Pari viikkoa sitten oma 523 E39 eli M52 koneella kait tuo on, sylkäisi jäähdyttäjän korkista tai korkin välistä vähän nesteitä ulos n. 40km ajon jälkeen. Pysäytin auton pihamaalle niin konepellin alta nousi höyrypilvi, lämmömittari näytti normaalia eli viisari aika tarkalleen klo 12 asennossa.
Lisäsin nestettä koneen jäähdyttyä vajaa kolme litraa, osa siitä ehkä meni maahan ja täältä lisätietoa etsiessäni löysin tämän pullokikan jolla sitten myöhemmin ilmasin lisää. Nestettä ei enää mennyt kuin ehkä desi pari lisää (+ tietysti paisari täyteen) ja paisari jäi täyteen tämän jälkeen, nyt muutaman sadan kilometrin jälkeen paisarissa pinta ei ole laskenut kuin ehkä pari senttiä eli pinta on ihan asteikon yläpäässä.
Nyt kun olen usein katsellut että pysyykö nesteet koneessa niin kerran kuului sihinä joka lakkasi kun kiersin paisarin korkkia hieman tiukemmalle. Olisiko alunperin korkki jäänyt löysälle ja tästä syystä nesteet kiuheneet yli? Kun muistaakseni pari päivää ennen tätä katselin nesteitä ja käytin korkkia auki. Ja voihan ne tiivisteetkin olla kovettuneet etteivät enää niin hyvin pidä enää.
Uutta korkkia katselin mutta kumpikos tuossa pitää olla, 1.4bar vai 2.0bar?
Lämpömittari ei ole noussut normaalia korkeammalle kertaakaan mutta salavalikosta oon välillä seuraillu niin siellä lämmöt ovat ajaessa koneen lämmittyä ja ilmastointi päällä 96-101c, ilmeisesti sähköflekti lähtee 101c päälle koska siitä aina tippuu 96-97 lukemia näyttämään?
Onko nuo ihan normaaleja lämpötiloja?
Silloin kun ilmasin moottoria ja puhallin työnsi lämmintä täysillä sisälle niin salavalikossa lämpötilat olivat 90-94 välillä.
e36 ilmaus
Collapse
X
-
Mulle kävi pyörässä niin että korkin tiiviste vähän valskas ja käy kuumana muutenkin. 102 asteessa lähtee flektit. Ajaessa pelas hienosti mut kun sammutti niin sillon paisarin ylivuotoletkusta tuli nesteet maahan.
Onko kukaan muuten kokeillu niitä uusia vedettömiä nesteitä. Kestää pakkasta perkeleesti. Lämpöö joku 180 astetta eikä laajene juuri ollenkaan. Kestää auton iän.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by epee View Postcold viivassa on. Kyllä ne letkut on aika kovia, ei kädellä puristamalla juuri painu.
Jäähdytysjärjestelmästä:
Hallitsematon moottorin lämpötilan nouseminen aiheuttaa moottoririkon mm. öljyn voiteluominaisuuksien heikkenemisen ja moottorin osien lämpölaajenemisesta johtuvien jännitysten vuoksi. Tästä syystä moottoria joudutaan jäähdyttämään.
Jäähdytysjärjestelmä on suljettu (umpinainen) järjestelmä, joka on jokseenkin täynnä nestettä paitsi aivan jäädyttimen yläosassa ja paisuntasäiliössä. Vesipumppu kierrättää nestettä lohkossa, kannessa ja muissa moottorin osissa tasaten lämpötila. Lisäksi järjestelmässä on termostaatti, joka avautuessaan ohjaa kierron jäähdyttimeen, joka jäähdyttää nestettä rajalämpötilan ylityttyä. Lisäksi järjestelmässä on ns vesiventtiili, joka päästää kuuman nesteen kiertämään sisälämppärin kennon kautta.
Vesi on erinomainen jäähdytysaine, koska sen ominaislämpökapasiteetti on varsin suuri. Veden kiehumispiste on kuitenkin vain 100C, mikä moottorin optimaalisen toiminnan kannalta tarpeettoman alhainen lämpötila. Lisäksi veden käyttäminen jäähdytysaineena synnyttää korroosio- ja jäätymisongelmia. Tämän vuoksi jäähdytysaineen käytetään usein glykoli-vesi -seosta, jonka jäätymispiste on matala ja kiehumispiste vettä korkeampi. Lisäksi joukossa on korroosiota estäviä lisäaineita.
Koska jäähdytysjärjestelmä on suljettu, synnyttää jäähdytysnesteen lämpiäminen järjestelmään painetta. Tätä varten järjestelmässä on ns paisuntasäiliö, joka mahdollistaa nesteen laajenemisen ja paineen hallinnan. Paineen nouseminen on itseasiassa järjestelmän kannalta eduksi, koska paineistetun veden (ja vesi-glykoli-seoksen) kiehumispiste on vielä korkeampi kuin normaalipaineisen. Tämän ansiosta voidaan nesteen lämpötilan antaa nousta korkeammaksi kuin pelkällä vedellä normaalipaineessa, joten moottori toimii tehokkaammin.
Jos järjestelmän (paisuntasäiliön) täyttää liian täyteen kylmänä, voi nesteen lämmetessä järjestelmään syntyä liian korkea paine. Tämän paineen pois päästämiseksi paisuntasäiliön korkki on suunniteltu varoventtiiliksi, joka päästää ylimääräisen paineen (ja nesteen) ulos.
Järjestelmään syntyy siis painetta ainoastaan nesteen lämpölaajenemisen kautta. Jos paineen päästää ulos nesteen jo lämmettyä, ei järjestelmä enää paineistu. Tällöin myös nesteen kiehumispiste on normaalia matalampi joten kiehumisriski kasvaa. Jäähdytysjärjestelmän paineita ei siis kannata huvikseen päästää ulos. Kannattaa myös huomioida, ettei moottori ole tasalämpöinen eikä siten myöskään neste ole koko tilavuudeltaan samanlämpoistä. Jos järjestelmä ei pääse paineistumaan esimerkiksi pienen vuodon vuoksi, voi käydä niin että ajon aikana ei synny ongelmaa vesipumpun kierrättäessä nestettä, mutta sammutuksen jälkeen paineistamaton neste alkaakin kiehua paikallisesti jossain moottorin sisällä, työntäen nestettä vuotokohdasta ulos.
Leave a comment:
-
-
cold viivassa on. Kyllä ne letkut on aika kovia, ei kädellä puristamalla juuri painu.
Leave a comment:
-
-
No tuo kivikovina on aika raaka ilmaisu. Mutta se korkki kiinni niin ne on oikeesti aika kovia ne letkut vähänkin lämmetessään. Ja onks sul paisari maksimitäytössä vai siinä normaalissa?
Leave a comment:
-
-
Ei oo ainakaan vielä työntäny painetta mistään ulos.
Joo kyllä siellä vähän kuuluu olla mutta nyt siellä on letkut melkein kivi kovina.
Leave a comment:
-
-
Painetta siellä pitää ollakkin... jos lämpimällä koneella päästät "paineet" ulos niin eipä sinne sitä lisää enään kerry ku lämpötila ei nouse. Ei näissä päde ihan samat asiat mitä esim jossain corollassa jossa voi vaikka ajella ilman syylärin korkkia. Pyrkiikö se paine jostain pois sit kylmänä?Last edited by jukkae; 04-08-2015, 11:01.
Leave a comment:
-
-
Niin tekee ainoastaan kylmällä koneella painetta järjestelmään, lämpimällä koneella ei oo mitään ongelmaa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by epee View PostMikä mahtaa olla vikana kun bemari tekee ainoastaan kylmänä painetta, lämpimänä kun päästää paineen ruuvista ulos ei tee enää painetta.
Joka päivä sama ongelma kun lähtee viileellä moottorilla ajamaan.
Sisälle tulee lämmintä normaalisti koko ajan.
Auto siis e36 328.
Leave a comment:
-
-
Mikä mahtaa olla vikana kun bemari tekee ainoastaan kylmänä painetta, lämpimänä kun päästää paineen ruuvista ulos ei tee enää painetta.
Joka päivä sama ongelma kun lähtee viileellä moottorilla ajamaan.
Sisälle tulee lämmintä normaalisti koko ajan.
Auto siis e36 328.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tatu S. View PostSitä en oo tutkinut sen tarkemmin. Täytyypä kokeilla siinäkin uutta ja sulkea sekin vaihtoehto pois. On vaan niin outo vika kun kaasun säätelyllä lämmöt pysyy muka siinä keskiviivalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw323it View Postmites paisarin korkki? Jos se ei pidä paineita, niin voi hissuksiin keittää jossain koneen mutkassa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tatu S. View PostVaihdoin siihen just uuden termostaatin, vesipumpun, syylärin ja termarin kotelon joka on siis muovinen eikä se metallinen. Olen tutkinut kyllä termarinkopan kaikki sivut eikä vuotoja näy niinkuin ei näy muuallakaan. Pitää varmaan viedä kannentiivisteen vuotojen testaukseen jonnekkin pajalle että selviäis vuotaako tosiaan tiivisteestä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: