memebuy23buy

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jr66
    replied
    Originally posted by ruupanen View Post
    Ihan kunnossa se on. Mulle joku fixumpi kertoi ettei näissä ole enää kiertovesipumppua kuten vanhemmissa bemareissa. Itsekin kun joskus ihmettelin tuota miksei puhalla tyhjäkäynnilläkin yhtä kuumaa mitä kierroksilla.
    Näkeehän sen konehuoneesta onko se kiertovesipumppu vai ei, e36 ei. Ja e30m20 ei ole vaikka onkin vanhempi malli.

    Leave a comment:


  • ruupanen
    replied
    Originally posted by lesentso View Post
    Okkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks

    Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.

    Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?

    8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.

    Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa, ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.

    Vaikuttaako tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.

    Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :think
    Ihan kunnossa se on. Mulle joku fixumpi kertoi ettei näissä ole enää kiertovesipumppua kuten vanhemmissa bemareissa. Itsekin kun joskus ihmettelin tuota miksei puhalla tyhjäkäynnilläkin yhtä kuumaa mitä kierroksilla.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Omassa vessassa kiukuttelee viisareiden moottorit. Kun lämäsee kädellä koelautaan, asettuu visaritkin oikeaan asentoon. Mulla lämpömittari jää usein viisarin paksuuden verran vaille keskikohdasta.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ja vanha auto kun on kyseessä, niin voihan se olla että joku on sitä mittaria räpläilty ja laittanu viisarin karvan verran pieleen.

    Leave a comment:


  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by lesentso View Post
    Okkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks

    Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.

    Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?

    8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.

    Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.

    Vaikuttaa tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.

    Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :think
    puoliviisaria ei merkkaa bmw:ssä mitään viisarin ollessa puolivälissä saatttaa autojen koneen nesteen lämpotilat heitellä jopa 20astetta. Eli mittariin 100% luotto ei ole aiheellista. Wanhat anturit saattaa näyttää mitä sattuu siis toleranssi. Sisälle jos tulee lämmintä ja ei nakkele mittari niin kyl sieltä on ilmat pois. Jos tämä on vasta tehty niin muutamia kertoja kylmänä viel nesteen tarkastus niin asia ok.

    Leave a comment:


  • lesentso
    replied
    Okkei kysytääs vielä kerran ku jäi vähän epäselväks

    Moottori M52B28 -95 E36 Coupen keulalta. Metallisiipinen vesipumppu + 88 asteinen termostaatti vaihdettu + kansiremppa tehty.

    Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?

    8km ajanu ja lämmöt ei humpaile vaan pysyy koko ajan siinä mihin asettuu eli puolikkaan neulan mitan yli puolen välin.

    Tyhjäkäynnillä puhaltaa melkein kuumaa, ei aivan niin kuumaa kun nostaa kierrokset 2000 paikkeille mutta ei iso ero tuossa puhalluksessa.

    Vaikuttaako tuo 88 asteinen termari tai tuo vesipumppu mitään tuohon tyhjäkäynnin lämpöön ja lähteekö loput ilmat ajamalla + tuo kansiremppa että kone on varmasti lähes kokonaan tyhjä ollu nesteistä.

    Vai vienkö Avain Vaunulle ilmattavaks. :think
    Last edited by lesentso; 03-01-2013, 01:13.

    Leave a comment:


  • veteraaniseppo
    replied
    Originally posted by L7R View Post
    En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
    Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.

    Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
    Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.

    Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
    Itse tein tällä tavalla ja hyvin toimi ja toimii edelleen! Ja tällä tavalla tulen jatkossakin autoni ilmaamaan. En mitenkään mollaa muita tapoja, mutta tämä keino oli helppo ja vaivaton.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by L7R View Post
    En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
    Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.

    Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
    Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.

    Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.

    Mikä opas? BMW:n oma service manual kertoo yksinkertaisesti että ilmaruuvi pois ja koneeseen nestettä niin paljon kuin menee sen verran odottaen että kaikki ilma ehtii tulla ulos. Ja näin E36 todella ilmaantuu, yksi helpoimpia ilmattavia autoja mitä on. Letkujen puristelu yms. on täysin turhaa koska nesteellä ei ole mitään esteitä päästä koneeseen.

    Ainoa asia mikä voi tehdä tuon ilmaamisen vaikeaksi on että ilmaruuvia ei oteta pois, pelkkä löysääminen ei välttämättä auta koska siellä on aina sen verran vettä välissä että ilma ei ulos tule jos ruuvi on paikallaan.

    Ja ennenkuin moottorin pistää käyntiin niin sen ilmaruuvin pitää olla kiinni koska vesipumppu työntää nestettä koneesta ulos sen kautta muuten, käynnissä ollessa sitä ilmaruuvia voi korkeintaan vähän raottaa ja tarkistaa että ilmaa ei tule.

    Ja sitä BMW:n service manualin ilmausohjetta todellakin pitää noudattaa eikä käyttää noita perinteisellä kierrolla(termari ylävesilekussa) ilmauskikkoja koska niillä aiheuttaa vain ongelmia ilmaukseen, eli termarin ollessa ylävesiletkussa niitä letkun puristeluja yms. tarvitaan jotta nesteen saa läpi siitä termarista, E36:ssa ylävesiletkussa ei ole mitään estettä nesteen vapaalle valumiselle moottoriin kunhan ilma päästetään sen ilmaruuvin kautta pihalle samalla.

    Niin ja se oleellinen virhekin tuossa suomenkielisessä korjausoppaassa verrattuna BMW:n service manualiin, täytettäessä järjestelmä ilmaruuvi auki ei täytetä ylämerkkiin vaan syyläri aivan täyteen niin kauan kuin ilmaa tulee.
    Last edited by naukkis; 06-12-2012, 16:11.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Laakeri View Post
    Miksi se muovipäätyinen syyläri ei kestäisi alipainetta, kun se kestää kuitenkin parin kilon ylipaineenkin? Eihän se alipainelaite mitään järjetöntä alipainetta sinne tehe.
    Siinä syylärin rakenteessa on kuminen o-rengas muovin ja alumiinin välissä tiivisteenä ja alipaine vetää sitä kasaan ja pois paikaltaan. Ja alipaineilmauslaite jos on asiallinen tekee todella paljon alipainetta, lähelle maksimia barin alipainetta, mitenkään muuten ei alipaineella suurinta osaa ilmasta systeemistä pois saa.

    Leave a comment:


  • SaHe
    replied
    Laadukkaat korjaamovarusteet kaikille autoilijoille. Tee huolto ja korjaus helposti ja tehokkaasti!

    oiskohan tuommosesta mihinkään, kellään kokemuksia?:think

    Leave a comment:


  • Laakeri
    replied
    Miksi se muovipäätyinen syyläri ei kestäisi alipainetta, kun se kestää kuitenkin parin kilon ylipaineenkin? Eihän se alipainelaite mitään järjetöntä alipainetta sinne tehe.

    Eipähän tarvi tuon laitteen kanssa käsiään sotkia, saati tapella edellisten omistajien sikamassalla kiinnilaitettujen ilmausruuvien kanssa. Niitä onkin oikeen lysti tiivistää uudestaan. Varmasti lähtee ilmat ja samalla näkee onko järjestelmä tiivis.

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by L7R View Post
    En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
    Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.

    Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
    Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.

    Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
    Ite myös aina näin tehnyt auton nokka ylämäessä tai pukeilla ja hyvin on ilmaantunut kerralla.

    Leave a comment:


  • L7R
    replied
    En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
    Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.

    Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
    Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.

    Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
    Last edited by L7R; 31-10-2012, 13:12.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by naukkis View Post

    Ja heppoisten muovipäätysyylärien alipaineistaminen on kielletty, sillä jos millä ne saa vuotamaan.
    En oo yhtään saanu rikki vaikka aika_monesta on imaistu letkut lyttyyn.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Alipainelaitteilla täyttämällä ei tarvii availla ilmausruuvia eikä käynnistää moottoria.
    Näiden ilmaukseen ei tosiaan kannata edes viritella mitään alipainelaitteita kun ilmaruuvin aukaisemalla nesteet menevät ihan vain kaatamalla sisään. Sanoisin että helpoin mahdollinen ilmattava kone mitä onkaan, jotenkin vain se ilmaruuvin aukaisu service manualinkin kertomalla tavalla on ainakin tällä foorumilla aivan ylivoimainen homma ja sen sijaan ilmaukseen kannattaa käyttää tuntikaupalla aikaa pilipalikonstien kanssa, kai siitä jonkun tyydytyksen saa.....

    Ja heppoisten muovipäätysyylärien alipaineistaminen on kielletty, sillä jos millä ne saa vuotamaan.

    Leave a comment:

Working...
X