e36 ilmaus
Collapse
X
-
siis mikä tämän "cokispullon" yms patentin ideana on tuossa ilmauksessa, jos jäähdytysnesteen pintaa pidetään vain siinä ylärajan tuntumassa?
-
-
Originally posted by B200ET View PostNo eikö sen lämpimänä pitäs olla siinä ihan ylimmässä viivassa?
Tiputtaa sitä aina muutaman sentin siitä alaspäin vaikka täyttää sen, mutta ei sen jälkeen hukkaa sitä enään yhtään. Kannattaako tästä murehtia?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JJT View PostMikäs tuossa sitten on ongelma?
Tiputtaa sitä aina muutaman sentin siitä alaspäin vaikka täyttää sen, mutta ei sen jälkeen hukkaa sitä enään yhtään. Kannattaako tästä murehtia?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by B200ET View PostVaihdoin syylärin ja ilmasin sen kunnolla, mutta miksi lämpimänä jäähdytinnesteen taso on vain pari senttiä KALT:in yläpuolella? Jos täytän sen maximiin niin se häviää siitä ku vähän ajelee täsmälleen samaan kohtaan, tuohon KALT:in yläpuolelle. Puhaltaa todella lämmintä ja lämmöt pysyy kurissa tilanteessa kuin tilanteessa, eikä töhnää öljykorkissa tms. 325 coupe autom.
Leave a comment:
-
-
Vaihdoin syylärin ja ilmasin sen kunnolla, mutta miksi lämpimänä jäähdytinnesteen taso on vain pari senttiä KALT:in yläpuolella? Jos täytän sen maximiin niin se häviää siitä ku vähän ajelee täsmälleen samaan kohtaan, tuohon KALT:in yläpuolelle. Puhaltaa todella lämmintä ja lämmöt pysyy kurissa tilanteessa kuin tilanteessa, eikä töhnää öljykorkissa tms. 325 coupe autom.
Leave a comment:
-
-
Eli kennossa on ollut ilmatasku.
Kyllä noissa tarkenee ihan yhtä hyvin kuin muissakin kunhan kaikki on kunnossa
Leave a comment:
-
-
Kiitokset Hemi:lle ja muille aiheesta kirjoittaneille!
Z3 m52b28
Kolmevuotta sitten vaihdoin vesipumpun ja termostaatin. Ensimmäisenä talvena tuli huomattua, että eihän tämä vessa juurikaan lämpene. Valoissa sai pitää 3000rpm kunnon pakkasilla saadakseen lämpöä tupaan. "Winter-kitin" (pahvi keulalle konehuoneen puolelle) asennuksen jälkeen rupesi normaalissa yli 60kmh ajossa tulemaan siedettävästi lämpöä, eikä maanteilla tarvinnut palella.
Täältäkin foorumilta asiasta yritin lueskella, kun pieneen päähän ei mahtunut että 1.9 z3 oli kuin sauna talvellakin tarvittaessa ja 2.8 z3 lähempänä jääkarhun persreikää. Muutamia kohtalotovereita asiassa oli ja alistuin siihen että nämä eivät lämpene talvisin. 3-vuotta tuli näin ajettua. Tähän syynä allekirjoittaneen puutteellisesti aikanaan tekemä ilmaus. Onneksi/toivottavasti kannessa ei ollut ilmataskuja ja vain sisätilan alhaiset lämpötilat olivat ongelmana talvisin.
Eilen päätin vaihtaa öljyt ja jäähdytysnesteet. Ja tätä topicia täältä lueskelin. Öljyt nyt vaihtuivat rutiinilla mutta jäähdytysnesteet nostivat kylmän hien jo niskaan. Ensin ajattelin, että järjestelmä tyhjenee jäähdyttimen alaropusta. Joku litrahan sieltä poikineen tuli, jonka jälkeen ylä ja alavesiletkut irti=litra lisää. Paisuntasäiliöhän ei näillä toimenpiteillä tyhjenekään vaan se imettiin tyhjäksi. Jokatapauksessa noin 3litraa +/- litroja sieltä tuli ei kuitenkaan lähellekään sitä n. 10litraa mitä pitäisi. Mieleen juolahti kaamea ajatus, että olen tyhjänä ajellut vaikka olen paisariin sillointällöin vilkaissut, mutta kun se ei tyhjene vaikka isommat letkut irrottaisi. Sitten tajusin, että lohkohan ei tyhjenekään edellämainituilla toimenpiteillä ja aina aikaisemmin jäähdytysnesteen vaihtoihin on kuulunut minulla vesipumpun vaihto jonka yhteydessä lohkostakin suurempi osa pihalle tulee. Ei muutakuin tyhjennysroppu auki ensin tietenkin tarkistus, että uusi alumiiniprikka löytyi pajalta. Sieltä sitten saatiinkin suurinpiirtein loput uupuvat litrat valuteltua osin käsivartta pitkin kainaloon.
Roput ja letkut kiinni ja reilun tunnin ilmailin letkua puristellen keula reilusti tunkilla ilmassa. Välillä käyttäen reilummilla kierroksilla. Tulihan niitä kuplia pitkän aikaa. Lopulta saavuin sen tason, että sisältä rupesi tulemaan tyhjäkäynnilläkin niin kuumaa ilmaa, että melkein sormet paloivat. Moottorin lämmöt eivät missään välissä nousseet yli puolenvälin. Lämpötilan säädindäkin käytin välillä asennossa kylmä. Tiedä sitten onko tällä mitään merkitystä.
Illalla vielä tätä ketjua luin lisää ja halusin saada täyden mielenrauhan ja rakensin aamulla tämän pullopatentin ja keula niin jyrkästi ylämäkeen kuin puskurin toleranssi antoi myöden. Nestettä ei enää juurikaan sisään mennyt, mutta kuplia tuli vielä muutamia alkuvaiheessa. Jeesusteippi piti hyvin noin puolituntia, kunnes rupesi lämpötilan nousun myötä päästelemään läpi.
Koeajolenkki yhtäjuhlaa luonnollisesti koneenlämmöt pysyivät normaalina, mutta kabiiniin sai oikeasti kuumaa ilmaa jo tyhjäkäynnillä ja alle 2000rpm ajellessa. Tarkeni ajaa kattoauki näilläkin säillä. Nyt vain pitää toivoa, että kaikki roput ja klemmarit pitävät avauksen jälkeenkin.
Leave a comment:
-
-
Oli ilmeisesti uusi korkki risa kun vaihdoin vanhan takasin nyt toimii niinku pitää pinta kylmänä rajassa ja lämpimänä sen 5 cm yläpuolella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostVähän vaikuttas että ilmaa on jääny vielä järjestelmää. Sen 5cm se normaalisti nousee siitä cold viivalta ylöspäin. Onko muovinen termarikotelo? Siihen helposti tulee halkeema, kun kiristää liian tiukkaan sen ison pultin ja sitä kautta voi päästä ilmaa.
Leave a comment:
-
-
Vähän vaikuttas että ilmaa on jääny vielä järjestelmää. Sen 5cm se normaalisti nousee siitä cold viivalta ylöspäin. Onko muovinen termarikotelo? Siihen helposti tulee halkeema, kun kiristää liian tiukkaan sen ison pultin ja sitä kautta voi päästä ilmaa.
Leave a comment:
-
-
Neuvoja kaivataan
Eli -97 328i coupe olisi kyseessä ja juuri jäähdytin ja termostaatti vaihdettu ilmattu normaalisti ja limupullo tyyliin keula ylhäällä myös. lämmöt nousee puoleen väliin mittarissa. mutta se mikä häiritsee nyt niin kylmänä nestepinta jäähdyttimessä sentin alle kylmän tasolla mutta lämpimänä nostaa pinnan ihan korkin tasolle eikö se lämpimänä kuitenkin olisi vain noin 5 senttiä kylmän yläpuolella? Korkki myös uusi. :think
Jos lisään viivan tasolle ajelen töihin niin korkin ympärillä pieniä roiskeita kun pääsen töihin 25 km ja pinta asettuu kylmänä tonne alle sentin kylmän viivasta
Laitan tänään vanhan korkin tilalle töihin lähtiessä ja katson onko eroa?
Onko ideoita mikä aiheuttaa tämän?
Leave a comment:
-
-
Kiitoksia kaikille vastanneille
Huoli oli että saako olla kohta kantta irrottamassa mutta kerran on normaalia niin hyvä näin.
Tänää tallilla kävin ja pikkasen oli nestepinta vajunu paisarissa, ei ihan alarajaan mutta pistin täyteen, pitää täyttää sitte jos vielä vajoaa.
Voishan sitä anturin jossain vaiheessa kokeilun vuoks vaihtaa että vaikuttaako mitään.
Tänään ajoin 72km ja ei ollut mitään ongelmia, ei seilannu lämmöt ja nestepinta koko ajan samassa kohdassa paisarissa + että hyvin oli lämmintä.Last edited by lesentso; 05-01-2013, 00:38.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by lesentso View Post
Ilmailtu vaikka kuinka mutta vielä on lämmöt puoli neulan mittaa yli puolenvälin, haittaako, ei vissiin pitäs olla?
Sekä 88-että 92-asteisella termarilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jr66 View PostNäkeehän sen konehuoneesta onko se kiertovesipumppu vai ei, e36 ei. Ja e30m20 ei ole vaikka onkin vanhempi malli.
Leave a comment:
-
Leave a comment: