytysnestettä tippui pisaroina paisarin pohjasta, siitä suuresta muovimutterista (keskellä oisko 12 tai 14mm kuuskolo hahlo). Paine vaikutti olevan siis melko kova.

    Kansipahviinhan tämä vähän viittaisi, mutta muuten se ei oireile mitenkään. Ei tupruttele lämpimänä savua, ja ei haise jäähdytysneste siinä lainkaan. Ja johtuuko tuo paisuntasäiliön vuoto siitä, että se on välttämättä hajalla vai onko niissä jokin ylivuoto tms? Eikös korkin pitäisi älytä laskea ylimääräinen paine pois, vai voiko sekin hajota niin ettei ylipaine pääse enää poistumaan?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by ErikFinn View Post
    Testaus ilman termostaattia, kuumeneeko vieläkin liikaa, eikös noin voi termarikysymyksen selvittää?
    Post #814 "Kokeilin ottaa termarin pois (jos uusi olisikin ollut jumissa), mutta vesi ei kiertänyt vieläkään"

    Leave a comment:


  • ErikFinn
    replied
    Originally posted by MarQu View Post
    Voisko siinä olla käyny niin että uusi termari olisi porsinut heti? Aika vähiin alkaa nuo vaihtoehdot käydä.
    Testaus ilman termostaattia, kuumeneeko vieläkin liikaa, eikös noin voi termarikysymyksen selvittää?

    Leave a comment:


  • Jaska T
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Käytetty orggis kestää yleensä paremmin mitä uusi tarvike.
    Allekirjoitan tämän. Tuli itsekkin joskus leikittyä uusien tarvikevetareiden kanssa, nivelessä kuulien häkki antautui aina.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Kaikissa yllämainituissa on käytännössä samat vetarit. Nivelet on samat, mutta 328 jne. on vetarin putki paksumpi. Toki boorit on silti samat kuin 325 esim. ja millon vetarit on keskeltä menny poikki Käytetty orggis kestää yleensä paremmin mitä uusi tarvike.

    Leave a comment:


  • MarQu
    replied
    Originally posted by airovaurio View Post
    Morjesta.
    Mitkä on vahvimmat vetoakselit typ 188 perään 328 autoon?
    Vakiot (328 vai 325?) tai kestääkö tarvikkeet myös (joku hyväksi todettu merkki?)


    323 ja 328 sekä 325td/s on samat akselit.

    Leave a comment:

Working...
X