Originally posted by ruupanen
View Post
e36 ilmaus
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by lesentso View PostOkkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks
Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.
Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?
8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.
Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa, ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.
Vaikuttaako tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.
Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :think
Leave a comment:
-
-
Omassa vessassa kiukuttelee viisareiden moottorit. Kun lämäsee kädellä koelautaan, asettuu visaritkin oikeaan asentoon. Mulla lämpömittari jää usein viisarin paksuuden verran vaille keskikohdasta.
Leave a comment:
-
-
Ja vanha auto kun on kyseessä, niin voihan se olla että joku on sitä mittaria räpläilty ja laittanu viisarin karvan verran pieleen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by lesentso View PostOkkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks
Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.
Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?
8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.
Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.
Vaikuttaa tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.
Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :think
Leave a comment:
-
-
Okkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks
Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.
Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?
8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.
Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa, ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.
Vaikuttaako tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.
Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :thinkLast edited by lesentso; 03-01-2013, 01:13.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by L7R View PostEn tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.
Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.
Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by L7R View PostEn tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.
Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.
Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
Mikä opas? BMW:n oma service manual kertoo yksinkertaisesti että ilmaruuvi pois ja koneeseen nestettä niin paljon kuin menee sen verran odottaen että kaikki ilma ehtii tulla ulos. Ja näin E36 todella ilmaantuu, yksi helpoimpia ilmattavia autoja mitä on. Letkujen puristelu yms. on täysin turhaa koska nesteellä ei ole mitään esteitä päästä koneeseen.
Ainoa asia mikä voi tehdä tuon ilmaamisen vaikeaksi on että ilmaruuvia ei oteta pois, pelkkä löysääminen ei välttämättä auta koska siellä on aina sen verran vettä välissä että ilma ei ulos tule jos ruuvi on paikallaan.
Ja ennenkuin moottorin pistää käyntiin niin sen ilmaruuvin pitää olla kiinni koska vesipumppu työntää nestettä koneesta ulos sen kautta muuten, käynnissä ollessa sitä ilmaruuvia voi korkeintaan vähän raottaa ja tarkistaa että ilmaa ei tule.
Ja sitä BMW:n service manualin ilmausohjetta todellakin pitää noudattaa eikä käyttää noita perinteisellä kierrolla(termari ylävesilekussa) ilmauskikkoja koska niillä aiheuttaa vain ongelmia ilmaukseen, eli termarin ollessa ylävesiletkussa niitä letkun puristeluja yms. tarvitaan jotta nesteen saa läpi siitä termarista, E36:ssa ylävesiletkussa ei ole mitään estettä nesteen vapaalle valumiselle moottoriin kunhan ilma päästetään sen ilmaruuvin kautta pihalle samalla.
Niin ja se oleellinen virhekin tuossa suomenkielisessä korjausoppaassa verrattuna BMW:n service manualiin, täytettäessä järjestelmä ilmaruuvi auki ei täytetä ylämerkkiin vaan syyläri aivan täyteen niin kauan kuin ilmaa tulee.Last edited by naukkis; 06-12-2012, 16:11.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Laakeri View PostMiksi se muovipäätyinen syyläri ei kestäisi alipainetta, kun se kestää kuitenkin parin kilon ylipaineenkin? Eihän se alipainelaite mitään järjetöntä alipainetta sinne tehe.
Leave a comment:
-
-
Miksi se muovipäätyinen syyläri ei kestäisi alipainetta, kun se kestää kuitenkin parin kilon ylipaineenkin? Eihän se alipainelaite mitään järjetöntä alipainetta sinne tehe.
Eipähän tarvi tuon laitteen kanssa käsiään sotkia, saati tapella edellisten omistajien sikamassalla kiinnilaitettujen ilmausruuvien kanssa. Niitä onkin oikeen lysti tiivistää uudestaan. Varmasti lähtee ilmat ja samalla näkee onko järjestelmä tiivis.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by L7R View PostEn tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.
Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.
Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
Leave a comment:
-
-
En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.
Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.
Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.Last edited by L7R; 31-10-2012, 13:12.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naukkis View Post
Ja heppoisten muovipäätysyylärien alipaineistaminen on kielletty, sillä jos millä ne saa vuotamaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by petrolhead View PostAlipainelaitteilla täyttämällä ei tarvii availla ilmausruuvia eikä käynnistää moottoria.
Ja heppoisten muovipäätysyylärien alipaineistaminen on kielletty, sillä jos millä ne saa vuotamaan.
Leave a comment:
-
Leave a comment: